Och detta helt utan stora skrymmande lådor
Moderator: Redaktörer
Evil_Homer skrev:Ska ni komma undan helt så passa på att såga upp ett hål i golvet när frun inte är hemma, skicka ner en låda med 4x15" basar lämpliga för IB och vips så har ni så mycket/djup/kvalitetsbas som helst.
Och detta helt utan stora skrymmande lådor
nuffe skrev:Vilken storlek har basarna? 10 eller 12or?
Storleks mässigt ser det ut som mina, och jag 4 12or i varje, men bilder kan lura ögat.
Inser att jag har det bra hemma, det enda hon funderar över är hur mycket det kostar, nästan inget![]()
Henrik
nuffe skrev:Snygg betong![]()
Henrik
nuffe skrev:Har du verkligen lyckats medÄr det DIY?
Henrik
¨nuffe skrev:Frun har önskemål om betong bänkskivor mm (krav).
Hur gjorde du för att få ett så fint resultat?
Henrik
Ursäkta OT
hi_pot skrev:Toppen kommer att bestå av två bredbands element som ska delar passivt med ett 6 dB filter. Verkningsgraden är 88dB på båda elementen men det ena är på 8 ohm medan det andra är på 4 ohm. Kommer det att påverka något?

hi_pot skrev:Hmm... kanske inte var så tydlig.
Jag har ett flertal olika bredbands element hemma. Det som jag tänkt ha som "diskant" är ett EAD E60 som kan spela från ca 120 till 30kHz. Sen har jag ett annat som är tänkt att använda som "mellanregister". Det är ett Jord JX125NG, nu mera EAD E150. Det går djupare men inte lika högt upp i frekvens som E60 elementet gör.
E60 elementet är på 4 ohm medan JX125NG har dubbla 16 ohm spolar (8 ohm parallellt).
Vill ha delning mellan dessa element av första ordningen. En lämplig frekvens tänkte ja lyssna mig fram till med ett aktivt filter.
Tänkte bara om man måste kompensera något i det blivande passiva filter för E60 elementet att det är olika impedans? Enligt databladet är det samma verkningsgrad på båda.
Kalejdokom skrev:hi_pot skrev:Hmm... kanske inte var så tydlig.
Jag har ett flertal olika bredbands element hemma. Det som jag tänkt ha som "diskant" är ett EAD E60 som kan spela från ca 120 till 30kHz. Sen har jag ett annat som är tänkt att använda som "mellanregister". Det är ett Jord JX125NG, nu mera EAD E150. Det går djupare men inte lika högt upp i frekvens som E60 elementet gör.
E60 elementet är på 4 ohm medan JX125NG har dubbla 16 ohm spolar (8 ohm parallellt).
Vill ha delning mellan dessa element av första ordningen. En lämplig frekvens tänkte ja lyssna mig fram till med ett aktivt filter.
Tänkte bara om man måste kompensera något i det blivande passiva filter för E60 elementet att det är olika impedans? Enligt databladet är det samma verkningsgrad på båda.
Ok, då är det inga problem* att använda dina element och dämpa "diskanten" med en enkel dämpled. Borde funka bra att få till/prova ut med aktivt filter och sedan bygga ett passivt filter med önskad delning och dämpning.
*) Jag har dock ingen aning om du kommer att stöta på andra typer av problem med denna koppling. Min kommentar gäller bara frågan om impedans och ljudnivå.
hi_pot skrev:Va vad det för en uppdatering? Va missa man när man gjorde sin beställning för ett år sen?
Evil_Homer skrev:hi_pot skrev:Va vad det för en uppdatering? Va missa man när man gjorde sin beställning för ett år sen?
Gängat hål.
"In an effort to improve upon our great open baffle woofers we are excited to announce a simple feature that many have asked for. Both Dipole and LO woofers can now be made with an optional rear mounting point. This is a single 10mm x 1.5 tapped hole that is 20mm deep. At 6 mm depth this 10mm bolt is capable of supporting over 1000lbs or 480kg providing plenty of support for the woofers. The single hole mounting allows for the woofer to be rotated as necessary. Cost is $10 per woofer."
hi_pot skrev:Så här blir det ihop...
nuffe skrev:hi_pot skrev:Så här blir det ihop...
Hur låter det? Jag är nyfiken.
Henrik
Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 14 gäster