Moderator: Redaktörer
Kalejdokom skrev:Konstruktionen är spikad
matssvensson skrev:Det där ser riktigt spännande ut!Du drar ju ändå delvis nytta av kraftutsläckning i subbasen, med det bakre elementet i 45 grader.
matssvensson skrev:Hur tänker du med de två öppet monterade Scanspeak elementen? Det blir som jag tolkar ritningen en del spännande interferenseffekter med två element monterade på det viset. Eller hade du tänkt att tidsfördröja hela den främre baffeln med vägskillnaden till den bakre?
Kalejdokom skrev:matssvensson skrev:Det där ser riktigt spännande ut!Du drar ju ändå delvis nytta av kraftutsläckning i subbasen, med det bakre elementet i 45 grader.
Kraftutsläckningen har jag inte tänkt på alls. Tror du att det kan bli mycket bättre om elementen sitter monterade rakt mitt emot varandra? I så fall kan jag förstås montera det nedre elementet i ryggen på lådan. Jag tror att det blir plus minus noll i förlust av lådvolym (pga montering med magneten på utsidan).
Kalejdokom skrev:matssvensson skrev:Hur tänker du med de två öppet monterade Scanspeak elementen? Det blir som jag tolkar ritningen en del spännande interferenseffekter med två element monterade på det viset. Eller hade du tänkt att tidsfördröja hela den främre baffeln med vägskillnaden till den bakre?
Jag har inte tänkt så mycket på eventuella interferensproblem. Idén har jag fått genom att dammsuga nätet på bilder av dipolbafflar och funnit några med liknande montering. De flesta har dock suttit med membranet pekande åt samma håll, men med luft emellan. Jag tänker också att det kunde ge en mer fulländad dipol-effekt eftersom baksidan på elementen är tämligen täckta av den skrymmande avskärmningen. Det ser ut som att elementen får svårt att andas på baksidan. Jag befarar att det inte blir så mycket kvar av det bakåtriktade ljudet med den konstruktionen. Så här ser det ut:
[ Bild ]
Kalejdokom skrev:Mats, om du läser första inlägget i den här tråden så har jag redan noterat behovet av urfräsning på baksidan för att inte "kväva" det bakåtriktade ljudflödet.
Kalejdokom skrev:nuffe skrev:Om du läser mer om pushpull här på faktiskt så tycker flera namnkunninga skribenter att
det är slöseri med element.
Ja, men det där kan väl bara gälla vid isobarik? Att sätta två basar i en låda kan väl inte vara slöseri med element? Möjligen en begränsning i och med att man inte har möjlighet att sära på lådorna för bättre basåtergivning. Alltså att fyra separata lådor med ett element i varje borde vara bättre än två lådor med två element i varje. Men inte slöseri med element...
Kalejdokom skrev:matssvensson skrev:Det där ser riktigt spännande ut!Du drar ju ändå delvis nytta av kraftutsläckning i subbasen, med det bakre elementet i 45 grader.
Kraftutsläckningen har jag inte tänkt på alls. Tror du att det kan bli mycket bättre om elementen sitter monterade rakt mitt emot varandra? I så fall kan jag förstås montera det nedre elementet i ryggen på lådan*. Jag tror att det blir plus minus noll i förlust av lådvolym (pga montering med magneten på utsidan).matssvensson skrev:Hur tänker du med de två öppet monterade Scanspeak elementen? Det blir som jag tolkar ritningen en del spännande interferenseffekter med två element monterade på det viset. Eller hade du tänkt att tidsfördröja hela den främre baffeln med vägskillnaden till den bakre?
Kalejdokom skrev:Jag har inte tänkt så mycket på eventuella interferensproblem. Idén har jag fått genom att dammsuga nätet på bilder av dipolbafflar och funnit några med liknande montering. De flesta har dock suttit med membranet pekande åt samma håll, men med luft emellan. Jag tänker också att det kunde ge en mer fulländad dipol-effekt eftersom baksidan på elementen är tämligen täckta av den skrymmande avskärmningen. Det ser ut som att elementen får svårt att andas på baksidan. Jag befarar att det inte blir så mycket kvar av det bakåtriktade ljudet med den konstruktionen. Så här ser det ut:
Kalejdokom skrev:Bump på dig själv.
Det är ju inte så lätt att komma vidare när jag hela tiden får en massa förnuftiga synpunkter på mina (enligt mig fantastiskt väl genomtänkta) konstruktioner.
Material är ju inköpt och tanken är att komma igång vilket år som helst. Inom kort lär jag i alla fall få syrliga kommentarer om en trave MDF, som ligger i vägen på golvet i "lilla biorummet".
To be continued...
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster