Portabel arbetsbänk,gruppköp,upphämtning/leverans!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Re: Portabel arbetsbänk, ev gruppköp på G!

Inläggav Evil_Homer » 2015-12-17 23:03

Mrk och Matssvensson är uppsatta på varsitt set.
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2015-12-17 23:50

paa skrev:
Adhoc skrev:Mattias, om leverantören av plastlaminated för plywoodskivan har något laminat med rutmönster som man kan använda som koordinatsystem

Men man har ju håldelningen av 20 mm hålen som koordinatsystem med en noggrannhet på någon hundradels mm, att sikta med ögonmått efter ett mönster på skivans yta ger väl inget som är bättre än det?

Som jag funderade var att om ämnet som ska kapas redan har en rak kant / bra 90 gr-hörn, så skulle det gå smidigt att lägga kanten så den precis tangerar två ruthörn vilka ger ett förhållande 1:4 tex, vilket ger 14,2 graders vinkel (har jag för mig, vanlig förekommande takvinkel). Skenan i sig är "låst" tvärs bordet via "dogsen" på undersidan av skenan, så man föser runt ämnet tills det kommer i rätt vinkel mot ruthörnen, utan att behöva märka upp varje ämne. Aja, det var en hastig tanke och kanske inte helt genomtänkt ned på detaljnivå ...

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-12-18 00:07

Man sätter ju dom andra två kortare dogsen så ämnet ligger mot dom i den vinkel man vill i förhållande till kapskenans läge.
Man kan ju lätt få ut olika vinklar genom att placera dom dogsen i olika hål med olika vinkel i förhållande till varann. Exakt 90 grader och 45 grader är ju perfekt att ta ut genom att stoppa dom andra två kortare dogsen i lämpliga hål, och lika med 1:4 för drygt 14 grader.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2015-12-18 20:33

Sätt upp mig på ett set också! :oops:
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

JM

Inläggav JM » 2015-12-18 20:48

Hänger med på detta sätt.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
LarsR

Inläggav LarsR » 2015-12-18 21:22

Jag är intresserad av 3 stycken set!

Vad ligger priset på nu med allt?

Är det någon leverans till Stockholm på G?

Mvh, Lars
"So many songs we forgot to play....."
Det vi inte kan föreställa i vårt inre, kommer med största sannolikhet aldrig att bli verklighet utanför vårt huvudet heller.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2015-12-18 21:52

Har uppdaterat första inlägget, har jag missat någon så hojta till!

Moddningen med dammsugarslangshållaren gillar jag*tummen upp*

Just nu kostar ett set 900kr men om någon mer hänger på så kostar det inte mer än 800kr.

MattiasBGD

Inläggav MattiasBGD » 2015-12-18 22:13

Besked från CNC operatören:

"Helst vitt. Annars finns det gott om färger.
Enklast är om alla tar samma.
Mot pristillägg kan vi göra andra färger.
200 kr/ skiva"

Användarvisningsbild
mrk
Redaktör

Inläggav mrk » 2015-12-19 00:05

Färg spelar ingen roll för mig :)

mawes

Inläggav mawes » 2015-12-19 00:22

Har jag tolkat det rätt att det går att få ett set skickat? Totalkostnad för ett set är runt 900kr+ frakt/packetering 380kr?

MattiasBGD

Inläggav MattiasBGD » 2015-12-19 00:51

Ja precis enligt fraktjämförelse på sådan sajt.

Angående plastlaminaten ovan så har jag bett om ett förtydligande vad som gäller då det kändes lite luddigt.

mawes

Inläggav mawes » 2015-12-19 01:27

Ok, då vill jag skriva mig på intresselistan. Blir det bra med plastlaminat om offrar lite av skivan vid sågning? Jag tänker att det ska bränna

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2015-12-19 02:35

Jag hinner nog inte med tåget, men en tanke är hur som helst att ordna dogs i samma svep. Lite töntigt om alla ska frakta hem sina pinnar var för sig :-)
Don’t just do something, sit there.

MattiasBGD

Inläggav MattiasBGD » 2015-12-19 08:50

Ni får inte borden till jul så det är inte försent, tror inte någon beställt dogs innan tillverkning utav borden börjat.
Jag kan beställa hem dogs till alla om en lista sammanställs. Ska kolla runt om det finns fler inköpsställen.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2015-12-19 09:38

Med Mawes så gick vi upp i 10st set totalt, skoj att se att intresset var såpass stort!
Misstänker att dom flesta har häcken full nu innan jul och nyår så jag kommer inte ha någon stress att lägga beställningen så om några mer vill ha så hojta till nu.

Tänkte dock på detta med betalning, misstänker att dom flesta har swish idag?
Enkelt, snabbt och smidigt samt att man ser att pengarna har kommit över direkt.
Då ni har betalt in summan till mig så ger jag ett ok på att starta tillverkningen på skivorna.

Detta med transport runt om i Sverige kanske kan lösas för dom flesta här via faktiskt, jag kan som sagt ta med mig hem till er som vill hämta upp hemma hos mig i Vargön.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2015-12-19 10:08

mawes skrev:Ok, då vill jag skriva mig på intresselistan. Blir det bra med plastlaminat om offrar lite av skivan vid sågning? Jag tänker att det ska bränna

Det kommer inte bränna, men ska man använda skivan för "offersågning" ser jag ingen vits med laminat faktiskt. När man lagt ett gäng sågsnitt i diverse riktningar och vinklar börjar man fläka upp laminatet och kanterna kan bli duktigt vassa. Dessutom blir ytan hård och hal vilket kommer ställa till det når man vill att saker ska ligga still så som vid slipning eller fräsning. Nu är ju inte jag med i köpet så jag har inget säg i frågan, men jag hade defitivt siktat in mig på MDF med hög densitet. Den går ju att ytbehandla så att lim inte fäster men kan fortfarande slipas om vid behov.

Mina 2 cent.

Summer Passing

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2015-12-19 10:14

Alla synpunkter är bra synpunkter, man kanske får upp ögonen för något man själv inte har tänkt på.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2015-12-19 10:20

Modellen av dessa dogs verkar intressanta, ena sidan på dom lägre dogsen är släta och går helt i linje med den delen som går ner i bordet.
Samt att dom längre dogsen är helt släta utan någon fläns.

Verkar rätt så komplett om man kör den ett sådant ihop med ett par "knobs"

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2015-12-19 11:13

Evil_Homer skrev:Håller intresseanmälningen öppen en vecka eller två, då bör dom flesta kunnat se tråden och gjort en notering om att dom vill ha.
Adhoc, bomellberg, paa, darkg, joakimfors. Hojta till så sätter jag upp er ;)
Ska inte du ha en med Aerob?

OK, jag hojtar! Jag är gärna med på en.
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-12-19 11:25

Aerob skrev:
mawes skrev:Ok, då vill jag skriva mig på intresselistan. Blir det bra med plastlaminat om offrar lite av skivan vid sågning? Jag tänker att det ska bränna

Det kommer inte bränna, men ska man använda skivan för "offersågning" ser jag ingen vits med laminat faktiskt. När man lagt ett gäng sågsnitt i diverse riktningar och vinklar börjar man fläka upp laminatet och kanterna kan bli duktigt vassa. Dessutom blir ytan hård och hal vilket kommer ställa till det når man vill att saker ska ligga still så som vid slipning eller fräsning. Nu är ju inte jag med i köpet så jag har inget säg i frågan, men jag hade defitivt siktat in mig på MDF med hög densitet. Den går ju att ytbehandla så att lim inte fäster men kan fortfarande slipas om vid behov.

Mina 2 cent.

+100% på detta!
Men körs den i valcromat, så sätt upp mig för en sats, med frakt.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2015-12-19 11:51

Uppdaterat första inlägget igen med beställningarna.

Materialet är valfritt som jag har förstått det, däremot så ville dom väl inte att vi håller på att jönsa med färgen på laminatet för dom som vill ha det.

Mattias, rätta mig gärna om jag har fel?

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2015-12-19 12:15

Jag önskar en provkörning innan skarpt läge så vinklarna kan kontrolleras innan samtligas skivor körs ut.
Går detta att fixa Mattias?

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2015-12-19 13:25

paa skrev:
Aerob skrev:

Mina 2 cent.

+100% på detta!
Men körs den i valcromat, så sätt upp mig för en sats, med frakt.

Tycker jag med. Bra med folk som stött på problemen med dom "goda ide'erna". Hård MDF, eventuellt med plastlaminat på undersidan om man vill använda undersidan som "spännbänk" vid hoplimning av skivor.

MattiasBGD

Inläggav MattiasBGD » 2015-12-19 13:31

Välj vilket ni vill valchromat eller plywood + plastlaminat.

Jag förstår inte varför man skulle köpa en sån här bord för att köra sågklingan i den som en offerskiva man bör ju kunna nyttja den på ett smartare sätt. Om man ska stå och slipa något så kan man väl spänna fast materialet i bordet? men som sagt ni får välja själva.

Gällande laminatet så är det vitt dom lagerför och det är därför det gick köra kombon plywood plus detta med arbetsmomentet limning för den kostnaden men som sagt 200:- extra så finns det andra färger vilka kan vi ju ta om någon frågar efter de.

...edit

Diskutera ni ett koncept nu har vi tre varianter.

Självklart provfräser vi och kollar alla mått osv. :wink:

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-12-19 15:05

Festools MFT har utbytbar bordsskiva, för hela tanken med dessa arbetsbord är att man kör sänksågen helt igenom arbetsstycket. Men man ställer den ju max 1 mm djupare än tjockleken på det man ska kapa, och eftersom kapskenan läggs mot dogsen som har fasta lägen i hålen så blir det inte kapat ner i bordet på så många ställen, och inte så farligt djupt heller.
I stort sett det mesta som kapas i 90 grader kommer troligen att köras på exakt samma ställe, och 45 graders kkapsnitt kanske det blir på några ställen, så det blir ju inte som en vanlig offerskiva som man kör kors och tvärs i precis hur som helst.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2015-12-19 15:19

Precis. Och om man nu bryr sig om att vilja hålla toppen fin och slät kan man använda 3 mm masonit som mellanlägg och offerskiva. Dogsen som visats hittills har då fortfarande tillräckligt med uppstick från bordskivan.

Användarvisningsbild
joakimfors

Inläggav joakimfors » 2015-12-19 15:27

Jag är på åtminstone en möjligtvis två beroende på vart hela projektet bär av. ;) Helst i högkvalitativ MDF eller HDF (eller motsvarande). Sen kan någon vänligen förklara för ett trött huvud vad den andra, mindre, biten i settet är avsedd att användas till. :oops:

Gissar det är först efter nyår som det blir allvar med någon beställning så då kanske det kan preciseras lite mer exakt vad som ingår, material, transport etc.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2015-12-19 15:45

Nu är ju jag väldigt trött i huvudet, men om du tittar på första videoklippet så visar han en mindre skiva som lägga mellan benen på bockarna,det är den mindre skivan som visas på ritningen.
Ställa av sina verktyg och skenor och div annat bröt.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2015-12-19 16:06

Jag kör antagligen på den gråa valchromaten, jag har en burk med olja ifrån Osmo den kanske blir lämplig att pensla på så inte limmet biter sig fast?

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2015-12-19 17:29

Evil_Homer skrev:Nu är ju jag väldigt trött i huvudet, men om du tittar på första videoklippet så visar han en mindre skiva som lägga mellan benen på bockarna,det är den mindre skivan som visas på ritningen.
Ställa av sina verktyg och skenor och div annat bröt.

Iom att den följer med i 1 set kan det vara lämpligt att lämna den intakt utan hål för sticksågar o annat. -Det varierar nog hur folk skulle kunna vilja möblera med hålen / verktygsställen. Om jag inte redan haft det, skulle jag nog använt skivan för att kunna undermontera en handöverfräs och dra upp hål för reglerbara anhåll på ovansidan.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum