Conan skrev:Perfector skrev:Deprimerade tillverkare som inte hade de pengareserver som behövs för att producera till en krympande skara entusiaster kantänka.
Deprimerade och ängsliga kanske ska sägas. Och det är möjligt att dom tror att det är en krympande skara vinyl-entusiaster, men där tror jag faktiskt dom har fel. Ta Denon igen; varför säljer dom pickuper som kostar dubbelt så mycket som deras finaste kompletta skivspelare? Hål i huvet om du frågar mig! Dom är nog kanske så rädda att "göra fel" att dom inte vågar chansa på att "göra rätt"...
Istället gör dom TV-apparater med "4k" när det varken finns spelare eller filmer på marknaden!
Börjar i denna änden på min väg genom din trevliga tråd.
Det hela är inte så konstigt, den dyraste pickupen Denon gör idag är till att börja med inte så dyr då det ska vara DL-103R cirka 4000 kr i väst. Det är en modell som vad jag minns togs fram tidigt 90-tal dvs 20-25 år sedan, det var dessutom bara en mindre ändring av en idag 50 år gammal produkt. Tidigare gjorde man dyrare modeller t.ex. DL-S1 och DL-1000A som jag har äran att äga.
Till Denons 100 års jubileum för några år sedan tog man fram (ändrade utseendet) en serie produkter bland annat skivspelaren DP-A100 (som redan fanns i Japan i annan färg och annat namn). I stället för att bygga något med den gamla fina direktdrift man tidigare använde så lät man som så många andra tillverkare istället kinesiska Hanpin bygga spelaren. Hanpin ska inte beskyllas för alla ondska i världen men det jag hittills stött på har varit spelare som har alla dom negativa delar som en dåligt utförd direktdrift innebär, dvs coggning/flutter.
Senaste tiden har även Onkyo och Pioneer, där åtminstone den senare kan anses ha varit en av dom verkliga giganterna på riktigt bra direktdrivna spelare, släppt nya skivspelare. Men precis som Denon sträcker sig inte intresset längre än till att Hanpin för plocka ihop något halvdant.
Den som nu verkar skilja sig ifrån dom tidigare är Technics som verkar vara på gång med något egenutvecklat. Kanske kommer det skapa ett eko bland andra tillverkare.
MvH Carl