Element data för dipol

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Re: Element data för dipol

Inläggav Evil_Homer » 2015-11-13 14:04

Ska ni komma undan helt så passa på att såga upp ett hål i golvet när frun inte är hemma, skicka ner en låda med 4x15" basar lämpliga för IB och vips så har ni så mycket/djup/kvalitetsbas som helst.
Och detta helt utan stora skrymmande lådor 8)
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
hi_pot

Inläggav hi_pot » 2015-11-13 14:45

Evil_Homer skrev:Ska ni komma undan helt så passa på att såga upp ett hål i golvet när frun inte är hemma, skicka ner en låda med 4x15" basar lämpliga för IB och vips så har ni så mycket/djup/kvalitetsbas som helst.
Och detta helt utan stora skrymmande lådor 8)

En fin tanke men då kommer man ju ner i Vardagsrummet! :lol:

Det finns en ny anfallsvinkel jag kom på... kommer en liten bild senare...

Användarvisningsbild
hi_pot

Inläggav hi_pot » 2015-11-14 21:24

nuffe skrev:Vilken storlek har basarna? 10 eller 12or?

Storleks mässigt ser det ut som mina, och jag 4 12or i varje, men bilder kan lura ögat.

Inser att jag har det bra hemma, det enda hon funderar över är hur mycket det kostar, nästan inget :roll:

Henrik

Det är 12" basar och bafeln är 41*75*45 (B*H*D) cm så den blev ganska stor.

Användarvisningsbild
hi_pot

Inläggav hi_pot » 2015-11-14 21:53

Frugan var på stan idag och lilleman sov ute och dottern tittade på pippi på datorn så jag passa på att få liv i lådan.

Till en början vart jag mycket fundersam... Det låter ju inget,,, Höjer o höjer o tänkte att det måste vara något fel!
Grar upp Gainen massor och höjer så mycket det bara går på slutsteget och på sub utgången... Nehe så här trögt kan det ju inte vara!

Med nästan 95dB verklningsgrad och effekt på 400W/element måste det låta MER :!:

Men efter några minuter så kommer det mer o mer...
Måste varit för att de inte varit spelade innan för sen efter ett tag var jag nere på "0" i förstärkning och utan kompensation för något 6dB fall i botten.

Nu här i kväll sitter jag för mig själv och spelar och det riktigt fin! jag trimmar lite i DSP och det ända jag jag känns det som är att jag dämpar och dämpar ju mer jag lyssnar.
Den spelar riktigt djupt utan någon kompensering. En helt rak kurva förutom att jag delar av uppåt!
Känns som om att jag kan göra baffeln mindre i alla fall.. Ska till och med prova att göra en helt rak baffel med.

Sen har jag en annan utväg, en alternativ placering...

2015-11-14 17.30.39.jpg
2015-11-14 17.30.39.jpg (176.87 KiB) Visad 4128 gånger

Under betongskivan finns en gammal baslåda som inte används länge då den inte låter bra helt enkelt.
Den har måtten 90*46*75 cm. En tanke skulle kunna vara att bygga en ny låda till bordet. Det är min reservplan om inte frun godtar mina nya skapelser.
Men som det känns nu så kan H-baffeln bli mindre. :D

Har några kompisar som har mätutrustning. Tänkte om jag kunde bjuda på en liten rurva!

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2015-11-15 12:38

Snygg betong :!:

Henrik

Användarvisningsbild
hi_pot

Inläggav hi_pot » 2015-11-15 12:51

nuffe skrev:Snygg betong :!:

Henrik

Ja det är ju det där med att få stora saker att smälta in utan att man förstår vad det är! :D

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2015-11-15 22:35

Har du verkligen lyckats med :!: Är det DIY?

Henrik

Användarvisningsbild
hi_pot

Inläggav hi_pot » 2015-11-15 23:00

nuffe skrev:Har du verkligen lyckats med :!: Är det DIY?

Henrik

Jepp. .. en gammal synd!

Det är två SLS 10" basar i en wicked one låda. Betongskivan flyter på liggunderlag. Den är så tung i sig att den inte går någonstans! :D

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2015-11-17 12:11

Frun har önskemål om betong bänkskivor mm (krav).

Hur gjorde du för att få ett så fint resultat?

Henrik

Ursäkta OT

Användarvisningsbild
hi_pot

Inläggav hi_pot » 2015-11-17 14:02

nuffe skrev:Frun har önskemål om betong bänkskivor mm (krav).

Hur gjorde du för att få ett så fint resultat?

Henrik

Ursäkta OT
¨

Snickra en form av formplyfa (brunsvart och mycket slät yta.) Du kan fetta in dem med matolja så släpper det lättare.
Sen fäste jag en liten taklust (välj vad du vill för form på listen) för att få det önskade mönster/radie du vill ha.
Armera med ett nät och häll i betong. Jag hade expanderbetong då det ska få ut en del bubblor.

Sen vart utan lite "missfärgar" av formen men det är vara att ta en slipmaskin eller lamellrondell o köra tills du får önskat resultat.
Behandla med någon form av sten impregnering för att inte du ska få fläckar ner i porerna. En gång en fläck, alltid en fläck....

Så gjorde jag, men det finns säkert fler vägar att gå.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-11-17 17:07

En kollega gjöt några stenskivor efter den metoden. Ser rätt bra ut.

Användarvisningsbild
hi_pot

Inläggav hi_pot » 2015-12-31 14:49

Trots stora protester när jag bar upp den stora prototypen så står den fortfarande kvar i TV-rummet.
Måste säga att jag är nöjd med ljudet från den. Tråkigt bara att jag troligtvis inte får bära upp en till som det var tänkt från början.
Hade ju en så bra idé med lite spännande material till lådan. Får se om det blir av ändå fast de får stå på kontoret på jobbet...

Eftersom det råder lite dipol hysteri här på faktisk för tillfället så vore det ju kul o leka vidare med en topp bara för att de hur det skulle bli.

Har några element över som sagt för det som jag skulle kunna prova med. Toppen kommer att bestå av två bredbands element som ska delar passivt med ett 6 dB filter. Verkningsgraden är 88dB på båda elementen men det ena är på 8 ohm medan det andra är på 4 ohm. Kommer det att påverka något?
Tänker säkert i fel banor nu vill bara bolla det med någon mer.
Tänker att om det ena har lägre impedans, kommer det per automatik få mer effekt och då även spela starkare? kommer jag vara tvungen att dämpa det elementet som har lägre impedans?

Till en början tänkte labba med akriv delning innan det blir passivt i toppen. I det sista steget köra aktiv delning mellan bas och topp med DSP för att kunna justera ev toppar och dalar.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-01-02 11:56

hi_pot skrev:Toppen kommer att bestå av två bredbands element som ska delar passivt med ett 6 dB filter. Verkningsgraden är 88dB på båda elementen men det ena är på 8 ohm medan det andra är på 4 ohm. Kommer det att påverka något?

Hur menar du? Ska du dela mellan de två bredbandselementen, eller menar du ett högpassfilter som delar med 6 dB/okt till de båda elementen? Om du då tänker parallellkoppla 4 och 8 ohm så blir det bara 2,7 ohm och det är det inte alla slutsteg som gillar. Och, ja det kommer påverka så att du får olika ljudnivå från elementen, oavsett serie- eller parallellkoppling. Att dämpa element som i princip ska spela fullfrekvens är inte lämpligt då det i regel kan bli ganska hög effekt som skall dämpas bort.

Användarvisningsbild
hi_pot

Inläggav hi_pot » 2016-01-02 15:50

Hmm... kanske inte var så tydlig.

Jag har ett flertal olika bredbands element hemma. Det som jag tänkt ha som "diskant" är ett EAD E60 som kan spela från ca 120 till 30kHz. Sen har jag ett annat som är tänkt att använda som "mellanregister". Det är ett Jord JX125NG, nu mera EAD E150. Det går djupare men inte lika högt upp i frekvens som E60 elementet gör.

E60 elementet är på 4 ohm medan JX125NG har dubbla 16 ohm spolar (8 ohm parallellt).
Vill ha delning mellan dessa element av första ordningen. En lämplig frekvens tänkte ja lyssna mig fram till med ett aktivt filter.

Tänkte bara om man måste kompensera något i det blivande passiva filter för E60 elementet att det är olika impedans? Enligt databladet är det samma verkningsgrad på båda.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2016-01-02 18:37

Följer man AE på ansiktsboken så får man följa med på ett projekt som kanske faller er i smaken.

Bild

Användarvisningsbild
hi_pot

Inläggav hi_pot » 2016-01-02 18:42

Betyder det att jag måste skaffa mig ett konto?

Jag som varit så duktig o hållt mig ifrån de där "sociala" forumen...

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2016-01-02 19:23

Äh, ett bygge med 2st AE LO15, Faital pro HF146 och LTH142 låter väl inget skoj 8)

Användarvisningsbild
hi_pot

Inläggav hi_pot » 2016-01-02 19:27

Nee fy så trist! :D

Får väl spana in det där med...

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2016-01-02 19:34

Dom gjorde en uppdatering häromdagen med att man kan få ett sånt här tillval när man beställer dipol eller LO varianterna.
Måste ju vara helt klockrent för er som går i dessa banor.

Bild

Användarvisningsbild
hi_pot

Inläggav hi_pot » 2016-01-02 19:57

Va vad det för en uppdatering? Va missa man när man gjorde sin beställning för ett år sen?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-01-02 20:25

hi_pot skrev:Hmm... kanske inte var så tydlig.

Jag har ett flertal olika bredbands element hemma. Det som jag tänkt ha som "diskant" är ett EAD E60 som kan spela från ca 120 till 30kHz. Sen har jag ett annat som är tänkt att använda som "mellanregister". Det är ett Jord JX125NG, nu mera EAD E150. Det går djupare men inte lika högt upp i frekvens som E60 elementet gör.

E60 elementet är på 4 ohm medan JX125NG har dubbla 16 ohm spolar (8 ohm parallellt).
Vill ha delning mellan dessa element av första ordningen. En lämplig frekvens tänkte ja lyssna mig fram till med ett aktivt filter.

Tänkte bara om man måste kompensera något i det blivande passiva filter för E60 elementet att det är olika impedans? Enligt databladet är det samma verkningsgrad på båda.

Ok, då är det inga problem* att använda dina element och dämpa "diskanten" med en enkel dämpled. Borde funka bra att få till/prova ut med aktivt filter och sedan bygga ett passivt filter med önskad delning och dämpning.

*) Jag har dock ingen aning om du kommer att stöta på andra typer av problem med denna koppling. Min kommentar gäller bara frågan om impedans och ljudnivå :) .

Användarvisningsbild
hi_pot

Inläggav hi_pot » 2016-01-02 20:34

Kalejdokom skrev:
hi_pot skrev:Hmm... kanske inte var så tydlig.

Ok, då är det inga problem* att använda dina element och dämpa "diskanten" med en enkel dämpled. Borde funka bra att få till/prova ut med aktivt filter och sedan bygga ett passivt filter med önskad delning och dämpning.

*) Jag har dock ingen aning om du kommer att stöta på andra typer av problem med denna koppling. Min kommentar gäller bara frågan om impedans och ljudnivå :) .

Ok! Så då blir det så som jag misstänkte. Att E60 elementet kommer att spela starkare för att det har lägre impedans trots att verkningsgraden är samma på databladet.

Då är det bara att såga till en testbaffel till de två o se vart vi hamnar....

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2016-01-02 21:34

hi_pot skrev:Va vad det för en uppdatering? Va missa man när man gjorde sin beställning för ett år sen?

Gängat hål.

"In an effort to improve upon our great open baffle woofers we are excited to announce a simple feature that many have asked for. Both Dipole and LO woofers can now be made with an optional rear mounting point. This is a single 10mm x 1.5 tapped hole that is 20mm deep. At 6 mm depth this 10mm bolt is capable of supporting over 1000lbs or 480kg providing plenty of support for the woofers. The single hole mounting allows for the woofer to be rotated as necessary. Cost is $10 per woofer."

Användarvisningsbild
hi_pot

Inläggav hi_pot » 2016-01-02 22:45

Evil_Homer skrev:
hi_pot skrev:Va vad det för en uppdatering? Va missa man när man gjorde sin beställning för ett år sen?

Gängat hål.

"In an effort to improve upon our great open baffle woofers we are excited to announce a simple feature that many have asked for. Both Dipole and LO woofers can now be made with an optional rear mounting point. This is a single 10mm x 1.5 tapped hole that is 20mm deep. At 6 mm depth this 10mm bolt is capable of supporting over 1000lbs or 480kg providing plenty of support for the woofers. The single hole mounting allows for the woofer to be rotated as necessary. Cost is $10 per woofer."

Fiffigt! Undrar om man vågar borra upp det lilla befintliga hålet själv? Kanske vågat...

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2016-01-03 21:26

Har du tillgång till pelarborr maskin? Då skulle jag absolut gjort det själv.
Kan bli väldigt svårt med handborr maskin.

Henrik

Användarvisningsbild
hi_pot

Inläggav hi_pot » 2016-01-10 20:29

Idag snickra jag ihop en liten test baffel. Tänkte göra lite olika tester med en eller två mellanregister. Har även möjlighet att labba med spolarna för att få olika verkning grader och impedanser... Sen att den råka se ut som en Barba pappa får man göra något åt sen tror jag! :D
Bilagor
Dipol topp.jpg
Dipol topp.jpg (233.64 KiB) Visad 3807 gånger

Användarvisningsbild
hi_pot

Inläggav hi_pot » 2016-01-10 20:35

Så här blir det ihop...
Bilagor
IMG_20160110_184715.jpg
IMG_20160110_184715.jpg (213.77 KiB) Visad 3806 gånger

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-01-10 20:39

Det är väl inget fel på pappa Barbara :) . Ser ju helbra ut. Kul att höra hur/om du lyckas få till ljudet.
Själv blir jag inspirerad att gå ner i garaget och städa/göra plats för mina stundande byggen...

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2016-01-11 10:25

hi_pot skrev:Så här blir det ihop...

Hur låter det? Jag är nyfiken.

Henrik

Användarvisningsbild
hi_pot

Inläggav hi_pot » 2016-01-11 10:31

nuffe skrev:
hi_pot skrev:Så här blir det ihop...

Hur låter det? Jag är nyfiken.

Henrik

Sakta i backarna... :)
Ska åka och göra lite mätningar först och göra ett passivt 6dB filter till mellanregister och diskanten. Sen kör vi.... Dock bara en kanal...

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum