Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
galder skrev:I L8 konstruktionen avlastas mellanregistret från lägsta registret vilket medför bättre renhet för det elementet, och högre effekttålighet. Samtidigt så kan du utnyttja ett enkelt filter för lågbas, högbasdelningen (mellanregistrets avrullning nedåt i frekvens) i.o.m. att mellanregister/baselement är seriekopplade.
Sidomontering av basen medför att man får svårare att med hörseln riktningsbestämma lågbasdelen.
torde skrev:Min tanke var att över ca 7500 Hz så har Peerless diskanterna en sänkning av ljudtrycket med mellan 5dB och 15dB beroende på vilken frekvens vi tittar på. Min enkla tanke var att om vi med kepsen skär av allt ljud med en "off vinkel" > 30 grader så bibehåller vi tonbalansen mellan direktljud och reflekterat ljud. Menar Du att detta inte är möjligt?matssvensson skrev:Men du kan inte dämpa bort mörk klang för att skapa ett ljusare resultat (som jag läser det du skriver). Dämpar du bort bort något blir per definition klangen mörkare, eftersom höga frekvenser absorberas mer effektivt än låga frekvenser
torde skrev:Läser man t.ex. V Dickason så är uppfattningen att spolar och kondensatorer introducerar förvrängning i ljudet. Det bästa är därför att starta med högtalarelement som uppför sig bra och inte har några uppbrytningar - då kan delningsfiltren förenklas och ljudet vinner på det.matssvensson skrev:Visst kan det vara eftersträvansvärt att arbeta med så enkla filterlösningar som möjligt, men exempelvis en mer komplex lösning med brantare delning kan också skydda ett elementet från att generera stora mängder distortion.
torde skrev:angende tidsriktigheten så är det som Du säger - det beror på elementplaceringen och filterutformningen. Enligt Carssonkult är filtret i OA-52 assymetriskt med ett första ordningens filter för basen och 2:a ordningens för diskanten. En hypotes är att det gjordes för att kompensera för den lutande baffeln - kan det vara så? Och den stegformade baffeln gjordes för att linjera upp de akustiska centrumen för diskant och bas - kan det vara så?matssvensson skrev: Nja. Möjligen fysiskt justerade i baffelns riktning. Men det är ju normalt inte den riktningen du lyssnar i
torde skrev:. Det är ett aktivt delningsfilter där man kan justera delningsfrekvens, SPL-nivå samt tidsförskjutning.matssvensson skrev:d) Hur ser ett delningsfilter ut som inte är statiskt med avseende på delningsfrekvens och SPL
torde skrev:Vad skulle vinsten ljudmässigt vara med att behålla den hårda kanten? Den bör kunna ge upphov till tidiga reflexer som inte är önskvärda! - Kanske är det att "börja ösa med tesked" - men vi talar nu om principer för att nå någon form av ideal.matssvensson skrev: Om Stig hade velat ha en keps på undersidan av diskanten hade han nog satt dit en sån. Att sätta en sån hård hylla under diskanten skulle jag gissa var fullt medvetet, för att påverka strålningen och reflexer i just den riktningen.
Samtidigt har jag förstått att vi inte vill att det reflekterade ljudet skall ha samma SPL som det direkta - vi vill ju behålla en klar och ren stereobild.matssvensson skrev: Börjar du skära bort strålning i vissa riktningar minskar du den reflekterade mängden ljud och då tappar det reflekterade ljudet styrka i förhållande till direktljudet. Det kan du delvis kompensera med att medvetet skicka ut extra mycket energi i andra riktningar (utanför direktljudsriktningen), men det blir en delikat balansgång att vandra på eftersom du då försöker balansera en brist med en annan.
torde skrev:Samtidigt har jag förstått att vi inte vill att det reflekterade ljudet skall ha samma SPL som det direkta - vi vill ju behålla en klar och ren stereobild.matssvensson skrev: Börjar du skära bort strålning i vissa riktningar minskar du den reflekterade mängden ljud och då tappar det reflekterade ljudet styrka i förhållande till direktljudet. Det kan du delvis kompensera med att medvetet skicka ut extra mycket energi i andra riktningar (utanför direktljudsriktningen), men det blir en delikat balansgång att vandra på eftersom du då försöker balansera en brist med en annan.
lennartj skrev:Om man gläntar på dörren till ett rum där ett par ortoakustiska högtalare står och spelar akustisk musik för fullt ska det låta som om det spelas live i rummet.
Om där i stället står ett par panelhögtalare (magnetostat eller elektrostat) eller hornhögtalare låter det i allmänhet "högtalarmusik" lång väg för med sin begränsade spridning faller deras energirespons mot högre frekvenser.
lennartj skrev:Om man gläntar på dörren till ett rum där ett par ortoakustiska högtalare står och spelar akustisk musik för fullt ska det låta som om det spelas live i rummet.
Om där i stället står ett par panelhögtalare (magnetostat eller elektrostat) eller hornhögtalare låter det i allmänhet "högtalarmusik" lång väg för med sin begränsade spridning faller deras energirespons mot högre frekvenser.
PerStromgren skrev:IÖ skrev en bra utläggning om huruvida illusionen av livemusik i lyssningsrummet när man befinner sig utanför detsamma är en bra indikator på en bra anläggning eller inte. Han hävdar att så inte är fallet.
(paa, hjälp mig hitta tråden!)
paa skrev:PerStromgren skrev:IÖ skrev en bra utläggning om huruvida illusionen av livemusik i lyssningsrummet när man befinner sig utanför detsamma är en bra indikator på en bra anläggning eller inte. Han hävdar att så inte är fallet.
viewtopic.php?p=620853#p620853
paa skrev:PerStromgren skrev:IÖ skrev en bra utläggning om huruvida illusionen av livemusik i lyssningsrummet när man befinner sig utanför detsamma är en bra indikator på en bra anläggning eller inte. Han hävdar att så inte är fallet.
viewtopic.php?p=620853#p620853
matssvensson skrev:Kontrollerad och jämn spridning av ljudet genom hela frekvensområdet. Minimera inverkan av destruktiva reflexer och maximera inverkan av konstruktiva reflexer. Balansera basavstämningen mot beräknad rumsförstärkning från begränsningytorna. Element med låg distortion i sitt användningsområde. Välavvägda filter utan onödig komplexitet. Plus en massa andra saker säkert. Inte nödvändigtvis rak tonkurva, men psykoakustiskt rätt tonkurva i bestämda riktningar. Ungefär så.
matssvensson skrev:Jag själv försöker fokusera på att minimera tidiga reflexerna som kommer från samma riktning som högtalarna, och som då vår hörsel har svårt att separera från högtalarens direktljud. Senare reflexer (>6 ms) från andra riktningar är däremot bra tycker jag.
torde skrev:Mycket intressant! Temat för denna tråd är ju "Ortoakustiska principen - förbättringsbar?". Vill Du dela med Dig av din syn på vad Stig Carlssons begrepp Ortoakustik innebar när det gäller de konkreta konstruktionslösningar som framförallt OA-52 baserats på, vilken din egen ljudfilosofi är och var överensstämmelse resp skillnader ligger?IngOehman skrev:omvärderade Stig och hans arbete efter att ha lärt känna honom och hans tankar. De låg mycket närmare mina tankar än jag trodde innan vi lärde känna varandra. Men ändå fanns en hel del skillnader också.
Du gav även en kommentar till min konstruktionsskiss att den skulle avvika från de ortoakustiska principerna - på vilket sätt och med vilken effekt - negativ/positiv.?
Nattlorden skrev:Torde - var medveten om att det föreliggen en lätt tävlan om vem som kände Stig bäst och/eller minns bäst... Så ett svar på din fråga enkelt kan vara upptakt på en ny bråkomgång.
matssvensson skrev:Ortoakustik eller inte, jag har varit inne på parametrar
matssvensson skrev:Mina dipolära högtalare ger mig egenskaper som hjälper mig med flera av dessa param
Kraniet skrev: Stig inkluderade ju trevägare i sina patent
lennartj skrev:Ingen vet väl ännu om han får möjlighet att ta upp projektet igen
lennartj skrev:målar de upp en magnifik ljudbild med naturlig höjd
IngOehman skrev:resande fot och skall försöka utveckla om några veckor då jag har mera tid. Lite kort dock redan nu, så ville Stig ha (primär)reflexer från sidoväggarna, och tillräckligt avstånd till dessa, mist en meter från högtalare till sidovägg (OA-51), gärna mera med OA-52 (vars element ju sitter nära ytterkanten på högtalarna). De kräver rätt så stora rum om de skall låta som de gjorde hos honom. Högt i tak ville han ha också, gärna tre meter eller mera
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster