Moderator: Redaktörer
Nattlorden skrev:( om du inte menar att lägga upp silvertejpen på andra hyllan, dvs.... )
Kalejdokom skrev:Snälla, tyck lite synd om mig...
Nattlorden skrev:Att du inte har något mer att pyssla med?
Kraniet skrev:Men det blir ju dubbelt så dyrt förstås.
nuffe skrev:Linkwitz kom väl också fram till att ett element i samma låda men som H-baffel
har samma output som två st element i dipol koppling.....vill jag minnas.
Henrik
nuffe skrev:Tror det är bra om elementen har en likvärdig utstrålnings punkt i djupled.
Bas ripolen kommer ju mitt i lådan, liksom....
Kalejdokom skrev:nuffe skrev:Tror det är bra om elementen har en likvärdig utstrålnings punkt i djupled.
Bas ripolen kommer ju mitt i lådan, liksom....
Tänkte lite... om det är sant så är ju nästan alla kända dipolhögtalare fel. T.ex. Orion, där toppbaffeln sitter i framkant på lådan medans basarna sitter med centrum halvvägs in i lådan. Och så ser ju de flesta liknande konstruktioner ut - att toppbaffeln sitter i framkant.
Förmodligen handlar det väl om näst intill ej mätbara "fel" som uppstår pga denna förskjutning.
Kalejdokom skrev:Förmodligen handlar det väl om näst intill ej mätbara "fel" som uppstår pga denna förskjutning.
Kalejdokom skrev:Har ikväll sett "Pingvinerna från Madagaskar" och insett att det inte funkar att använda dipolbas som biosubbar. I alla fall inte den prototyp jag har för närvarande.
Dom bottnade direkt vid första actionscenen; det ploppade och klickade oroväckande. Detta trots rätt låg totalvolym på ljudnivån.
Detta var en viktig erfarenhet och hjälp i min veliga obeslutsamhet gällande subbasens vara eller icke vara i pågånde designskede. Det kommer absolut krävas dedikerade subbar i min setup så jag spånar vidare på min hybridlösning.
Kalejdokom skrev:Nog var det basen som bottnade. Det var ganska låg volym och jag höll handen på elementen för att kolla läget - och nog hoppade de iväg helt okontrollerat. Har 500W till basen.
Att ens tänka tanken att köra den här filmen på referensnivå med dipolbas går helt bort. Det blir separata subbar som komplement.
Som basar till ren musik, däremot, är jag övertygad om att dipol är rätt väg att gå.
M&K Sound skrev:Push-Pull Dual Drive
The unique M&K Sound Push-Pull Dual Driver configuration eliminates distortion and delivers 6dB of additional output for enhanced bass detail, articulation, authority and impact. With two identical drivers mounted in opposite phase in a push pull configuration, the distortion generated by the drivers, one in-phase and one out-of-phase, effectively cancels itself for significant improvements in overall system harmonic distortion measurements. Essentially, two drivers become one and their non-linear distortion products are eliminated.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster