Lana del Rey "Honeymoon" MasVis jmf 16/24 bit (cd vs vinyl)

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Lana del Rey "Honeymoon" MasVis jmf 16/24 bit (cd vs vinyl)

Inläggav Bill50x » 2015-11-11 10:16

Äntligen kan man säga. Dvs äntligen är den högupplösta 24/96-versionen signifikant bättre än cd-versionen. Så här ser tex spår 2, Music To Watch Boys To ut i MasVis

Bild

Vad som inte framgår här är att alla cd-versioner har samma toppvärde, dvs -0,1 dB medan 24-96-filerna har olika. Det tolkar jag som att de är balanserade mot varandra så inte resp låt är maxutstyrd.

/ B
Senast redigerad av Bill50x 2015-11-13 11:16, redigerad totalt 2 gånger.
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: Lana del Ray "Honeymoon" MasVis jmf 16/24 bit

Inläggav Svante » 2015-11-11 10:38

Bill50x skrev:Äntligen kan man säga. Dvs äntligen är den högupplösta 24/96-versionen signifikant bättre än cd-versionen. Så här ser tex spår 2, Music To Watch Boys To ut i MasVis

[ Bild ]

Vad som inte framgår här är att alla cd-versioner har samma toppvärde, dvs -0,1 dB medan 24-96-filerna har olika. Det tolkar jag som att de är balanserade mot varandra så inte resp låt är maxutstyrd.

/ B

Ja, här verkar det ju som att man får en bättre version om man köper 24-bitsvarianten.

Allpassgrafen är rak, vilket innebär att sista ledet inte innehåller toppfaktorminimering, histogrammet slutar innan full utstyrning och inte abrupt, peak vs RAM ligger inte uppknökad i övre högra hörnet och short term crest factor sjunker inte nämnvärt när det är starkt.

...men jag kan inte låta bli att kommentera att det som ligger i 24-bitsfilen skulle kunna ges ut på CD. MasVis tittar ju på en version som är konverterad till 16 bitar (men iofs inte till 44100 Hz).
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2015-11-11 11:52

Lovande! Kanske dags att uppgradera mig på DAC-fronten om det där inträffar oftare och oftare.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2015-11-11 11:55

Det är nog ett misstag. Någon som råkat använda vinylmastern i stället för den korrekt mastrade.

Nä, men det ser ju roligt ut, och låter förmodligen minst 6 dB bättre också. :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-11-11 12:12

Svante skrev:...men jag kan inte låta bli att kommentera att det som ligger i 24-bitsfilen skulle kunna ges ut på CD. MasVis tittar ju på en version som är konverterad till 16 bitar (men iofs inte till 44100 Hz).

Jo, i det här fallet eftersom jag konverterat flac-filerna till 16/44,1 wav innan jag masvisade dem. Men jag upptäckte nu att det går att masvisa 16/96 och då ser det ut så här

Bild

När kan vi masvisa 24/96 och 24/192 flac direkt?

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-11-11 12:14

Almen skrev:Det är nog ett misstag. Någon som råkat använda vinylmastern i stället för den korrekt mastrade.

Och vad är "korrekt" i det här fallet?

/ B

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2015-11-11 12:54

Bill50x skrev:
Almen skrev:Det är nog ett misstag. Någon som råkat använda vinylmastern i stället för den korrekt mastrade.

/ B

Korrekt är att tolka "korrekt" i första delen av mitt inlägg som ett försök till skämt - det påföljande "Nä, men..." var tänkt att ytterligare förtydliga det.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-11-11 13:19

Almen skrev:
Bill50x skrev:

/ B

Korrekt är att tolka "korrekt" i första delen av mitt inlägg som ett försök till skämt - det påföljande "Nä, men..." var tänkt att ytterligare förtydliga det.

Ahhh, missade skämtet :-)

Även min kommentar var ett skämt, hur många gånger har vi inte läst att "en korrekt utförd xxx färgar inte..." vilket naturligtvis är sant men det säger inget om någon sådan finns.

Men visst är det trevligt med bra utförda fonogram, miss eller inte?

/ B

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-11-11 13:27

Det verkar som om 44/16 faller lite mer över 8-9 kHz, förutom de skillnader som redan påtalats.

Bill, hur upplever du den ljudmässiga skillnaden?

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2015-11-11 13:56

Bill50x skrev:Även min kommentar var ett skämt, hur många gånger har vi inte läst att "en korrekt utförd xxx färgar inte..." vilket naturligtvis är sant men det säger inget om någon sådan finns.

Ja, jag syftade på "korrekt modern CD-mastring för att tillfredsställa nivåökningsmaffian". :)

Men visst är det trevligt med bra utförda fonogram, miss eller inte?

Absolut! Därför skrev jag "det ser ju roligt ut, och låter förmodligen minst 6 dB bättre också. :)".

"6 dB bättre" var i sammanhanget även det lite skämtsamt menat; givetvis vet jag att man inte kan mäta braighet i dB, ehuru toppfaktorn i detta fall faktiskt har ökat med ungefär 6 dB, så att det...

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-11-11 14:10

petersteindl skrev:Det verkar som om 44/16 faller lite mer över 8-9 kHz, förutom de skillnader som redan påtalats.

Bill, hur upplever du den ljudmässiga skillnaden?

Svårt att säga. Har inte min ordinarie anläggning igång eftersom jag fortfarande har mina dq10:or under renovering. Men redan i mina datorhögtalare låter 24/96 bättre i flera avseenden. Men jag har ännu inte matchat nivåerna utan skruvar på volymen tills det låter "lagom" så det är ganska osäkert.

En tanke jag haft tidigare är att om en inspelning som ser sämre ut i masvis inte nödvändigtvis behöver låta sämre (även det motsatta gäller förstås). Det beror mycket på mix och mastering. Så även om det är 5 dB sämre dynamik och "allpassed crest factor" indikerar sämre ljud behöver det inte låta sämre. Men i just detta fallet verkar det vara så att cd-versionen faktiskt är (mycket) sämre. Den låter typiskt komprimerad, svullen och trist. Det hör man även under enkla förhållanden.

/ B

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2015-11-12 21:30

Bra Bill. Var skaffade du den högupplösta utgåvan?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-11-12 21:41

sprudel skrev:Bra Bill. Var skaffade du den högupplösta utgåvan?

Bill rippade sin mp3 fil till 24/96 8)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-11-13 09:39

TPB :oops:
Och - nu när jag tittar efter ser jag att det är en vinylrip :oops: :oops:
Fast det brukar framgå i rubriken, inte gömmas i texten, detta är mitt försvar till missen... Men det är ju själva f-n att inte den bättre mastringen även släpps på cd...

Men det viktiga är att det låter bra och vinylversionen (låtarna utlagda på 4 skivsidor, undrar om det är 45 rpm?) gör verkligen det. Får nog bli ett besök på Vinylbutiken.com :-)

Ser att jag dessutom stavat damens namn fel, det är nu rättat i trådrubriken. Det ska vara Lana Del Rey och inget annat...

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-11-13 09:42

petersteindl skrev:

Bill rippade sin mp3 fil till 24/96 8)

Jo, att ingen kommit på det tidigare. Man sparar ju bandbredd genom att distribuera dem som snålkodat och så expanderar man dem själv väl på plats. Kanske dags för en patentansökan?

/ B

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2015-11-13 10:25

Bill50x skrev:

TPB :oops:
Och - nu när jag tittar efter ser jag att det är en vinylrip :oops: :oops:

Vem var det som nämnde "vinylmaster"...? 8)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Re: Lana del Rey "Honeymoon" MasVis jmf 16/24 bit

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-11-13 10:41

Så sjukt irriterande att vinyl får alla bra mastrar nu för tiden. För ingen som lyssnar på digital media vill har bra ljudkvalité eller hur?

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2015-11-13 10:44

Dags att justera trådrubriken?

Kan ju inte låta bli att känna mig besviken. Vilken idioti detta är.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-11-13 11:40

shifts skrev:Dags att justera trådrubriken?

Kan ju inte låta bli att känna mig besviken. Vilken idioti detta är.

Har fixat rubriken.

Visst är det trist att man får sämre återgivning på cd'n? Undrar hur "gubbarna" tänker? Eller är det Lana som gillar cd-(o)ljudet?

Har lagt upp två filer som jämförelse i min Dropbox
https://www.dropbox.com/sh/nfkj19z3j1k3 ... 6GhKa?dl=0

/ B

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Re: Lana del Rey "Honeymoon" MasVis jmf 16/24 bit (cd vs vin

Inläggav petersteindl » 2015-11-13 11:44

Det är väl bara att konstatera att cd som media är betydligt sämre än vinyl. Det är dessutom ett standardfel. I alla fall så länge ett masteringsled ingår som standard före skivsläpp. Då faller det sig naturligt att en högupplöst master görs från vinyl. Om man är medveten om detta faktum så slipper man bli besviken.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-11-13 11:45

Masteringsledet har väl inget med CD som medium att göra? Du kan ju lägga exakt samma master på CD som på ligger på vinyl.

Finns inget i detta som faller sig naturligt i min värld.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-11-13 11:52

petersteindl skrev:Det är väl bara att konstatera att cd som media är betydligt sämre än vinyl. Det är dessutom ett standardfel. I alla fall så länge ett masteringsled ingår som standard före skivsläpp. Då faller det sig naturligt att en högupplöst master görs från vinyl. Om man är medveten om detta faktum så slipper man bli besviken.

Är inte med i tankegångarna här... En master görs väl inte från en vinyl?

Men jag håller med om att mastringen, som den görs idag, är en onödig process. Det naturliga är väl att man ser till att ljudet (precis som musiken) är som man önskar den efter slutmixen? Mastring borde innebära att man lägger låtarna i rätt ordning, ser till att ljudnivån är anpassad mellan de olika låtarna och att materialet i sig är lämpligt för publicering (kontroll att mixen är bra utförd osv). Att skruva till ljudet borde väl göras i slutmixen eller vid inspelningen - om det nu är vad man önskar.

/ B

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-11-13 12:31

AndreasArvidsson skrev:Masteringsledet har väl inget med CD som medium att göra? Du kan ju lägga exakt samma master på CD som på ligger på vinyl.

Finns inget i detta som faller sig naturligt i min värld.

Man kan lägga exakt samma master på vinyl och på cd. Men det verkar inte göras. Cd får sämre master. Vid enstaka tillfällen får vinyl samma skrotmaster som cd. I praktiken verkar det standardiserat så. D v s det har blivit så och verkligheten ser naturligt ut så. Det är bara att gilla läget. Trist men sant. Det naturliga är inte vad man tycker det borde vara, det naturliga är hur det ser ut i verkligheten. Kan du inte förändra verkligheten, ta den som den är. Se verkligheten som en standard.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-11-13 12:39

Bill50x skrev:
petersteindl skrev:Det är väl bara att konstatera att cd som media är betydligt sämre än vinyl. Det är dessutom ett standardfel. I alla fall så länge ett masteringsled ingår som standard före skivsläpp. Då faller det sig naturligt att en högupplöst master görs från vinyl. Om man är medveten om detta faktum så slipper man bli besviken.

Är inte med i tankegångarna här... En master görs väl inte från en vinyl?

Men jag håller med om att mastringen, som den görs idag, är en onödig process. Det naturliga är väl att man ser till att ljudet (precis som musiken) är som man önskar den efter slutmixen? Mastring borde innebära att man lägger låtarna i rätt ordning, ser till att ljudnivån är anpassad mellan de olika låtarna och att materialet i sig är lämpligt för publicering (kontroll att mixen är bra utförd osv). Att skruva till ljudet borde väl göras i slutmixen eller vid inspelningen - om det nu är vad man önskar.

/ B

Jo i detta fall verkar mastern till 24/96 vara vinyl. Det är vinyl som är mastern som samplas i 24/96. Jag vidhåller, det naturliga är hur verkligheten ser ut, allt annat är en drömvärld, en önskedröm om hur var och en skulle vilja forma om verkligheten så den blev som man önskar.

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2015-11-13 12:58

Peter, jag skulle nog undvika att kalla vinylen för "mastern" i detta sammanhang för att undvika onödiga missförstånd

24/96 filen som Bill dragit hem är en vinylripp

Lana del Reys Honeymoon, liksom alla andra, har det antagligen gjorts fyra-fem olika masters på

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-11-13 13:27

BORIS skrev:Peter, jag skulle nog undvika att kalla vinylen för "mastern" i detta sammanhang för att undvika onödiga missförstånd

Lana del Reys Honeymoon, liksom alla andra, har det antagligen gjorts fyra-fem olika masters på

Njae, mastern till 24/96 som Bill laddat ner är vinylen som rippats. Det finns många mastrar. Dessa kan vara mer eller mindre olika. En Japansk cd-utgåva är ofta helt annorlunda än den Amerikanska cd-utgåvan.

Hade Bills 24/96 kommit från cd så hade den varit sämre än nu då den kommer från vinyl. Det verkar vara rätt allmänt så och det är bara att acceptera som ett faktum. Det finns troligtvis anledning till att det är så.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2015-11-13 20:09

petersteindl skrev:
BORIS skrev:Peter, jag skulle nog undvika att kalla vinylen för "mastern" i detta sammanhang för att undvika onödiga missförstånd

Njae, mastern till 24/96 som Bill laddat ner är vinylen som rippats. Det finns många mastrar. Dessa kan vara mer eller mindre olika. En Japansk cd-utgåva är ofta helt annorlunda än den Amerikanska cd-utgåvan.

Hade Bills 24/96 kommit från cd så hade den varit sämre än nu då den kommer från vinyl. Det verkar vara rätt allmänt så och det är bara att acceptera som ett faktum. Det finns troligtvis anledning till att det är så.

Mvh
Peter

Helt sjukt att inte utnyttja det bättre mediet till fullo. Kan skivspelarbranchen vara en så stark lobbygrupp?
Det tror jag inte, snarare har det väl med graveringen och produktionen av vinylen att göra.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-11-13 21:08

sprudel skrev:
petersteindl skrev:

Mvh
Peter

Helt sjukt att inte utnyttja det bättre mediet till fullo. Kan skivspelarbranchen vara en så stark lobbygrupp?
Det tror jag inte, snarare har det väl med graveringen och produktionen av vinylen att göra.

Jag tror det är helt andra krafter bakom. Jag är inte övertygad om att artister vill släppa den oförstörda pre-mastern till kreti & pleti. Via vinyl går an. Det är alldeles för mycket kopierande hit och dit för att slänga bort en master till banditer på marknaden. Man gör en slaskmaster för CD och den är i princip en standardiserad slasktratt för att förstöra ljudet men för att låta så starkt som möjligt på radio. För ljudbögarna och kverulanterna och övriga pain-in-the-ass-kunder används vinylmastrar motsvarande pre-master. På så sätt kan man kränga dyngan via radio och muta radiostationerna att spela gojjan samtidigt som man håller analogfantasterna på mattan. Det är spelets regler liksom. Det är bara att gilla läget.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2015-11-14 10:50

Varför inte ge ut en riktig master på CD också, en audiofil variant föutom den som låter högst. En audiofil utgåva till kanske högre pris borde ju locka?

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2015-11-14 12:07

petersteindl skrev:
Spoiler:
Visa
sprudel skrev:
petersteindl skrev:

Mvh
Peter

Jag tror det är helt andra krafter bakom. Jag är inte övertygad om att artister vill släppa den oförstörda pre-mastern till kreti & pleti. Via vinyl går an. Det är alldeles för mycket kopierande hit och dit för att slänga bort en master till banditer på marknaden. Man gör en slaskmaster för CD och den är i princip en standardiserad slasktratt för att förstöra ljudet men för att låta så starkt som möjligt på radio. För ljudbögarna och kverulanterna och övriga pain-in-the-ass-kunder används vinylmastrar motsvarande pre-master. På så sätt kan man kränga dyngan via radio och muta radiostationerna att spela gojjan samtidigt som man håller analogfantasterna på mattan. Det är spelets regler liksom. Det är bara att gilla läget.

Mvh
Peter

Det var väldigt länge sedan CD var standard på radiostationerna

Ang CD, försäljningen sjunker i stort sett överallt och det rejält, undantag finns t.ex Tyskland men även där är trenden negativ för CDn om än något svagare. Vinylförsäljningen stiger på samma sätt i stort sett överallt och det rejält. Om trenden håller i sig dröjer det inte länge innan det säljs fler vinylalbum än CD.

Skivindustrin har hämtat sig ifrån den värsta krisen men att tro att de är villiga att göra en garanterad förlust med en dyr audiofil CD-version och utföra något slags pro bono arbete i välljudets namn är hyfsat naivt

Nästa

Återgå till Musikstugan