paa skrev:Lådvolym:
V = (Qts/0.4)³ * Vas/1.1
Avstämningsfrekvens:
fh=0.42 * fo/Qts
Basreflexrörslängd:
L=(2000000*D² / V *(fh)²) - (0.8 * D)
Approx undre gränsfrekvens:
f3= sqrt(Vas/V) * fo
Förklaringar:
sqrt=roten ur
D=portdiameter
L=portlängd
fo=elementets resonansfrekvens i fri luft
Qts=totala Q-värdet
(Från gammal Hifikit-katalog, dvs inga leksaksformler utan "the real shit")

Alltså...
Vad jag försökte säga tidigare var att även de ovanstående formlerna (som jag konstruerat ihop för en halv evighet sedan på önskemål av HiFi-kit) är leksaksformler!
De är tumregler som nog ger bättre odds än att köra på ren chansning helt utan kunskaper, men huruvida de dimensioneringar de ger är "rätt" ur ett ursprungstrogenhetsperspektiv, är omöjligt att uttala sig om, om man inte känner till oerhört mycket mera om förutsättningarna.
Vh, iö
- - - - -
PS. Man skulle kunna påstå att ändkorrektionen är marginellt fel till och med, fast det beror förstås på portslutsformen.
PPS. Jag ser nu att trådstartarens alternativ två nog är min typ 25 år gamla leksaksformel. Märkligt att jag inte kände igen den...
PPPS. Skulle vara kul att se hur det skulle bli om någon med en massa datorsimuleringslust (och förmåga) körde ett tiotal olika element i enlighet med de där gamla formlerna (jag har ju bara räknat ut dem på papper), bara för att se hur det blir.
Välj i så fall gärna i varje fall några element med Q-värden långt ifrån 0,4 (typ 0,2 eller 0,8 eller något annat extremt och "erkänt olämpligt" för basreflexlåda).
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).