Fast att det finns apparater som ingen veterligt har lyckats att detektera i kedjan, är väl i varje fall något vi kan vara överens om, hoppas jag.
- - -
Samtidigt är det ju som Panelguy skriver, att det för vissa blir ointressant hur en länk presterar som enskildhet.
Själv tycker jag det är lite olika från fall till fall.
Jag tänker såhär: Om man konstaterar att länkar som högtalare, stereosystem och rum påverkar mycket mera än länkar som DA-omvandlare, kablar och förstärkare (bara för att ta några exempel) är det inte då också mera logiskt att man i så fall trimmar kedjan med hjälp av just justeringar i de länkar som är känsligast, alltså de som påverkar mest? =Arbetar med placering/möblering/rummets akustiska egenskaper.
Alltså mera logiskt än att försöka rå på de saker som, vilket även Panelguy skriver tydligt, påverkar massor - med hjälp av byte av saker som knappt påverkar alls? =Arbetar med små medel för att balanser bort stora fel.
- - -
I normalfallet är det i varje fall min erfarenhet att man bäst tar hand om fel vid källan, alltså försöker arbeta bort felet där det är snarare än att försöka kompensera bort det genom en förändring någon annanstans.
Å andra sidan är det då lätt att tänka att det är förhållandevis okritiskt om man använder den ena eller andra kabeln eller förstärkaren, för de små skillnaderna kan man såklart också hantera genom att göra små justeringar på det som påverkar väldigt mycket (val av högtalare, placering av högtalarna i förhållande till lyssnarna, placering av högtalarna i förhållande till rummet, möblering i övrigt, akustiska åtgärder i rummet), eller?
Om det är så, så verkar det ju inte finnas några starka skäl att noja in på val av länkarna som påverkar mycket, eller?
Ja, jo, ibland är det nog så, och jag dömer aldrig ut någon anläggning bara för att jag vet att den innehåller den ena kabeln eller den andra förstärkaren, alltså även om jag vet att det är kablar eller förstärkare som objektivt sett påverkar signalen ovanligt mycket för att vara en sådan mojäng som den är. För det är ju ändå rätt så lite.
- - -
Men - tittar jag på det statistiskt (tar hänsyn till alla erfarenheter jag gjort) så är det ändå så att positiva samverkanseffekter tycks vara mycket svåra att få att bete sig lika bra som när man sett till att ha sluppit eller i varje fall ha drabbats mindre av båda (alltså när man motverkar fel direkt på platsen där de visar sig, istället för att motverka dem genom att försöka kompensera för den någon annanstans i kedjan).
När saker konstrueras specifikt för varandra så kan det förvisso bli väldigt bra, och inom vissa gränser så fungerar även samverkanseffekter utan att "konstigheter" uppstår.
Men att ha överföringsfunktioner som multipliceras med varandra är ändå något som typiskt ökar systemets komplexitet. Så ett snällt fel tillsammans med ett annat smällt fel som delvis är motsatsen till det första felet, brukar leda till en kombination av två saker - en viss kompensation sker, och en hop av nya fel uppstår, av blandningen i sig.
Det finns absolut undantagsfall, t ex som när man tittar på en effektförstärkare som samarbetar med en högtalare på ett konstruktivt sätt, och finner att ALLA förvrängningsformer då faktiskt kan visa sig minska, eftersom de när de sitter ihop även kan fås att gripa in i varandra, och därför snarare bör ses som en enhet än som två seriekopplade överföringsfunktioner.
Men mellan transmissionsionlänkar med isolerade beteenden så händer inga sådana saker.
Det hindrar dock självklart ingen från att ÄNDÅ föredra en kombination mellan t ex ett RIAA-steg och säg ett draperi i lyssningsrummet. Det man gillar gillar man, helt enkelt.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).