Slutsteget på konstant

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Tusse

Slutsteget på konstant

Inläggav Tusse » 2015-11-22 18:39

Hej forumet.

Jag har en NAD 208 som jah vill ha till kombinationen stereo och TV-ljud.
Just nu står det i min stereoanläggning och jag startar idag slutsteget manuellt vid musiklyssning.

I framtiden vill jag ha ett hembioförsteg och ta ut även TV- och filmljud i tvåkanal.

Problemet är att 208:an inte har styrning så att det måste stå på hela tiden för att det ska funka som TV-ljud. Barn och hustrur (och även jag) skulle tröttna på att manuellt slå på steget. Alltså på hela tiden.

Har ni några andra idéer om hur jag kan lösa problemet?

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Re: Slutsteget på konstant

Inläggav sprudel » 2015-11-22 18:52

Använd TVns högtalare vid dagligt tittande, om den nu har högtalare. Du slipper också en fjärris på det sättet. Så gör jag förutom när jag vill ha bra ljud till TV- tittande, då går slustegen på istället.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
kneten

Inläggav kneten » 2015-11-22 19:09

Hej Tusse!

Om du söker på forumet så finns det för-och nackdelar med att stänga av slutsteget när det gäller dess livslängd.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-11-23 21:35

En multikontakt till tv'n som åxå går till slutsteget då?
Då startar du tv'n och steget samtidigt.
annars fjärstart med en liten sådan här
http://www.webhallen.com/se-sv/ljud_och ... cwodtrMMyQ
Då kan du styra flera tillslag med en fjärrkontroll.
Bilagor
Kontakt.jpg
Kontakt.jpg (24.17 KiB) Visad 1146 gånger
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2015-11-24 21:55

Kan man sätta ett sådant där Nexa-uttag i en befintlig grenkontakt där en massa apparater sitter. På Nexa-uttaget sätter man slutstegets kontakt.
När man sedan sätter på låt säga recievern med dess fjärrkontroll, kan man då programera Nexa-uttaget att slå på slutsteget med signalen från recieverns fjärrkontroll med?
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-11-24 22:02

genstruktur skrev:Kan man sätta ett sådant där Nexa-uttag i en befintlig grenkontakt där en massa apparater sitter. På Nexa-uttaget sätter man slutstegets kontakt.
När man sedan sätter på låt säga recievern med dess fjärrkontroll, kan man då programera Nexa-uttaget att slå på slutsteget med signalen från recieverns fjärrkontroll med?

Du kan kombinera hur du vill.
Antingen en grupp med kontakter efter nexa, eller nexa i en grenkontakt till det du vill köra separat.
Räckvidden på sändaren är inte alls dum.
Jag har 3 i mitt vardagsrum till 3 olika lampgrupper och tänder valfri eller allihop på en gång.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-11-24 22:23

Jag stänger bara av min 208:a när jag röjer bland kablarna på baksidan.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2015-11-24 22:32

Perfector skrev:
genstruktur skrev:Kan man sätta ett sådant där Nexa-uttag i en befintlig grenkontakt där en massa apparater sitter. På Nexa-uttaget sätter man slutstegets kontakt.

Antingen en grupp med kontakter efter nexa, eller nexa i en grenkontakt till det du vill köra separat.
Jag har 3 i mitt vardagsrum till 3 olika lampgrupper och tänder valfri eller allihop på en gång.

Låter ju bra :).

Men kan man styra nexa-uttaget men recieverns fjärrkontroll, eller måste jag använda den medföljande från Nexa?

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2015-11-24 22:33

hifikg skrev:Jag stänger bara av min 208:a när jag röjer bland kablarna på baksidan.

Så kör jag nu ;).

Men har länge funderat på någon master/slave-variant, eller kanske en Nexa nu då.

Användarvisningsbild
ostmaccan

Inläggav ostmaccan » 2015-11-24 22:58

Både ur ett ekonomiskt och miljömässigt perspektiv har jag snarare funderat i banorna att ha en lite plutt-stereo som jag kan ha när jag kollar teve. Alltså, bra ljudkvalitet utan krav på hög ljudnivå, ex mupps eller piX/piM med tillhörande klass-D förstärkare (typ Brik). Den duger ju faktiskt för det mesta, speciellt om man istället kör med piP som högtalare. Anläggningen kommer då dra väsentligt mindre ström och du slipper ha på stor-braka-steget hela tiden. Kan i alla fall tålas att tänkas på.

Tar man det ett steg vidare och kollar på tillverkningskostnaden (ur miljösynpunkt) så lär man väl kanske behöva ha den lösningen VÄLDIGT länge för att göra det lönsamt. Ska räkna på det där någon dag... kanske :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-11-24 23:06

hifikg skrev:Jag stänger bara av min 208:a när jag röjer bland kablarna på baksidan.

Tvärt om mot mig då, jag har bara igång mina när jag lyssnar....
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-11-25 00:50

Nattlorden skrev:

Tvärt om mot mig då, jag har bara igång mina när jag lyssnar....

Det är väl inte riktigt tvärtom *s*

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-11-25 11:15

genstruktur skrev:
Perfector skrev:

Men kan man styra nexa-uttaget men recieverns fjärrkontroll, eller måste jag använda den medföljande från Nexa?

Den såg jag lite sent, men du måste använda fjärren till enheten för att starta det du kopplar till den.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2015-11-25 12:05

Perfector skrev:
genstruktur skrev:
Perfector skrev:Du kan kombinera hur du vill.

Den såg jag lite sent, men du måste använda fjärren till enheten för att starta det du kopplar till den.

Aha, det var lite synd. Känner inte för fler fjärrkontroller ;).
Då ligger nog master/slave-uttag närmast i alla fall.

Tack för info! :)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-11-25 12:09

genstruktur skrev:
Perfector skrev:
genstruktur skrev:

Aha, det var lite synd. Känner inte för fler fjärrkontroller ;).
Då ligger nog master/slave-uttag närmast i alla fall.

Tack för info! :)

Har du något uttag för annan elektronik i din förstärkare kan du göra en relästyrd mellankoppling till vilket du ansluter ett skarvuttag där du kan ansluta det du vill ha samtidigt med förstärkaren.
Normalt klarar extra uttag i en förstärkare så begränsade strömuttag att det inte går att lägga en strömkrävande förstärkare direkt på den.
Jag har så att både CD-spelaren och kassettdecket går igång samtidigt med recievern men dom drar så lite att det inte är någon fara.
Senast redigerad av Perfector 2015-11-25 12:12, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-11-25 12:09

Master/slave grenuttag fungera klockrent hos mig. Känns onödigt att göra en mer komplicerad lösning om det inte behövs.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-11-25 12:13

AndreasArvidsson skrev:Master/slave grenuttag fungera klockrent hos mig. Känns onödigt att göra en mer komplicerad lösning om det inte behövs.

Va inte så'n nu :-)
Att labba med en switch och få ett grenuttag att aktivera när man slår på stereon är ju hur ballt som helst och får en att använda de grå lite mer än annars.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-11-25 12:15

Fast att få ett grenuttag att aktivera när man slår på stereon är ju exakt den funktionalitet man får med ett master/slage grenuttag så varför krångla till det? Vill någon göra en annan lösning så kör på säger jag. Jag talar bara om att det finns en väldigt enkel(och billig) lösning på detta problem.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-11-25 12:23

Sitter dessa uttag i enheten man slår på så har den inte tillräcklig strömkapacitet och då behöver man ett externt relä som öppnar för en extra skarvkontakt.
men om du har så det räcker (finns angivet i manualen för enheten) så håller jag med dig.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-11-25 12:27

Vad menar du med "sitter dessa uttag i enheten"?
Grenuttaget får inte sin ström via en av apparaterna om det är det du tror utan hela grenuttaget matas från ett vanligt vägguttag. Behöver man dock slå av och på flera grenuttag som sitter på olika faser så behövs en annan lösning. Tex nexa eller varför inte arduino med några relän. Jag skrev ihop en kod för detta till komorok som han kört med och han verkar nöjd :)

Kan iaf berätta att jag kör med ett 130krs clas ohlson master/slave grenuttag och via denna så driver jag htpc(master), nad 208 slutsteg, sherbourn 5/1500 slutsteg, marantz sr5005 receiver, ino delningsfilter, Oppo blu-ray mm. Både jag och frugan tycker att det fungerar klockrent. Helt klart värt sina pengar :)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-11-25 12:29

AndreasArvidsson skrev:Vad menar du med "sitter dessa uttag i enheten"?
Grenuttaget får inte sin ström via en av apparaterna om det är det du tror utan hela grenuttaget matas från ett vanligt vägguttag. Behöver man dock slå av och på flera grenuttag som sitter på olika faser så behövs en annan lösning. Tex nexa eller varför inte arduino med några relän. Jag skrev ihop en kod för detta till komorok som han kört med och han verkar nöjd :)

aha, då är jag med.
Jag har 2 slavkontakter i förstärkaren som jag anslutit cd och kassett till.
Och ts ville inte ha fler fjärrar, det var därför jag föreslog en switch som tar ström från ett slavuttag och sedan kopplar in en extern källa från väggen för att få tillräckligt med effekt att driva ett slutsteg.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-11-25 12:36

Ja den lösningen fungerar också.

Kan förklara för er som inte använt ett master/slave grenuttag hur de fungerar.

Denna är det jag har:
Bild

Det markerade uttaget är master. När tillräckligt med ström dras från detta uttag så aktiveras de andra (slave)uttagen. Det är alltså ett tröskelvärde på mastern som bestämmer om slavarna skall vara aktiva eller inte. Detta tröskelvärde går på denna modell att justera mha skruven bredvid masteruttaget.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-11-25 12:39

AndreasArvidsson skrev:Ja den lösningen fungerar också.

Denna är det jag har:
[ Bild ]

Det markerade uttaget är master. När tillräckligt med ström dras från detta uttag så aktiveras de andra (slave)uttagen. Det är alltså ett tröskelvärde på mastern som bestämmer om slavarna skall vara aktiva eller inte. Detta tröskelvärde går på denna modell att justera mha skruven bredvid masteruttaget.

Nu visar du bara det jag beskrivit ju.
Fast jag visste inte att det redan fanns en färdig produkt som gjorde det.
Tjusigt värre
Tack för den bilden och förklaringen
där har TS allt han behöver mao.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-11-25 12:40

Exakt. Smidigt som attan :D

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2015-11-25 13:40

Jag master/slave känns billigast och enklast. Skall bara hitta ett mindre än ditt andreas, helst så litet som möjligt då det bara är en apparat som skall vara "slave", resten vill jag ha på jämnt.
I värsta fall får jag köpa ett sådant ändå ;).

Dessa hittar jag: http://www.prisjakt.nu/kategori.php?&lb ... #prodlista

Hade varit gött med ett mindre med mindre antal grenuttag, helst bara två. Ett master och ett slave :).

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-11-25 19:08

Blir det inte kallt i lyssningsrummet om man slår av slutsteget i tid och otid?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-11-25 19:48

AndreasArvidsson skrev:Ja den lösningen fungerar också.

Denna är det jag har:
[ Bild ]

Dvs - pajar petskyddet i Mastern är det bara att slänga hela skiten... (har hänt mig två ggr - Brennenstuhl båda, eller ja... ena gången kan det ha varit något annat, minns inte säkert).

Men den som bygget ett robust Master-slave grenuttag med lätt fördröjda påslag på uttagen har en hit.
Senast redigerad av Nattlorden 2015-11-25 19:51, redigerad totalt 1 gång.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-11-25 19:49

Ja om något går sönder så är det väl bara att kosta som oftast. Jag har dock haft mitt 130kr grenuttag i flera år vid detta lag. Helt klart ett bra inköpt enligt mig.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-11-26 12:57

Har en sådan grendosa från Clas Olson som är trasig och den var inte helt tillförlitlig innan heller. Hittar ingen ersättare i dagens katalog. Kjell&Co har två olika 190 resp. 250 kr. Går ju bra att lägga en Nexa-mottagare i uttaget och fjärrstyra också.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi