Liten smidig förstärkare för ljudmätningar?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
R1T

Liten smidig förstärkare för ljudmätningar?

Inläggav R1T » 2015-10-24 18:35

Är det någon som vet om det finns någon liten smidig förstärkare, som är lämplig för mätning av högtalare?
Tanken är att jag skall ha den för uppmätning av element för tillverkning av delningsfilter och även mätning av färdig högtalare i rummet.
Har kollat lite på Brik http://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/pa-ljud-underhallning/forstarkare/brik-hifi-forstarkare-p39384
Helt klart rätt storlek, men kan man lita på att tex. frekvensgången är tillräckligt bra så mätningarna blir tillförlitliga?

Med vänlig hälsning Åke
Denon AVR-3313, Denon DBT-3313UD, Epson EH-TW 2900, Högtalare Diy
Thorens TD 320 Mk II Pickup ZYX R50, Riaa: Tom Evans.
Förstärkare: Gato DIA-250 Amp/Dac, mediaspelare Pioneer N50, Diy högtalare.

Användarvisningsbild
Emrik

Re: Liten smidig förstärkare för ljudmätningar?

Inläggav Emrik » 2015-10-24 18:58

briken kommer du bli rekommenderad av många :) men det borde finnas någon som kan mäta sin brik åt dig. se om frekvensgången är som sig bör.

Användarvisningsbild
R1T

Inläggav R1T » 2015-10-24 19:12

Emrik skrev:briken kommer du bli rekommenderad av många :) men det borde finnas någon som kan mäta sin brik åt dig. se om frekvensgången är som sig bör.

Ja det vore ju suveränt om någon vill åta sig det :)
Med vänlig hälsning Åke

Användarvisningsbild
Renobo

Inläggav Renobo » 2015-10-24 21:27

Finns en tråd någonstans där I Öhman mäter den lilla lådan. Tror det var en tråd om förstärkare till "lill-stig" på Carlssoniluminati.
/K

Användarvisningsbild
R1T

Inläggav R1T » 2015-10-25 09:01

Renobo skrev:Finns en tråd någonstans där I Öhman mäter den lilla lådan. Tror det var en tråd om förstärkare till "lill-stig" på Carlssoniluminati.
/K

Tack för tippset, verkar vara en trevlig liten sak.
http://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=17&t=52054&p=1440820&hilit=Brik#p1440820

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2015-10-25 10:19

Det troligaste är att du oavsett vilken förstärkare du väljer kommer ha minst 10ggr bättre liniaritet och distorsion där än vad du har i micken.

Så fokusera inte för hårt på denna sak, tycker jag.

Själv köpte jag en sådan här, mono 12W, byggsats:
http://www.electrokit.com/forstarkare-12w.48982
(för tillfället slut, såg jag)
Till mitt mätsystem.

Jag har inte ens mätt upp dess frekvensgång, borde ev göra det. Faller det t.ex. av lite i basen nedåt 10-20 Hz kan jag öka på utgångskondingen lite.

Men min mic börjar bli orolig och opålitligt redan vid 30-40 Hz, ändå ...

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2015-10-25 10:22

aisopos skrev:Det troligaste är att du oavsett vilken förstärkare du väljer kommer ha minst 10ggr bättre liniaritet och distorsion där än vad du har i micken.

Det skulle inte jag ta för givet. Möjligtvis att det är troligt, dvs. statistiskt, men det finns gott om undantag.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2015-10-25 10:40

Piotr skrev:
aisopos skrev:Det troligaste är att du oavsett vilken förstärkare du väljer kommer ha minst 10ggr bättre liniaritet och distorsion där än vad du har i micken.

Det skulle inte jag ta för givet. Möjligtvis att det är troligt, dvs. statistiskt, men det finns gott om undantag.

Tja, jag skrev ju "troligast", men bra att du förtydligade. :)

Visst finns det förstärkare som är ganska rejält ickelinjära, särskilt finns risken att det viker av i lägsta oktaverna, och sen någon avvikelse högst upp.
Men det mesta är nog ganska OK konstruerat. Men vill man med säkerhet mäta linjärt ned till 20Hz, eller lägre, så tror jag frekvensgången ska mätas upp, många enklare förstärkare tappar typ 3dB vid 20Hz.

När jag själv valde förstärkare till mitt mätsystem (som blev den där byggsatsen) så valde jag medvetet att skippa alla klass-D-grejer, typ T-amp osv.
Ty med klass-D, pulsbreddsmodulering på utgången som filtreras på någon LC-länk känner jag att det finns en viss risk för oförutsägbart beteende beroende på vilken last som man lägger på.
Dvs, att man t.ex. kan mäta upp en ypperligt bra frekvensgång, men sen när man tweakat fram ett jobbigt delningsfilter i högtalaren så påverkas förstärkaren svårt av denna last.

Så själv ville jag ha en vanlig analog förstärkare. Rent idealt borde jag väl egentligen även valt en klass-A ... :D Men någon hejd på det hela får det lov att vara.

Användarvisningsbild
R1T

Inläggav R1T » 2015-10-25 11:30

Så fokusera inte för hårt på denna sak, tycker jag.

Själv köpte jag en sådan här, mono 12W, byggsats:
http://www.electrokit.com/forstarkare-12w.48982
(för tillfället slut, såg jag)
Till mitt mätsystem.

Jag har inte ens mätt upp dess frekvensgång, borde ev göra det. Faller det t.ex. av lite i basen nedåt 10-20 Hz kan jag öka på utgångskondingen lite.

Men min mic börjar bli orolig och opålitligt redan vid 30-40 Hz, ändå ...

Vet inte hur noggrant mikrofonerna är kalibrerade men jag har kalibreringsfiler till dem så de borde vara hyffsat linjära.
Den ena är från IBF-Akustik och den andra från minidsp.
Men jag kommer nog att köpa en Brik och testa, funkar det inte kan man alltid använda den som köks-stereo.

Med vänlig hälsning Åke

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2015-10-25 11:31

aisopos skrev:Så själv ville jag ha en vanlig analog förstärkare. Rent idealt borde jag väl egentligen även valt en klass-A ... :D Men någon hejd på det hela får det lov att vara.

Nä varför det? :D

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2015-10-25 12:07

En klass A lyssnar jag nog hellre med, än mäter med ... ;)

Nåväl, om jag vill lite snabbt och enkelt mäta frekvensgången på min mätförstärkare, hur gör jag enklast?

Ljudkort går ju enkelt att testa med RMAA och köra loopback. Kan jag kasta in min mätförstärkare i loopen och få den testad?

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2015-10-25 12:21

Javisst. Men ha koll på nivåer bara. Är du osäker på hur din AD ser ut på ingången kan du addera lite dioder som skydd mot överbelastning. Finns lots of info på the internet.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2015-10-25 13:07

Om jag driver förstärkaren med antingen högtalare eller 8 ohm konstlast. och sen har en relativt högohmig spänningsdelare på förstärkarens utgång, t.ex. 100 ohm + 900 ohm, eller något sådant, som matar tillbaka signalen i loopback.

Och så mäta nivån på loopbacken alternativt testa sig fram lite, med kraftigare spänningsdelning först...?

Det borde väl fungera?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-10-25 15:33

En Sentec PA9 är som gjord för saken. Frekvensgång brus och dist är helt tillräckligt bra för allt sådant, och storleken är klart överkomlig.
Dess enda nackdel är ju effekten på 60-70W, men det spelar ju ingen roll för sådana mätningar.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2015-10-25 15:55

aisopos skrev:Om jag driver förstärkaren med antingen högtalare eller 8 ohm konstlast. och sen har en relativt högohmig spänningsdelare på förstärkarens utgång, t.ex. 100 ohm + 900 ohm, eller något sådant, som matar tillbaka signalen i loopback.

Och så mäta nivån på loopbacken alternativt testa sig fram lite, med kraftigare spänningsdelning först...?

Det borde väl fungera?

Jepp! Ev. kolla vilken matningsspänning du har på förstärkaren i fråga, och sen dela ner utifrån det. Då är det närapå idiotsäkert. Är du bekant med förstärkaren är det i min mening cool att köra rakt av, men det kanske man inte gör med en Benchmark eller dCS o dyl. :-)
Hög spänning från mätuppkopplingen är en sak, sen har du det där med ESD när du håller på och meckar och hanterar ingångarna på ljudkortet, men den risken finns ju där i vanliga fall också. Även slutstegets utgång kan vara känslig. Skillnaden ligger väl lite i antal gånger man utsätter apparaterna för "risk". Vettiga konstruktioner har skydd på in/ut men jag tror inte det är att räkna med i alla fall.

Användarvisningsbild
R1T

Inläggav R1T » 2015-10-25 16:33

paa skrev:En Sentec PA9 är som gjord för saken. Frekvensgång brus och dist är helt tillräckligt bra för allt sådant, och storleken är klart överkomlig.
Dess enda nackdel är ju effekten på 60-70W, men det spelar ju ingen roll för sådana mätningar.

Ja den vore perfekt, lite svår att få tag i bara.
Med vänlig hälsning Åke

Användarvisningsbild
R1T

Inläggav R1T » 2015-10-28 13:32

Köpte en Brik! Var tvungen och koppla in den i anläggningen, och den låter skrämmande bra för att bara kosta 1090:- 8O

Med vänlig hälsning Åke

Återgå till DIY-forum