Småbarnshifi

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Kevin_Mitnick

Småbarnshifi

Inläggav Kevin_Mitnick » 2015-11-16 12:31

Hittad denna bild via Hifimagasinet. Jag gissar på att det kan finnas småbarn i hemmet :lol: Hur tror ni att det låter i det rummet?
Bild
Yamaha AS-801 -> JBL L52 Classic Black edition

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Re: Småbarnshifi

Inläggav Nattlorden » 2015-11-16 12:33

Jag skulle gissa att vi skulle bli förvånade över hur pass bra det trots allt funkar.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Kevin_Mitnick

Inläggav Kevin_Mitnick » 2015-11-16 15:24

Nattlorden skrev:Jag skulle gissa att vi skulle bli förvånade över hur pass bra det trots allt funkar.

Du tror inte att glasskivan framför högtalarna försämrar ljudet avsevärt?
Yamaha AS-801 -> JBL L52 Classic Black edition

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-11-16 15:28

Kevin_Mitnick skrev:
Nattlorden skrev:Jag skulle gissa att vi skulle bli förvånade över hur pass bra det trots allt funkar.

Du tror inte att glasskivan framför högtalarna försämrar ljudet avsevärt?

Jag förväntar mig att direktljudet från de huvudsakliga elementen passerar ovanför kanten. Har testat liknande med tjock dämpning istället för glasskriva och det var oproblematiskt. De lägre frekvenserna tror jag inte har någon större svårighet heller, så det skulle vara i skarven däremellan. Men som jag sade, jag tror det hade förvånat relativt hur illa man tycker det borde låta när man ser bilden.

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2015-11-16 15:40

-jag tror det hade förvånat relativt hur illa man tycker det borde låta när man ser bilden.

Klara besked

Själv hade jag sålt/ställt undan prylarna innan ett staket i vardagsrummet kommit på tal

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2015-11-16 15:56

Tror det resonerar en hel del i det där plexit, sen tycker jag det ser bedrövligt ut också.

Användarvisningsbild
Bongo

Inläggav Bongo » 2015-11-16 16:06

BORIS skrev:-jag tror det hade förvånat relativt hur illa man tycker det borde låta när man ser bilden.

Klara besked

Själv hade jag sålt/ställt undan prylarna innan ett staket i vardagsrummet kommit på tal

Jag har provat det där med att sälja prylarna på grund av småbarn...det är ingen bra ide, det tär bara på psyket att ha dåligt ljud. Så nu får högtalarna leva farligt istället :-)
Äger och driver webshopen www.halmfoto.se

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-11-16 16:38

BORIS skrev:Själv hade jag sålt/ställt undan prylarna innan ett staket i vardagsrummet kommit på tal

Jag också. Det blev inte så mycket tid till seriös lyssning i alla fall, när barnen var så små att de kunde ställa till bekymmer av den arten att ett staket skulle förhindra dem.

Upp med elektroniken i en hylla, skaffa högtalare som ryms i hyllan. Ställ undan de känsliga golvhögtalarna. Färdigt!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Tompa_39

Inläggav Tompa_39 » 2015-11-16 17:15

Eller säg till barnen att det är "aja-baja" :mrgreen:

...det gjorde jag med min äldsta, då la hon händerna på ryggen och bara tittade och inget pill alls faktiskt...
Original A8T CD player / Squeezebox Classic -> ONKYO Tx-8220 -->Audiovector Mi3 Super

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2015-11-16 20:31

ESL utan galler. Det naturliga urvalet.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-11-16 20:40

PerStromgren skrev:
BORIS skrev:Själv hade jag sålt/ställt undan prylarna innan ett staket i vardagsrummet kommit på tal

Jag också. Det blev inte så mycket tid till seriös lyssning i alla fall, när barnen var så små att de kunde ställa till bekymmer av den arten att ett staket skulle förhindra dem.

Upp med elektroniken i en hylla, skaffa högtalare som ryms i hyllan. Ställ undan de känsliga golvhögtalarna. Färdigt!

Det var elektroniken som pajade här innan jag skaffade staket... På-av-på-av-på-av... på slutsteg funkade inte i längden...

Användarvisningsbild
smile

Inläggav smile » 2015-11-16 21:52

Pappa hade/har Quad II rörmonoblock, dessa pillade man bara på en gång. De spelar än i dag trots mig och mina två äldre bröder :D

Vad gäller mina egna barn så har jag bara råkat ut för en läskig händelse, när äldsta dotter, då kanske 2-3 år gick fram och höjde upp till halv volym mellan två låtar.
Hon blev livrädd när nästa låt gick i gång.
Men grejerna höll och hon gjorde aldrig om det igen :D

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-11-16 22:11

Zzombie skrev:ESL utan galler. Det naturliga urvalet.

Även med galler kan det gå illa. En av av mina söner lärde sig gå i närheten av ESL-63. De är inte så stadiga, så att man - ens som ettåring - kan luta sig mot dem. Sonen provade, med förväntat resultat. Både högtalaren och sonen klarade sig dock utan skador.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2015-11-16 23:57

Bara att lära som att inte pilla på grejerna.
Dom är barn och behöver faktiskt inte ha 100 % tillgång till allt 24/7.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-11-17 14:40

Mitt recept.
Vakta med volymratten och så fort glina kommer inom petavstånd så drar man max på volymen.
Max 3 ggr försöker dom pilla på högtalarna sedan rör dom inget för dom blir skitnödiga så fort dom kommer i närheten av högtalarna
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2015-11-17 14:53

Zzombie skrev:Bara att lära som att inte pilla på grejerna.
Dom är barn och behöver faktiskt inte ha 100 % tillgång till allt 24/7.

Mitt problem just nu är andras barn. Det är jättejobbigt att vakta andras barn, speciellt när föräldrarna själva inte håller koll :evil:

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2015-11-17 14:58

Då är det ju ännu enklare. Vuxna har ju mer förstånd, sägs det.

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2015-11-17 17:31

En väldigt liten plastkanin angrep min splitt nya piPs (pingmangII, för att vara noga), med viss hjälp av min son. Det var lite tråkigt. Insåg att det var jag som var dum, att det inte riktigt går att freda en relativt stor yta i en liten lägenhet, så jag sålde mina fina piP. Inte enbart pga plastkaninen, utan också för att jag aldrig hade möjlighet att lyssna ordentligt. Idag har jag en enklare stereo/bio som får funka tills jag blir pensionär och bor utan barn (hej bostadsmarknaden i Sthlm)

/en john med hörlurar

Användarvisningsbild
smile

Inläggav smile » 2015-11-17 18:53

bootstrap skrev:Mitt problem just nu är andras barn. Det är jättejobbigt att vakta andras barn, speciellt när föräldrarna själva inte håller koll :evil:

Det är väl knappast barnen som är problemet?
Snarare att du inte har tillräckligt barnsäkra hemma :)

Om det är ett problem så skulle jag föreslå att du slutar att bjuda hem folk med barn, eller finna dig i att du som ägaren av bostaden också får ta lite ansvar och vakta lite! :)

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2015-11-17 19:51

Det är de moderna boendena som är problemet, idel öppna planlösningar, det skall finnas dörrar att stänga till de rum man för stunden inte använder.

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2015-11-17 20:38

smile skrev:
bootstrap skrev:Mitt problem just nu är andras barn. Det är jättejobbigt att vakta andras barn, speciellt när föräldrarna själva inte håller koll :evil:

Om det är ett problem så skulle jag föreslå att du slutar att bjuda hem folk med barn, eller finna dig i att du som ägaren av bostaden också får ta lite ansvar och vakta lite! :)

Ja visst är det så, barn är barn. Vissa kan låta bli andra kan det inte, det är inte barnets fel såklart. Sluta umgås med goda vänner är ju ett tråkigt alternativ, lika så kommer min son förhoppningsvis vilja ta hem kompisar när han blir äldre.
Har en tråd där jag frågar efter tips på hifi-skåp, för att kunna låsa in prylarna :)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-11-17 20:40

Svaret kan du få här.
Ett skåp med låsbara glasdörrar, sen kan dom ju försöka pilla på grejorna.
Och högtalarna kan man ju vända på så baksidan kommer framåt, då kommer dom inte åt elementen heller.
alternativ galler för varje element men det ser inte så vackert ut kanske
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2015-11-17 20:46

Jag har låtit min lillskrutt testa fritt med att vrida på reglage o grejer.
Och numer springer han fram till sterion och låter mig förstå att han vill dansa.
Är det bra musik så höjer han rätt ofta. Till lagom nivå vilket är kul, han sänker också när det är dålig musik vilket är ännu bättre :)
Var väldigt kul när han ville testa gränserna för vad han fick göra. han såg väldigt konfunderad ut när han höjde volymen o pappa satt o log så han höjde mer o mer o pappa bara log .
Det ble feelgood volym innan han sänkte och har aldrig varit intresserad av att höja volymen så högt igen.

Har dock satt på galler på basarna. som nog räddat elemeten ca 50ggr hittills..och satt maxvolym i recievern, men den är såpass högt satt att jag inte kommit dit själv sen jag ställde in den.

Finns inga synliga element att peta på här, kan vara en orsak till att det inte är så himla kul att pilla på högtalarna.
Hade från början tänkt att låta mina oa116 få bli frontar då där är ett galler som skyddar men det har itne behövts

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-11-17 23:48

smile skrev:

Visst... Och du kan aldrig visa någon av besökarna trädgården, eller röra i maten i köket, eller gå på toa eller laga kaffe.... Lätt att säga en sådan sak, men har man inte varit i situationen så vet man inte.

Användarvisningsbild
smile

Inläggav smile » 2015-11-18 08:06

Nattlorden skrev:
smile skrev:

Visst... Och du kan aldrig visa någon av besökarna trädgården, eller röra i maten i köket, eller gå på toa eller laga kaffe.... Lätt att säga en sådan sak, men har man inte varit i situationen så vet man inte.

Om du syftar på mig så har jag rätt bra koll på pillrigt barn.
Jag har en sex åring som har kommit över pillande, en fyra åring som jag också lyckats få rätt bra ordning på, men som man ändå måste hålla koll på då han kan få ett infall att peta på något som ser roligt ut.
Sen har jag en ett åring som river ner allt han får tag i, inte för att han vill ha det utan för att han kan :)

Just den sista har resulterat i att vi inte åker hem till folk som har mycket prylar hemma och som vägrar att göra någon form av barnsäkring innan vi kommer på besök.
För varför ska vi åka hem till någon annan och hela tiden rikta 100% uppmärksamhet mot våra egna barn så att de inte har sönder något.
I stället kan vi då vara hemma hos oss där allt är barnsäkrat och man inte behöver vara rädd för att något går sönder!

Skönare för oss, skönare för den man umgås med och man kan släppa fokus från sina barn och vara social och trevlig i stället :)

Win Win! :)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2015-11-18 09:29

schmutziger skrev:Jag har låtit min lillskrutt testa fritt med att vrida på reglage o grejer.
Och numer springer han fram till sterion och låter mig förstå att han vill dansa.
Är det bra musik så höjer han rätt ofta. Till lagom nivå vilket är kul, han sänker också när det är dålig musik vilket är ännu bättre :)
Var väldigt kul när han ville testa gränserna för vad han fick göra. han såg väldigt konfunderad ut när han höjde volymen o pappa satt o log så han höjde mer o mer o pappa bara log .
Det ble feelgood volym innan han sänkte och har aldrig varit intresserad av att höja volymen så högt igen.

Jag har kört samma sak, det funkar bra. Han tar ut CD-skivorna försiktigt med ett finger i mitten och ett på kanten. :)

Han tryckte in elementen en gång (då var han väl något drygt år), men då förklarade jag hur ledsen jag blev, så sedan dess har det funkat utan skydd. Ta i trä.

Men andras barn, ja... :?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-11-18 09:32

Almen skrev:
schmutziger skrev:Jag har låtit min lillskrutt testa fritt med att vrida på reglage o grejer.

Jag har kört samma sak, det funkar bra. Han tar ut CD-skivorna försiktigt med ett finger i mitten och ett på kanten. :)

Han tryckte in elementen en gång (då var han väl något drygt år), men då förklarade jag hur ledsen jag blev, så sedan dess har det funkat utan skydd. Ta i trä.

Men andras barn, ja... :?

Min högtalare har en diskant på taket och är bara 45 cm höga.
Gissa vad både barn och vuxna gör när dom ser en soft domediskant?
Jag har sugit ut domarna fler gånger än jag orkar räkna.
Nu är alla barnen så stora att dom inte rör dom mer, även de stora barnen :-)
Senast i går var städerskan på och skulle damma av lådorna och efteråt fick jag suga ut en av diskanterna trots att jag visat hur mjuka dom är.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2015-11-18 10:42

En fråga till er erfarna: Är softdomediskanter förstörda på något sätt om de blivit intryckta någon gång? Förlåt för off topic på förhand.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-11-18 11:27

Tarzan skrev:En fråga till er erfarna: Är softdomediskanter förstörda på något sätt om de blivit intryckta någon gång? Förlåt för off topic på förhand.

nej, inte om du kan suga ut dom så det inte blir märken i domen.
Man kan antagligen se på ett polärdiagram om spridningen blir ändrad.

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2015-11-18 13:45

Och ju tidigare deformeringen rättas till, desto bättre!
Mycket kul - lite tid
Medverkar i LTS styrelse och tekniksektion

Nästa

Återgå till Generellt om hifi