En watt är en watt är en watt...eller?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Panelguy

Re: En watt är en watt är en watt...eller?

Inläggav Panelguy » 2015-11-25 18:36

Harryup skrev:Egentligen skulle det vara kul ( i vart fall för mig) att veta om detta ex var felfritt. Och är det själva så nöjda med konstruktionen att de strävar efter att bygga likadant fortfarande.
Personligen ser jag inte Wavacen som någon representativ förstärkare för lite kostsammare slutsteg. I synnerhet inte de som är kostsamma trisseburkar.

/Harryup

Ja,det brukar ju ofta hävdas här på faktiskt att en NAD208 som uppfattas som mindre välljudande måste varit trasig så varför skulle det vara omöjligt att den här Wavacen inte var felfri. Jag har dock aldrig hört den så det är mycket möjligt att den låter så dåligt (färgat) som mätningarna kan ge sken av.

Vad gäller blindlyssning vore det önskvärt om det var lika enkelt att få till som en blind vinprovning. Inte så enkelt att veta vad som är dyrt och väl ansett där heller om man inte ser flaskorna :wink:
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2015-11-25 18:40

sprudel skrev:
Almen skrev:
sprudel skrev:Tror nog de hör skillnaden.

Ja, men köper man en distbox för 3 miljoner kronor (stereo, i och för sig) så har man kanske ingen anledning att befatta sig med saker som kostar bara några procent av det.

Å andra sidan finns det ju inget som säger att inte en Wavac-ägare skulle kunna tycka att ett HA-steg är da shit, säljer Wavacen och köper AMP27 för pengarna (det blir ju ett sjuttiotal slutsteg över, men de kan man väl skänka till mindre bemedlade vänner).

Förstår inte riktigt fokuset på pengarna här. Det intressanta är ju skillnaderna i upplevelser. Visst finns det ett driv i incitamentet "dyrare är bättre" men inte enbart.

Det är ju huvudproblemet här att det får inte kosta mycket om man ska vara politiskt korrekt och vill ha lite kliande på ryggen och myspys i sin medlemstråd. (undantaget Bryston) Jag tycker det är stor komik då vi alla är olika och upplever saker olika.
Som inlägget nedan, mysigt ljud över neutral återgivning, jepp så är det. Och alla håller med, gör man inte det så gillar man mysigt ljud enligt transparent maffian. Andra som oftast inte håller till här säger att det låter naturligt och inte mysigt. Själv vet jag inte då jag inte har lyssnat seriöst hemma på några av hans alster.
Konstruktören av Pass-stegen heter Nelson Pass. Han figurerar och håller hov på (diyaudio.com).
Allt han gör, även prototyper, mäter mindre bra. Han prioriterar enkla konstruktioner med få ingående komponenter, minimal feedback och mysigt ljud över neutral återgivning.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-11-25 18:51

FBK skrev:Det är ju huvudproblemet här att det får inte kosta mycket om man ska vara politiskt korrekt och vill ha lite kliande på ryggen och myspys i sin medlemstråd. (undantaget Bryston) Jag tycker det är stor komik då vi alla är olika och upplever saker olika.

Glöm inte Halcro - de var inte billiga!

( Inte politiskt korrekt - ljudtekniskt korrekt. :wink: )
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2015-11-25 19:01

FBK skrev:
sprudel skrev:
Almen skrev:Ja, men köper man en distbox för 3 miljoner kronor (stereo, i och för sig) så har man kanske ingen anledning att befatta sig med saker som kostar bara några procent av det.

Å andra sidan finns det ju inget som säger att inte en Wavac-ägare skulle kunna tycka att ett HA-steg är da shit, säljer Wavacen och köper AMP27 för pengarna (det blir ju ett sjuttiotal slutsteg över, men de kan man väl skänka till mindre bemedlade vänner).

Förstår inte riktigt fokuset på pengarna här. Det intressanta är ju skillnaderna i upplevelser. Visst finns det ett driv i incitamentet "dyrare är bättre" men inte enbart.

Det är ju huvudproblemet här att det får inte kosta mycket om man ska vara politiskt korrekt och vill ha lite kliande på ryggen och myspys i sin medlemstråd. (undantaget Bryston) Jag tycker det är stor komik då vi alla är olika och upplever saker olika.
Som inlägget nedan, mysigt ljud över neutral återgivning, jepp så är det. Och alla håller med, gör man inte det så gillar man mysigt ljud enligt transparent maffian. Andra som oftast inte håller till här säger att det låter naturligt och inte mysigt. Själv vet jag inte då jag inte har lyssnat seriöst hemma på några av hans alster.

Nej, det framskiner väl titt som tätt att dyra prylar är något fult här, dyra märkesprylar blir som ett rött skynke för vissa. Har heller aldrig hört Pass Labs i hemmiljö men jag kan inte påstå att det låtit "mysigt" i meningen färgat när jag hört dem.

Nattlorden skrev:Glöm inte Halcro - de var inte billiga!

Nja, var inte de en aning färgade i F/E-lyssning?...alltså inte helt ljudtekniskt korrekta :wink:

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2015-11-25 19:39

Har haft ett Pass-steg hemma, 30.5. Mycket trevligt men för lite kraft.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-11-25 20:07

Panelguy skrev:
Nattlorden skrev:Glöm inte Halcro - de var inte billiga!

Nja, var inte de en aning färgade i F/E-lyssning?...alltså inte helt ljudtekniskt korrekta :wink:

NAD 208 är väl det som det PK... LTK-bråkats mest över på faktiskt över åren, och detsamma gällde den. *axelryckning* Halcro kostar däremot nog för att sättas i ringhörnan för 'ju dyrare, ju bättre'-mcklubben. 8)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-11-25 20:15

sprudel skrev:En duktig konstruktör som kan hantverket på sina 5 fingrar bör kunna modulera så att steg får de karaktärer han vill ha fram. Läste någonstans att konstruktören av Pass-stegen började med en modul som mätte perfekt och sedan modifierade så att han fick fram det han ville. Det var detta som var själva konsten i att konstruera slutsteg, inte att göra dem mätbart perfekta.
Nu tar säkert tråden fart. :)

Skulle gärna ha ett Aleph 3 i samlingen ihop med något lättdrivet

Fint steg, kanske lite varmt...
Bild

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2015-11-25 20:32

Blind vinprovning ja! :D
Har roat mig med att pröva gäster på detta, inte sällan går de bet på att skilja rött från vitt, för att inte tala om rosevin som ställer till det ännu mer.
Gäller förstås inte mig. :D
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2015-11-25 20:49

Kom på att jag lyssnade på Pass-steg (och försteg) tidigare i år på en butiksdemo ihop med Dynaudio, anläggningen kostade nog runt ½-miljonen och bra lät det inte utan stentråkigt utan dynamik. Men jag har hört Dynaudio låta så tidigare också, med för lite kräm i grejerna. Kraftiga äldre Krell-steg däremot har aldrig låtit fel ihop med Dynaudio, de får gånger som jag har hört den kombin genom åren.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2015-11-25 20:56

sprudel skrev:Blind vinprovning ja! :D
Har roat mig med att pröva gäster på detta, inte sällan går de bet på att skilja rött från vitt, för att inte tala om rosevin som ställer till det ännu mer.

Jag har också testat blint och jag köper numera nästan alltid viner runt 70-90kr, oftast Italienska. :P

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2015-11-25 21:06

FBK skrev:

Jag har också testat blint och jag köper numera nästan alltid viner runt 70-90kr, oftast Italienska. :P

Det är ju det härandet, upp till 99kr det är roligt att jaga. Många importörer har förstått den magiska gränsen vid 99 och för att vara med i matchen säljer de många gånger viner med mindre avance just för att det pris-segmentet är så eftertraktat. Finns mycket gott att hämta där från Italien. Vad ska man med annat till förresten? :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2015-11-25 21:07

FBK skrev:Kom på att jag lyssnade på Pass-steg (och försteg) tidigare i år på en butiksdemo ihop med Dynaudio, anläggningen kostade nog runt ½-miljonen och bra lät det inte utan stentråkigt utan dynamik. Men jag har hört Dynaudio låta så tidigare också, med för lite kräm i grejerna. Kraftiga äldre Krell-steg däremot har aldrig låtit fel ihop med Dynaudio, de får gånger som jag har hört den kombin genom åren.

Det var inte hos HiFi-Experience med C4 och XA60.8? Den riggen tyckte jag lät allt annat än tråkig.

FBK skrev:Jag har också testat blint och jag köper numera nästan alltid viner runt 70-90kr, oftast Italienska. :P

Jag tycker man får mest för pengarna runt hundringen, tuff konkurrens i det prisspannet. Oftast Italienska för mig med.

Det där med att det var svårt att skilja rött från vitt tog man upp i John Cleese´s vinskola, har aldrig vågat provat själv :wink:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-11-25 21:29

Skulle vara spännande, med tanke på hur mycket jag (tycker att jag) tycker rosé är vedervärdigt.

Har dock provat dofta "grunddofter" ur mörka glas och det var förvånansvärt svårt, så jag är öppen för att bli lurad.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2015-11-25 22:07

sprudel skrev:
FBK skrev:

Det är ju det härandet, upp till 99kr det är roligt att jaga. Många importörer har förstått den magiska gränsen vid 99 och för att vara med i matchen säljer de många gånger viner med mindre avance just för att det pris-segmentet är så eftertraktat. Finns mycket gott att hämta där från Italien. Vad ska man med annat till förresten? :)

Makalöst underskattat och som du säger vad ska man annat till. Masi (Nr.6998 95kr) Testa den, mitt absoluta favorit vin. Även en lite enklare är bra. Masi (Nr. 2386 79kr)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-11-25 22:52

Har inte vindiskussionen hamnat i fel tråd? För övrigt är det pissenkelt att skilja rött vin från vitt i en blindtest.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-11-26 02:53

Ja, det kan vara det. Jag har lyckats varje gång, och har inte tvekat.

Men... det beror förstås på vilka viner man testar. Jag har ju även tagit del av (läst om) blindtester där "vanliga människor" misslyckades statistiskt med att skilja vita och röda viner från varandra. Då förmodar jag (det var länge sedan jag läste dem, det framgick möjligen) att de valt ut viner som skulle göra det svårare att skilja än om man valt en Mosel och en Amarone... :)

Att servera vinerna vid fel temperatur kan också göra det svårare att skilja den.

AndersP skrev:
sprudel skrev:Det tror jag.
En duktig konstruktör som kan hantverket på sina 5 fingrar bör kunna modulera så att steg får de karaktärer han vill ha fram. Läste någonstans att konstruktören av Pass-stegen började med en modul som mätte perfekt och sedan modifierade så att han fick fram det han ville. Det var detta som var själva konsten i att konstruera slutsteg, inte att göra dem mätbart perfekta.
Nu tar säkert tråden fart. :)

Konstruktören av Pass-stegen heter Nelson Pass. Han figurerar och håller hov på (diyaudio.com).
Allt han gör, även prototyper, mäter mindre bra. Han prioriterar enkla konstruktioner med få ingående komponenter, minimal feedback och mysigt ljud över neutral återgivning.
http://www.firstwatt.com/

[ Bild ]

Jomenvisst, det finns undantag.

Och kanske är de rent av för få? Och då menar jag inte ens bara att det borde vara fler som talar klarspråk om vad de gör, utan kanske även att det till och med borde vara flera som attackerar att göra trevliga apparater, men den tydliga ambitionen att göra färgande apparater! Inför sig själv alltså.

För att få en praktiskt ursprungstrognare återgivning.

Det kanske låter extra motsägelsefullt, men i bildvärlden så är det accepterat att man när man återger bilder som man INTE kan återge med ursprunglig ljusstyrka och kontrast, inte har något självklart svar på vilken gammakurva som är den rätta, bara för att ta ett exempel.

Så jag kan tänka mig att det skulle vara gynnsamt för förekomsten av intressanta och på konstruktivt färgande apparater, om folk istället för att flumma runt och lura sig själva, skulle angripa den här frågan vetenskapligt och försöka forma färgningarna efter en ide snarare än med "lyssna och tyck".

Men det sagt är jag egentligen inte så jätteintresserad ens av den sortens apparater, eftersom det med den sorts lyssning jag har möjlighet att åstadkomma inte är något större hinder att spela ursprungsstarkt. Så för det mesta vill jag ha en anläggning som färgar så lite som möjligt. För mig vore därför den sortens domesticerande färgningar* mera intressanta om de gick att locka fram genom att trycka på en knapp.

Vh, iö

- - - - -

*Med det menar jag färgningar som gör att musiken återges rikare och mera fullödigt, mera ursprungslikt, när man (läs trots att man) spelar den mycket svagare än den hörs live. Och jag talar absolut INTE om loudness, om nu någon tycker sig känna igen det som skriver, från klassiska argument för loudness/fysiologisk volymkontroll. Det jag talar om är att påverka musiksignalerna så att den inte uppfattas som överdynamisk (förlust av detaljer) och död.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2015-11-26 09:42

Vet inte om så många hifi-konsumenter hänger upp sig på att en förstärkare inte saluförs som neutral. De hänger upp sig på andra begrepp som transparent, och då menar de något annat än neutral, troligen att detaljer lyfts fram? Förmåga till att leverera ljudbild i bredd och höjd, organiskt mellanregister, kallt och analytiskt är andra egenskaper som framhålls i marknadsföring och recensioner.
Om en apparat i kedjan bidrar till att man hör mer än med en "neutral" så är det kanske en roligare upplevelse, det låter bättre helt enkelt. Mitt Conrad-slutsteg är konstruerat av erfarna rör-stegsarkitekter och de har ju klart en tanke hur deras motsvarande trisse-steg ska låta. :) Sannolikt bättre än neutralt.
Dock måste man komma ihåg att det är en glidande skala på graden av alla olika förändringar, och också hur de samverkar med sin specfika last. Det blir ohyggligt många variabler till slut som kombineras med lyssnarens egna preferenser.
Lägg till förväntanseffekterna vilket faktiskt kan vara, för vissa anomalier, en kompenserande faktor såväl som förstärkande sådan.
Vad vill jag då säga?
Tror få konstruktörer skulle marknadsföra sina produkter som färgande, vilket för de flesta är ett negativt värdebegrepp.
Kallt och analytiskt är andra negativa värdebegrepp.
De väljer hellre de andra positiva värdebegreppen som ges exempel på ovan.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2015-11-26 10:30

Pris (dyrare bättre), "air" (etablerat fint märke som tillgängliga auktoriteter inte fnyser åt) och en med vardagsrumsidealet kompatibel estetik förutsäger gissningsvis en genomsnittlig hifiköpares beslut. Och många gånger funkar det nog ganska bra... Våra dåliga beslutsmetoder är så vanliga för att de inte är dåliga :-).
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2015-11-26 10:43

Panelguy skrev:
Harryup skrev:Egentligen skulle det vara kul ( i vart fall för mig) att veta om detta ex var felfritt. Och är det själva så nöjda med konstruktionen att de strävar efter att bygga likadant fortfarande.

Ja,det brukar ju ofta hävdas här på faktiskt att en NAD208 som uppfattas som mindre välljudande måste varit trasig så varför skulle det vara omöjligt att den här Wavacen inte var felfri. Jag har dock aldrig hört den så det är mycket möjligt att den låter så dåligt (färgat) som mätningarna kan ge sken av.

Michael Fremer var ju lyrisk över hur musiken lät, så trasig i det avseendet tror jag inte den var. Däremot verkar kvalitetskontrollen lämna en hel del övrigt att önska:
...the SH-833 arrived damaged, including a bent isolation-transformer chassis, which is constructed not from sheet metal but from solid metal plates that range in thickness from 10mm to 50mm. There was more damage in one of the main amplifiers. It took the designer the better part of a day to undo the pallet punter's work.
[---]
A week or so into the review, one channel failed, and back the designer came. Turned out to be a cracked power resistor—probably a result of shipping trauma.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2015-11-26 13:25

Almen skrev:
...the SH-833 arrived damaged, including a bent isolation-transformer chassis, which is constructed not from sheet metal but from solid metal plates that range in thickness from 10mm to 50mm. There was more damage in one of the main amplifiers. It took the designer the better part of a day to undo the pallet punter's work.
[---]
A week or so into the review, one channel failed, and back the designer came. Turned out to be a cracked power resistor—probably a result of shipping trauma.

Hur översätter du pallet punters work? Kretskort punchare? :D

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-11-26 14:33

FBK skrev:
sprudel skrev:
Almen skrev:Ja, men köper man en distbox för 3 miljoner kronor (stereo, i och för sig) så har man kanske ingen anledning att befatta sig med saker som kostar bara några procent av det.

Jag förstår inte ditt inlägg, alltså vad det är du vill säga med det.

Det ser ut som om du underkänner folks rätt att ha olika uppfattningar, eller?

Får inte någon säga att det som en annan person kallar naturligt är mysigt? Varför inte?

Och nog finns det en rik uppsättning åsikter här på faktiskt, och det är väl jättebra. Inget vore bättre om alla tyckte som du, eller som jag. Det ger ju inget utbyte av uppfattningar alls.

Människor måste även få använda språket efter sin förmåga och formulera sig efter sina uppfattningar. Du kan inte kräva att den som vill beskriva en apparat som inte påverkar musiksignalen som transparent, och den som gör det som färgande, skall sluta göra det.

De berättar ju bara om sitt sätt att se det. Och beskriver de apparater så så de har antagligen en objektiv utgångspunkt, och har man det så är det ju så man beskriver apparaterna. Men berätta vad apparaten gör med musiksignalen. Och antagligen förstår den som gör det, att det inte är synonymt med hur man kommer att uppfatta anläggningen där den ingår. Det påverkas ju av alla apparater i kedjan.

- - -

Den som har en subjektiv utgångspunkt har såklart samma rätt att formulera sig men väljer troligen andra begrepp, som passar för att beskriva en upplevelse, t ex "naturligt", "varmt", "levande" eller något liknande kanske.

Sen må det vara hänt att den där apparaten som färgar kan uppfattas som den som i någon specifik anläggning upplevs som mest naturlig, av någon eller av många.

Det finns inget konstigt med detta, och att man ibland behöver tala lite med varandra för att helt förstå varandra, är väl heller inget problem.

Så länge alla förstår att det finns det som är objektivt och det som är subjektivt, så kan det liksom inte bli fel.

Det som är objektivt går att undersöka och bli överens om, det som är subjektivt är upplevelser, och sådana behöver man inte vara överens om. Det är okej att tycka olika. Konstigare än så behöver det inte vara.

Visst kan diskussionerna ibland bli onödigt komplicerade på grund av att inte alla skiljer ordentligt på objektivt och subjektivt, och heller inte på vad en apparat som enskildhet gör och hur det påverkar anläggningen som helhet, men även det går ju att reda upp genom att tala om det.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2015-11-26 14:45

sprudel skrev:
Almen skrev:
[---]

Hur översätter du pallet punters work? Kretskort punchare? :D

Snarare pall-risktagare/gambler* . . . typ. ?

*Men dädär kan nog Almen uttrycka bättre. :wink:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2015-11-26 16:48

pallet punter´s work = pallsparkarens arbete/pallfipplarens arbete
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2015-11-26 16:55

Bra där UrSv . . . typ. :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2015-11-26 17:38

Ja, Fremer skyller på klantiga fraktarbetare i stället för att lägga skulden på kvalitetssäkringen hos företaget, kanske lite i linje med "en förstärkare som kostar 3 mille kan ju inte brista därvidlag".
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2015-11-26 18:30

sprudel skrev: Mitt Conrad-slutsteg är konstruerat av erfarna rör-stegsarkitekter och de har ju klart en tanke hur deras motsvarande trisse-steg ska låta. :) Sannolikt bättre än neutralt.

Varje distorsionstyp, linjär som olinjär, kan inte annat än degradera signalen, men det kan självklart föredras ändå även om det inte gör apparaten bättre.
Sen kan ju en apparat vara neutral vad tonkurvan anbelangar men ändå lida av andra fenomen.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-11-26 18:54

Almen skrev:Ja, Fremer skyller på klantiga fraktarbetare i stället för att lägga skulden på kvalitetssäkringen hos företaget, kanske lite i linje med "en förstärkare som kostar 3 mille kan ju inte brista därvidlag".

En förstärkare som kostar 3 millar levereras lämpligen personligen av tillverkaren.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2015-11-26 19:18

Eller i ett packmaterial som kan hanteras av en medelsnittsspeditör utan att falla i bitar...
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-11-26 21:09

UrSv skrev:Eller i ett packmaterial som kan hanteras av en medelsnittsspeditör utan att falla i bitar...

Jag tänkte nästan mer på feelgood.... "Vår ingenjör följer med och tillser en nogsam inkoppling" tror inte de kunderna brytt sig om de hade fått gå upp till 3.5M på kuppen.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2015-11-26 21:35

Goldfinger skrev:
sprudel skrev: Mitt Conrad-slutsteg är konstruerat av erfarna rör-stegsarkitekter och de har ju klart en tanke hur deras motsvarande trisse-steg ska låta. :) Sannolikt bättre än neutralt.

Varje distorsionstyp, linjär som olinjär, kan inte annat än degradera signalen, men det kan självklart föredras ändå även om det inte gör apparaten bättre.
Sen kan ju en apparat vara neutral vad tonkurvan anbelangar men ändå lida av andra fenomen.

Bättre är ett subjektivt värdebegrepp och ur lyssningsperspektiv så Conradsteget bättre än de neutrala steg som varit i min setup. Om du sedan anser att någon annan apparat är bättre så är det helt OK med mig.
Bara för protokollet: Alla apparater degraderar signalen, på olika sätt. Bara för den enskilde lyssnaren att fritt välja hur mycket och vilken förändring efter tycke och smak.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi