Moderator: Redaktörer
Kalejdokom skrev:För att förtydliga mina tankar, så ser det väl ut ungefär så här just nu. Inklusive en tillkommande sockel landar höjden på strax under metern - perfekt för min möblering.
Fjonkalicious skrev:Kalejdokom skrev:För att förtydliga mina tankar, så ser det väl ut ungefär så här just nu. Inklusive en tillkommande sockel landar höjden på strax under metern - perfekt för min möblering.
Blir det inte lite knepigt när du inför en ny vinkel i toppbaffeln jämför med baskonfig? Jag gillar baskonfig, den är så galen så att jag tycker den är cool.
Fjonkalicious skrev:Kalejdokom skrev:För att förtydliga mina tankar, så ser det väl ut ungefär så här just nu. Inklusive en tillkommande sockel landar höjden på strax under metern - perfekt för min möblering.
Blir det inte lite knepigt när du inför en ny vinkel i toppbaffeln jämför med baskonfig? Jag gillar baskonfig, den är så galen så att jag tycker den är cool.
joakimfors skrev:Är midbasen för djup för att det övre baselementet ska få plats med magneten uppåt?
Kalejdokom skrev:Så här skulle man kunna kopiera formen från botten även i toppbaffeln (här saknas dock den andra midbasen som fälls in i baslådan). Den här formen ger även ett bra baffelsvar i Edge, ca +/- 1dB i hela diskantregistret vid delning runt 3 kHz.
nuffe skrev:Det med en vänd bas är nog bara en fördel, om du kopplar i rätt fas, sägs väl släcka ut en del dist om basarna monteras så.
Kalejdokom skrev:Om jag vänder det övre elementet borde det väl bli samma akustiska resultat, möjligen med något lägre andratonsdist eftersom det övre elementet nu spelar ur fas med de två nedre.
Kalejdokom skrev:Så här skulle man kunna kopiera formen från botten även i toppbaffeln (här saknas dock den andra midbasen som fälls in i baslådan). Den här formen ger även ett bra baffelsvar i Edge, ca +/- 1dB i hela diskantregistret vid delning runt 3 kHz.
Kalejdokom skrev:Fjonkalicious skrev:En del hävdar att det därför krävs gigantiska effekter för att få samma resultat med en dipol som med en BR.
Kalejdokom skrev:*) Jag inser dock att jag inte får dubbel volym genom att sätta basarna rygg mot rygg. För den effekten behöver väl basarna sitta åt samma håll och spela i fas förstås.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster