Vad som inte framgår här är att alla cd-versioner har samma toppvärde, dvs -0,1 dB medan 24-96-filerna har olika. Det tolkar jag som att de är balanserade mot varandra så inte resp låt är maxutstyrd.
/ B
Moderator: Redaktörer

Bill50x skrev:Äntligen kan man säga. Dvs äntligen är den högupplösta 24/96-versionen signifikant bättre än cd-versionen. Så här ser tex spår 2, Music To Watch Boys To ut i MasVis
[ Bild ]
Vad som inte framgår här är att alla cd-versioner har samma toppvärde, dvs -0,1 dB medan 24-96-filerna har olika. Det tolkar jag som att de är balanserade mot varandra så inte resp låt är maxutstyrd.
/ B
Svante skrev:...men jag kan inte låta bli att kommentera att det som ligger i 24-bitsfilen skulle kunna ges ut på CD. MasVis tittar ju på en version som är konverterad till 16 bitar (men iofs inte till 44100 Hz).

Almen skrev:Det är nog ett misstag. Någon som råkat använda vinylmastern i stället för den korrekt mastrade.
Bill50x skrev:Almen skrev:Det är nog ett misstag. Någon som råkat använda vinylmastern i stället för den korrekt mastrade.
Och vad är "korrekt" i det här fallet?
/ B
Almen skrev:Bill50x skrev:Almen skrev:Det är nog ett misstag. Någon som råkat använda vinylmastern i stället för den korrekt mastrade.
Och vad är "korrekt" i det här fallet?
/ B
Korrekt är att tolka "korrekt" i första delen av mitt inlägg som ett försök till skämt - det påföljande "Nä, men..." var tänkt att ytterligare förtydliga det.
Bill50x skrev:Även min kommentar var ett skämt, hur många gånger har vi inte läst att "en korrekt utförd xxx färgar inte..." vilket naturligtvis är sant men det säger inget om någon sådan finns.
Men visst är det trevligt med bra utförda fonogram, miss eller inte?
petersteindl skrev:Det verkar som om 44/16 faller lite mer över 8-9 kHz, förutom de skillnader som redan påtalats.
Bill, hur upplever du den ljudmässiga skillnaden?
sprudel skrev:Bra Bill. Var skaffade du den högupplösta utgåvan?
sprudel skrev:Bra Bill. Var skaffade du den högupplösta utgåvan?
petersteindl skrev:sprudel skrev:Bra Bill. Var skaffade du den högupplösta utgåvan?
Bill rippade sin mp3 fil till 24/96
Bill50x skrev:sprudel skrev:Bra Bill. Var skaffade du den högupplösta utgåvan?
TPB![]()
Och - nu när jag tittar efter ser jag att det är en vinylrip![]()
![]()
shifts skrev:Dags att justera trådrubriken?
Kan ju inte låta bli att känna mig besviken. Vilken idioti detta är.
petersteindl skrev:Det är väl bara att konstatera att cd som media är betydligt sämre än vinyl. Det är dessutom ett standardfel. I alla fall så länge ett masteringsled ingår som standard före skivsläpp. Då faller det sig naturligt att en högupplöst master görs från vinyl. Om man är medveten om detta faktum så slipper man bli besviken.
AndreasArvidsson skrev:Masteringsledet har väl inget med CD som medium att göra? Du kan ju lägga exakt samma master på CD som på ligger på vinyl.
Finns inget i detta som faller sig naturligt i min värld.
Bill50x skrev:petersteindl skrev:Det är väl bara att konstatera att cd som media är betydligt sämre än vinyl. Det är dessutom ett standardfel. I alla fall så länge ett masteringsled ingår som standard före skivsläpp. Då faller det sig naturligt att en högupplöst master görs från vinyl. Om man är medveten om detta faktum så slipper man bli besviken.
Är inte med i tankegångarna här... En master görs väl inte från en vinyl?
Men jag håller med om att mastringen, som den görs idag, är en onödig process. Det naturliga är väl att man ser till att ljudet (precis som musiken) är som man önskar den efter slutmixen? Mastring borde innebära att man lägger låtarna i rätt ordning, ser till att ljudnivån är anpassad mellan de olika låtarna och att materialet i sig är lämpligt för publicering (kontroll att mixen är bra utförd osv). Att skruva till ljudet borde väl göras i slutmixen eller vid inspelningen - om det nu är vad man önskar.
/ B
BORIS skrev:Peter, jag skulle nog undvika att kalla vinylen för "mastern" i detta sammanhang för att undvika onödiga missförstånd
24/96 filen som Bill dragit hem är en vinylripp
Lana del Reys Honeymoon, liksom alla andra, har det antagligen gjorts fyra-fem olika masters på
petersteindl skrev:BORIS skrev:Peter, jag skulle nog undvika att kalla vinylen för "mastern" i detta sammanhang för att undvika onödiga missförstånd
Lana del Reys Honeymoon, liksom alla andra, har det antagligen gjorts fyra-fem olika masters på
Njae, mastern till 24/96 som Bill laddat ner är vinylen som rippats. Det finns många mastrar. Dessa kan vara mer eller mindre olika. En Japansk cd-utgåva är ofta helt annorlunda än den Amerikanska cd-utgåvan.
Hade Bills 24/96 kommit från cd så hade den varit sämre än nu då den kommer från vinyl. Det verkar vara rätt allmänt så och det är bara att acceptera som ett faktum. Det finns troligtvis anledning till att det är så.
Mvh
Peter
sprudel skrev:petersteindl skrev:BORIS skrev:Peter, jag skulle nog undvika att kalla vinylen för "mastern" i detta sammanhang för att undvika onödiga missförstånd
Njae, mastern till 24/96 som Bill laddat ner är vinylen som rippats. Det finns många mastrar. Dessa kan vara mer eller mindre olika. En Japansk cd-utgåva är ofta helt annorlunda än den Amerikanska cd-utgåvan.
Hade Bills 24/96 kommit från cd så hade den varit sämre än nu då den kommer från vinyl. Det verkar vara rätt allmänt så och det är bara att acceptera som ett faktum. Det finns troligtvis anledning till att det är så.
Mvh
Peter
Helt sjukt att inte utnyttja det bättre mediet till fullo. Kan skivspelarbranchen vara en så stark lobbygrupp?
Det tror jag inte, snarare har det väl med graveringen och produktionen av vinylen att göra.
petersteindl skrev:Spoiler:Visa
Jag tror det är helt andra krafter bakom. Jag är inte övertygad om att artister vill släppa den oförstörda pre-mastern till kreti & pleti. Via vinyl går an. Det är alldeles för mycket kopierande hit och dit för att slänga bort en master till banditer på marknaden. Man gör en slaskmaster för CD och den är i princip en standardiserad slasktratt för att förstöra ljudet men för att låta så starkt som möjligt på radio. För ljudbögarna och kverulanterna och övriga pain-in-the-ass-kunder används vinylmastrar motsvarande pre-master. På så sätt kan man kränga dyngan via radio och muta radiostationerna att spela gojjan samtidigt som man håller analogfantasterna på mattan. Det är spelets regler liksom. Det är bara att gilla läget.
Mvh
Peter
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster