Äkta ljudförbättringar

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Äkta ljudförbättringar

Inläggav Max_Headroom » 2003-12-16 13:52

Då inläggen under vissa trådar dom senaste dagarna kanske inte varit riktigt 100% seriösa, även om naturligtvis ingen på detta forum ens skulle drömma om att såga produkter dom inte har hört, eller ännu värre, yppa, om ens vaga, antydningar till nedsättande tankar om andra forum på nätet! Självklart inte! Men nu till saken:

Hur man får bättre ljud svinbilligt: Tag det gullfiber du fick över när du byggde tube-traps eller andra absormenter. Köp till hålad masonit och lite sexigt tyg. Masoniten ser du till att handlar'n sågar upp i storleken 1150×550mm för att passa dina gullfiber skivor. Tyget klipper och syr du till snygga fodral av alltihop.
Ni kan säkert redan gissa varhän detta leder?
In med gullfiber och masonit i tygfodralen och upp med det på väggen på sidan om och bakom högtalarna. Vackert, nu har du fina absorbenter som vid behov snabbt kan gömmas undan (om t.ex. svärmorsan kommer på besök (om absorbenterna inte är framme låter din punk-plattor ännu värre => du blir av med haggan snabbare än du kan ana)).

Själv gjorde jag detta igår och kan kostatera att nu, för första gången med mina gamla högtalare, så får intrument och sångare en klar, entydig plats i stereobilden. Det låter inte bara "stort och fett", som innan. Ca 400 kr kostade detta. Skulle jag bytt CD eller förstärkare för att få samma effekt hade priset troligen blivit 2 extra nollor på slutet 8O

Så vad ska jag handla för mina insparade 39600? Starköl?

Edit: Stavfel. Jag kanske ska gå en stavningskurs för mina sparade pengar?

Användarvisningsbild
dole

Inläggav dole » 2003-12-16 14:11

Du skulle förmodligen inte få samma effekt om du hade bytit elektonik. Att piffa till ljudrumet gör mycket och kan vara ganska billigt. Men detta i kombination med bättre grejor kan bli en riktig höjdare.

vh dole

Användarvisningsbild
chrixter

Inläggav chrixter » 2003-12-16 16:09

Kliar redan i fingrarna ;)

Hur satt du masoniten? I mitten eller längst fram?

<rum>

XXXXXXXX gullfiber
---------- masonit
luft
ZZZZZZZZ vägg

eller

<rum>

---------- masonit
XXXXXXXX gullfiber
ZZZZZZZZ vägg

eller på annat sätt?

Mikael2

Inläggav Mikael2 » 2003-12-16 16:49

Vad fyller masoniten för funktion? Är det bara för att hålla gullfibern på plats? Blir det sämre med enbart gullfiber?

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2003-12-16 19:11

Massoniten sitter i bak, mot väggen. Enbart för att dom ska hålla formen. Man det kanske blir bättre med massoniten utåt, jag har ingen aning. Det är ju lätt att prova, bara att vända på grjjorna.

Dole: "Du skulle förmodligen inte få samma effekt om du hade bytit elektonik."

Varför köper då folk apparater och kablage för hundratusentals kronor när man kan få så stora förbättringar för några hundringar? OK, tyget kanske inte är så snyggt, men köp ett riktigt fint tyg då, för 400kr/metern. Du kommer fortfarande under 2000 spänn. Är folk inte kloka?

Visst, jag är en av dom som hävdar att dyrt inte alltid är bäst, kanske inte ens bra (det finns gott om skruttiga dyra högtalare) men ändå...

Användarvisningsbild
Ondjultomte

Inläggav Ondjultomte » 2003-12-16 19:25

För att dem väljer att lägga 50 60 tusen på elektronik därför att dem inte kan acceptera att ha saker på väggarna ?

lustigt är det iaf :)

En dåre och hans pengar går snart skillda vägar!

Användarvisningsbild
Sanny_X

Höjdartips!

Inläggav Sanny_X » 2003-12-16 20:29

Kul läsning, har Du nån bild på "konstverket"?

Gärna mer sånt här, billigt, lätt att göra men kanske inget man (jag) tänker på. :D

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2003-12-16 22:45

Nä, min digitalkamera har tackat för sig... Men dom är klädda i prickigt tyg från IKEA. Billigt och håller gullfibern inne. Jag ska köpa finare tyg när jag provat ut lite mera grejjor.

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2003-12-16 23:02

Grattis MaxH

du har tagit ditt kanske viktigaste steg mot välljud. Hädanefter kommer du att tänka på i termer före och efter jag började med akustikbehandling. Om man inte har gjort något åt rummet kan man inte föreställa sig vilken signifikant förbättring som sker.

Förresten, masoniten nog inte är så dum. Jag hoppade över den men hade ett h......e att bygga dämpväggen. Jag fick bulta fast skiva för skiva mot väggen istället. Om jag hade gjort om det idag hade masoniten med hål använts istället.

Kör hårt!
Det finns bara två typer av musik. Bra musik och dålig musik.

/Joachim

Användarvisningsbild
patrikpolly

Inläggav patrikpolly » 2003-12-17 11:41

Ja allt för många med anläggningar sitter i rum som är helt värdelösa akustiskt.
Jag har kompisar som har 100 000- 200 000:- anläggningar, men som skulle få 100% bättre ljud om com bara lade ner 5000:- på dämpning och sådant.

Rätt konstigt egentligen.

Och det skrivs ju alldeles för lite om detta i tidningar och sådant.

Ellerhur?

Mvh Patrik

Driver butiken HiEnd of Sweden i Stockholm

http://www.hiend.se

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2003-12-17 13:29

Jag tycker tidningarna är konstiga. Verkar vara till mest för apparatintresserade och för att dom som gör tidningarna ska få prova en massa apparater dom själva tycker är skojjiga.

Hade dom VERKLIGEN varit intresserade av välljud skulle dom ju förståss skriva mer om det påverkar ljudet mest: Rummet, högtalarna och inspelningen.

Edit: Fast det klart, det är ett antal år sedan jag köpte någon HiFi-tidning. Jag slutade med det när jag började tänka över vad dom verkligen skrev. Mycket var fel och ännu mera rent nonsens. Sådana tidningar köper jag inte.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2003-12-17 13:34

Rumsändringar säljer man väl inga tidningar på? Den lilla mängden människor som är så "tokiga" och har möjligheten att göra om det (av visuella, praktiska eller partnermässiga skäl).

Det är väl ung. som om biltidningarna skulle skriva om "så bygger du om din bil till att använda bredare däck" el. nå't sån't.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
hepcat

Inläggav hepcat » 2003-12-17 15:17

Var får man tag på sexigt tyg? Har inte hittat nått. :D

Grattis till till förbättringen BTW. Akustik gör ju mycket.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2003-12-17 15:22

Max_Headroom skrev: Fast det klart, det är ett antal år sedan jag köpte någon HiFi-tidning.

Upplyningsvis, det har inte hänt speciellt mycket. Är man mer intresserad av välljud än av apparater, så har tidningarna tveksamt värde. 8)

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2003-12-17 15:25

Finns ett skäl till att läsa tidningar... och det är att ha koll på vad som eg. finns och är nytt på marknaden.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
dole

Inläggav dole » 2003-12-17 15:26

Det bästa måste vara god akustik och en god anläggning. :D

Men god akustik utesluter inte att man köper en bra men dyr anläggning. Där sätter man gränsen själv hur mycket man vill lägga ner i pengar på både akustik( som kan vara dyrt) och en bra anläggning som (kan vara billig)

vh dole

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2003-12-18 13:51

Det bästa måste vara god akustik och en god anläggning.

Men god akustik utesluter inte att man köper en bra men dyr anläggning. Där sätter man gränsen själv hur mycket man vill lägga ner i pengar på både akustik( som kan vara dyrt) och en bra anläggning som (kan vara billig)

Dole:
Håller med dig till 100%!
Det ena behöver ju inte utesluta det andra!

Mvh,

Återgå till Generellt om hifi