Moderator: Redaktörer
genstruktur skrev:Kan man sätta ett sådant där Nexa-uttag i en befintlig grenkontakt där en massa apparater sitter. På Nexa-uttaget sätter man slutstegets kontakt.
När man sedan sätter på låt säga recievern med dess fjärrkontroll, kan man då programera Nexa-uttaget att slå på slutsteget med signalen från recieverns fjärrkontroll med?
Perfector skrev:genstruktur skrev:Kan man sätta ett sådant där Nexa-uttag i en befintlig grenkontakt där en massa apparater sitter. På Nexa-uttaget sätter man slutstegets kontakt.
När man sedan sätter på låt säga recievern med dess fjärrkontroll, kan man då programera Nexa-uttaget att slå på slutsteget med signalen från recieverns fjärrkontroll med?
Du kan kombinera hur du vill.
Antingen en grupp med kontakter efter nexa, eller nexa i en grenkontakt till det du vill köra separat.
Räckvidden på sändaren är inte alls dum.
Jag har 3 i mitt vardagsrum till 3 olika lampgrupper och tänder valfri eller allihop på en gång.
hifikg skrev:Jag stänger bara av min 208:a när jag röjer bland kablarna på baksidan.
hifikg skrev:Jag stänger bara av min 208:a när jag röjer bland kablarna på baksidan.
Nattlorden skrev:hifikg skrev:Jag stänger bara av min 208:a när jag röjer bland kablarna på baksidan.
Tvärt om mot mig då, jag har bara igång mina när jag lyssnar....
genstruktur skrev:Perfector skrev:genstruktur skrev:Kan man sätta ett sådant där Nexa-uttag i en befintlig grenkontakt där en massa apparater sitter. På Nexa-uttaget sätter man slutstegets kontakt.
Du kan kombinera hur du vill.
Antingen en grupp med kontakter efter nexa, eller nexa i en grenkontakt till det du vill köra separat.
Jag har 3 i mitt vardagsrum till 3 olika lampgrupper och tänder valfri eller allihop på en gång.
Låter ju bra.
Men kan man styra nexa-uttaget men recieverns fjärrkontroll, eller måste jag använda den medföljande från Nexa?
Perfector skrev:genstruktur skrev:Perfector skrev:Du kan kombinera hur du vill.
Låter ju bra.
Men kan man styra nexa-uttaget men recieverns fjärrkontroll, eller måste jag använda den medföljande från Nexa?
Den såg jag lite sent, men du måste använda fjärren till enheten för att starta det du kopplar till den.
genstruktur skrev:Perfector skrev:genstruktur skrev:
Låter ju bra.
Den såg jag lite sent, men du måste använda fjärren till enheten för att starta det du kopplar till den.
Aha, det var lite synd. Känner inte för fler fjärrkontroller.
Då ligger nog master/slave-uttag närmast i alla fall.
Tack för info!
AndreasArvidsson skrev:Master/slave grenuttag fungera klockrent hos mig. Känns onödigt att göra en mer komplicerad lösning om det inte behövs.
AndreasArvidsson skrev:Vad menar du med "sitter dessa uttag i enheten"?
Grenuttaget får inte sin ström via en av apparaterna om det är det du tror utan hela grenuttaget matas från ett vanligt vägguttag. Behöver man dock slå av och på flera grenuttag som sitter på olika faser så behövs en annan lösning. Tex nexa eller varför inte arduino med några relän. Jag skrev ihop en kod för detta till komorok som han kört med och han verkar nöjd
AndreasArvidsson skrev:Ja den lösningen fungerar också.
Kan förklara för er som inte använt ett master/slave grenuttag hur de fungerar.
Denna är det jag har:
[ Bild ]
Det markerade uttaget är master. När tillräckligt med ström dras från detta uttag så aktiveras de andra (slave)uttagen. Det är alltså ett tröskelvärde på mastern som bestämmer om slavarna skall vara aktiva eller inte. Detta tröskelvärde går på denna modell att justera mha skruven bredvid masteruttaget.
AndreasArvidsson skrev:Ja den lösningen fungerar också.
Kan förklara för er som inte använt ett master/slave grenuttag hur de fungerar.
Denna är det jag har:
[ Bild ]
Det markerade uttaget är master. När tillräckligt med ström dras från detta uttag så aktiveras de andra (slave)uttagen. Det är alltså ett tröskelvärde på mastern som bestämmer om slavarna skall vara aktiva eller inte. Detta tröskelvärde går på denna modell att justera mha skruven bredvid masteruttaget.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], MrLeng och 12 gäster