Har haft ett par Kef Reference 203/2 ett tag men har inte varit helt nöjd med dem än så länge. Har placerat runt de i rummet på alla möjliga sätt men har inte riktigt lyckats få till ljudet som jag vill i det rum jag lyssnar i. Mest är det basen som jag tycker är för lätt, och även mellanregistret i relation till diskanten som liksom tar över ljudbilden något. Har funderat på att byta högtalarkablar eller till och med införskaffa en subbas, etc., men nu nyligen har jag blivit varse själva den basreflex-port som Kef Reference har - vet inte om alla modeller har den men Kef Reference 203/2. Det sitter skumgummi inne i basreflexporten som sägs påverka basen i ljudbilden.
(Plugging the port of a ported speaker will turn it (more or less) into a sealed box and thus the bass response will ”suffer” - Citat från Gearslutz).
Kan jag alltså ta bort skumgummit från basreflex-porten och få tyngre bas i högtalarna? Är det någon av er som har gjort det med Kef Reference 203/2, eller med några andra högtalare som har samma basreflexteknik? Med Kef Reference 203/2 hur plockar man lättaste bort skumgummit och hur sätter man tillbaka det igen - måste jag skruva av elementen helt eller hur gör jag? Har fått intrycket att de som har mindre rum än jag har har fått rådet att sätta in sådant här skumgummi i högtalarna för att få ner en för kraftig, bullrande bas, så det finns en viss logik i att ta bort de då om man vill ha en tyngre, mer markerad bas.
Tacksam för svar i denna fråga