Delningsfilterkomponentfråga

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Re: Delningsfilterkomponentfråga

Inläggav rolfzetterberg » 2015-12-19 21:46

Skulle nog vilja kalla det en nedåtstrålande bas ner i basreflexlåda med slits i botten,en domediskant och en superdiskant.
Men titta så fint de får till det i reklamen!
Diskanten:
Bilagor
BIC mellan TPR 200.jpg
BIC mellan TPR 200.jpg (33.58 KiB) Visad 1477 gånger
BIC princip.jpg
BIC princip.jpg (29 KiB) Visad 1477 gånger

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-12-19 21:49

en piezo, det förklarar filtret i så fall
Den behöver ett motstånd i serie med lasten endast
Då blir en spole till basen, konding och spole in för mellan och en spole ut för mellan
Där har du ditt filter
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Andersss

Inläggav Andersss » 2015-12-20 21:03

Njä det tror jag inte. Men det sitter Piezo diskant i dem. Därav behöver tydligen inte de delas. Om jag har förstått det rätt. Och därav det mystiska filtret.

Jag nöjde mig iaf med den förklaringen tidigare i tråden. :)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-12-20 21:11

Denna säger annat och jag skulle nog vara lite försiktigt.
Jag tror min bedömning av filtret är riktig
Bilagor
Scan0003.jpg
Scan0003.jpg (134.21 KiB) Visad 1444 gånger
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Andersss

Inläggav Andersss » 2015-12-20 23:45

Hursom så är dom "skumma" i ljudet. Man vänjer sig iofs efter ett tag. Driver med Pioneer SA9900. Det känns dock som det är ngt som fattas ibland kring mellan reg å diskant. Lite synd för dom är så jäkla snygga. Lyssnar mest på OD11 nu, å funderar på om jag ska förpassa Bic:arna till ngn annan.

Har iofs inte bytt kondingen än å kanske det blir ngt bättre efter det. Men enligt utsago så ska ju Piezon ej vara ngn höjdare så sannolikt spelar det ej ngn roll vare sig jag byter konding eller ej. Detta återstår att se/höra.

Kanske återgår till 8071:orna ist. Men dom i sin tur låter bättre med klenare förstärkare.

Funderar lite på vad jag skulle vilja ha istället. Är ju sugen på ett par 2212, men hitintills är jag mer imponerad av små högtalare än stora högtalare. Har iofs inte ett optimalt lyssningsrum heller. Det är underbart svårmöblerat.

Ja ja det sista var en parentes.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-12-20 23:49

Andersss skrev:Hursom så är dom "skumma" i ljudet. Man vänjer sig iofs efter ett tag. Driver med Pioneer SA9900. Det känns dock som det är ngt som fattas ibland kring mellan reg å diskant. Lite synd för dom är så jäkla snygga. Lyssnar mest på OD11 nu, å funderar på om jag ska förpassa Bic:arna till ngn annan.

Har iofs inte bytt kondingen än å kanske det blir ngt bättre efter det. Men enligt utsago så ska ju Piezon ej vara ngn höjdare så sannolikt spelar det ej ngn roll vare sig jag byter konding eller ej. Detta återstår att se/höra.

Kanske återgår till 8071:orna ist. Men dom i sin tur låter bättre med klenare förstärkare.

Funderar lite på vad jag skulle vilja ha istället. Är ju sugen på ett par 2212, men hitintills är jag mer imponerad av små högtalare än stora högtalare. Har iofs inte ett optimalt lyssningsrum heller. Det är underbart svårmöblerat.

Ja ja det sista var en parentes.

Liten fundering.
Om man lindar av ett par varv på utgående spole till mellanregistret så höjs ju punkten för delningen.
kanske det kan bättra på intrycket av mellanregistret.
Kan iofs bli en stunds pillande men får du till det så kan resultatet bli njutbart.

Användarvisningsbild
Andersss

Inläggav Andersss » 2015-12-21 00:02

Perfector skrev:Liten fundering.
Om man lindar av ett par varv på utgående spole till mellanregistret så höjs ju punkten för delningen.
Kan iofs bli en stunds pillande men får du till det så kan resultatet bli njutbart.

Mja mjo men det blir ju samtidigt ett usel att återställa om det inte blir njutbart. Är dessvärre för harig än att laborera för mkt (pga att jag ej har tillräcklig kunskap). Å bic:arna växer ju inte direkt på träd.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-12-21 01:36

Andersss skrev:
Perfector skrev:Liten fundering.

Mja mjo men det blir ju samtidigt ett usel att återställa om det inte blir njutbart. Är dessvärre för harig än att laborera för mkt (pga att jag ej har tillräcklig kunskap). Å bic:arna växer ju inte direkt på träd.

Ja då har jag inga fler tokideer.
Lycka till.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-12-26 11:12

Jo, jag har faktiskt en tokide' till.
Har du ett mätinstrument som kan mäta spolar så kan du först löda loss en ände och sedan mäta på en spole till mellanregistret ut.
Därefter köpa en lika dan och labba med den och se om det blir bättre när du lindar av några varv.
Du kan tom. linda av varv med den inkopplad och lyssna i detalj på varje varv du lindar av.
När du hittar rätt så kan du mäta spolen igen och sedan linda de befintliga på filterkorten så du får samma värde.
Lite pyssel, men det är ju det som är hela grejen med att meka ljud.

Föregående

Återgå till Vintage-hifi