Dator-till-högtalare-mojäng?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
vattuvarg

Dator-till-högtalare-mojäng?

Inläggav vattuvarg » 2015-11-28 17:42

Kan någon peka mig i rätt riktning, tro? Det jag letar efter är en mojäng som ska ta över efter min 41Hz amp6basic. Den ska ha ett microUSB-uttag och leverera ungefär 2x10W till högtalarna. Mojängen ska vara liten, energieffektiv och enkelt uppbyggd. Helst ska den inte behöva kylflänsar. Tanken är att driva mojängen med 12-volts blybatteri.

Finns det integrerade kretsar som gör det mesta av jobbet (både DAC och förstärkning) med bara någon enstaka komponent att tillägga? ...och som ändå låter acceptabelt?
radxa rock 5b \ esi ubm192 \ adafruit max9744 \ sony högtalare - - - https://mastodon.green/@vattuvarg

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Re: Dator-till-högtalare-mojäng?

Inläggav Perfector » 2015-11-29 01:11

Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2015-11-29 08:58

Måste det vara Micro-USB? Det är ovanligt men USB typ B är lätt att hitta- En adapter löser ju det ji och för sig.

Tänker du designa och bygga själv eftersom du lagt din fråga under DIY?

Vlll du ha 10 W i 8 Ohm? Det kräver lite pyssel om du tänker driva med 12 VDC. Denna kan vara i närheten: Topping VX1

Perfector skrev:http://gamla.tradera.com/item/170613/245880508/lepai-lp-2020a-t-amp-class-d-mini-forstarkare-m-adapter
Den här kanske kan passa.

Nej, den passar inte då den inte innehåller det som önskades.
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
vattuvarg

Inläggav vattuvarg » 2015-11-29 23:19

UrSv skrev:Måste det vara Micro-USB? Det är ovanligt men USB typ B är lätt att hitta- En adapter löser ju det ji och för sig.

Tänker du designa och bygga själv eftersom du lagt din fråga under DIY?

Vlll du ha 10 W i 8 Ohm? Det kräver lite pyssel om du tänker driva med 12 VDC. Denna kan vara i närheten: Topping VX1

Lösningen från Topping är baserad på två delar, dac och förstärkare. Finns det någon produkt där ett enda chip gör hela jobbet?

Tänker inte bygga själv om jag inte måste. Men eftersom jag kanske måste så...

Nej, det måste inte vara microUSB, men helst.

Det måste inte vara 10W, även färre watt räcker.
radxa rock 5b \ esi ubm192 \ adafruit max9744 \ sony högtalare - - - https://mastodon.green/@vattuvarg

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2015-11-30 01:02

Nuforce Icon tänker jag på, om priset kan tålas.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
vattuvarg

Inläggav vattuvarg » 2015-11-30 16:13

darkg skrev:Nuforce Icon tänker jag på, om priset kan tålas.

Verkar inte kunna matas med 12V. Strömförsörjningen ger 15 volt. :(

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2015-11-30 16:27

Om du inte tänker bygga själv undrar jag varför du vill att det skall vara allt i samma chip? Det verkar onödigt att välja den lösning som troligtvis både är betydligt sämre än en delad lösning och troligtvis mycket svårt att hitta.
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
vattuvarg

Inläggav vattuvarg » 2015-11-30 23:56

Du har nog rätt i att söka delarna istället för att hoppas på en färdig helhet.

Snubblade över adafruits stereoförstärkarmodul med 2x20W baserad på max9744. Verkar kunna drivas från blybatteri.
https://learn.adafruit.com/adafruit-20w ... -d-max9744

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2015-12-02 20:39

vattuvarg skrev:
darkg skrev:Nuforce Icon tänker jag på, om priset kan tålas.

Verkar inte kunna matas med 12V. Strömförsörjningen ger 15 volt. :(

Vill bestämt minnas att jag sett nåt om 12-15(?) volt.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-12-02 21:06

Laptop kanske - de har högtalare inbyggt. 8)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
vattuvarg

Inläggav vattuvarg » 2015-12-03 00:56

Nattlorden skrev:Laptop kanske - de har högtalare inbyggt. 8)

Så va he. Jo. Fast je måst ha trefasn till å lyssen. He jett je ju begrip me en käpp ini huve.

Jag vet att det jag ber om inte tillhör det vanliga här på faktiskt.nu (eller på de flesta andra ställen heller). Jag håller på att anpassa mina grejor till ett framtida boende. Ett mysminimalistiskt sådant. Men det betyder begränsningar både i energimängd och fysisk volym. Helst vill jag minska antalet kablar också. Det vanliga är att man kollar hur mycket ljud (och akustik) man får för pengarna. Höjdhopp så dyrt man når. I vårt fall är det istället närmast som att dansa limbo. Därför var det så underbart att hitta ett par högtalare som lät så bra (och så mycket) med så få watt.

Största förbättringen för mig skulle en extern DAC innebära då den inbyggda omvandlaren i datorn störs av kretsarna brevid. Att få en förstärkare med aningen mer uteffekt direktkopplad skulle vara trevligt. 20 watt per kanal är inte hälften av vad högtalaren klarar av men redan 14W spelar min dotter ur rummet. Tio watt skulle antagligen räcka för bonusdottern. Det är bara vi vuxna som spelar lomhört högt men vi vill verkligen ha bra ljud även om vi också hoppas klara det mesta av elbehoven med solpaneler.

Ni kan det här området bättre än mig, därför frågar jag här. Det jag söker kanske inte finns annat än i chip-format men I värsta fall får jag be om hjälp med att bygga det jag behöver. Bättre det än att bara drömma om något man inte kan bygga själv.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2015-12-03 01:36

Med minimalism i åtanke och datorn som källa kanske det kan gå att hitta en annan dator med godtagbar analogsignal?

Brik dac från Kjell drar <3 W, 12 V. Minns inte hur bra den anses vara.

Användarvisningsbild
vattuvarg

Inläggav vattuvarg » 2015-12-03 12:55

darkg skrev:Med minimalism i åtanke och datorn som källa kanske det kan gå att hitta en annan dator med godtagbar analogsignal?

Brik dac från Kjell drar <3 W, 12 V. Minns inte hur bra den anses vara.

Det svåra är inte att hitta en dator med bra ljud. Det svåra är att hitta en som inte har fläktar. Den Asus E210 som jag har nu blir inte lätt att ersätta. Jag slipper till och med blinkande blå lysdioder (ursäkta A+F).

Ska kolla DACen från brik. Har bommat den.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2015-12-03 13:17

Åhå, jag sympatiserar. Jag köper nog en zenbook själv när kapitalet strömmar in ohejdat nästa gång.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2015-12-11 02:52

Tänkte på dig.

Jag roade mig i strömlöst stugtillstånd och tog tillfället i akt att laborera med relevant strömsnål effektsvag prisbillig kompakt teknologi à la ebay. Den här tvåkanaliga 3-wattaren, till exempel, kostar under tre kronor med frakt, förhållandevis skäligt i hifisammanhang, och drar inte så mycket.

Bild

Med all tänkbar reservation. Det är en utmärkt tankeställare att lyssna ett tag på en telefon, genom den här rackaren, till i det här fallet ett par Carlsson OA51LE2. Först reservationen: jag drack systematiskt och kontinuerligt öl och satt nära högtalarna, i en ostörd miljö, och gillar inte Högt högt.

Det är lite krångligt, för vi hade in alles två källor, två förstärkare och två högtalarpar. Vi struntar i det icke carlssonska paret. Först ut var en mp3-spelare som källa -> trewattaren -> Carlsson. Det första intrycket var att det lät bättre än vad man rimligen kunde förvänta sig. Sen med Iphone och Icon var det betydligt mindre "murrigt". Verkligen påtagligt, nästan, men bara nästan, så att det kändes "plastat". Den intressantaste, men också osäkra, slutsatsen kom när vi bytte tillbaka till trewattaren, med Iphonen. Osäkert pga gemyt. Det lät obetydligt mycket sämre, och det är uppriktigt sagt mycket intressant. Förstärkaren levde gott på 3 st aaa-celler och höll sig sval.

Med känsligare högtalare, ja, vem vet? Intressant också att skillnaden var så stor mellan mp3-spelaren och iphonen. Ju sämre förstärkare desto viktigare med källan, antar jag. Filerna kan ha varit mer eller mindre dåligt upplösta, så ev. är spelaren i sig oskyldig. Tyvärr har jag inga minnesbilder av att vi testade mp3-spelaren på Icon, vi hade nog fullt upp med att medla mellan Kreator, Metallica och Anthrax. Utgångar för lurar är kanske inte nödvändigtvis optimala heller? Impediva frågor i natten.

(Med telefonen blev det iofs tydligt att den helt nakna lilla gynnaren (ebaybebisen) fångade upp rf och pep och skällde närhelst telefonen hämtade data.)

Mp3-spelaren heter Sandisk Sansa Clip.

Användarvisningsbild
vattuvarg

Inläggav vattuvarg » 2015-12-11 22:22

Analog signal in i stärkaren, antar jag?

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2015-12-11 22:57

Ja, jo :-)

Användarvisningsbild
vattuvarg

Inläggav vattuvarg » 2015-12-11 23:41

Sorry, men det känns lite som att leta efter Graal. Finns det verkligen inget chip som i ett steg både konverterar och förstärker?

(Normalt brukar jag vara rätt bra på att hitta på nätet men då brukar jag också veta ungefär namnet på det jag letar efter. Kan inte säga att jag vet det nu men... Ja. ...Here goes.)

Den digitala signalen är 2^16 bitar hög. Varje bit har en bestämd del av utsignalens maximum. 1, 2, 4, 8, 16, etc. Kan en DAC direkt slå av/på sexton olika kraftiga kanaler som tillsammans matar högtalaren med ström från en 12 volts batteribank?

Mina högtalare kommer ju bara att få signal från digitala media...

Användarvisningsbild
vattuvarg

Inläggav vattuvarg » 2015-12-11 23:45

darkg - Kollade förresten PAM8403. Tack för tipset. (Tre USD, förresten, inte SEK.)

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2015-12-12 01:25

vattuvarg skrev:darkg - Kollade förresten PAM8403. Tack för tipset. (Tre USD, förresten, inte SEK.)

För tre dollars får du tio stycken - och har ändå pengar över till tuggummi!

http://www.ebay.com/itm/10-pcs-PAM8403- ... SwstxVWJcQ

Återgå till DIY-forum