DP-322 - dipol i alla register

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Re: DP-222 - dipol i alla register

Inläggav Kalejdokom » 2015-11-10 23:34

Nej, inte 6 såna. Det blir 2 "lådor" med tre basar i varje. Se skisserna några inlägg längre tillbaka (föregående sida).

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2015-11-11 09:23

Här händer det grejer ..... Håller med Dipolbas är trevligt.

Du får väl komma hem till mig o ta med din favo musik/film å se vad du tycker om djupbas
förmågan i dipol*.

Så länge du har fluff runt mid elementet funkar det, som du märkt, men kanske det blir som
en monopol o inte dipol??

Henrik

*Jag upplevde att det gick i botten ibland när jag var i Jönköping. Funderar på om det var
elementen eller MiniDSPt, jag har bara 0,9V varianten. Ursäkta OT

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2015-11-11 13:23

*) Eller så var det en typisk demo-bottning :) . Jag har varit med om det ett par gånger, att man liksom tar i lite för mycket när man vill övertyga eller imponera. Och då händer det lätt lite knasiga saker...

Att det bara blir monopol i den lägre midbasen gör nog inget, som jag skrev i tidigare post, eftersom det finns en till likadan som sitter i öppen baffel ovanför. Problem kan dock uppstå om det blir olika känslighet på elementen då en sitter i öppen baffel och en inbyggd i dipolbasen. Jag har ju tänkt att driva dem helt parallellt med samma slutsteg (möjligen med ett passivt HP-filter till den nedre, inbyggda).

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-11-11 13:28

"Demo-bottning", jo jag tackar! :) Det har ju liksom hänt... :oops:
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2015-11-11 14:06

För att förtydliga mina tankar, så ser det väl ut ungefär så här just nu. Inklusive en tillkommande sockel landar höjden på strax under metern - perfekt för min möblering.
Bilagor
tripol4.jpg
tripol4.jpg (74.54 KiB) Visad 15435 gånger

Användarvisningsbild
joakimfors

Inläggav joakimfors » 2015-11-11 14:29

Är midbasen för djup för att det övre baselementet ska få plats med magneten uppåt?

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2015-11-11 15:23

Kalejdokom skrev:För att förtydliga mina tankar, så ser det väl ut ungefär så här just nu. Inklusive en tillkommande sockel landar höjden på strax under metern - perfekt för min möblering.

Blir det inte lite knepigt när du inför en ny vinkel i toppbaffeln jämför med baskonfig? Jag gillar baskonfig, den är så galen så att jag tycker den är cool.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-11-11 15:34

Fjonkalicious skrev:
Kalejdokom skrev:För att förtydliga mina tankar, så ser det väl ut ungefär så här just nu. Inklusive en tillkommande sockel landar höjden på strax under metern - perfekt för min möblering.

Blir det inte lite knepigt när du inför en ny vinkel i toppbaffeln jämför med baskonfig? Jag gillar baskonfig, den är så galen så att jag tycker den är cool.

Det är ju en vas som står ovanpå en urna, ser du väl! :)

(Men jag håller faktiskt med dig. Kanske vore en rektangulär ovandel att föredra?)
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-11-11 15:35

Fjonkalicious skrev:

En extra skiva på mitten av sidorna som förbinder topphörnen med ytterhörnen på basdelen skulle kanske mildra det en del?

Bild
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2015-11-11 17:00

Jag har ALLA varianter i skissblocket :) . Den jag visade ovan är bara en i högen. Jag upprepar mitt mantra - skapelserna får inte bli för stora/höga/skrymmande. Jag vill gärna undvika stora platta frontbafflar. De kommer att hållas så smala som möjligt utan ge avkall på återgivningen. Toppbaffeln ska kunna möta dipolbasen vid ca 100Hz med acceptabelt* ljudtryck. Jag sneglar också lite i Edge för att inte få heltokigt baffelstöd i de övre registren.

En idé är att kopiera formen på bottenbasen (prismat) fast i mindre storlek till toppbaffeln. Den formen tilltalar mig rent designmässigt. Återkommer med bild när jag sitter vid en annan dator.

*) Nivån är inte fastlagd ännu, men det handlar inte om några fantasinivåer, max 90 dB vid lyssningsplats i snitt, kanske.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2015-11-11 17:09

joakimfors skrev:Är midbasen för djup för att det övre baselementet ska få plats med magneten uppåt?

Japp, så är det i alla fall om jag vill minimera djupet på baslådan. Om jag ökar med några cm får den plats, men det blir trångt att få dit något dämp att tala om. Midbasen har skärmad magnet så den tar lite större plats än ett utan avskärmning.

Men tanken är god, jag skall se om det går att lösa och iså fall försöka prova/mäta innan jag bestämmer mig. Jag ser dock ingen nackdel med att ha basen med magneten nedåt.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2015-11-11 17:17

Så här skulle man kunna kopiera formen från botten även i toppbaffeln (här saknas dock den andra midbasen som fälls in i baslådan). Den här formen ger även ett bra baffelsvar i Edge, ca +/- 1dB i hela diskantregistret vid delning runt 3 kHz.
Bilagor
tripol5.jpg
tripol5.jpg (62.28 KiB) Visad 15378 gånger

Användarvisningsbild
joakimfors

Inläggav joakimfors » 2015-11-11 17:26

Den såg bra ut.

Bild

;)

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2015-11-11 18:24

Kalejdokom skrev:Så här skulle man kunna kopiera formen från botten även i toppbaffeln (här saknas dock den andra midbasen som fälls in i baslådan). Den här formen ger även ett bra baffelsvar i Edge, ca +/- 1dB i hela diskantregistret vid delning runt 3 kHz.

Det där ser lite ut som Zigges senaste skapelse, LX521, så det är nog inte helt fel.

Det med en vänd bas är nog bara en fördel, om du kopplar i rätt fas, sägs väl släcka ut en del dist om basarna monteras så.

Henrik

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2015-11-11 20:01

nuffe skrev:Det med en vänd bas är nog bara en fördel, om du kopplar i rätt fas, sägs väl släcka ut en del dist om basarna monteras så.

Kalejdokom skrev:Om jag vänder det övre elementet borde det väl bli samma akustiska resultat, möjligen med något lägre andratonsdist eftersom det övre elementet nu spelar ur fas med de två nedre.

:)

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2015-11-12 10:05

Kalejdokom skrev:Så här skulle man kunna kopiera formen från botten även i toppbaffeln (här saknas dock den andra midbasen som fälls in i baslådan). Den här formen ger även ett bra baffelsvar i Edge, ca +/- 1dB i hela diskantregistret vid delning runt 3 kHz.

Tumme upp.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2015-11-13 23:43

Kalejdokom skrev:
Fjonkalicious skrev:En del hävdar att det därför krävs gigantiska effekter för att få samma resultat med en dipol som med en BR.

Stämmer dock inte då ju en bas i öppen baffel typiskt bottnar med fiseffekt. Däremot behövs ju många/stora element för att få riktigt tryck i djupbasen... så på sätt och vis blir det ju mycket effekt totalt, men inte per element.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2015-11-14 12:21

FÖRBANAT cool skapelse detta ser ut att kunna bli :D

Jag är inne på Nattlordens förslag, fan vad cool design det skulle bli om man dessutom hade en 45* avfasning från baffel till dessa "sido stag" ;)

Men oavsett så är det ju många häftiga skisser i tråden nu, det estetiska kommer att bli något extra tycker jag mig se tydliga tecken på, en "kalejdokom statement" högtalare ?! :D

Kul följer tråden i tystnad men med beundran och starkt intresse ;)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2015-11-14 12:30

Detta var också snyggt, samt en fördelaktig form (vilket du ju har fått fram med edge), det varierande avståndet till sidorna är en trevlig lösning ;)

Hur tänker du att den andra midbasen ska fällas in på något bra sätt ?
Ska det inte vara som en "tunnel" öppen i båda ändar som dessa 3st basar spelas i ? eller ska den vara öppen framåt i mitten "tunneln" och stängd bakåt, men istället vara öppen för "ramen" bakåt ?
så att det blir dipol på det sättet ? :D Fan vad cool design !

Gillar det här projektet skarpt, önskar att jag hade plats och redskap att ens börja fundera på att göra sådana här roliga saker :D

Edit: misstänker att du ämnar placera den andra midbasen inne i "den övre basens kammare", alltså längst upp i basmodulen så att säga ? eller monterad i "tunneln" ?
(jag tror inte det är så lyckat att ha den "instängd" i samma utrymme som och samtidigt öppen mot subbarna och deras stora tryckpåverkan, det kan tänkas ge mindre roliga resultat i form av o-önska konrörelse och massor av disst)
Jag skulle rekommendera dig att i sådant fall kör på en lösning i stil med den förra, vänd den övre basen och skapa på så vis mer utrymme i den övre delen av basmodulen.
sätt avskiljningsväggen för den övre basen så att du får plats med midbasen i öppen baffel och inte behöver ha den i ett område kraftigt trycksatt av subbasen :)

Skulle inte en av dessa basar spela i en sluten låda eller har du övergivit den tanken helt?
Mvh//David

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2015-11-14 13:51

Tack dvd-ai för entusiastiska heja-rop. Det är rätt uppfattat om basen att triangeln i mitten är öppen framåt och de tre yttre kaviteterna är öppna bakåt. Mina ritningar kan uppfattas som sprängskisser där man ser genom väggarna för att visa hur jag tänkt placera elementen. Jag inser att det kan vara svårt att följa mina tankar.

Jag tvekar lite gällande placeringen av midbasarna, främst för att jag nu tänker att det vore bra att separera bas- och toppmodul för lite större flexibilitet. Kanske att jag framöver vill möblera om eller kombinera andra toppar med basarna. Då är det ju dumt att sitta fast i en låst konfig. Ännu finns alla möjligheter, men jag känner att det närmar sig en slutlig design :) .

Rätt också att jag planerade för en inbyggd subbas med slavbas, men jag har lämnat den tanken till förmån för den nya trekantiga modellen. Med erfarenheten från min testlåda och stöd från nuffe vågar jag tro på tillräcklig lågbas med denna lösning.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2015-11-15 12:50

Okey :)

Men hur ska du lösa att behålla formfaktor och samtidigt få in 1st midbas till ?
blir ju lite knepigt då :roll:

Glada tillrop ska man ha när man gör så skojjsiga saker som detta :D
Mvh//David

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2015-11-15 13:33

På sidan 9 i tråden finns en skiss där jag monterar två midbasar rygg mot rygg i en öppen baffel. Jag har ingen aning om det är bra eller dåligt men värt att testa :) .
Frågan är också om jag verkligen behöver två midbasar? Logiskt borde det ju vara dubbelt* så bra i en öppen baffel, där det främst hamnar om volym flyttad luft, men jag kan ha haft fel förut (om jag minns rätt 8) ).

*) Jag inser dock att jag inte får dubbel volym genom att sätta basarna rygg mot rygg. För den effekten behöver väl basarna sitta åt samma håll och spela i fas förstås.

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2015-11-15 16:52

Kalejdokom skrev:*) Jag inser dock att jag inte får dubbel volym genom att sätta basarna rygg mot rygg. För den effekten behöver väl basarna sitta åt samma håll och spela i fas förstås.

Nej, du får bara adderad luftpumpningsförfmåga om elementen spelar i fas och även i likartad akustisk omgivning (baffelutformning).

mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2015-11-15 18:45

Ja, jag menar ju det. 2 x Sd x Xmax = dubbel luftpumpningsförmåga.
Jag testade Linkwitz's Excelblad för detta och det blir ju i princip +6dB med två element jämfört med ett, om de sitter bredvid varandra och riktade åt samma håll.
Jag får försöka få till en lösning där båda elementen får plats i fronten. Eller byta till en 8-tummare kanske?

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2015-11-15 22:21

Din lösning med en av midbasarna infällda i baskaviteten verkar spännande om du tyckte den lösningen fungerade. Jag tycker inte du nödvändigtvis behöver få till en MTM lösning, utan en MMT kan väl vara väl så bra om du vill hålla ner totalhöjden och få till en trevlig formfaktor. Utan att ha tänkt igenom din konstruktion alltför noggrant tycker jag midbasarna borde kunna interagera hyggligt i framåtriktningen. Bakåtstrålningen kanske blir knepigare med kaviteten och dämpmaterialet för det ena elementet, men det kanske inte spelar lika stor roll för dig.

Annars är som sagt en annan lösning ett större midbaselement, ett långtslående 6,5 tums eller inte fullt så långtslående 8 tums (beroende på dina delningsfrekvens- och ljudtrycksbehov). Ett 8 tums element kan bli en utmaning att få att fungera tillräckligt högt upp i frekvens för att kunna möta din banddiskant. Hur långt ner i frekvens tror du banddiskanten klarar av med låg distorsion?

mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2015-11-15 22:33

Jag använder nu Seas H1659 som mellan-register, tycker det funkar väldigt bra. Delning 80-2000Hz.
Vet inte om din diskant klarar så låg delning som 2000Hz?

Just nu har Europe Audio 10% rabatt också :D

Henrik

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2015-11-15 23:13

...ett par timmar till ja :) .

Banddiskanten bör delas ganska högt. Först siktade jag på 5 kHz men efter lite lyssning och mätning tror jag att jag landar runt 3 kHz, definitivt inte lägre i alla fall.
Så 8 tum är nog inte så smart om jag vill begränsa mig till 2-vägs toppar.

Jag är så himla velig!! Nu är jag igång igen och ritar på nya alternativ :evil: . Någon gång måste jag sätta ner foten och bestämma mig. Inte minst för att det tar så mycket tid och själ fokus från både arbete och annat som "måste" göras.
Jag kan sitta långa stunder och Googla bilder i jakten på idéer och inspiration - och så skenar tanken iväg...

Användarvisningsbild
hi_pot

Inläggav hi_pot » 2015-11-15 23:18

Om du vill köra med en 8" bas, varför inte kolla om något bredbands element passar dig? Ännu ett till alternativ... Förlåt! :P

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2015-11-15 23:51

Siegfried Linkwitz gick över till en fyrvägslösning för sin senaste skapelse LX521, 8 plus 4 tum för 120 till 7 000 hz. Det kan vara en annan väg att gå om du behöver växla över till midbas lågt ner och sen över till diskant högt upp i frekvens.

mvh, mats

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2015-11-16 00:18

Mina Scanspeak Revelator-basar har ju både lång slaglängd och bra egenskaper långt upp i frekvens så det blir svårt/dyrt att hitta en annan combo som blir minst lika bra men tar mindre plats.
Bredbandsbas kunde vara ett alternativ, men få (eller inga?) bredbandiga 8-tummare har tillräcklig slaglängd/Xmax.

Jag tror att jag har en lösning på G, där jag slipper placera den ena midbasen i samma kavitet som dipolbasen, genom att göra ett \_/ i toppen av dipolbasen. Ny skiss kommer...

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum