Bill50x skrev:De skillnader jag hör när det gäller "hur ett slutsteg spelar" känns inte som om det handlar om frekvensgångsskillnader, mera som något som ligger i tidsdomänen. Vad jag avsåg med min kommentar som du fetat var att inte fokusera på frekvensgången/tonkurvan/"ljust eller mörkt" utan snarare lyssna på andra variabler. Typ "hur bra spelar artisterna tillsammans" snarare än "hur låter diskanten".
Vi har pratat om detta förut, och jag skriver inte detta för att säga emot din upplevelse. Jag känner igen det du skriver från tiden då jag lärde mig bygga elektronik och byggde slutsteg. Jag satt dagarna i ända som ung tonåring och funderade på hur spänningarna varierade i kretsarna och slog i taket ibland. Det var ganska klena slutsteg på några få watt. När jag sedan lyssnade på musik genom slutsteget så förstod jag att när det lät illa så berodde det på att slutsteget klippte. Jag inbillade mig då att jag hörde hur vågformen blev utplattad i topparna.
Idag förstår jag att det är en inlärd association. Hjärnan satta ihop intrycket med min förståelse av elektroniken och fick mig att tro att jag hörde platta toppar. På ett sätt var det förstås så, men idag skulle jag beskriva intrycken av klippning som ändrat frekvensinnehåll och kortvariga blockeringar av andra signaler, typ.
Vad jag menar, och som då kanske är lite ifrågasättande, är att du kan omöjligt veta om dina lyssningsintryck beror på tonkurveskillnader eller musikerihopspelning. Har man vuxit upp med att associera en viss skillnad med hur bra musikerna spelar ihop så har man den associationen alldeles oavsett vad orsaken till skillnaden egentligen är. Min erfarenhet är att tonkurveskillnader kan tolkas som väldigt många olika saker beroende på hur tonkurveskillnaderna ser ut.
Med det sagt så kan ju inte heller jag veta att din upplevelse orsakas av tonkurveskillnader eller något annat, man måste gräva djupare för att säkert veta vad orsaken är. Man måste uppleva skillnaden med en burk som verkligen inte har några tonkurveskillnader men som ändå ger de intryck som du beskriver för att veta. Och av den anledningen så intresserar jag mig ganska lite för
hur folk upplever skillnader numera, jag är mer intresserad av
att de hör skillnad. Huret får bli mer som lite rolig biinformation, eller i varje fall information som är osäker och som inte kan ifrågasättas eftersom alla äger sin upplevelse. Vi har ju inget välkalibrerat språk för att beskriva ljud.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.