hifikg skrev:petersteindl skrev:Redan på 80-talets första hälft demade MBL sina Radialstrahler på CES mässan då jag var där och det var långt innan de blev kända. Då hade jag Ljudbutiken och jag funderade på att importera dessa till Sverige som distributör. De hade ett av mässans bästa ljud. Deras exportnetto var dock för högt d v s lika som Beveridge som jag då ansåg såsom en mer komplett högtalare.
Mvh
Peter
Hur såg de ut på den tiden? Finns det någon gammal bild?
De såg ut ungefär som de ser ut idag. Det vill säga de gör ju några olika modeller, men grundprincipen var densamma.
hifikg skrev:Och är de ortoakustiska?
Jag skulle inte kalla dem Ortoakustiska, och Stig kallade dem inte det heller.
Jag kallar den där sortens högtalare för "ide-högtalare" - alltså högtalare som tillkommit genom att man börjat med att (ofta ur luften) bestämma vad som är rätt (alltid en enkel ide) sedan åstadkomma det. En annan sorts ide-högtalare är dipoler och linjekällor är en tredje. Man bestämmer att de skall stråla på ett visst sätt, men oftast utan att först ordentligt undersöka varför man tycker det - det är en ide bara som realiserats.
Stigs högtalare var inte (ide-högtalare alltså) trots att han ibland själv kallade dem för rundstrålande. Utan de var framexperimenterade. Experimenten var både i form av grundforskning och i form av utvecklingsarbete på enskilda modeller.
Hans ideer kunde dock, trots att de var mycket mera utarbetade än bara "rundstrålning", sammanfattas i ett antal faktorer som han ville ha uppfyllda. Och det är just dessa som jag ser som ortoakustik, och jag skulle nog vilja påstå att han utvecklade ortoakustiken i varje fall lite under sitt liv, i form av att han adderade nya krav/önskemål på 80-talet.
Då, när OA-52 kom så var det hans uppfattning att han helt hade övergivit de gamla teorierna, att han hade haft fel och att detta inte var evolution utan en revolution. Men några år senade när han, kanske lite nyktrare, tittade tillbaka på sin egen ide-historia, så såg han mera likheter än skillnader.
Samtidigt är ordet förstås framförallt ett varumärke. Men även ett varumärke kan ju en tillverkade välja att använda på så vis att det inte försunkas. Så gjorde även Stig själv när han avstod från att kalla OD-11 för OA-11.
Vh, iö