Skumt brumljud i skivspelare. Löst!!!!

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Manni76

Skumt brumljud i skivspelare. Löst!!!!

Inläggav Manni76 » 2015-11-22 10:26

Hej.
Ett irriterande problem behöver lösas. Min Pioneer PL12D som är kopplad till min Akai AA-1135 trilskas med att skicka ut störning i systemet.
Brummet kommer endast då nålen ligger på skivan.
Följande är kontrollerat:
Provat ansluta förstärkare och skivspelare till samma uttag och olika.
Att ta bort jordanslutningen till förstärkaren.
Att snurra spelaren för hand utan motor ansluten till skivan men med strömkabel ansluten.(dock snurrar motorn ändå)
Att snurra spelaren för hand och utan strömkabel ansluten och DÅ FINNS INTE BRUMMET.

Kan det vara nåt i elektroniken på skivspelaren som skapar detta brum?
Behöver era tips!
Mvh Marti
Senast redigerad av Manni76 2015-12-25 22:22, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
IngOehman

Re: Skumt brumljud i skivspelare.

Inläggav IngOehman » 2015-12-06 02:08

Utan att ha hört det brum du beskriver så är det två möjliga orsaker som jag kan nämna:

1. Det du hör är motorstörningar. Alltså mekaniska vibrationer som letar sig upp till skivan och tas upp av pickupen när du lägger ned den på skivan.

2. Något lager eller annan mekanisk del ger ett brummande ljud upp genom skivtallriken.

3. Något tokigt i jordningen av pickupen, som påverkas av nålens vinkel. Normalt är pickupen jordad till tonarmen i den ena kanalens "minus" där även pickuphöljet kontakteras galvaniskt. Tonarmen är sedan i sin tur jordad med en separat sladd till förstärkarens apparatlåda, inte till signaljord. Om något är kajko inuti pickupen så skulle jordningen kunna påveras av att nålen trycks in och den inre menaniken påverkas. Kanske speciellt om det är en MC-pickup. Men det känns skapligt långsökt, så jag tror mest på 1.

Två enkla saker du kan testa är:

1. Ta av skivtallriken, ta av remmen, sätt på tallriken igen och lägg ned pickupen på en skiva. Lyssna. Finns brummet där fortfarande? (Alltså med motorn snurrande, men utan att tallriken snurrar). Om det är borta så kan det vara lagerbrum, mera långsökt men ändå kanske möjligt, är att brummet kommit in i skivtallriken via remmen. Finns det kvar så lutar det mera åt att det är själva motorn som vibrerar.

2. Lyssna genom att trycka örat (försiktigt, men inte för försiktigt) mot skivtallriken och gärna även mot andra delar av skivspelaren.

Om du kommer fram till att det är motorn så kan du göra två saker - titta på upphängningen av den, jag minns inte om den är fastbultad i chassiet eller gummiupphängd, men gäller den sistnämnda så kan det vara denna gummiupphängning som torkat eller som kollapsat så det finns hård mekaniskt kontaktering mot chassiet. Alternativt kan det vara motorns lager som börjar ge upp, eller vars smörjning försvunnit. Då kan du försiktigt prova att smörja den. Men självklart på egen risk. Jag tar inget ansvar.

Vh, iö

- - - - -

PS. Bara för att utesluta alla möjligheter - det finns gott om skivspelare som har ett visst mekaniskt motorbrum, och det kan de då alltså ha haft sedan de var nya. De är konstruerade så helt enkelt, men det kan gå att leva med skivspelaren i årtionden utan att man lägger märke till det.

Då är det inte ovanligt att man upptäcker det efter en flytt!

Det kan låta konstigt, men det kan vara så enkelt som att det nya rummet har mått som ger en rumsresonans vid den frekvens där brummet ligger. Skillnaden i hörbarhet för sådana brum mellan två rum, alltså för ett smalbandigt brumljud, kan vara över 50 dB beroende på hur det samverkar med rummet och var lyssningsplatsen finns i rummet.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Manni76

Re: Skumt brumljud i skivspelare.

Inläggav Manni76 » 2015-12-07 09:09

Hej,
Jag tror att det är ditt alternativ 1 är det mest sannolika.
"1. Det du hör är motorstörningar. Alltså mekaniska vibrationer som letar sig upp till skivan och tas upp av pickupen när du lägger ned den på skivan. "

Eftersom spelaren har några år på nacken kan det kanske tänkas att de 3 gummibussningar som håller motorn på har hårdnat till och inte ger den isolering som behövs.
Efter lite googlade hittade jag ett trix som var att lägga dessa i Paraffinolja. Vet inte om det gjorde så mycket skillnad men så blev det i alla fall.

Och med handen på hjärtat vet jag inte hur mycket den brummar som fabriksny? Kanske det blir till att acceptera detta och försöka njuta av vinylens egenskaper som den tillför musiken.
Antar att det är lite på den punkten en spelare för 10000kr bör och skall låta bättre än en för 1000kr :)

Användarvisningsbild
Manni76

Re: Skumt brumljud i skivspelare. Uppdaterad!

Inläggav Manni76 » 2015-12-17 00:06

Uppdatering!
Nu har jag upptäckt följade: mesta av brummet kommer från en kanal på skivspelaren. Dvs om jag kopplar ur ena kanalen till förstärkaren försvinner störningen. Och om jag ansluter den igen och plockar av pickupen från tonarmen försvinner det den igen.
Jag har provat med att byta till en annan pickup och resultatet är det samma. Dvs störningen försvinner om jag inte har pickupen monterad i tonarmen.
Vad tror ni? Är det ett kabelfel i tonarmen eller kanske själva signalkabel som behöver bytas?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-12-17 03:50

Njae... det kan nog vara ett rent mekaniskt brum ändå.

Att ljudet framförallt hörs i ena kanalen kan helt enkelt bero på att vibrationen inte är rent horisontell eller rent vertikal, utan någonstans mittemellan. Då kan det bli så att den tas upp mycket starkare i den ena än i den andra kanalen.

Har du gjort de experiment som jag föreslår i mitt förra inlägg?

Vh, iö

Användarvisningsbild
Manni76

Inläggav Manni76 » 2015-12-17 07:36

Jepp. Dom provade jag. Störningen kvarstår.
Det jag upptäckte nu är alltså brum med avstängd skivspelare och nålen hängande i luften. Har inte ens srömkabeln ansluten .
Dvs att motorn är stilla. Provade även att stänga av all annan elektronik, lampor etc men utan förbättring.
//M

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-12-17 10:50

Att få brum i ena kanalen när den andra dras ut, men inte tvärtom, är normalt. Det beror oftast på att pickupen själv, alltså dess inre, är jordad via bara den ena kanalens minus. För att den skall fungera som den skall, behöver alltså båda kanalernas phonokablar vara anslutna till förstärkaren. Och förstås jordkabeln (som jordar tonarmen).

Alla pickuper är inte likadant uppbyggda, men det ovan beskrivna är vanligt.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Manni76

Inläggav Manni76 » 2015-12-17 11:37

Nu känner jag att kan kanske varit bristfällig i min förklaring, provar igen :D .

När skivspelaren är inkopplad med båda kanalerna finns störningen. Skivspelaren inte igång och inte strömsatt.
När skivspelaren bara är ansluten med vänsterkanal finns ingen störning. Störning finns bara på höger och oavsett om det bara är höger som är ansluten eller båda två. Har provat att byta plats på H/V på förstärkaren och då byter även störningen kanal, dvs inget fel på förstärkaren.
När skivspelaren är inkopplad med båda kanalerna och inte är strömsatt finns som ovan störningen fram tills det att jag plockar av pickupen. Då tystnar det. Har provat byta till annan pickup med samma resultat.
Summa summarum, störningen hörs i högtalarna när jag har pickup monterad, skivspelare avstängd och enbart om jag har höger kanal med eller utan vänster ansluten i förstärkaren.

Hoppas det blev mer tydligt nu :D

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-12-17 12:35

Du kan kontrollera om det är tonarmen och dess kablar som är problemet, genom att byta höger och vänster kanal (alla fyra sladdar!) i pickupskalet. Sån't är litet pilligt, men kan vara värt jobbet om du ska jaga fel.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Manni76

Inläggav Manni76 » 2015-12-17 13:16

Då var denna kvällen räddad :)

Anders J

Inläggav Anders J » 2015-12-17 13:21

Har du separat jordanslutning till armen? Finns oftast. Eller så är jag blind som inte lyckats läsa det i så fall?

Användarvisningsbild
Manni76

Inläggav Manni76 » 2015-12-18 10:24

PerStromgren skrev:Du kan kontrollera om det är tonarmen och dess kablar som är problemet, genom att byta höger och vänster kanal (alla fyra sladdar!) i pickupskalet. Sån't är litet pilligt, men kan vara värt jobbet om du ska jaga fel.

Detta provade jag igår kväll och brummet/störningen följde med över till vänster kanal. Så det tyder nog på att det är något med kabel att göra. Tror jag i alla fall :D
Får ta och riva ner den i helgen och ohm mäta alla kablar för att utesluta trasiga kablar. OM det nu skulle vara kabel i tonarmen, går dessa att byta när man har SME fäste eller får man dra nya kablar utanpå?
Och om det är signalkabeln, var lägger man nivån på vad en sån får kosta?

//Martin

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-12-18 13:20

Manni76 skrev:Och om det är signalkabeln, var lägger man nivån på vad en sån får kosta?

//Martin

Har inte så mycket med priset att göra, mera med kabelns egenskaper att göra och de kan vara viktiga för att ge pickupen en bra belastning. Om det är så att kabeln internt i tonarmen är trasig, då blir det pilligt.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-12-18 14:44

Manni76 skrev:
PerStromgren skrev:Du kan kontrollera om det är tonarmen och dess kablar som är problemet, genom att byta höger och vänster kanal (alla fyra sladdar!) i pickupskalet. Sån't är litet pilligt, men kan vara värt jobbet om du ska jaga fel.

Detta provade jag igår kväll och brummet/störningen följde med över till vänster kanal.

Vänta nu. Bytte du bara i pickupskalet (och ingen annanstans) och störningen bytte högtalare? I så fall är det inte kabeln i armen, utan pickupen som tar upp störningar i ena kanalen endast.

PS. Det är mycket lätt att bli förvirrad när man felsöker. Jag brukar börja med att helt enkelt dra ur högatalarkabeln till den kanal som fungerar bra och sedan pilla uppströms tills jag hittar felkällan.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Manni76

Inläggav Manni76 » 2015-12-18 15:28

Jag bytte bara i skalet. Och eftersom jag har samma i problem i 2 olika pickuper borde jag ha samma fel i båda då?
Hm, varför har jag bara störning på en kanal i 2 olika pickuper, snurrigt nu!!!

Användarvisningsbild
kneten

Inläggav kneten » 2015-12-18 16:13

Har du några beskrivningar hur de olikfärgade kablarna skall kopplas till pickuperna? Kolla att de är rätt färg på kabeln till varje stift.

Användarvisningsbild
Conny

Inläggav Conny » 2015-12-18 22:23

Jag hade ett väldigt likartat problem med min dual 505-3.
Det brummade i ena kanalen. Fick tips här på faktiskt och efter felsökning så kom jag fram till att det var ena rca-kontakten det var fel på. Originakabeln har gjutna kontakter (i förstärkaränden).
Efter att ha bytt kontakter så skalade jag upp den gjutna kontakten, den var totalt uppärgad.
På min spelare sitter det ett kretskort i plinten/lådan där det gick bra att sektionera felsökningen.
Kan du mäta dina kablar? Kan ju vara liknande problem...

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-12-19 03:12

Manni76 skrev:Jag bytte bara i skalet. Och eftersom jag har samma i problem i 2 olika pickuper borde jag ha samma fel i båda då?
Hm, varför har jag bara störning på en kanal i 2 olika pickuper, snurrigt nu!!!

Som jag skrev tidigare så är det rätt så vanligt att bara den ena kanalens minus är anslutet till "pickupens chassi" (de större metalldelarna i den), och därför är det heller inte ovanligt att man har lite olika brum i kanalerna, även om det, om allt fungerar som det skall, förstås är brumfrihet som är målet.

Skälet till att man gör så är för att åtskilligt mycket värre brumproblem kan skapas av att jorda samman båda pickup-minus, eftersom det kan skapa en jordslinga. OM man på grund av detta har mera brum i ena kanalen kan det ibland vara så att de försvinner om man isolerar pickupen från tonarmen/skalet. Det finns för detta ändamål såväl plastschims som plastskruvar som går att använda.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Manni76

Inläggav Manni76 » 2015-12-19 18:02

Hej igen alla som hjälper mig!
Nu har jag försökt mig på att skissa upp hur det är kopplat
Som jag ser det verkar all jordning i tonarmen ske till höger kanal och det är ju i den som jag har störningen.
Är det felkopplat?
Bilagor
image.jpeg
image.jpeg (92.87 KiB) Visad 4481 gånger

Användarvisningsbild
Manni76

Inläggav Manni76 » 2015-12-21 08:25

Ingen som tycker nåt om kopplingen?
Efter en hel kväll med Googlande hittade jag denna bild.
Där verkar inte den gröna ha någon kontakt med jord.
Att jag har det på min är något som jag mätt upp.
Och frågan är om/hur man kan öppna tonarmen så kablarna blir synliga?
Bilagor
image.png
image.png (61.81 KiB) Visad 4401 gånger

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-12-22 22:44

Jo, den gröna har väl kontakt med jord? Nu finns det flera jordar på bilden och någonstans ska de stråla samman.

Användarvisningsbild
Manni76

Re: Skumt brumljud i skivspelare. Löst!!!!

Inläggav Manni76 » 2015-12-25 22:24

Hej alla!
Kan nu meddela att problemet är löst.
Efter att monterat av tonarmen upptäckte jag att den gröna kabeln satt klämd med en av jordkablarna.
Lyckades med att isolera den och vips, störningen borta. Slutet gott!
Mvh Martin

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-12-25 23:08

Manni76 skrev:Hej igen alla som hjälper mig!
Nu har jag försökt mig på att skissa upp hur det är kopplat
Som jag ser det verkar all jordning i tonarmen ske till höger kanal och det är ju i den som jag har störningen.
Är det felkopplat?

Ja, sådär skall det inte se ut.

Som jag skrev tidigare så är ibland själva pickupens inre metalldelar anslutna till den ena kanalens minus (alltså i själva pickupen) och i dom fallen så får man ibland brumproblem om pickupen inte är frånskild pickupskalet med icke-ledande skruvar.

Men var någonstans sitter den där märkliga kopplingen mellan höger kanals minus och skärmjord? :o Jag har aldrig sett någon tonarm som är kopplad sådär.

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-12-25 23:10

RogerGustavsson skrev:Jo, den gröna har väl kontakt med jord? Nu finns det flera jordar på bilden och någonstans ska de stråla samman.

Nej, det skall de INTE.

Signaljord och schassiejord är två olika system som inte får sitta ihop galvaniskt. Det är dock inte sällan bara ett tiotal ohm bara mellan dem, men det räcker för att hindra stora jordströmmar att gå.

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Re: Skumt brumljud i skivspelare. Löst!!!!

Inläggav IngOehman » 2015-12-25 23:12

Manni76 skrev:Hej alla!
Kan nu meddela att problemet är löst.
Efter att monterat av tonarmen upptäckte jag att den gröna kabeln satt klämd med en av jordkablarna.
Lyckades med att isolera den och vips, störningen borta. Slutet gott!
Mvh Martin

Oj, jag borde ha läst tråden till slut innan jag började kommentera inlägg i den. :oops:

Nåja, slutet gott allting gott!

Vh, iö

Återgå till Teknikforum