Projekt 2005/2006

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
StefanA

Projekt 2005/2006

Inläggav StefanA » 2005-12-27 22:48

Nu är det snart ett nytt år och jag tänkte höra hur det har gått med era projekt 2005. Blev projekten som ni hade tänkt er? Eller la ni ner dom? Ni kanske inte är klara än? Berätta gärna om era byggen och lägg gärna in en bild! :) Jag tycker att det är roligt att se vad ni har pysslat med under året.

Och vad har ni för planer för 2006?

För min del så blev 2005 mitt första år som hifi-intresserad och jag har väl inte hunnit så mycket som jag hade tänkt men jag har iallafall möblerat om och renoverat vardagsrummet som mina blivande högtalare ska stå i! :)
Mitt projekt är att bygga 5.1 ljud och centerhögtalaren är nästan klar och dom andra fyra högtalarna ska slipas och fanéras. Jag har haft väldigt roligt med mitt högtalarbygge och har lärt mig mycket nytt! Jag har tänkt starta en ny tråd med mitt projekt när det är klart men här kommer två bilder från bygget.

Väldigt många portar har jag köpt!
Bild

Och mycket damm blir det!
Bild

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-12-27 22:59

det där ser intressant ut! visa gärna mer bilder

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2005-12-27 23:36

Jag vill inte avslöja för mycket innan jag är klar med högtalarna och ska starta min projekt-tråd men jag kan bjuda på bilder på elementen.

Element till Fram + center.
Bild

Element till ena bakhögtalaren.
Bild

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Re: Projekt 2005/2006

Inläggav Nattlorden » 2005-12-28 09:06

StefanA skrev:Nu är det snart ett nytt år och jag tänkte höra hur det har gått med era projekt 2005. Blev projekten som ni hade tänkt er? Eller la ni ner dom? Ni kanske inte är klara än? Berätta gärna om era byggen och lägg gärna in en bild! :) Jag tycker att det är roligt att se vad ni har pysslat med under året.

Och vad har ni för planer för 2006?

Tja, så här 6 månader efter att jag beställde 8st NHT 1259-basar, så ligger de fortfarande i sina kartonger. I kartong finns också ett Behringer delningsfilter och ett NAD 218THX-steg. Ute i garaget ligger ett par högar med måttsågad 25mm MDF. En omgång (av två nödvändiga) RCA<->XLR samt lite EKK finns också hemma. Har tyvärr varit sjuk, mer eller mindre allvarligt, under hösten så fysiskt arbete som att bygga lådor har legat nere. Att jag fått flickvän har också gjort att tillgänglig tid minskat. Skulle ha köpt heltäckningsmatta nu - men de pengarna jag trodde jag hade försvann när man gick ett par veckor på sjuklön.

Haakan_W var otålig på mig redan för 4 månader sedan. :lol: Det kommer! (Stressa gör jag dock inte, då blir saker fel eller inte genomtänkta.)

Projektet är definitivt fortfarande vid liv - planen är nu att få börjat på lådorna efter nyår då jag har ett par dagar ledigt. Det skall bli två staplar med vars 4 stycken LTS-B1 (moddade i yttermått för att bli en lagom stapelhöjd för golv->tak).

Heltäckningsmatta skall läggas i hela lyssningshalvan av vardagsrummet. (Jo, hela rummet vore bättre men jag får kompromissa med fin-delen av rummet - där vill man att parketten skall synas. Dessutom skulle mattan bli ruskigt dyr och en massa möbler behöva kånkas... )

Dämpväggar skall upp bakom fronthögtalarna (Ino piP - kanske någon gång i framtiden to be upgraded to i32z?) och likaså på sidoväggarna för att släcka ut väggreflexen. I så fall blir ett fönster bortbyggt, men men...

Skulle kunna tänka mig att slänga upp en filmduk för projektor också, men det finns ingen budget för projektor f.n. så det känns lite onödigt... samtidigt känns det lika onödigt att göra ett stort projekt halvdant från start... Att få full surround i detta rummet är troligtvis en komplett omöjlighet - det är ju bara ena halvan av ett "långt" rum som skall byggas i.

Vill ta isär mitt solid-tech ställ och låta de hyllorna få ligga på golvet och ha slutstegen enbart ovanpå. Resten skulle jag kunna tänka mig att bygga in i soffbordet och samtidigt göra basfälla av bordet.
Tyvärr kommer det inte att kunna undvikas en basreflex på bordets ovansida med tanke på basmodulstaplarna, får hoppas detta inte blir ett problem - i så fall får bordet bort.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2005-12-30 22:11

Du verkar ha det du gör nästa år Nattlorden! Hoppas att du har en digitalkamera och tar mycket bilder som du visar sen. :) Lycka till med alla projekt!

Det är ju tyvärr så att det är så mycket annat som tar tid från projekten. Själv har jag heltidsjobb, tjej, hund och så ska man ju sova, äta och mycket annat. Dessutom så är jag och bygger hemma hos föräldrarna som bor ca 2,5 mil härifrån och man måste ju städa efter sig också så bara det tar ju ca 1,5 timme. Så därför blir det mest helger man är där. Men som sagt: Man ska inte stressa! :)

Är det ingen annan som har nått projekt på gång?
Och är det ingen som orkar skriva ner vad dom har gjort 2005? Det är väl inte bara latmaskar här på Faktiskt? :wink:

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-12-31 00:41

hmm hfls-1 samt "ultimo"?

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2005-12-31 02:41

2005 var ett bra DIY-år för mig med följande höjdpunkter

* Lek med Svantes ide om "slitsat" basreflexrör för att dämpa orgelpipresonansen.
* Bygge av Klass-D slutsteg på Hypex UcD400
* Bygge av Aktiva delningsfilter till högtalarna nedan.
* Högtalarsystem med två stativare och fyra subbas högtalare
* Ombyggnad av egenkonstruerad 225W chipamp
Bild

Nästa år ska jag vila och lyssna på musik och bygga mer högtalare :D.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2006-01-06 00:26

Haakan_W skrev:hmm hfls-1 samt "ultimo"?

Mycket riktigt! Jag hoppas att det blir bra. Centern spelar nu och den låter bra. Men det är lite tråkigt att bara lyssna på en högtalare! :( Nu måste jag verkligen ta mig tid att få dom andra klara!

Användarvisningsbild
neriks

Inläggav neriks » 2006-01-06 12:57

På hifi-fronten händer det inte så mycket för min del längre :wink: Prylarna står mest och dammar och mitt ljudrum har blivit ett lager för diverse musikutrustning istället.

2005 var dock året då jag för första gången i mitt liv som jag fick chansen att testa en del gamla Neve-preamps. Bekanskapen med Neve-prylarna satte (tyvärr?) sina spår och även fast preamparna långt ifrån lät transparenta så fastnade jag ändå så pass mycket för ljudkaraktären att jag helt enkelt var tvungen att skaffa några själv ... Priset på dessa kom dock som en chock och jag bestämde mig istället för att bygga några kloner. Arbetet med klonerna pågår och kommer nog inte slutföras förrän under våren 2006 :wink:

Nedan är de transformatorer och drosslar (från Carnhill i England) som jag använder till Neve-klonerna ...

Bild

Återgå till DIY-forum