Varför inga feta skivspelare?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Re: Varför inga feta skivspelare?

Inläggav petersteindl » 2015-12-13 14:12

Melco :) vad sägs om en sådan?

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-12-13 14:14

petersteindl skrev:Melco :) vad sägs om en sådan?

Mvh
Peter

Unamco T1 var fin, men fick inte plats på min bänk så den sålde jag.
Idag kan jag tycka att det var lätt korkat, men vad gör man?
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
peh

Inläggav peh » 2015-12-13 16:31

Nål är bara såååå Thomas Alva Edison. Lagom till CD-spelarens genombrott var det tal om laserpickup, vilket rann ut i sanden. En japansk "cottage"-tillverkare spikar ihop det här monstret, för hand, på beställning:

http://elpj.com/

En "stor drake" skulle ju kunna göra det där mer lättillgängligt. Men det finns väl onekligen en del sanning i det här:

Bild
Rock me, Amadeus!

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2015-12-13 17:16

När Yamaha tar fram förstärkare som denna
Bild
har jag svårt att förstå att de inte tar fram en matchande skivspelare.
Andra gör det (men de är inte många, tyvärr)

Bild
Jag är medveten om att McIntoshs skivspelare inte blir helt prisvärda när de importeras hit, men jag
tror de ligger rätt på sin hemmamarknad.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-12-13 17:23

Hur mycket får man betalt där för att ta emot en? Jag skulle nog behöva strax över 100 000 för att acceptera att behöva ha en sådan stående här.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2015-12-13 17:47

Jansson skrev:När Yamaha tar fram förstärkare som denna... har jag svårt att förstå att de inte tar fram en matchande skivspelare.

Precis det jag säger ju! :) Är elektroniktillverkarna så tröga att de fortfarande tror att vinylen är på nedgång och kommer att läggas till historien snart!?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-12-13 17:49

Man kan väl montera en sån där liten fjädrande pryl som skickar upp tonarmen när skivan är slut, sen gör det inte så mycket om den står o snurrar på "tomgång".

Hittade:

http://www.vinylbutiken.com/center.asp?artID=7105
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-12-13 19:50

Conan skrev:
Jansson skrev:När Yamaha tar fram förstärkare som denna... har jag svårt att förstå att de inte tar fram en matchande skivspelare.

Precis det jag säger ju! :) Är elektroniktillverkarna så tröga att de fortfarande tror att vinylen är på nedgång och kommer att läggas till historien snart!?

Det upprepas ständigt det där med vinylens framväxt men det behöver inte betyda att det verkligen är så. Vi som varit med ett tag, sedan vinyl var det stora mediet och har samlat på oss en hel del vinyler (vi sa inte så...), saknar nog inte allt meck med skivspelare. Dyrt är det ju också, inte minst de där feta spelarna. Antar att inte många är villiga att lägga upp de pengarna på ett (för)åldrat medium när årsavgiften för t.ex. Spotify Premium eller Tidal Hifi är rimliga. I princip var inga av de riktigt högpresterande skivspelarna automatiserade eller ens användarvänliga. Själv har jag både ock, en helautomatiserad Beogram och ett helmanuellt självbygge baserat på rester av en Unamco. Eftersom ingen är i drift kan jag inte säga med säkerhet vilken jag föredrar men en föraning har jag... Dels därför att Beogram-spelaren är så totalt annorlunda mot den rådande trenden hos mera konventionella skivspelare. Man får helt enkelt glömma det där med mekaniskt precision, åtminstone till viss del som tallrikslagret men upphängningen är suverän. Trots det verkar Beogram-konceptet bjuda på en del välljud. En anledning är möjligen att det finns ett tänk bakom tonarm/pickup som fungerar rätt hyggligt. Min egna drömskivspelare från förr, var en med luftlagrad tangentialarm och dito tallrik, något åt Forsell-hållet. Dock var det nog ofta meck med sådana... hifikg har väl en Maplenoll med liknande koncept?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-12-13 20:39

RogerGustavsson skrev:...Dock var det nog ofta meck med sådana... hifikg har väl en Maplenoll med liknande koncept?

Yupp och den används (alltför?) sällan. Vid en slipning av väggarna fick den så mycket damm över sig att den inte blivit 100% än, trots nedmontering i atomer och en massa tryckluft i alla små lufthål. Den fungerar hyfsat, men då och då stannar den i spåren. Dessutom är det ett pyssel med kompressorn som helst ska stå i ett annat rum för att inte störa lyssningen. I nuvarande lyssningsrum fungerar det, med 30 meter plastslang som ormar sig genom lokalen. Ibland önskar jag att jag köpt den enklare och betydligt mer lätthanterliga LP12 istället, fast då hade jag kanske blivit en sån som satsat vartenda korvöre på uppgraderingar. Uteliggare på Östermalm, med världens skivspelare :-)

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2015-12-13 21:29

Hifikg: känner du till tricket för att få Maplenollarmen att sväva bättre? Har för mig att man tog ut det inre röret i den stora rektangulära klumpen och vred det 45 grader eller så, så att två av lufthålen riktas rakt uppåt istället för snett uppåt. Tror hålen, sett från armens sida, då hamnar i ett plus(+)mönster istället för ett x-mönster.

Användarvisningsbild
DorreN

Inläggav DorreN » 2015-12-13 21:33

Conan skrev:
DorreN skrev:Marantz TT-15S1 är ganska fet. Tillverkad av clearaudio dock

Jag vet inte det ja... Inget lock på gångjärn, ingen automatik och ingen direktdrift. :)

Det spelaren har väl funnits med ett tag, men kanske främst att ha att visa upp på mässor.

Är den fet om den har direktdrift och är automatisk? Då förstår jag! ;-)

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2015-12-13 22:50

DorreN skrev:Är den fet om den har direktdrift och är automatisk? Då förstår jag!

...och uppfällbart plexilock! Marantzen är bara sliskig. :)

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2015-12-14 00:38

Plexilock,
vaddå för?
Jag har en enkel plastkiva som jag lägger ovanpå den filtklädda skivtallriken efter avslutad spelning och sköter själv veckostädningen av apparathyllan.
Skivspelaren har alltid använts flera gånger i veckan sedan drygt 31 år, alltid problemfri, men
som jag säger ibland, "det är inte mycket som kan gå sönder på ett järnspett".

Bild

Systemdek IIS med konkav mycket tung MaZak-tallrik. Allt är enkelt och rejält.

Marknaden för nya skivspelare i övre mellanklass är nog rätt begränsad trots allt.
Många "gubbs" som jag sitter nog nöjda och köper bara nya pickuper, vilket kan förklara obalansen i Denons sortiment, som nämndes ovan.

Att lansera förstärkare i retro-design är enkelt, bara en ompaketering av befintliga konstruktioner, men en matchande skivspelare är en helt annan utmaning.
Ingen av de stora elektroniktillverkarna lär ha någon kompetens kvar "i huset" som kan utveckla skivspelare av lite högre klass som ändå är prisvärda.
Marantz har antagligen gjort det enda vettiga, att köpa en specialversion från någon etablerad tillverkare och sätta sitt eget märke på.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-12-14 01:03

På adventskonserten med Sofia Karlsson och Martin Hederos i kväll så sålde dom skivor efteråt.
Dom hade både CD och LP på bordet, nyaste skivan släppt för en vecka sedan. Det var länge sedan jag såg något sådant från turnerande artister!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-12-14 01:45

Ronnie skrev:Hifikg: känner du till tricket för att få Maplenollarmen att sväva bättre? Har för mig att man tog ut det inre röret i den stora rektangulära klumpen och vred det 45 grader eller så, så att två av lufthålen riktas rakt uppåt istället för snett uppåt. Tror hålen, sett från armens sida, då hamnar i ett plus(+)mönster istället för ett x-mönster.

Aha, ska kolla närmare på den när jag e pigg, tack för tipset! Inte många som känner till den pjäsen idag.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-12-14 10:02

Är inte dessa feta nog?

Brinkmann Balance 2
Bild

Nottingham Analogue Hyperspace
Bild

Så visst tillverkas det skivspelare fortfarande.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2015-12-14 11:46

Var ä locket . . . typ ? :evil: :wink:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-12-14 12:05

Jag tycker nog det presenteras en massa feta skivspelare i imponatorklassen, och en massa billiga plastiga skräpskivspelare ofta med USB-kontakt, men inget riktigt bra i förnuftiga prisklasser.
En Unamco T1 kostade väl under 1000:- på sin tid, allt annat har ju blivit billigare sedan den tiden, men inte bra skivspelare.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-12-14 12:42

paa skrev:Jag tycker nog det presenteras en massa feta skivspelare i imponatorklassen, och en massa billiga plastiga skräpskivspelare ofta med USB-kontakt, men inget riktigt bra i förnuftiga prisklasser.
En Unamco T1 kostade väl under 1000:- på sin tid, allt annat har ju blivit billigare sedan den tiden, men inte bra skivspelare.

Vad som är en förnuftig prisklass är ju väldigt individuellt. Vad jag tycker är OK kanske någon annan tycker är fasansfullt dyrt - eller lagom att lägga på kabeln mellan skivspelaren och riaa't... Men man kan hitta bra spelare från tio papp och uppåt, det motsvarar väl ungefär en tusenlapp på 70-talet? Idag är det dyrt med mekanik, billigt med elektronik. Det var tvärtom då, att jämföra priser är vanskligt.

Pro-Ject 1Xpression Comfort (med autostopp!) 6900:- komplett m pu.
Bild

/ B

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2015-12-14 12:57

paa skrev:På adventskonserten med Sofia Karlsson och Martin Hederos i kväll så sålde dom skivor efteråt.
Dom hade både CD och LP på bordet, nyaste skivan släppt för en vecka sedan. Det var länge sedan jag såg något sådant från turnerande artister!

Vet ju inte vad det är för konserter du går på men för att ge en lite mer nyanserad bild av verkligheten kan jag säga att det ofta finns både CD och LP till försäljning vid de konserter jag besöker.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-12-14 14:44

BORIS skrev:
paa skrev:På adventskonserten med Sofia Karlsson och Martin Hederos i kväll så sålde dom skivor efteråt.

Vet ju inte vad det är för konserter du går på men för att ge en lite mer nyanserad bild av verkligheten kan jag säga att det ofta finns både CD och LP till försäljning vid de konserter jag besöker.

Och självklart köper man vinylen ;-)

/ B

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2015-12-14 15:10

Vid konserter brukar jag mest se LP och T-shirtar, men det kanske är för att de tar upp mest bordsyta... Men det kanske är en fråga om genre också. Inom metal, hiphop, electro och "hipsterpop" (kom inte på någon bättre beteckning) verkar LP vara det enda seriösa alternativet. Antagligen har ju folk redan tillgång till musiken digitalt, så varför ska man då köpa en cd som man ändå rippar till datorn? (eftersom man ändå inte har en dedicerad cd-spelare) Att köpa en CD blir lite som att köpa en E-bok, som redan finns tillgänglig på internet som pdf.

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2015-12-14 15:15

Det vet du Bill!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-12-14 15:38

BORIS skrev:

Eftersom jag bor i Hälsingland så består förstås utbudet mest av folkmusik och världsmusik-stuket, och där har inte LP hört till vanligheterna.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
ljungberg_Sthlm

Inläggav ljungberg_Sthlm » 2015-12-14 17:25

Jag gillar själv de äldre skivspelarna med träplint typ Denon, Pioneer, Sony, Micro Seiki, Luxman m.m

Däremot görs det faktiskt riktigt bra budget och mellanpris skivspelare idag ifrån t e x Pro-ject som även tillverkar åt andra märken. Så det känns nog inte föga relevant idag för de stora drakarna att ge sig in i vinylträsket.

Denon gjorde en jubileumsspelare för några år sedan vid namn DP-A100 som var äckligt snygg annars är det mest trista plastspelare och usb som gäller ifrån dem i dagsläget.

a1f264ca3a94046519b813e66db67cf5.jpg
a1f264ca3a94046519b813e66db67cf5.jpg (50.72 KiB) Visad 6091 gånger

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2015-12-14 22:20

Bill50x skrev:Är inte dessa feta nog?

Brinkmann Balance 2

Nottingham Analogue Hyperspace

Ja alltså jag vet inte riktigt. Stora & dyra är dom men "feta" vete honnan. Det ser nästan löjligt ut med en sån där hidöst överdimensionerad tallrik. Jag skulle välja en fet vintage-spelare från Pioneer eller Sony med träplint & helautomatik alla dar i veckan. :)

Bill50x skrev:Vad som är en förnuftig prisklass är ju väldigt individuellt. Vad jag tycker är OK kanske någon annan tycker är fasansfullt dyrt - eller lagom att lägga på kabeln mellan skivspelaren och riaa't... Men man kan hitta bra spelare från tio papp och uppåt, det motsvarar väl ungefär en tusenlapp på 70-talet? Idag är det dyrt med mekanik, billigt med elektronik. Det var tvärtom då, att jämföra priser är vanskligt.

Pro-Ject 1Xpression Comfort (med autostopp!) 6900:- komplett m pu

Ja den där Pro-Jecten skulle ju inte heller jag kalla direkt "Fet". :) Och även fast just den där har autostopp så är detta ju rätt ovanligt i dagens spelare. Lägg på en dubbelt så tjock träplint, riktig automatik och direktdrift så börjar vi snacka...

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2015-12-14 22:32

ljungberg_Sthlm skrev:Denon gjorde en jubileumsspelare för några år sedan vid namn DP-A100 som var äckligt snygg annars är det mest trista plastspelare och usb som gäller ifrån dem i dagsläget.

Ja den är rätt fet, men manuell operation på en sån där... WTF?! Var väl nåt mög med tonarmen också som inte gick att justera tillräckligt?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-12-14 22:35

Denna kallar jag fet, trots att den är mager.
Bilagor
Gale of London.jpg
Gale of London.jpg (72.42 KiB) Visad 6038 gånger
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-12-14 22:46

Conan skrev:Ja den där Pro-Jecten skulle ju inte heller jag kalla direkt "Fet". :) Och även fast just den där har autostopp så är detta ju rätt ovanligt i dagens spelare. Lägg på en dubbelt så tjock träplint, riktig automatik och direktdrift så börjar vi snacka...

Som alltid, det mesta är en fråga om definition. Måste det vara en tjock (och stor?) plint för att en skivspelare ska anses som fet? Kanske denna räcker?

Bild

Personligen tycker jag att Linn LP12 är fet nog, kanske inte till utseendet utan för att den låter så bra. Med 40-årsjubileumsversionen fick man även med en flaska 40-årig Highland Park Whisky. Tyvärr gjordes spelaren bara i 40 exemplar i just denna versionen, för mig spelade antalet ingen större skillnad (de såldes slut på någon dag) då jag inte hade/har en kvarts mille att avvara...

Bild

/ B

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2015-12-14 23:35

Skivspelarplintar är bara en källa till besvär, BORT MED FETTET, tycker jag.
I vissa kretsar sysslar man med att bygga tyngre och massivare plintar, men bästa lösningen är istället att eliminera den.
Systemdek började originellt med att lansera en stor, dyr och för sin tid ganska konventionellt designad låda/plint kallad III.
Sedan kom en mycket förenklad modell utan plint med simpel glastallrik men ändå med fjädrande subchassie, för en tredjel av priset som var förvånansvärt välljudande, så de tog fram en korsning mellan de båda, kallad IIS med III'ans konkava MaZak-tallrik och lager, biffigare subchassie mm. som visade sig "spela skjortan" av III'an som snabbt blev osäljbar.
Bild
Bild

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi