Tycker inte det är något fel att lägga mycket pengar på sin stereo, det motiverar var och en som de själva vill. Hejar gärna på när någon skaffar sig leksaker till sitt rum, de flesta blir ju glada när de gör det. Dyrt och exotiskt är kul och lite avundsjuk kan jag också bli emellanåt.

Ser inte heller så många andra i tråden som ondgör sig över dyrprylar, men det ligger kanske mellan raderna.
Det löjliga med höga priser är att det alltid erbjuder bättre ljud än mycket billigt ljud. Ljud är ju ljud och det vore ju konstigt om folk alltid föredrog en DAC för 200000 kr istället för en för 3500 kr. Om det nu handlar om smak menar jag. Det är väldigt svårt att lyssna på en DAC och säga "det här var dyrt ljud det". Den biten med dyrprylar förlöjligar jag gärna, men INTE att någon köper en DAC för 200000 kr, är nöjd och tycker den är skitbra.
Gör mig även gärna lustig över de som alltid hör en förändring då något justerats i anläggningen – vad det än månne vara. Kan ju vara byte av cd-spelare, någon vänder på en stickkontakt, fötterna till förstärkaren, kabellyftare, något motstånd inne i en förstärkare, strömkablar osv, osv. Det är som att man förutsätter att det MÅSTE höras skillnad när det ändras något. Vad är det för konstig förutsättning, varför ska man göra det? Jag har istället hört skillnad flera gånger då ingenting har ändrats.

Det känns så härligt förfriskande att se någon utbrista att där inte hördes någon skillnad alls.
Den här uppfattningen är väl inte så vanlig på Faktiskt, men på andra svenska hififorum är den det; ställer man sig tvivlande är man inte öppensinnad, har inte öra/erfarenhet nog eller för lågupplöst anläggning. Faktiskt kunde nog ha lite mer bredd när det kom till märken och uppfattningar, på samma sätt som jag önskade att det vore mer ok att ha en avvikande uppfattning även utanför Faktiskts gränser. Båda är ju lite tråkiga helt enkelt. Vore fint att se fler ställa sig lite skeptisk till att ens upplevelser alltid går att förankra i en faktiskt förändring, på samma sätt som det vore fint att få se fler på Faktiskt prova vingarna utanför de väldigt etablerade märkena.