DP-322 - dipol i alla register

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
matssvensson

Re: DP-222 - dipol i alla register

Inläggav matssvensson » 2015-12-29 15:32

Både SLS och XXLS serien har en bumper på baksidan av magneten, till skillnad från XLS serien. Så man kan ju spekulera i att Peerless justerat eventuellt alltför begränsat Xmech i förhållande till Xmax i de serierna. En talspole som slår i motorns bottenplatta låter förskräckligt, så jag förstår era kommentarer om det är vad ni råkar ut för vid volympådrag. De behöver unvikas, inte minst för att förhindra att talspolebobinen skadas.

Mitt råd blir att räkna på max spl från dipollösningen och säkerställ att du når önskat ljudtryck i hela arbetsområdet inom specificerat Xmax för XLS basarna.

mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2015-12-29 16:33

Annars får man bygga fler :D

Henrik

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2015-12-29 22:46

2 => 4 => 8 => 16 => 32 ger 6 dB ökning för varja steg. Bara steget från 4 till 8 är nog ganska rejält för dom flesta. Jag har ritat en stående Z-baffel för 8 XLS10 med bara något större mått än H-baffeln i Orion, men jag är osäker på om det räcker för mina behov.
Det jag skrev tidigare om "normal volym" är kanske lite högre än vad dom flesta spelar. Om jag tänker efter altså. Samtidigt vill jag behålla balansen mellan huvudhögtalare och center vid filmtittning samtidigt som jag kan höra dialogen. Nu slår jag på lo-cut filtret och höjer centerkanalen när jag ska se film.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2015-12-29 23:51

Helt rätt! När jag till 8st var det ett riktigt stort lyft. De senaste 4 som tillkom var mer
som jämna ut basen i rummet, men inget extra tillskott. Hade jag ej räknat med heller.

Men varför skulle de ligga på hyllan.

Får väl bygga med 4 till....

Henrik

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2015-12-30 01:01

Ingen av er som funderat på att jaga fatt i ett antal av dessa? För att få allt på ett bräde.

http://www.madisound.com/catalog/images/userimages/Image/LAT/LAT700-Side.jpg

Jag hade dem på ritbordet, men det blev för stort.

/mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2015-12-30 01:20

Frän ide. En jättemotor som driver ett gäng slavar. Fattar inte hur den kan funka dock. Alla slavar verkar förbundna med pinnar så att dom går åt samma håll. Då står dom väl bara och flaxar. Eller....

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2015-12-30 01:48

En sån "burk" skulle motsvara 2x12", men bara vara 7" i diameter. Ena motorn driver tre membran med hjälp av stavarna och den andra motorn de tre andra membranen på samma sätt. Blev tydligen aldrig någon hit. :?

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2015-12-30 08:02

Var någon dansk som byggde dipolbas med dessa, tror det var en av killarna bakom
en hifi blaska, som är avsomnad sen några år.
Kommer inte ihåg namanet. Han hade en hemsida med massa olika byggen både
högtalare o stärkare. Ska kolla lite.

Henrik

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2015-12-30 08:04

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2015-12-30 14:39

Ok, grabbar. Väntan och våndan är över! Tusen, tusen tack till er som stått ut med alla mina vilda idéer och så kreativt och kritiskt bidragit i processen framåt. Konstruktionen är spikad, ritningar klara och materiel till MDF-stommar är inhandlade. Nu ska det firas nyår med löften: Innan hemmabiosäsongen är över, sista söndagen i mars då sommartiden på nytt sätter P för mörka biokvällar, ska dessa juveler stå klara för premiärspelning 8) . Spark i baken? Ja, tack!
Bilagor
mdf.jpg
mdf.jpg (229.16 KiB) Visad 14730 gånger

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2015-12-30 14:55

Kalejdokom skrev:Konstruktionen är spikad

Ritning, Tack! :D :D :D

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2015-12-30 14:59

SPARK !!!!!

:D
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
RSG

Inläggav RSG » 2015-12-30 15:00

Bild

:mrgreen: /Johan

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2015-12-30 15:54

Ok, ok...

Även om jag hela tiden drivit detta projekt med målsättningen att inte bygga för skrymmande pjäser och att främst nyttja befintliga element, så gillar jag inte kompromisser. Och om jag nu ska bygga the speakers of my life, så vore det väl dumdristigt att snåla där jag misstänker att det kan bli problem.

Det bli alltså fyra XLS-10 i varje låda - 2xdipol plus 2xsluten - så att jag kan realisera BÅDA koncepten, som jag önskat. Så här ser själva baslådan ut, jag bygger helt i 19mm MDF och siktar på målad utsida. Överst en Ripol med två element och därunder en sluten låda på drygt 30 liter med två element, med inspiration från M&K X-10. För att minimera höjden på lådan, har jag dock valt en lite annorlunda placering av det bakre/nedre elementet.

DP-222-X10 Baslåda.jpg
DP-222-X10 Baslåda.jpg (144.62 KiB) Visad 14707 gånger

Fronten blir förmodligen en heltäckande skiva i limträ. Överst blir det lite annorlunda, då jag lämnat tankarna om midbasar i ett rör. Det blir två lika Scanspeak-element, ett framåt och ett bakåt (för att minimera höjden), men i helt öppen placering. Banddiskant framåt och en ringradiatordiskant riktad bakåt. Totala höjden bli 107 cm - exakt vad som tillåts utan att skymma filmduken när man sitter längst ut till vänster/höger i rummet och tittar :) .

DP-222-X10.jpg
DP-222-X10.jpg (139.36 KiB) Visad 14707 gånger

Ritningarna är endast skisser. Jag har utelämnat en del detaljer, lister och lösningar som krävs för att kunna montera låda/element efter ytbehandling och för att kunna demontera elementen utan att yxa sönder hela härligheten :) . Stag i den slutna lådan skall också till.

Användarvisningsbild
hi_pot

Inläggav hi_pot » 2015-12-30 23:10

Kul att det bär av nu. Dessutom riktigt snyggt.

Heja heja! :D

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-12-30 23:45

Riktigt kul. Kan bli ett av de roligaste byggena på forumet hittils i min bok. Hoppas de kommer att infria alla förhoppningar också.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2015-12-30 23:47

Det där ser riktigt spännande ut! :D Du drar ju ändå delvis nytta av kraftutsläckning i subbasen, med det bakre elementet i 45 grader.

Hur tänker du med de två öppet monterade Scanspeak elementen? Det blir som jag tolkar ritningen en del spännande interferenseffekter med två element monterade på det viset. Eller hade du tänkt att tidsfördröja hela den främre baffeln med vägskillnaden till den bakre?

mvh, mats

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2015-12-31 00:08

matssvensson skrev:Det där ser riktigt spännande ut! :D Du drar ju ändå delvis nytta av kraftutsläckning i subbasen, med det bakre elementet i 45 grader.

Kraftutsläckningen har jag inte tänkt på alls. Tror du att det kan bli mycket bättre om elementen sitter monterade rakt mitt emot varandra? I så fall kan jag förstås montera det nedre elementet i ryggen på lådan*. Jag tror att det blir plus minus noll i förlust av lådvolym (pga montering med magneten på utsidan).

matssvensson skrev:Hur tänker du med de två öppet monterade Scanspeak elementen? Det blir som jag tolkar ritningen en del spännande interferenseffekter med två element monterade på det viset. Eller hade du tänkt att tidsfördröja hela den främre baffeln med vägskillnaden till den bakre?

Jag har inte tänkt så mycket på eventuella interferensproblem. Idén har jag fått genom att dammsuga nätet på bilder av dipolbafflar och funnit några med liknande montering. De flesta har dock suttit med membranet pekande åt samma håll, men med luft emellan. Jag tänker också att det kunde ge en mer fulländad dipol-effekt eftersom baksidan på elementen är tämligen täckta av den skrymmande avskärmningen. Det ser ut som att elementen får svårt att andas på baksidan. Jag befarar att det inte blir så mycket kvar av det bakåtriktade ljudet med den konstruktionen. Så här ser det ut:

Bild

*) Edit: jag påminner mig om att med en subbas med ett element fram och ett i fas riktat bakåt, tillsammans med en dipol, så får man en cardioidbas, där man får en viss utsläckning av den bakåtriktade basen (i de frekvenser där dipolen och subbasen samspelar). Det vore nog ingen nackdel.

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2015-12-31 00:32

Kalejdokom skrev:
matssvensson skrev:Det där ser riktigt spännande ut! :D Du drar ju ändå delvis nytta av kraftutsläckning i subbasen, med det bakre elementet i 45 grader.

Kraftutsläckningen har jag inte tänkt på alls. Tror du att det kan bli mycket bättre om elementen sitter monterade rakt mitt emot varandra? I så fall kan jag förstås montera det nedre elementet i ryggen på lådan. Jag tror att det blir plus minus noll i förlust av lådvolym (pga montering med magneten på utsidan).

Det blir naturligtvis bättre med elementen direkt mot varandra, så de drar rakt åt varsitt håll. Mest för att minska skakningarna i högtalaren och till omgivningen. Nu är det halvrätt.

Kalejdokom skrev:
matssvensson skrev:Hur tänker du med de två öppet monterade Scanspeak elementen? Det blir som jag tolkar ritningen en del spännande interferenseffekter med två element monterade på det viset. Eller hade du tänkt att tidsfördröja hela den främre baffeln med vägskillnaden till den bakre?

Jag har inte tänkt så mycket på eventuella interferensproblem. Idén har jag fått genom att dammsuga nätet på bilder av dipolbafflar och funnit några med liknande montering. De flesta har dock suttit med membranet pekande åt samma håll, men med luft emellan. Jag tänker också att det kunde ge en mer fulländad dipol-effekt eftersom baksidan på elementen är tämligen täckta av den skrymmande avskärmningen. Det ser ut som att elementen får svårt att andas på baksidan. Jag befarar att det inte blir så mycket kvar av det bakåtriktade ljudet med den konstruktionen. Så här ser det ut:

[ Bild ]

Det är klart att det kommer ljud ut ur även baksidan på elementet. Inte lika snyggt som framifrån, men ändå. Och det kommer interagera med ljudet från de andra sidorna på de båda elementen. Hur det blir i slutändan är nog enklast om du testar, mäter och lyssnar vad som blir bäst. Blir det för konstiga interferenser kan du ju alltid kapsla in baksidorna med en cylinder. Med frågan om ett element räcker till ljudtrycksmässigt för det område du vill utnyttja dem i?

Det är nog också att rekommendera du fasar baksidan av elementhålet, så så mycket luft som möjligt kan strömma fritt därifrån. Annars finns risken att det hörs även i framåtriktningen.

Vad är egentligen tanken med att montera två element på det viset? Det har gått mig förbi.

mvh, mats

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2015-12-31 00:48

Mats, om du läser första inlägget i den här tråden så har jag redan noterat behovet av urfräsning på baksidan för att inte "kväva" det bakåtriktade ljudflödet :) .

När det gäller placeringen av elementen i toppen så är det helt ovetenskapligt. Jag har fyra element jag vill använda, men baffeln blir för hög om jag sätter två i fronten. Jag antar (fortfarande helt ovetenskapligt) att två element på något sätt kan samverka genom denna placering. Det blir ju ändå dubbla membranytan.
Kanske har du rätt i att jag bör kapsla in utrymmet mellan elementen för att eliminera oönskad ljudspridning. Snyggast blir väl då att kapsla in hela tårtbiten upptill... Kräver lite mer testning innan jag bestämmer mig.

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2015-12-31 16:11

Ska de 2 mellan-registern spela som dipol?

Då blir det en del krafter men basen undertill är väl så pass tung så den tar upp de krafterna.
Jag skulle klä tyg mellan två övre bafflarna och fylla utrymmet med ull för det kommer bli en hel
del resonaser mellan bafflarna.

Gott nytt år önskar
Henrik

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2015-12-31 16:16

Kalejdokom skrev:Mats, om du läser första inlägget i den här tråden så har jag redan noterat behovet av urfräsning på baksidan för att inte "kväva" det bakåtriktade ljudflödet :) .

Det var länge sen jag läste första inlägget i denna tråd. :oops:

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2015-12-31 18:26

Jag brukar läsa från början en gång i veckan - och sucka över livets förgänglighet :cry: . Sen bryter jag ihop, rycker upp mig och går vidare :) .
Nuffe, som jag skrev har jag utelämnat en del detaljer, t.ex. dämp, dämp, dämp och dämp, samt lite tygramar :) .

Nu tar vi paus och korkar upp Pommac:en! Gott nytt år på er!

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2016-01-01 02:43

Kalejdokom skrev:
nuffe skrev:Om du läser mer om pushpull här på faktiskt så tycker flera namnkunninga skribenter att
det är slöseri med element.

Ja, men det där kan väl bara gälla vid isobarik? Att sätta två basar i en låda kan väl inte vara slöseri med element? Möjligen en begränsning i och med att man inte har möjlighet att sära på lådorna för bättre basåtergivning. Alltså att fyra separata lådor med ett element i varje borde vara bättre än två lådor med två element i varje. Men inte slöseri med element... :?

Altså "Isobarik" eller vad man ska kalla det kan man med fördel använda med element med mycket hög VAS, men ändå få funktion i mindre slutna eller basreflexlådor. Med moderna element blir det oftast "slöseri" som Nuffe skriver. Det enda man får med det extra elementet är en hälften så stor låda.
Ska man ha 2 element i en låda bör det ena sitta bakofram och fasvänt. Dom ska dessutom sitta på samma yta och så nära varandra som möjligt för att på så sätt släcka ut 2:a tonsdisten.

Kalejdokom skrev:

Kraftutsläckningen har jag inte tänkt på alls. Tror du att det kan bli mycket bättre om elementen sitter monterade rakt mitt emot varandra? I så fall kan jag förstås montera det nedre elementet i ryggen på lådan*. Jag tror att det blir plus minus noll i förlust av lådvolym (pga montering med magneten på utsidan).

Jag tror inte kraftutsläckningen har så stor betydelse. Om högtalaren gungar lite när man spelar gör inte så mycket. Din högtalare kommer definitivt gunga mindre än Orion i alla fall.
MiniDSP tror jag kan åstadkomma en sån tidsfördröjning, men jag tror ändå inte på den lösningen eftersom det blir en onödigt stor energilagring vilket kommer att ge en eller flera pucklar i tonkurvan som du sen måste notcha bort helt i onödan. Alla skillnader mellan ljud bakåt och ljud framåt skapar en puckel i tonkurvan som ska notchas bort, men man behöver inte bygga in dom felen från början tycker jag.

Kalejdokom skrev:Jag har inte tänkt så mycket på eventuella interferensproblem. Idén har jag fått genom att dammsuga nätet på bilder av dipolbafflar och funnit några med liknande montering. De flesta har dock suttit med membranet pekande åt samma håll, men med luft emellan. Jag tänker också att det kunde ge en mer fulländad dipol-effekt eftersom baksidan på elementen är tämligen täckta av den skrymmande avskärmningen. Det ser ut som att elementen får svårt att andas på baksidan. Jag befarar att det inte blir så mycket kvar av det bakåtriktade ljudet med den konstruktionen. Så här ser det ut:

Bild

Exakt den lösningen tror jag på! Påminner väldigt mycket om LX521. Man kan med fördel göra baffeln så tunn som praktiskt möjligt (tumregler för lådhögtalare gäller inte) och även fasa lite runt hålet. Som jag skrev tidigare blir effekten av skillnad i ljudet framåt resp bakåt en puckel i tonkurvan som ska notchas bort. Bygg antingen en D'appolito konfiguration med två mellanregister med en diskant emellan eller ett mellanregister med en diskant ovanför och 2 Scanspeak kvar i kartongerna.
Själv hade jag byggt topparnas testbafflar och basar separat i spånskiva. Jag hade för basarna gjort slutna lådor om dom ska stå nära vägg. Sen designa filter i miniDSP och mäta och lyssna.
Du har försett dig med fina element som man kan göra mycket kul med. Spar på snickerienergin så du bara bygger fint när det funkar.

GOTT NYTT!

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-01-01 09:51

Jag håller med AndersP :)
Han är en vis man !

Och Gott nytt år :D
Mvh//David

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2016-01-01 10:13

Du e rolig du David.
Jag är möjligtvis en vis-man. :)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-01-09 13:17

Bump ! :D
Mvh//David

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-01-09 14:08

Bump på dig själv :evil: .
Det är ju inte så lätt att komma vidare när jag hela tiden får en massa förnuftiga synpunkter på mina (enligt mig fantastiskt väl genomtänkta) konstruktioner :) .
Material är ju inköpt och tanken är att komma igång vilket år som helst. Inom kort lär jag i alla fall få syrliga kommentarer om en trave MDF, som ligger i vägen på golvet i "lilla biorummet".

To be continued...

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2016-01-09 14:22

Kalejdokom skrev:Bump på dig själv :evil: .
Det är ju inte så lätt att komma vidare när jag hela tiden får en massa förnuftiga synpunkter på mina (enligt mig fantastiskt väl genomtänkta) konstruktioner :) .
Material är ju inköpt och tanken är att komma igång vilket år som helst. Inom kort lär jag i alla fall få syrliga kommentarer om en trave MDF, som ligger i vägen på golvet i "lilla biorummet".

To be continued...

Äntligen någon som tänker som en annan... :lol:
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2016-01-09 14:45

Nu förstör jag väl allting, men denna driver hade varit på min 3 itopp-lista om jag skulle bygga dipoler från scratch i dag:

http://seas.no/index.php?option=com_content&view=article&id=354:e0043-06s-m15ch002&catid=49:excel-woofers&Itemid=359

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum