Varför inga feta skivspelare?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Re: Varför inga feta skivspelare?

Inläggav Vinylcalle » 2015-12-15 04:24

Conan skrev:
Perfector skrev:Deprimerade tillverkare som inte hade de pengareserver som behövs för att producera till en krympande skara entusiaster kantänka.

Deprimerade och ängsliga kanske ska sägas. Och det är möjligt att dom tror att det är en krympande skara vinyl-entusiaster, men där tror jag faktiskt dom har fel. Ta Denon igen; varför säljer dom pickuper som kostar dubbelt så mycket som deras finaste kompletta skivspelare? Hål i huvet om du frågar mig! Dom är nog kanske så rädda att "göra fel" att dom inte vågar chansa på att "göra rätt"...

Istället gör dom TV-apparater med "4k" när det varken finns spelare eller filmer på marknaden! 8O

Börjar i denna änden på min väg genom din trevliga tråd.

Det hela är inte så konstigt, den dyraste pickupen Denon gör idag är till att börja med inte så dyr då det ska vara DL-103R cirka 4000 kr i väst. Det är en modell som vad jag minns togs fram tidigt 90-tal dvs 20-25 år sedan, det var dessutom bara en mindre ändring av en idag 50 år gammal produkt. Tidigare gjorde man dyrare modeller t.ex. DL-S1 och DL-1000A som jag har äran att äga.

Till Denons 100 års jubileum för några år sedan tog man fram (ändrade utseendet) en serie produkter bland annat skivspelaren DP-A100 (som redan fanns i Japan i annan färg och annat namn). I stället för att bygga något med den gamla fina direktdrift man tidigare använde så lät man som så många andra tillverkare istället kinesiska Hanpin bygga spelaren. Hanpin ska inte beskyllas för alla ondska i världen men det jag hittills stött på har varit spelare som har alla dom negativa delar som en dåligt utförd direktdrift innebär, dvs coggning/flutter.

Senaste tiden har även Onkyo och Pioneer, där åtminstone den senare kan anses ha varit en av dom verkliga giganterna på riktigt bra direktdrivna spelare, släppt nya skivspelare. Men precis som Denon sträcker sig inte intresset längre än till att Hanpin för plocka ihop något halvdant.

Den som nu verkar skilja sig ifrån dom tidigare är Technics som verkar vara på gång med något egenutvecklat. Kanske kommer det skapa ett eko bland andra tillverkare.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2015-12-15 05:21

Harryup skrev:Jag är helt övertygad om att japanska drakars återförsäljare i Sverige inte kan hantera försäljning av bättre spelare och så har det alltid varit. Ser man i gamla japanska Stereo Sound hade alla märken stora pjäser och i princip inget av det kom till Sverige. Personligen så vill jag absolut inte ha någon automatik i en skivspelare och vill kunna byta arm på den fritt.
Dessutom brukar inställningsmöjligheter av armen begränsas då man har fasta armar med automatik.

/Harryup

SR o SVT köpte inte SL-1000 utan SP-1000 som är radiostationsutförande. Har en själv som får stå i förrådet.

Det var nog inte försäljarna i första hand som var problemet utan att man hade så massiv propaganda ifrån hifi-tillverkare och hifi-recensenter om hur dålig japansk hifi och inte minst japans direktdrivna spelare var. Hade du råd fanns det helt enkelt ingen anledning att titta åt annat en brittiskt och nordamerikanskt. Tittar man på andrahand marknaden idag ser den lite annorlunda ut 8) .

Nope SR och SVT köpte SL-1000 MK2P. Men man hade även en mindre version bestående av SP-10MK2 verk (med samma lilla centrumpinne som inte fanns på den kommersiella versionen) i en mindre plint och SME-3009 (vet inte vilken version på rak hand) där man plockat bort antiskating.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2015-12-15 07:23

Perfector skrev:Denna kallar jag fet, trots att den är mager.

(en bild på en skapelse som tycks lyssna till namnet "Gale of London")

När fy för den lede... man ser ju inte ens vad som snurrar och vad som håller sig stilla på den där styggelsen... :D

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-12-15 08:16

paa skrev:Jag tycker nog det presenteras en massa feta skivspelare i imponatorklassen, och en massa billiga plastiga skräpskivspelare ofta med USB-kontakt, men inget riktigt bra i förnuftiga prisklasser.
En Unamco T1 kostade väl under 1000:- på sin tid, allt annat har ju blivit billigare sedan den tiden, men inte bra skivspelare.

Köpte en Unamco T1 1974 och vill minnas att den kostade 1300 kr utan pickup. Konsumentprisindex ger en ökning om 5.7 gånger, ca 7400 kr i dagens penningvärde. Kanske runt 10000 kr med pickup? Det första priset på Linn LP12 tror jag var 900 kr utan arm och pickup.

Var igår inne hos hifihandlaren intill jobbet. Jo, det fanns det feta skivspelare... En Bergmann t.ex.

Bild

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-12-15 09:42

Billig och bra, eller? :mrgreen:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2015-12-15 09:57

Stryk det ena så kommer du sanningen närmare!
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2015-12-15 10:17

Den avbildade verkar vara mellanmodellen Bergmann Sindre som kostar närmare 150.000 kr utan pickup.
Jag har sett och hört den på Arken-mässan och det förefaller vara ett kompetent och välljdande bygge, :D
med betydligt mindre strulrisk än t.ex. Maplenoll, som har nämnts här tidigare.
Det tycker jag i och för sig att man har rätt att begära på den prisnivån, men det är dessvärre inte alltid
självklart på skivspelare med en massa pys och fnys. :evil:
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2015-12-15 10:18

Bergmannspelarna (särskilt Magne) framkallar sådant otroligt habegär. Hade jag haft +70k som låg och drällde i madrassen så hade de inte drällt särskilt länge.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-12-15 10:36

lennartj skrev:Den avbildade verkar vara mellanmodellen Bergmann Sindre som kostar närmare 150.000 kr utan pickup.
Jag har sett och hört den på Arken-mässan och det förefaller vara ett kompetent och välljdande bygge, :D
med betydligt mindre strulrisk än t.ex. Maplenoll, som har nämnts här tidigare.
Det tycker jag i och för sig att man har rätt att begära på den prisnivån, men det är dessvärre inte alltid
självklart på skivspelare med en massa pys och fnys. :evil:

(min markering)

Syftar du på luftlagringen nu? :mrgreen:

Användarvisningsbild
ljungberg_Sthlm

Inläggav ljungberg_Sthlm » 2015-12-15 10:48

Den här var faktiskt rätt fet :D

highendshow2014_35.jpg
highendshow2014_35.jpg (60.54 KiB) Visad 6483 gånger

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-12-15 10:59

Transrotor Orion
Bild

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-12-15 11:20

Fetare än så här behöver den nog inte vara:

Bild
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2015-12-15 11:31

Sanslöst fula alla tre. :evil:
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2015-12-15 11:49

Nattlorden skrev:Syftar du på luftlagringen nu? :mrgreen:

Ja,
pys och fnys var den gängse beteckningen på pneumatik bland oss som servade riktigt feta bandstationer, som IBM 3420 för cirka 35 år sedan.

Bild

De snabbaste modellerna kunde läsa med en bandhastighet på 5 meter per sekund och stanna och byta rktning på 3 millisekunder, vilket krävde 1 meter djupa vakuumkolumner för att fånga bandslingorna, som syns genom glasrutan under den blå täckplattan framför läs- och skrivhuvudena.
Lyckligtvis valde de flesta kunderna långsammare modeller, för "värstingarsna" krävde mycket frekvent service och intrimning med stor precision för att leverera enligt spec. och serviceavtalen var prissatta därefter, d.v.s. svindyra.

De var inte designade och tillverkade i USA utan i Frankrike och det var lite Citroën-känsla över en del lösningar, som att montera så många komponenter som möjligt med minsta antal skruvar och här hade de överträffat sig själva med 6 komponenter stackade på en enda skruv och givetvis var det vakuumswitchen längst in som pajade oftast - Murphy was there. :evil:

Användarvisningsbild
RobotKeso

Inläggav RobotKeso » 2015-12-15 13:14

Dagens skivspelare är så himla avskalade. En blank platta med en tallrik på. Så lite knappar o spakar som möjligt också....

Denna är dock inte "fet" men fin och ny.

Bild

Onkyo har släppt en ny skivspelare som är inspirerad utav den gamla designen.
Den här ankdammen är inte stor nog för oss båda

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-12-15 13:16

RobotKeso skrev:Dagens skivspelare är så himla avskalade. En blank platta med en tallrik på. Så lite knappar o spakar som möjligt också....

Denna är dock inte "fet" men fin och ny.

[ Bild ]

Onkyo har släppt en ny skivspelare som är inspirerad utav den gamla designen.

B&O har ju väggmonterade vinylspelare med tangientalarm.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-12-15 13:17

Annars är den här fin
Bilagor
sten.jpg
sten.jpg (9.44 KiB) Visad 6429 gånger
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-12-15 13:37

Plötsligt kommer jag på nå't.
Jag har en vän som har en produktion av stenprodukter och kan skära och hålta stenplattor för egenproduktion av vinylspelare.
Det enda som behövs är noggranna måttangivelser så kan man bygga en egen spelare om man har motor och tallrik samt tonarm.
Det bör kunna bli både tung och stadig hifi.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-12-15 14:20

Komorok kan säkert vara behjälplig när det gäller stenarbete... En välljudsvän boendes i Huskvarna gick ett par kvarter hemifrån där en gravstenstillverkare höll till. Köpte en begagnad gravsten som det gjordes en skivspelare av. Detta vara runt 1983, förmodligen före Opus 3 Continuo.

Tror att den Bergmann-spelare ovan var fel modell, det var den lite billigare (90000 kr) Magne i affären.

Bild

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2015-12-15 14:29

Annars kan man kanske prata med Micke("Komorok") här på forumet . . . . han arbetar ju med just detta* . . . typ. :)

*Även om jag inte är helt säker på att han har tillverkat just ena skivspelare i sten(men kan man tillverka en "stengura" så borde kanske en "skivspelarplint" vara ena baggis) ?

Ps. Sen igen . . . ä välan åldern . . .
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2015-12-15 15:34

Gott om löjliga spelare i tråden. Alltså, vem tar en gramofon som står på koner på allavar? OK, visst, den är säkert så jävla tung att det inte spelar någon roll, men löjligt är det ju ändå.

Technics slutade ju med sin 1200-serie, vilket man kan tycka borde lämnat scenen öppen för andra. Men dom enda som jag har sett som har lyckats få ut vttiga grammofoner i vettiga prisklasser på senare år är Pro-Ject eller hur dom nu stavar. Helt OK prylar, om än med remdrift.
Kanske finns det andra som jag har missat.

Jag tycker det var märkligt att Technics slutade med 1200an, men det kan ju beror på att många audiofiler på fullt allvar tror att det är en DJ-spelare och inte orkar sätta sig in i dessa histora och hur bra en egentligen är för hemmabruk.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
ljungberg_Sthlm

Inläggav ljungberg_Sthlm » 2015-12-15 15:50

Max_Headroom skrev:Gott om löjliga spelare i tråden. Alltså, vem tar en gramofon som står på koner på allavar? OK, visst, den är säkert så jävla tung att det inte spelar någon roll, men löjligt är det ju ändå.

Technics slutade ju med sin 1200-serie, vilket man kan tycka borde lämnat scenen öppen för andra. Men dom enda som jag har sett som har lyckats få ut vttiga grammofoner i vettiga prisklasser på senare år är Pro-Ject eller hur dom nu stavar. Helt OK prylar, om än med remdrift.
Kanske finns det andra som jag har missat.

Jag tycker det var märkligt att Technics slutade med 1200an, men det kan ju beror på att många audiofiler på fullt allvar tror att det är en DJ-spelare och inte orkar sätta sig in i dessa histora och hur bra en egentligen är för hemmabruk.

Löjligt må vara diskutabelt :-) Technics 1200-serie slog aldrig igenom tillräckligt på hemmafronten utan det var mer hobby-dj:s eller folk som ville ha en hipp spelare som köpte dessa. Att den sedan visade sig vara riktigt bra är en annan femma. Men med sitt rykte som en DJ-spelare fick den inte samma rykte som en bra hemma-skivspelare som den kanske hade förtjänat.

Men precis som du säger så spottar Pro-ject både ut riktigt bra mellanklass-spelare samt väldigt bra spelare över 10.000 kr också.

Har haft en Pro-ject RPM 5.1 modell rymdskepp. Denna med annan psu spelare riktigt riktigt bra.

Vill man ha en bra spelare så är Debut Carbon svårslagen i sitt pris. Har även för mig att Pro-Ject tillverkar även Musica Halls spelare samt tonarmar till flertalet andra märken.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-12-15 17:05

Snart dags att ändra rubriken till: "Massor med feta skivspelare"?
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2015-12-15 17:11

Nej,
varför ändra, det är väl fler än jag som är mer eller mindre motvalls i tråden?
Jag har alltid ogillat onödigt klumpiga, d.v.s. feta skivspelare, därför tycker jag att SME 30 som visats ovan går bort.¨
Någon skulle kanske tro att jag skulle föredra SME 10 med tanke på min nuvarande, men icke, för den saknar ju SMEs specialitet,
o-ringsupphängningen. SME 20/2 står i stället på min önskelista, hellre med Graham-arm än SME V för enklare pickup-byten.

Bild
Senast redigerad av lennartj 2015-12-15 17:14, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-12-15 17:14

SME 20/2 har ju också trefasmotor precis som 30, vilket ger den vibrationsfriaste driften av alla motortyper, oavsett hur många poler de än må ha.
Intressant är väl att även Technics SL1210 kör med trefasmatning till sin motor.
Senast redigerad av paa 2015-12-15 17:17, redigerad totalt 1 gång.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2015-12-15 17:15

Vinylcalle skrev:
Harryup skrev:Jag är helt övertygad om att japanska drakars återförsäljare i Sverige inte kan hantera försäljning av bättre spelare och så har det alltid varit. Ser man i gamla japanska Stereo Sound hade alla märken stora pjäser och i princip inget av det kom till Sverige. Personligen så vill jag absolut inte ha någon automatik i en skivspelare och vill kunna byta arm på den fritt.
Dessutom brukar inställningsmöjligheter av armen begränsas då man har fasta armar med automatik.

/Harryup

SR o SVT köpte inte SL-1000 utan SP-1000 som är radiostationsutförande. Har en själv som får stå i förrådet.

Det var nog inte försäljarna i första hand som var problemet utan att man hade så massiv propaganda ifrån hifi-tillverkare och hifi-recensenter om hur dålig japansk hifi och inte minst japans direktdrivna spelare var. Hade du råd fanns det helt enkelt ingen anledning att titta åt annat en brittiskt och nordamerikanskt. Tittar man på andrahand marknaden idag ser den lite annorlunda ut 8) .

Nope SR och SVT köpte SL-1000 MK2P. Men man hade även en mindre version bestående av SP-10MK2 verk (med samma lilla centrumpinne som inte fanns på den kommersiella versionen) i en mindre plint och SME-3009 (vet inte vilken version på rak hand) där man plockat bort antiskating.

MvH Carl

Ja just det, så hette den.
Fast jag skulle nog hävda att säljarna var problemet. Eller snarare butikerna som förde märkenas ovilja och oförmåga att sälja bättre grejor.
Kostsamma skivspelare är helt enkelt långsammare att sälja och japsar hamnade hos radiohandlare eller hor stormarknader till stor del. Hifihandlaren med större tålamod och ljudrum hade sällan de största japanska grejorna eftersom inte ens säljarna hos leverantörerna kunde visa produkternas förmåga särskilt bra. Har ju faktiskt varit på ett antal demos hos japanska distributörer. Ville man sälja enbart vissa modeller ur produktpalleten så blev det nej, man skulle vara en fullsortimentshandlare. Och de var i princip alltid ointressant.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2015-12-15 19:52

paa skrev:Snart dags att ändra rubriken till: "Massor med feta skivspelare"?

Nä´ru, det har inte dykt upp många riktiga fetingar hittills! 8)

Mitt tyckande om några av spelarna:

Linn LP12 Whisky nånting... rätt cool faktiskt! Även fast Linn-spelare egentligen inte kvalar in bland de feta, så verkar den där rätt OK. Lägger dom nu bara till semi-automatik så skulle jag kunna tänka mig... fast prislappen... :|

Alla "UFO-spelare" med obskyrt tjocka tallrikar och/eller konstiga tonarmar (vad var det där för missfoster med tonarm som ett fiskespö förresten?) går ju fetbort istället för att kvala in som feta... :)

SME, är säkert bra spelare men väcker inget habegär hos mig. Dyrt & fult (och varken gångjärnslock eller automatik) är huvudintrycken...

Bergmann; Snyggt! Sätt lock på den där och gör den automatisk så har vi en fet spelare där! Kostar för mycket bara...

Vill ni se exempel på en riktigt fetspelare:

Pioneer P3 Exclusive.jpg
Pioneer P3 Exclusive.jpg (35.07 KiB) Visad 6290 gånger

Fast den är faktiskt lite för prålig och inte riktigt vad som efterfrågades från början. Men nyproduktion av den nedan vore kalas och jag tror det skulle sälja fint också:

Pioneer PL570.jpg
Pioneer PL570.jpg (54.56 KiB) Visad 6290 gånger

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-12-15 20:33

Om pioneeren är fet så är den här sammalunda.
Direktdrift och helautomatisk
Bilagor
dual_701_top.jpg
dual_701_top.jpg (82.68 KiB) Visad 6276 gånger

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2015-12-15 22:53

Tycker det där Dualen har ett utseende som passerat gränsen för "gammalt" tyvärr. Den här är snyggare, men faller på avsaknad av automatik (och det ska ju allra helst vara direktdrift också :) ):

Thorens TD-125 Mk II.jpg
Thorens TD-125 Mk II.jpg (56.46 KiB) Visad 6243 gånger

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-12-15 22:56

Conan skrev:Tycker det där Dualen har ett utseende som passerat gränsen för "gammalt" tyvärr. Den här är snyggare, men faller på avsaknad av automatik (och det ska ju allra helst vara direktdrift också :) ):

Thorens TD-125 Mk II.jpg

tidlös design kallar jag den.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi