MasVis - masteringsvisualisering

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Conan

Re: MasVis - masteringsvisualisering

Inläggav Conan » 2015-12-30 10:01

BORIS skrev:Igen, min undran var om resultaten MasVis visar har kontrollerats. Svantes svar tyder på att det inte har gjorts. Trots det är det så självklart att MasVis resultat är korrekta att min fråga verkar svår att begripa.

Ja jag begripen inte din fråga riktigt; programmet analyserar datafilen och presenterar resultaten i grafisk form. Vad är det för resultat som inte skulle vara "korrekta"? Tolkningen sen av vad graferna visar och vad detta betyder i form av ingrepp i mastringsledet är ju inte helt självklar, men att programmet visar vad det säger sig visa tycker inte jag att man kan ifrågasätta helt utan vidare.

Och om man sen diskuterar om några av exemplen i tråden (Metallica-skivan på CD kontra TV-spel t.ex.) så kan det ju inte råda några som helst tvivel om att MasVis visar på att något drastiskt har hänt med musiken från studion till färdig CD. Ungefär som att köra ett vedträ genom en flistugg och sen undra vilken precision det är på tummeträt som mäter bitarna före & efter... :wink: Sen om man med programmets hjälp kan i alla läger säga exakt vilken ratt mastringstekniken har skruvat på kanske inte är görbart (framförallt om ingreppet är väldigt litet).

Men man kanske också ska fråga sig varför inte detta (eller liknande) är verktyg som mastringsbranschen själva använder sig av för att få grepp på hur deras rattande förstör musiken (fast det kanske dom gör)?

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2015-12-30 10:31

MasVis säger sig visa i vilket skede av produktionen av musikfilen utvalda(mastring) ingrepp skett. Det finns ingen sådan information i filen utan det krävs intrikata metoder för att analysera. I vilken grad MasVis klarar detta har aldrig kontrollerats ordentligt.

Att mastring i alla lägen förstör musiken är verkligen inte en allmän uppfattning. Att det finns extrema exempel som de flesta tycker låter illa betyder inte att de ingrepp som görs vid mastring alltid är av ondo. Dessutom används kompressorer, med olika ratio, i princip på samtliga mixar av musik i de moderna genrerna. Det är så det går till när man mixar t.ex. sång, trumm eller gitarr-kanalerna och alternativet är olyssningsbart i många fall. Så när Svante säger att det "normala" är att inte använda kompressor vid mixningen är min uppfattning att det inte stämmer.

Bara att tro att branschen själv skulle använda MasVis för att "få grepp" på hur man förstör musiken säger lite om hur insnöat faktiskt.se är. För många som inte har någon som helst kunskap om musikproduktion uttalar sig alldeles för kategoriskt och självsäkert.

Användarvisningsbild
joakimfors

Inläggav joakimfors » 2015-12-30 10:58

BORIS skrev:MasVis säger sig visa i vilket skede av produktionen av musikfilen utvalda(mastring) ingrepp skett. Det finns ingen sådan information i filen utan det krävs intrikata metoder för att analysera. I vilken grad MasVis klarar detta har aldrig kontrollerats ordentligt.

Att mastring i alla lägen förstör musiken är verkligen inte en allmän uppfattning. Att det finns extrema exempel som de flesta tycker låter illa betyder inte att de ingrepp som görs vid mastring alltid är av ondo. Dessutom används kompressorer, med olika ratio, i princip på samtliga mixar av musik i de moderna genrerna. Det är så det går till när man mixar t.ex. sång, trumm eller gitarr-kanalerna och alternativet är olyssningsbart i många fall. Så när Svante säger att det "normala" är att inte använda kompressor vid mixningen är min uppfattning att det inte stämmer.

Bara att tro att branschen själv skulle använda MasVis för att "få grepp" på hur man förstör musiken säger lite om hur insnöat faktiskt.se är. För många som inte har någon som helst kunskap om musikproduktion uttalar sig alldeles för kategoriskt och självsäkert.

Är det någon som har sagt att all mastring är av ondo? Det MasVis påstår sig göra är att analysera hur destruktiv en eventuell mastringen har varit. Material som är mastrat av någon som inte deltar i loudnesskriget får enligt min erfarenhet väldigt annorlunda utseende på graferna vis-a-vis material som är tokmastrat för maximal loudness.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-12-30 11:36

BORIS skrev:MasVis säger sig visa i vilket skede av produktionen av musikfilen utvalda(mastring) ingrepp skett. Det finns ingen sådan information i filen utan det krävs intrikata metoder för att analysera. I vilken grad MasVis klarar detta har aldrig kontrollerats ordentligt.

Ja och nej. Man kan bemöta det där med en motfråga: Har lyssning kontrollerats ordentligt? Klarar lyssnare verkligen av att höra om folk i allmänhet tycker att det låter illa? Eller tycker folk så olika att det gör diskussioner omöjliga om man inte sitter och lyssnar tillsammans. Eller: Har andra verktyg kontrollerats ordentligt? Det finns flera verktyg som mäter "dynamic range" eller något annat, vad säger de egentligen?

MasVis syftar till att ge objektiva diskussionsunderlag, när man ser en MasVisgraf så ska man veta vad den säger oavsett vem som har gjort den. Så om du tycker att en skiva låter apa så kan du lägga upp en MasVisgraf som stödjer ditt aptyck. Utan MasVis så blir ditt aptyck bara tyck som utan vidare kan bemötas med "men jag tycker det låter bra".

MasVis kommer aldrig att bli en kalibreringsnorm att använda för att mäta produktioners kvalitet, däremot ger den en objektiv indikation på hur sista ledet har påverkat signalen. MasVis är ett stöd i diskussioner, den fungerar oförskämt bra, rentav bäst av alla programvaror som gör något liknande, men den kommer aldrig att kunna ge den totala sanningen om en produktion.

BORIS skrev:Att mastring i alla lägen förstör musiken är verkligen inte en allmän uppfattning. Att det finns extrema exempel som de flesta tycker låter illa betyder inte att de ingrepp som görs vid mastring alltid är av ondo. Dessutom används kompressorer, med olika ratio, i princip på samtliga mixar av musik i de moderna genrerna. Det är så det går till när man mixar t.ex. sång, trumm eller gitarr-kanalerna och alternativet är olyssningsbart i många fall. Så när Svante säger att det "normala" är att inte använda kompressor vid mixningen är min uppfattning att det inte stämmer.

Jag gissar att du syftar på detta:

Svante skrev:Vid normal mixning, utan kompressor/limiter på mixen ...

Det är verkligen det normala när man mixar att INTE använda en kompressor eller limiter på mixen. Det är däremot "normalt" (=vanligast inom många genrer) att efter mix skicka mixen till mastering i ett andra steg. Ovanstående var ett försök att förklara vad som händer matematiskt med signaler som mixas utan processning av den färdiga mixen.

BORIS skrev:Bara att tro att branschen själv skulle använda MasVis för att "få grepp" på hur man förstör musiken säger lite om hur insnöat faktiskt.se är. För många som inte har någon som helst kunskap om musikproduktion uttalar sig alldeles för kategoriskt och självsäkert.

Det är inte syftet med MasVis. Syftet är att öppna ögonen hos konsumenter för hur illa det är, att verka påtryckande på producenterna, att få en objektivt stödd medvetenhet om att det faktiskt pågår en systematisk förstörelse av musiken, och att ifrågasätta om "proffsen" verkligen är så professionella som de borde vara.

Jag ser INTE fram emot den dagen då MasVis ingår som ett hinder i musikproduktionen som man försöker ta sig runt. MasVis ska inte ingå i en reglerloop. Producenterna ska i stället inse att processning av den färdiga mixen är av ondo och ges medelvärdesreglerade medier så att det inte längre går att rejsa med loudness. Det är iaf vad jag önskar mig.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2015-12-30 11:37

BORIS skrev:
nuffe skrev:
BORIS skrev:"...så Boris får svar."

Märkligt hur lätt det som passar in i narrativet tas för sanning. Mastring suger - MasVis visar att mastring suger - MasVis är sanning.

Det är nog inget tvivel om att MasVis i någon grad kan detektera en komprimerad ljudfil, frågan är hur korrekt resultatet visar vad som skett vid mastring. Borde intressera mer än mig särskilt om man tänker sig att använda resultatet i sin argumentation mot loudness war utanför faktiskt.se och LTS. Ett overifierat resultat ifrån ett litet okänt program kan man inte vänta sig annat än att det kommer att avfärdas som nonsens.

Nu får du ge dig! Hade du känt mig så hade du förstått du att jag framförallt vill dig väl.
Sen har jag full förståelse att masvis inte kan verifieras fram o tillbaka hursom helst. Svante har gjort masvis på sin fritid för egna pengar, det ligger inte ett företag/organisation bakom. Rätta mig om jag har fel Svante.

Så BORIS det mycket bättre om vi försöker lära känna varann!

Henrik

Faktiskt brukar framhållas som ett forum där informationen vilar på fakta snarare än tyckande. Hur kan det då vara så svårt att begripa att en kritisk granskning enbart gynnar MasVis och i förlängningen kanske även kan vara ett verktyg för att angripa problemet, utanför faktiskt.se. I alla seriösa sammanhang är verifikation av resultat grundläggande så när du skriver:

"...så Boris får veta"

antyder du att du inte är intresserad av detta. Det är märkligt. Tack och lov inser iaf Svante att en granskning enbart vore positiv och välkomnar en sådan.

"Nu får du ge dig!" och andra uppmaningar om vad jag borde och inte borde göra tycker jag du kan sluta med.

Jo jag är också intresserad! Sen inser jag att det finns helt klart begränsade resurser för både Svante och Lts.

Henrik

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-12-30 11:43

nuffe skrev:Jo jag är också intresserad! Sen inser jag att det finns helt klart begränsade resurser för både Svante och Lts.

...fast det här behöver ju inte jag eller LTS göra, det vore tom bra om någon annan gjorde det.

Det vore faktiskt intressant att spåna lite om hur en sådan studie skulle se ut. Vad ÄR egentligen frågan som ska besvaras? Hur ska man besvara den? Kanske kan vi göra studien här på Faktiskt?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2015-12-30 12:54

Svante skrev:
nuffe skrev:Jo jag är också intresserad! Sen inser jag att det finns helt klart begränsade resurser för både Svante och Lts.

...fast det här behöver ju inte jag eller LTS göra, det vore tom bra om någon annan gjorde det.

Det vore faktiskt intressant att spåna lite om hur en sådan studie skulle se ut. Vad ÄR egentligen frågan som ska besvaras? Hur ska man besvara den? Kanske kan vi göra studien här på Faktiskt?

Jag spånar lite från mitt perspektiv som är näst intill helt befriat från kunskap om inspelningsteknik:
Någon som sysslar med ljudproduktion gör lite olika men ändå inom ramen för rimliga mastringar och mixar av samma inspelade ljud och dokumenterar alla effekter som används i olika steg för de olika filerna. Någon annan analyserar filerna med MasVis och antecknar vilka effekter som graferna tyder på ska ha använts i processen. En tredje och minst lika viktig deltagargrupp skulle vara några testlyssnare som får gradera de olika ljudsnuttarna efter hur bra de tycker att de låter utan att vara förblindade av några diagram. Sen jämförs listorna helt enkelt. Helst ska väl testet göras i olika omgångar med lite olika musik för att täcka in olika genrer.

Om testet görs här på faktiskt vet jag inte riktigt om det utifrån skulle anses vara så trovärdigt, men det kan ju ändå vara intressant.

Jag är lite nyfiken på hur det är med metal som är så odynamisk i sig, om det ens går att spela in så att det får ett "snyggt" histogram, och hur det i så fall skulle låta.

Användarvisningsbild
joakimfors

Inläggav joakimfors » 2015-12-30 13:00

Tarzan skrev:Jag är lite nyfiken på hur det är med metal som är så odynamisk i sig, om det ens går att spela in så att det får ett "snyggt" histogram, och hur det i så fall skulle låta.

Metal är väl minst lika dynamiskt som annan musik. Kolla bara på min jämförelse mellan den tokmastrade och den omastrade versionen av Metallicas platta. Att metal idag kanske är odynamisk är ju för att de kör loudness war till 11 och sen låter det därefter också, dvs apa. :(

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-12-30 13:07

Var hittar jag information om vad som "typiskt" händer med musiken från mikrofon till skiva? Jag tänker då främst på den musik som vi oftast brukar köra MasVis på.

Det kanske finns en intervju med något inside-orakel på tuben? Någon som vet?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
ottovonkopp

Inläggav ottovonkopp » 2015-12-30 13:11

joakimfors skrev:
Tarzan skrev:Jag är lite nyfiken på hur det är med metal som är så odynamisk i sig, om det ens går att spela in så att det får ett "snyggt" histogram, och hur det i så fall skulle låta.

Metal är väl minst lika dynamiskt som annan musik. Kolla bara på min jämförelse mellan den tokmastrade och den omastrade versionen av Metallicas platta. Att metal idag kanske är odynamisk är ju för att de kör loudness war till 11 och sen låter det därefter också, dvs apa. :(

Den här är intressant.

http://dr.loudness-war.info/album/view/77193

På samma cd har de lagt in en "Vinyl-mix" i mp3 (av någon idiotisk anledning, mp3 alltså).

http://dr.loudness-war.info/album/view/78988

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-12-30 14:20

Dynamiskt och dynamisk, det beror på om man menar musikens inneboende dynamik. Då skiljer det rejält mellan t.ex klassisk musik och metal. Klassisk musik kan ha stora språng i ett stycke, det har sällan metal . Till viss del kan detta synas i MasVis. Ett stycke som kanske bjuder ett utbrott under en kort tid medans större delen ligger på väldigt låg nivå ger högre crest-faktor än något som ligger mera på en konstant nivå.

Om man gör inspelningar av akustisk musik i lokal utan användning av kompression får man ofta ett rätt "glest" ljud med hög crest-faktor. Det kan för många vara ovant att höra oprocessade inspelningar och den stora skillnaden mellan svaga och starka partier kan ett intryck av att det saknas "drag", "tryck" eller vad det kan vara. På något tycks många tro att det ska vara öronbedövande mest hela tiden oavsett musikgenre. Lite märkligt är det att det på 20-25 år har försvunnit ungefär 10 dB i dynamik på musikutgivningarna inom flertalet av genrer trots att de lagringsmedia vi har idag tillåter större dynamik än någonsin

Användarvisningsbild
joakimfors

Inläggav joakimfors » 2015-12-30 15:09

Jag tänkte främst på dynamik över kortare intervall, inte över hela stycket.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-12-30 20:48

Jag kan intyga att det går att spela in metal med ett "snyggt" histogram och en snörrät allpassgraf, och att det låter alldeles underbart. Och man kan göra det med distade elgitarrer, komprimerade trumljud och sång bara man låter bli att processa den färdiga mixen. Enda problemet med det är att alla andra inspelningar låter trist vid en nivåmatchad jämförelse, och att man tappar lite lusten för genren. Det är när man limiterar och komprimerar den färdiga mixen som ljudet blir grötigt och det blir svårt att höra vad musiken är uppbyggd av.

Metal må vara odynamisk i meningen att man för det mesta öser på fullt hela tiden, men om man bara mixar alla fulltösande instrumenten rakt av, utan processning efter mixen så får ändå signalen en hyfsat hög toppfaktor, typiskt 15-20 dB, "trots" att dynamiken i musikalisk och perceptuell mening är låg.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2015-12-30 20:52

RogerGustavsson skrev: Lite märkligt är det att det på 20-25 år har försvunnit ungefär 10 dB i dynamik på musikutgivningarna inom flertalet av genrer trots att de lagringsmedia vi har idag tillåter större dynamik än någonsin

Är det verkligen märkligt? Produktionerna är ju många ggr anpassade för hörlurar, lyssning i bil etc. Färre och färre sitter ju och spelar sina "skivor" lyssnandes stilla till sin stereo.

/Harryup

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-12-30 21:00

Tarzan skrev:Jag spånar lite från mitt perspektiv som är näst intill helt befriat från kunskap om inspelningsteknik:
Någon som sysslar med ljudproduktion gör lite olika men ändå inom ramen för rimliga mastringar och mixar av samma inspelade ljud och dokumenterar alla effekter som används i olika steg för de olika filerna. Någon annan analyserar filerna med MasVis och antecknar vilka effekter som graferna tyder på ska ha använts i processen. En tredje och minst lika viktig deltagargrupp skulle vara några testlyssnare som får gradera de olika ljudsnuttarna efter hur bra de tycker att de låter utan att vara förblindade av några diagram. Sen jämförs listorna helt enkelt. Helst ska väl testet göras i olika omgångar med lite olika musik för att täcka in olika genrer.

Mm, jag skulle nog göra något sådant också. Jag skulle låta lyssnarna rangordna ett antal olika hårt masteringsprocessade inspelningar och sedan jämföra dem med olika mått som man kan extrahera ur MasVisgraferna. Jag tror jag skulle börja med allpassgrafen.

Man måste dock tänka igenom hela kedjan hur data ska analyseras, att jämföra två perceptuella skattningar (läsa diagram resp lyssna) är nog ganska knepigt, det brukar bli mycket spridning i data då.

Pekka kanske har någon inspelning som finns i en massa olika utgåvor som man skulle kunna använda?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-12-30 21:13

Harryup skrev:
RogerGustavsson skrev: Lite märkligt är det att det på 20-25 år har försvunnit ungefär 10 dB i dynamik på musikutgivningarna inom flertalet av genrer trots att de lagringsmedia vi har idag tillåter större dynamik än någonsin

Är det verkligen märkligt? Produktionerna är ju många ggr anpassade för hörlurar, lyssning i bil etc. Färre och färre sitter ju och spelar sina "skivor" lyssnandes stilla till sin stereo.

/Harryup

Nja, kanske inte ur de spektiven där man lyssnar i en bullrig miljö.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2015-12-30 21:20

För att sprida programmet så skulle man kunna ta kontakt med computeraudiophile.com och erbjuda dom att göra testerna.
Och dessutom då kunna använda verktyget i sina utvärderingar av skivor.
Förvisso är det en "vanlig" site men en med många som lyssnar på digitala filer och som inte ens behöver rippa sina skivor.
Dessutom så är det ju vanligt att man spelar filer med högre upplösning vilket kanske MasVis kanske kan stödja på sikt om efterfrågan finns.
SÅ jag tror att vill man sprida MasVis och strö mera salt i såren på Mastrare så är faktiskt en väldigt liten ankdamm.

/Harryup

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-12-30 21:21

Harryup skrev:

/Harryup

Ja, jag tror du har rätt i att sättet att lyssna på musik har ändrats över tid och att det är vanligare idag att man lyssnar i bullriga miljöer och samtidigt som man gör annat. Det talar för att det är logiskt att inspelningarna blir mer befriade från terrassdynamik, men det talar INTE för att man ska ta ner toppfaktorn i det korta perspektivet.

Jag hoppas på en utveckling där de som spelar in ges verktygen för att frigöra sig från loudnessrejsande och kanske ger ut flera varianter av sina inspelningar. Med nya distributionssätt är ju det väldigt enkelt. Man skulle kunna tänka sig ett scenario där man standardiserar tre olika produktionskategorier, kanske "hifi", "mobile" och "kitchen" och att man i Spotify kan välja att prioritera en av dem om det finns flera utgåvor.

Det har ju sedan länge funnits "radio edits" av låtar.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2015-12-30 21:24

Frigör man sig ifrån att spela upp musiken ifrån plastbitar så finns det ju inget som hindrar producenter att lägga ut verken i flera olika versioner.

/Harryup

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2015-12-30 21:27

Inte utan att jag i omgångar blir orolig då det hänvisas till Spotify som någon slags bra förmedlare av musik.

Personligen har jag mig veterligen lyckats omvända 2 personer att börja lyssna på Tidal istället. Är väl bara 7998 kvar på faktiskt.

/Harryup

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-12-31 00:34

Harryup skrev:Inte utan att jag i omgångar blir orolig då det hänvisas till Spotify som någon slags bra förmedlare av musik.

Personligen har jag mig veterligen lyckats omvända 2 personer att börja lyssna på Tidal istället. Är väl bara 7998 kvar på faktiskt.

/Harryup

För mig representerar Spotify det sätt som folk mest lyssnar på musik idag, men jag instämmer i att de inte verkar bry sig särskilt om ljudkvalitet. Så länge de kan säga att de har hör ljudkvalitet och majoriteten tror på det så kommer de nog inte att vara drivande i ljudkvalitetsfrågor.

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2015-12-31 10:16

Harryup skrev:Frigör man sig ifrån att spela upp musiken ifrån plastbitar så finns det ju inget som hindrar producenter att lägga ut verken i flera olika versioner.

/Harryup

Fast detta kan man ju göra trots att man använder sig av plast. Den minst behandlade mixen får ligga på plast, som ett normerande original, sen kan man lägga ut hur många avarter som helst digitalt.

@Svante: stort tack för ditt ihärdiga arbete. Jag tittar (och försöker förstå) med glädje på alla MasVis:ar som läggs upp här. Ge inte upp!
@Boris: tröttnar du aldrig på att uppfattas som negativ? Jag kan ibland förstå dina ifrågasättande, men som helhet blir det jobbigt som fan.

Henrik
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2015-12-31 10:20

Harryup skrev:Är det verkligen märkligt? Produktionerna är ju många ggr anpassade för hörlurar, lyssning i bil etc. Färre och färre sitter ju och spelar sina "skivor" lyssnandes stilla till sin stereo.

Tror inte det handlar så mycket om att anpassa ljudet till uppspelningssituationen, som det helt enkelt är en önskan att det ska låta så högt som möjligt i förhållande till hur andra album låter. Har ju flera gånger hört mastringstekniker berätta att band/producenter kommit tillbaka med en önskan om att skruva till så att det låter högre eller "hottare".

Harryup skrev:Inte utan att jag i omgångar blir orolig då det hänvisas till Spotify som någon slags bra förmedlare av musik.

Under bra förutsättningar och med "normalt" programmaterial kan jag sväva på att du inte hör någon som helst skillnad mellan samma musik uppspelad på Spotify (premium med högsta bitrate) och CD/Tidal/nedladdning i valfri kvalitet.

Det var väl några år sen vi gjorde ett ryck här på faktiskt och jämförde nåt spår med Bela Fleck (heter han väl) med Spotify och CD och det var ingen skillnad varken på ljudet eller i MasVis.

Svante skrev:För mig representerar Spotify det sätt som folk mest lyssnar på musik idag, men jag instämmer i att de inte verkar bry sig särskilt om ljudkvalitet. Så länge de kan säga att de har hör ljudkvalitet och majoriteten tror på det så kommer de nog inte att vara drivande i ljudkvalitetsfrågor.

Jo, men minsta gemensanna nämnaren för denna majoritet är nog att de inte bryr sig om att undersöka vad som verkligen är hög ljudkvalitet (de har säkert andra roliga saker att fylla sina liv med :) ) -- inte att de är Spotify-lyssnare. Jag lyssnar på Spotify (inte uteslutande) och jag bryr mig.

Frågan om ljudkvalitet på musiken borde vara en fråga för de som har detta som profession - men denna grupp har ju till stora delar idiotförklarat sig själva genom att förstöra musiken som dom har gjort.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-12-31 11:41

Conan skrev:Under bra förutsättningar och med "normalt" programmaterial kan jag sväva på att du inte hör någon som helst skillnad mellan samma musik uppspelad på Spotify (premium med högsta bitrate) och CD/Tidal/nedladdning i valfri kvalitet.

Det var väl några år sen vi gjorde ett ryck här på faktiskt och jämförde nåt spår med Bela Fleck (heter han väl) med Spotify och CD och det var ingen skillnad varken på ljudet eller i MasVis.

Det blir lite som att välja mellan pest och kolera. Strömningstjänsterna bjuder i regel bara på de senaste remastrade versionerna av fonogrammen. Äldre versioner utgivna innan mastringshysterin bröt ut får man sällan. En del funktioner är väl inbyggda i mjukvaran som Spotify's "Använd samma volym på alla spår"? Jag antar det ställer till en del. Även andra uppspelningsprogram som t.ex. VLC verkar ha liknande komprimeringar om volymen ställs på max. Märker på bussen till jobbet hur folk försöker överrösta omgivningsbullret med hög volym, ofta tokhögt. De proppar som medföljer mobiltelefonerna är i regel värdelösa när det gäller isolation mot omgivningen. Lösningen är att använda isolerande lurar eller täta in-ear.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2015-12-31 12:09

Att leta upp spår som man inte hör nån skillnad på går säkert lätt men för mig är Spotify så ojämt att det är fullständigt ointressant. Att köpa en anläggning som färgar extremt lite och mata den med onödigt dålig ljudkvalite' ser jag inte som någon vits. Har Spotify premium som tjejen och ungar använder. Kör Tidal via Roon själv där jag slipper spela musik som jag har själv via Tidal. Roon väver ihop Tidal med ens egen samling. Så jag kan alltid välja att spela den version med bästa ljudet. Misstänker att en del på faktiskt sitter och lyssnar på lågupplösta spellistor i Spotify trots att de har skivan.
Att Tidal kostar 100 kr mer i månaden ser personligen inte det som något skäl om man är villig att lägga ganska mycket pengar i övrigt på anläggningen. Motsvarar ju ungefär vad en cd-skiva i månaden kostar.
Misstänker att de som tycker Spotify duger kanske lyssnat mer på andra än på alternativa musiktjänster.

/Harryup

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2015-12-31 12:26

Använder inte Tidal samma utgåvor/masters som Spotify och hur vet man i så fall detta?
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2015-12-31 13:06

Håller med om mkt i ditt svar på mitt inlägg Svante. En del skulle jag såklart uttryckt annorlunda men att någon slags kritisk granskning av MasVis vore intressant är vi helt ense om.

Dock, när det gäller vad som är det"normala" under mixnig borde du uppdatera dig. Att man använder kompressor på masterbussen är inget direkt ovanligt och självklart används en massa andra kompressorer på de olika kanalerna vid mixningen.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-12-31 13:09

PerStromgren skrev:Var hittar jag information om vad som "typiskt" händer med musiken från mikrofon till skiva? Jag tänker då främst på den musik som vi oftast brukar köra MasVis på.

Det kanske finns en intervju med något inside-orakel på tuben? Någon som vet?

Boris, är det rentav dig jag söker?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2015-12-31 13:20

Nej tyvärr, det är inte vad jag sysslar med till vardags
Men finns säkert massor på webben, hittade denna tråden lite snabbt på Studio.se.(kan vara skräp inte kollat så noga)
Amerikanska sidor och forum finns massor

http://forum.studio.se/topic/96895-mixa-med-kompressor-pa-masterkanalen/

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-12-31 13:35

Tack för länken.

Är det dessa herrar som matar oss med musik, är det ju inte konstigt att det låter komprimerat...
... tycker jag!

Per

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi