Vad har ni för märke på era Hembioreceiverar som ni har idag

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Vad har ni för märke på era Hembioreceiverar som ni har idag. (Flervalsalternativ)

Denon
40
29%
Marantz
32
23%
Yamaha
21
15%
Onkyo
20
14%
Pioneer
12
9%
Harman Kardon
2
1%
Nad
3
2%
Rotel
2
1%
Arcam
1
1%
Cambridge Audio
2
1%
Sony
4
3%
Anthem
1
1%

Antal röster : 140

Användarvisningsbild
distad

Re: Vad har ni för märke på era Hembioreceiverar som ni har

Inläggav distad » 2015-12-21 18:22

Jag får en känsla att Denon blir lite dyrare för varje modellbyte, känns som Yamaha och Onkyo är mer prisvärda. Men jag har inte heller gått igenom allt och jämfört exakt vad man får för pengen så jag kan ha fel.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2015-12-21 18:23

ARCAM 350 med Larsen 6 till. Låter kanon.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2015-12-21 20:31

FBK skrev:Jag får en känsla att Denon blir lite dyrare för varje modellbyte, känns som Yamaha och Onkyo är mer prisvärda. Men jag har inte heller gått igenom allt och jämfört exakt vad man får för pengen så jag kan ha fel.

Förmodligen, en Yamaha tex funkar nog precis lika bra som en dyrare Denon, men det känns som att Yamaha inte riktigt har fått samma hifi stämpel som tex Denon, kanske just för att dom är billigare?

Jag har inte haft någon hemmabio Yamaha eller Onkyo själv, men har en Yamaha stereo förstärkare (AX-492) som är över 15 år gammal nu som har bra ljud (även vid hörlurslyssning) och funkar perfekt än.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2015-12-22 19:32

JB skrev:
FBK skrev:Jag får en känsla att Denon blir lite dyrare för varje modellbyte, känns som Yamaha och Onkyo är mer prisvärda. Men jag har inte heller gått igenom allt och jämfört exakt vad man får för pengen så jag kan ha fel.

Förmodligen, en Yamaha tex funkar nog precis lika bra som en dyrare Denon, men det känns som att Yamaha inte riktigt har fått samma hifi stämpel som tex Denon, kanske just för att dom är billigare?

Jag har inte haft någon hemmabio Yamaha eller Onkyo själv, men har en Yamaha stereo förstärkare (AX-492) som är över 15 år gammal nu som har bra ljud (även vid hörlurslyssning) och funkar perfekt än.

Titta man tillbaka i historien så har Denon nog varit mer poppis i vårat land, men när det gäller Hembiomaskiner så fick jag upp ögonen för Denon i samband med AVR-2105 och åren innan dess så hade jag mest lyssnat på Pioneer i olika prisklasser (lät dåligt) och billiga Yamaha modeller (lät inte heller bra) så jag körde med en Sony som funkade . Så jag hade en dålig bild av allt när det rörde Hembiostärkare och då råkade jag hamna på en demo där de spelade på ett par Dynaudio burkar med en Hembiostärkare ifrån Yamahas finare serie som hade ett Z i modellbeteckningen och jag kommer aldrig glömma det tillfället för jag började nästa skratta och tänkte det här kommer bli platt fall, och sedan så såg jag nog ut så här :o Första gången som jag förstod att det går att bygga Hembiostärkare som också låter bra i 2-kanal. Tycker inte att det är så himla annorlunda nu, de billigare modellerna låter inte så vidare bra i mina öron då de saknar kraft så de kombineras helst med slutsteg till frontar om det ska bli bra, så denna Onkyo som jag skrev om ovan är lite av ett nytt fenomen i den prisklassen om den lever upp till vad som skrevs i testen.

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2015-12-23 01:28

Svågern har en större Yamaha-modell med några år på nacken och när han mätte upp delningsfiltrena i den så blev vi mörkrädda.
Den gjorde inte många rätt kan jag säga.... Förhoppningsvis så är det bättre på modeller som kommit sedan dess (får man hoppas!).

Har ägt två receivrar från Yamaha själv också och jag har väl inte varit jättenöjd heller gällande effekt & ljud rent allmänt.
En av de absolut största nackdelarna de har är att de har extremt överkänsliga skyddskretsar. Man bör inte köra någon som kan dippa under 4 ohm, alls.

Varför de envisas med dessa fattar jag inte. Såg ett test på en större modell där de med hjälp av Yamaha (som jag förstod det) hade plockat bort dessa och då presterade de väldigt fint under 4ohm.

Edit: Min Onkyo 818 har inga konstigheter för sig gällande delningar dock. Bra med effekt och "finesser" med.

Användarvisningsbild
marcus_ec

Inläggav marcus_ec » 2015-12-23 08:24

Men hur är Onkyos kalibrering? De har lämnat audyssey och fått klart sämre betyg på deras AccuEQ kalibrering. Vad jag läst..

Jag använder bara försteget i min receiver och söker egentligen bara DTS-X och den bästa autokalibreringen som kan hantera bas på ett vettigt sett. Har idag XT32 och det känns även idag som en av de bästa. Men nya ljudformat börjar locka mig.

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2015-12-23 13:07

marcus_ec skrev:Men hur är Onkyos kalibrering? De har lämnat audyssey och fått klart sämre betyg på deras AccuEQ kalibrering. Vad jag läst..

Jag använder bara försteget i min receiver och söker egentligen bara DTS-X och den bästa autokalibreringen som kan hantera bas på ett vettigt sett. Har idag XT32 och det känns även idag som en av de bästa. Men nya ljudformat börjar locka mig.

Ja XT32 är ju riktigt bra som du säger.
AccuEQ är inte alls lika vasst. Däremot så tycker jag mig ha läst om att det ev ska finnas en ny version av AccuEQ ute, om det stämmer och om det är bättre det vet jag ej.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2015-12-23 13:27

Jag bryr mig inte om kalibrering i huvudtaget,låter inte bra utan blir bara ett konstigt sound i mina öron då jag vill ha ett så naturligt ljud som möjligt och det får man med bra och vettig möblering och mycket tavlor. Endast på bassidan behövs hjälp och där kommer jag köra med DSPeaker.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2015-12-24 01:04

Har en Denon AVR 3805 sedan många år och idag köpte jag en Marantz SR-7010. Skulle egentligen köpa en Denon igen men Marantz:en kanske duger. Ska bara ha den för lite film ibland hade jag tänkt.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2015-12-25 00:09

Har åsså en Denon AVR 3805* som ersättare för mitt trasiga slutsteg tills ja får tummen ur å lagart.
Låter inte alls illa som 2-kanalare, lätt impad faktiskt, å hade dä läte sämre så hade nog mitt gamla steg vare igång vid dähäringa lage . . . typ. :oops:

*Köpt beggat för drygt ett år sedan
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2015-12-26 22:10

Rydberg skrev:Har en Denon AVR 3805 sedan många år och idag köpte jag en Marantz SR-7010. Skulle egentligen köpa en Denon igen men Marantz:en kanske duger. Ska bara ha den för lite film ibland hade jag tänkt.

Finns väl inte en enda logisk anledning till att Denon skulle varit bättre.

Låt oss veta dina erfarenheter efter att du lekt lite med den.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2015-12-31 12:59

CODY skrev:ARCAM 350 med Larsen 6 till. Låter kanon.

Vad har du där bak
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2015-12-31 14:53

FBK skrev:Endast på bassidan behövs hjälp och där kommer jag köra med DSPeaker.

Jag kör så. DSPeaker till subben och delning vid 80 Hz. Funkar kanon med min nya Yamahareceiver som kan köra delning i "Straight"-läget som i mina öron låter lika bra som "Pure direct" (där det inte går att dela). Min förra Denonreceiver gick inte att dela i vare sig "Direct" eller "Pure direct" utan då fick jag köra "Stereo"-läget vilket lät sämre. Stereoläget på Denon fick mig alltid att associera till botoxbehandling. Detta var huvudanledningen till att jag bytte receiver.

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2015-12-31 15:21

Har en 8 år gammal Sony. Riktigt bra driv i den
Miljö-alarmist

Rausborn

Inläggav Rausborn » 2015-12-31 15:54

Onkyo TX-NR838 som försteg till Emotiva XPA-2.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-01-01 20:07

Ett Marantz nr1604 slim-size reciver som försteg :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Alfacruizer

Inläggav Alfacruizer » 2016-01-05 21:24

Jag saknade svarsalternativet "Ingen" och har inte ens en TV. :roll:

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2016-01-05 21:44

Jag tror man skulle kunna argumentera för att "som ni har idag" på något sätt utesluter alternativet "Ingen"...
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-01-06 04:16

UrSv skrev:Jag tror man skulle kunna argumentera för att "som ni har idag" på något sätt utesluter alternativet "Ingen"...
+1 :D
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2016-01-07 12:49

Bra tråd!
Är Atmos och DTS:X något att ha? Auro 3d? Jag minns när jag hörde dolby digital med bra högtalare för första gånge. Ojj, vilken rymd det blev!
Jag har en Onkyo tx-sr 707 som ska in på (gratis den här gången?) reparation för andra gånge, om allt fungerar som jag hoppas.
Jag har sneglat på recievers med de senaste Atmos etc. -formaten.
Denon och Marantz verkar vara i stort sett samma apparater numera? Denon verkar dock vara någon halvklass dyrare.
Jag har kollat på

Onkyo rz8/900 (7.1.2 max tror jag) 12-15000:- eller nåt
Onkyo 1030 (klarar väl 7.1.4 med externt slutsteg, inte hdmi 2.0a) 20000:-

Denon x3200w (med hdmi 2.0a, max 5.1.2) 9.300:-
Denon x4200w (med hdmi 2.0a, max 7.1.2 eller 5.1.4 med extra slutsteg) 12000:-
Denon x5200w (utan hdmi 2.0a?, förmodligen ett minus om man vill ha HDR och att recievern ska passthrougha HDR-metadata men att den inte klarar det, men klarar väl 7.1.2 och 7.1.4 med externt slutsteg) säljs inte längre?
Marantz sr7010 (har hdmi 2.0a och klarar väl upp till 9.1.2 eller 7.1.4 (trevligare?) med extra slutsteg och har en massa annat kul. Den klarar 7.1.2 direkt ur boxen utan extra slutsteg) 15000:- !

Gillar man Denon och Marantz är lik så är väl Marantzen väldigt prisvärd, trots att den kostar en del. 5000:- mindre än Onkoy 1030. Den räcker nog långt. Jag förstår om Marantz är populära. Auro 3d kanske är kul någon gång också till något. Finns på de dyrare mot en kostnad?

tjo!
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
marcus_ec

Inläggav marcus_ec » 2016-01-07 14:47

Lägg med denna också, där man kan välja vad preouten skall användas till.

http://www.whathifi.com/pioneer/sc-lx59/review

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2016-01-07 15:44

JA, det kan vara bra att ha. Sen huruvida man kan konfigurera vad slutstegen kan tilldelas för kanal är också intressant. Man har ju två potenta stereosteg så man vill ju ha så mycket bra ljud och få burkar som möjligt. :-)
"we have assumed control!"

Föregående

Återgå till Generellt om hifi