DP-322 - dipol i alla register

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DVD-ai

Re: DP-222 - dipol i alla register

Inläggav DVD-ai » 2015-11-21 10:04

Hur går det ?! :D
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2015-11-21 12:22

Livet kommer emellan hela tiden... :evil: :)
Och det här lilla projektet, som måste fixas innan något annat kan påbörjas i garaget :oops: :
Bilagor
garaget.jpg
garaget.jpg (255.03 KiB) Visad 14970 gånger

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-11-21 15:39

Vilket projekt? Såg inget utöver det vanliga... ( om du inte menar att lägga upp silvertejpen på andra hyllan, dvs.... )
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2015-11-21 17:05

Nattlorden skrev:( om du inte menar att lägga upp silvertejpen på andra hyllan, dvs.... )

:lol: :lol: :lol: :lol:
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2015-11-21 17:47

Snälla, tyck lite synd om mig... :(

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-11-21 17:51

Kalejdokom skrev:Snälla, tyck lite synd om mig... :(

Icke! Gå in till grannen och erbjud dig att städa en snickarbod, det är mycket roligare än att städa din egen. Sedan upptäcker grannen att det blir pay back time! :)
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2015-11-21 17:56

Idag är ändå en bra dag. Jag har tagit hand om sommarens vedkubbar och kört vedklyven, staplat veden under altanen och sopat undan allt bös - så nu får gärna vintern komma :) . Väl inne i värmen har jag, för första gången sedan tråden startades, presenterat mina skisser för heminredningschefen - och fått accept på planerad höjd över golv :) .

Vi har t.o.m. diskuterat ytbehandling. Kanske är det dags att överge de brunbetsade furuplankorna för sprutlackade MDF-stommar. "Grafitgrå skulle passa fint mot den engelskt röda fondväggen". Now we're talking 8) . Kanske borde köpa en Trisslott :) .

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2015-11-22 02:06

Gött :!: :!:

Henrik

djimp

Inläggav djimp » 2015-11-26 15:31

"Livet kommer emellan hela tiden... :evil: :)
Och det här lilla projektet, som måste fixas innan något annat kan påbörjas i garaget :oops: :"

Äsch! Ser ju ut som vilken myshörna som helst! :D

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2015-12-14 00:05

Bump!

Idag har jag (äntligen) fått några minuter över för att testa en idé jag funderat över de senaste veckorna. Det här är ju ett dipolprojekt, men jag har haft svårt att få till konstruktionen med en öppen baffel som skall samsas med basar i samma kabinett - utan att hela skapelsen blir för stor. Ett sätt att komma runt detta skulle vara att bygga hela lådan som en konventionell "bananlåda" och då lösa dipolfunktionen på följande sätt:

Jag sätter midbasen som vanligt i frontbaffeln, men förbinder baksidan via ett rör (fyllt med dämp) till ett (nästan) likadant element på baksidan. Om jag låter det bakre elementet spela i motfas borde det bli samma effekt som att ha ett element i en öppen baffel. Det blir så att säga ett element med ca 30 cm tjockt membran 8O .

Jag har sökt på nätet för att se om någon annan har prövat detta, men inte fått några träffar hur jag än sökt. Finns det någon här som har provat eller tror sig veta vad som kan vara nackdelen med en sådan här konstruktion?

Se bilderna nedan för att bättre förstå hur jag tänker. Det är alltså den mindre lådan ovanpå basen som är den nya testlådan. Det sitter ett Scanspeak 15W i fronten:

test4.JPG
test4.JPG (147.73 KiB) Visad 14759 gånger

Och så här ser det ut på baksidan; ett MGR 5-XS som är kopplat parallellt med frontelementet men med omvänd polaritet:

test5.JPG
test5.JPG (131.35 KiB) Visad 14759 gånger

Och hur låter/mäter det då? Jo, alldeles fantastiskt bra :) . Jag har lyssnat hela kvällen på olika musik och det finns inget att klaga på. Vad är haken?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-12-14 08:10

Att du inte har något mer att pyssla med? :mrgreen:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2015-12-14 10:27

Vill minnas att det finns/fanns flera surround högtalare som funkar så, minus röret.
Tror att Linkwitz har med principen i nån av sina test, också utan rör mellan elmenten

Henrik

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2015-12-14 13:06

Ja, det är inget rör mellan elementen i testlådan. Det blir det dock senare när elementen placeras i en stor gemensam låda.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2015-12-14 13:08

Nattlorden skrev:Att du inte har något mer att pyssla med? :mrgreen:

Vadå? Jag pysslar ju bara med en massa annat - hinner ju aldrig ägna mig åt detta. Är väl därför det tar sån tid :evil: .

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2015-12-15 00:00

Här är en modell som bygger på samma princip, Ridtahlers Dipol/Ripol kallad Darling, med en dipol-topp med två coax-element fram- resp bakriktade. Tyvärr finns väldigt lite info om denna konstruktion. Det finns ju t.ex. Linkwitz teorier om dippar och toppar i SPL-kurvan vid vissa frekvenser beroende på längden på lådan/röret. Skulle även vara intressant att veta hur det analoga filtret är konstruerat (består av en massa komponenter).
Bilagor
darling.jpg
darling.jpg (9.68 KiB) Visad 14643 gånger

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2015-12-15 10:20

Linkwitz kom väl också fram till att ett element i samma låda men som H-baffel
har samma output som två st element i dipol koppling.....vill jag minnas.

Henrik

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2015-12-15 13:51

äldre mirage högtalare hade ju samma uppsättning diskant och mid på fram respektive baksidan av lådan. De var ju dock i fas medvarandra.
Men grejen med Mirage var att de försökte få lådan så grund som möjligt.

http://www.stereophile.com/floorloudspe ... HAGD0Cv.97

Fördelen med att bygga med dubbel uppsättning element är ju att man kan växla mellan dipol och bipol och flertalet varianter däremellan (tex att justera ljudstyrkan på de bakåtriktade elementen). Men det blir ju dubbelt så dyrt förstås.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2015-12-15 14:57

Kraniet skrev:Men det blir ju dubbelt så dyrt förstås.

Alla element har legat länge på hyllan i garaget. Bara kul om de kan komma till användning.

Jag har sett några andra liknande koncept, men då har det handlat om rena bipoler. Ett mål är ju att komma ifrån "lådljud" så det blir dipoler där fram- och bakhögtalare spelar i samma kavitet men med olika polaritet.
Senast redigerad av Kalejdokom 2015-12-15 15:06, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2015-12-15 15:02

nuffe skrev:Linkwitz kom väl också fram till att ett element i samma låda men som H-baffel
har samma output som två st element i dipol koppling.....vill jag minnas.

Henrik

Du minns nog rätt. Jag har kollat på de sidorna. H-baffel funkar dock bara för basregistret. För de högre registren funkar det ju inte att sätta elementet mitt i en kanal - det måste nog sitta i nivå med baffeln för att inte få problem med resonanser och spridning.

Det jag möjligen funderar på är att bygga midbasarna som U-baffel och dämpa baksidan, men då går jag ju miste om dipoleffekten i mellanregistret (det blir ju ingen spridning bakåt om jag dämpar lådan bakom elementet).

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2015-12-15 22:57

Skulle kanske funka om du halverar längden och gör den som en U-baffel.

Tror det är bra om elementen har en likvärdig utstrålnings punkt i djupled.
Bas ripolen kommer ju mitt i lådan, liksom....

Annars måste du kompensera djup skillnaderna i delningen.

Henrik

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2015-12-15 23:10

Halvera längden går inte med nuvarande designmodell.
Jag delar aktivt med DSP så det går lätt att sätta delay* på enskilda register.

*) Hur vet man egentligen när man har samma akustiska centrum? Kan man mäta dB vid delningsfrekvensen och justera tills man får max SPL?
Det går förstås att räkna ut då man vet skillnaden i cm, men om man vill kontrollera mer exakt, menar jag.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2015-12-15 23:27

Kanske läge för en ny skiss som visar lite tydligare hur jag tänker. Det handlar alltså om en Ripol-liknande botten. Ovanpå finns en separat kavitet på 33 liter netto, som agerar volym för subbasen med slavbas (ett element på respektive gavel). Mellanregistren fram/bak är förbundna med två rör som alltså går rakt genom baslådan.
Bilagor
dipolhybrid.jpg
dipolhybrid.jpg (114.72 KiB) Visad 14536 gånger

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2015-12-15 23:32

nuffe skrev:Tror det är bra om elementen har en likvärdig utstrålnings punkt i djupled.

Tänkte lite... om det är sant så är ju nästan alla kända dipolhögtalare fel. T.ex. Orion, där toppbaffeln sitter i framkant på lådan medans basarna sitter med centrum halvvägs in i lådan. Och så ser ju de flesta liknande konstruktioner ut - att toppbaffeln sitter i framkant.

Förmodligen handlar det väl om näst intill ej mätbara "fel" som uppstår pga denna förskjutning.

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2015-12-17 11:03

Kalejdokom skrev:
nuffe skrev:Tror det är bra om elementen har en likvärdig utstrålnings punkt i djupled.

Tänkte lite... om det är sant så är ju nästan alla kända dipolhögtalare fel. T.ex. Orion, där toppbaffeln sitter i framkant på lådan medans basarna sitter med centrum halvvägs in i lådan. Och så ser ju de flesta liknande konstruktioner ut - att toppbaffeln sitter i framkant.

Förmodligen handlar det väl om näst intill ej mätbara "fel" som uppstår pga denna förskjutning.

Inte Zigges........

Det finns fler som har det, men det vanliga när det är en OB är "allt på en planka"

Henrik

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2015-12-26 01:29

Har ikväll sett "Pingvinerna från Madagaskar" och insett att det inte funkar att använda dipolbas som biosubbar. I alla fall inte den prototyp jag har för närvarande.
Dom bottnade direkt vid första actionscenen; det ploppade och klickade oroväckande. Detta trots rätt låg totalvolym på ljudnivån.

Detta var en viktig erfarenhet och hjälp i min veliga obeslutsamhet gällande subbasens vara eller icke vara i pågånde designskede. Det kommer absolut krävas dedikerade subbar i min setup så jag spånar vidare på min hybridlösning :) .

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2015-12-26 02:05

Kalejdokom skrev:Förmodligen handlar det väl om näst intill ej mätbara "fel" som uppstår pga denna förskjutning.

Det beror på vid vilken frekvens du tänk dela och brantheten på övergången. Som jag förstår din skiss kommer mellanregistren ligga 15 cm framför basen, vilket motsvarar ca 45 grader fasförskjutning vid 300 Hz. Den tidsskillnaden behöver du ha med i filterberäkningen.

Kalejdokom skrev:Har ikväll sett "Pingvinerna från Madagaskar" och insett att det inte funkar att använda dipolbas som biosubbar. I alla fall inte den prototyp jag har för närvarande.
Dom bottnade direkt vid första actionscenen; det ploppade och klickade oroväckande. Detta trots rätt låg totalvolym på ljudnivån.

Detta var en viktig erfarenhet och hjälp i min veliga obeslutsamhet gällande subbasens vara eller icke vara i pågånde designskede. Det kommer absolut krävas dedikerade subbar i min setup så jag spånar vidare på min hybridlösning :) .

Är du säker på att det var elementen som bottnade, och inte förstärkarna? Har kanske ingen större betydelse eftersom det är systemet som behöver fungera som helhet, men känns alltid mer rätt att försöka korrigera något med korrekt felförståelse.

mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2015-12-26 12:25

Kloka synpunkter. Fasförskjutningsproblematiken får jag hantera när jag spikat design. Ännu är det ett öppet kejs.

Nog var det basen som bottnade. Det var ganska låg volym och jag höll handen på elementen för att kolla läget - och nog hoppade de iväg helt okontrollerat. Har 500W till basen.
Att ens tänka tanken att köra den här filmen på referensnivå med dipolbas går helt bort. Det blir separata subbar som komplement.

Som basar till ren musik, däremot, är jag övertygad om att dipol är rätt väg att gå.

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2015-12-27 00:45

Kalejdokom skrev:Nog var det basen som bottnade. Det var ganska låg volym och jag höll handen på elementen för att kolla läget - och nog hoppade de iväg helt okontrollerat. Har 500W till basen.
Att ens tänka tanken att köra den här filmen på referensnivå med dipolbas går helt bort. Det blir separata subbar som komplement.

Som basar till ren musik, däremot, är jag övertygad om att dipol är rätt väg att gå.

Var det prototypen med ett element du körde? Två element ger 6 dB till och det är ganska mycket upplevelsemässigt enligt mig.

Högpassfiltrerar du basen? Själv skär jag bort infrabasen från mina dipoler för att jag överslagberäknat kommit fram till att en dipol ändå bara "trampar vatten" under ca 40 Hz i ett normal bostadsrum (=bara konutslag men utan ljudtrycksresultat). Behöver du infrabas är en subbas i traditionell låda rätt väg som komplement till dipolen enligt min uppfattning. Och det verkar ju stämma med din egen analys.

mvh, mats

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2015-12-27 01:28

Så är det, jag har ett HP-filter på 48dB/okt @ 20Hz. Och ja, det är en prototyp med ett XLS-10 i öppen baffel.
Jag antar att folk förmodligen tröttnat på alla mina olika idéer om detta byggprojekt - och jag förstår till fullo.
För mig har det dock varit en lärofylld resa, som närmar sig sin slutdestination.
Idag har jag skissat på en subdel liknande MK Sound's X-serie, för att avlasta dipolbasen. Om jag går den vägen och tänker mig en delning runt 50Hz mellan sub och dipolbas, kanske jag nöjer mig med ett element till dipolbasen. Då kan jag fortfarande hålla nere storleken på lådan.

M&K Sound skrev:Push-Pull Dual Drive
The unique M&K Sound Push-Pull Dual Driver configuration eliminates distortion and delivers 6dB of additional output for enhanced bass detail, articulation, authority and impact. With two identical drivers mounted in opposite phase in a push pull configuration, the distortion generated by the drivers, one in-phase and one out-of-phase, effectively cancels itself for significant improvements in overall system harmonic distortion measurements. Essentially, two drivers become one and their non-linear distortion products are eliminated.
Bilagor
mksound-x10.jpg
mksound-x10.jpg (120.13 KiB) Visad 14371 gånger

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2015-12-27 04:03

Det låter som en framkomlig väg, utan att jag räknat på detaljerna. Jag tröttnar inte på ditt projekt och hoppas du hittar en tillfredsställande lösning med tillräcklig energi kvar för realiseringen. Så vi får läsa om dina nöjda slutgiltiga lyssningsintryck. :D

Ja, När du vänder på ett element släcker du i teorin ut jämna olinjäriteter i motorsystemen. Det stämmer också i praktiken, att dömma av mina mätningar där jag gör så i min konstruktion och udda övertoner dominerar. Men lådan blir dubbelt så stor med två element och samma avstämning i övrigt.

/m

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum