Panelguy skrev:Max_Headroom skrev:Perfekt, förståss. Men det går ju inte att bygga rent praktiskt, men man kan komma så nära att avvikelsen är helt försumbar. Lämpligt är ju om tillverkaren redovisar dels sin målssättning och dels vad man lyckats bygga. Så kan ju jag som kunde sedan bedömma om det duger eller inte för mina behov.
Högst osäkert om någon tillverkare skulle gå ut med att målsättningen är ett färgat ljud.
Ja, tyvärr. Av olika skäl så är bildvärlden mycket vettigare därvidlag, och man talar utan omsvep och dunkelhet, om de färgningar som saker har.
På samma sätt som man gör det inom bildvärlden och inte blandar ihop beskrivningar med värderingar (man kan t ex berätta om ett objektiv till en kamera som inte har modern AR-behandling och därför ger en massa inre reflexer, som man i förekommande fall gillar, för att det ger bilden liv) så borde man kunna göra detsamma i ljudvärlden. Men av något skäl vill de flesta i ljudvärlden blanda ihop det som är objektivt med det som är subjektivt, och det man gillar skall även beskrivas som objektivt bra.

Ibland tror jag att den stora skillnaden är att det objektiva är mycket mera tapåbart i bildvärlden, bland annat eftersom man kan pausa och titta noga om man undrar över vad som egentligen händer.
I ljudvärlden är alla detaljer undflyende eftersom de om man pausar byts mot tystnad. Och när ingen kan detaljstudera detaljer på det viset så kan man påstå vad som helst, och därför gör tyvärr många det, i ljudvärlden.
Panelguy skrev:Vill man ha ett absolut neutralt ljud är det väl Spectral, Soulution och Bryston som brukar nämnas. Likväl hör man ibland de som menar att dessa är sterila och omusikaliska så vad som är "perfekt" skiljer sig nog en del beroende på vem man frågar.
Ja, "perfekt ljud" är lite diffust, och skall väl kanske vara det också? Det är väl perfekt om man tycker att det är det. Men "perfekt återgivning" borde inte behöva vara det.
En perfekt förstärkare är dock ingen garant för en perfekt återgivning. Det finns ju dels många länkar i kedjan, men dessutom så finns det ju en volymkontroll, och väljer man en icke-ursprungstrogen lyssningsvolym är det inte givet att originalvågformernas bevarande uppfattas mest likt hur det lät original.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).