Tänkte på dig.
Jag roade mig i strömlöst stugtillstånd och tog tillfället i akt att laborera med relevant strömsnål effektsvag prisbillig kompakt teknologi à la ebay. Den här tvåkanaliga 3-wattaren, till exempel, kostar under tre kronor med frakt, förhållandevis skäligt i hifisammanhang, och drar inte så mycket.

Med all tänkbar reservation. Det är en utmärkt tankeställare att lyssna ett tag på en telefon, genom den här rackaren, till i det här fallet ett par Carlsson OA51LE2. Först reservationen: jag drack systematiskt och kontinuerligt öl och satt nära högtalarna, i en ostörd miljö, och gillar inte Högt högt.
Det är lite krångligt, för vi hade
in alles två källor, två förstärkare och två högtalarpar. Vi struntar i det icke carlssonska paret. Först ut var en mp3-spelare som källa -> trewattaren -> Carlsson. Det första intrycket var att det lät bättre än vad man rimligen kunde förvänta sig. Sen med Iphone och Icon var det betydligt mindre "murrigt". Verkligen påtagligt, nästan, men bara nästan, så att det kändes "plastat". Den intressantaste, men också osäkra, slutsatsen kom när vi bytte tillbaka till trewattaren, med Iphonen. Osäkert pga gemyt. Det lät obetydligt mycket sämre, och det är uppriktigt sagt mycket intressant. Förstärkaren levde gott på 3 st aaa-celler och höll sig sval.
Med känsligare högtalare, ja, vem vet? Intressant också att skillnaden var så stor mellan mp3-spelaren och iphonen. Ju sämre förstärkare desto viktigare med källan, antar jag. Filerna kan ha varit mer eller mindre dåligt upplösta, så ev. är spelaren i sig oskyldig. Tyvärr har jag inga minnesbilder av att vi testade mp3-spelaren på Icon, vi hade nog fullt upp med att medla mellan Kreator, Metallica och Anthrax. Utgångar för lurar är kanske inte nödvändigtvis optimala heller? Impediva frågor i natten.
(Med telefonen blev det iofs tydligt att den helt nakna lilla gynnaren (ebaybebisen) fångade upp rf och pep och skällde närhelst telefonen hämtade data.)
Mp3-spelaren heter Sandisk Sansa Clip.
Don’t just do something, sit there.