Moderator: Redaktörer
Svante skrev:Nu har jag lyssnat lite starkare, men fortfarande i datorhögtalarna, det pumpar redan i det tysta partiet, ljudet "duckar" liksom vid varje slag på bastrumman. Och uj, ja det blev ännu värre i det starka partiet... Som om någon sitter och drar upp och ner volymen hela tiden. Irriterande! Alltså, hon tar ju i när hon sjunger starkt, varför ska man stjäla den styrkan ifrån henne?
Svante skrev:Nu har jag lyssnat lite starkare, men fortfarande i datorhögtalarna, det pumpar redan i det tysta partiet, ljudet "duckar" liksom vid varje slag på bastrumman. Och uj, ja det blev ännu värre i det starka partiet... Som om någon sitter och drar upp och ner volymen hela tiden. Irriterande! Alltså, hon tar ju i när hon sjunger starkt, varför ska man stjäla den styrkan ifrån henne?
BORIS skrev:ABBA konserter, omänskliga TV-hallåor, sumpade förväntningar, multipla !!!!, dålig reklam, inskickade klagobrev och favorit programmet Så Ska Det Låta förstört, allt i en enda lång sorglig uppvisning i konsten att vara en gnällig jävel. Sorglig läsning helt enkelt men VAd i helvete har det med MasVis att göra?
Svante skrev: Snart vill ingen lyssna på eländet längre. Snart blir musik ute.
sportbilsentusiasten skrev:Svante skrev: Snart vill ingen lyssna på eländet längre. Snart blir musik ute.
Tvärt om.
Har väl aldrig varit så inne att lyssna på musik som nu!
Svante skrev:sportbilsentusiasten skrev:Svante skrev: Snart vill ingen lyssna på eländet längre. Snart blir musik ute.
Tvärt om.
Ptja, definiera "lyssna". Att ha musik igång samtidigt som man gör annat kanske. Men att sätta sig ner och lyssna på musik, bara, hur vanligt är det?
sportbilsentusiasten skrev:Svante skrev:sportbilsentusiasten skrev:Tvärt om.
Ptja, definiera "lyssna". Att ha musik igång samtidigt som man gör annat kanske. Men att sätta sig ner och lyssna på musik, bara, hur vanligt är det?
Vadå kanske?
Lyssna på musik görs idag överallt. Hela tiden. Då man gör annat eller inte. Skulle det inte räknas som lyssnande om man gör annat samtidigt?
Om du tror att de som gör annat utöver musiklyssnandet inte njuter, har du fel.
Det lyssnas mer musik nu är någonsin tidigare - så det du skrev torde inte stämma. Jo många vill lyssna på "eländet"![]()
Det känns lite elistiskt att bestämma vad som är bra och dåligt...då de som lyssnar på "eländet" uppenbarligen njuter och gör det ofta o mycket.
Min erfarenhet är dessutom att "eländig" musik som spelas upp på verkligen BRA anläggningar är i högsta grad njutbara.
Jag har dock hört massa sk transparanta anläggningar som visserligen gräver fram alla detaljer men som fullkomligt berövar musiken från all känsla så att musikens själ helt förstörs. Av musiken blir bara en massa ljud kvar.
Ursäkta raljerande nedan men läs och begrunda:
Ett fåtal ljudnördar ondgör sig över inspelningarna istället för att fundera på varför skivan tokälskas av andra.
"de fattar ju inte hur kass inspelad den är..." får man sedan läsa på olika forum. Medan de som sitter med "skitdåliga" system och iPhones diggar skivan som tusan och fattar inte varför ett fåtal ljudnördar hetsar upp sig![]()
Vilka har den bästa återgivningen? De som bara hittar felen eller de som njuter? Jag vet vad jag hade valt!
Min erfarenhet är dessutom att "eländig" musik som spelas upp på verkligen BRA anläggningar är i högsta grad njutbara.
Jag har dock hört massa sk transparanta anläggningar som visserligen gräver fram alla detaljer men som fullkomligt berövar musiken från all känsla så att musikens själ helt förstörs. Av musiken blir bara en massa ljud kvar
Conan skrev:Man va´f... vad är det ni säger egentligen, sportbilsentusiasten, FBK m.fl: TYCKER NI DET LÅTER OK OM SÖNDERMASTRAD MUSIK!?
Svante skrev: Snart vill ingen lyssna på eländet längre. Snart blir musik ute.
sportsbilsentusiasten skrev:Det skrev jag inte.
Jag bemötte vad Svante skrev, då jag inte höll med.
IngOehman skrev:För övrigt tycker jag det ser ut som om de poänger som Svante försöker föra fram är några ni inte vill lyssna till.
Ni behöver självklart inte hålla med, men ni kan väl försöka förstå vad Svante menar istället för att försöka missförstå det och hitta fel i det? Ni är väl båda gamla nog att kunna förstå och framförallt minnas det som Svante talar om - tiden då man (nästan alla i ung ålder) verkligen satte sig ned och bara lyssnade på musik. Inte bara "hade musik på".
IngOehman skrev:Men man kommer inte ifrån att man kan sätta nästan valfri ungdom framför en god anläggning och spela ett fonogram som de kan köpa, och sedan spela samma fonogram direkt från studion, omastrat, och de frågar nästan alltid något i stil med varför musiken förstörs i mastringen på det där viset. Det är öronöppnare av sådana slag som behövs.
IngOehman skrev:Jag tycker uppgivenheten och ibland till och med aktivt motstånd mot "bättre ljud" är mycket tråkigt att se. Om man verkligen inte bryr sig, så varför bry sig? Låt dem som bryr sig arbeta för en bättre återgivning. Om ni inte bryr er så visa det då - bry er inte.
Conan skrev:sportsbilsentusiasten skrev:Det skrev jag inte.
Jag bemötte vad Svante skrev, då jag inte höll med.
Jo men nu var det ju ljudkvaliteten som var "eländig" pga tokmastring. Bra musik behöver nästan alla för att ha ett rikt liv, och musiken i sig "överlever" ju mycket eländig hantering och uppspelning, men det gynnar ju inte någons möjlighet att lyssna och njuta när det låter skit. Kan du hålla med om det? Varför då inte försöka dra åt samma håll för att försöka göra nåt åt eländet?
sportbilsentusiasten skrev:Svante skrev:sportbilsentusiasten skrev:Tvärt om.
Vadå kanske?
Lyssna på musik görs idag överallt. Hela tiden. Då man gör annat eller inte. Skulle det inte räknas som lyssnande om man gör annat samtidigt?
Om du tror att de som gör annat utöver musiklyssnandet inte njuter, har du fel.
Det lyssnas mer musik nu är någonsin tidigare - så det du skrev torde inte stämma. Jo många vill lyssna på "eländet"![]()
Det känns lite elistiskt att bestämma vad som är bra och dåligt...då de som lyssnar på "eländet" uppenbarligen njuter och gör det ofta o mycket.
Jag har dock hört massa sk transparanta anläggningar som visserligen gräver fram alla detaljer men som fullkomligt berövar musiken från all känsla så att musikens själ helt förstörs. Av musiken blir bara en massa ljud kvar.
Ursäkta raljerande nedan men läs och begrunda:
Ett fåtal ljudnördar ondgör sig över inspelningarna istället för att fundera på varför skivan tokälskas av andra.
"de fattar ju inte hur kass inspelad den är..." får man sedan läsa på olika forum. Medan de som sitter med "skitdåliga" system och iPhones diggar skivan som tusan och fattar inte varför ett fåtal ljudnördar hetsar upp sig![]()
Vilka har den bästa återgivningen? De som bara hittar felen eller de som njuter? Jag vet vad jag hade valt!
Svante skrev:Du får det att låta som att man antingen ska göra produktioner för många eller för få.
sportbilsentusiasten skrev:Svante skrev:Du får det att låta som att man antingen ska göra produktioner för många eller för få.
Fast det menar jag inte.
Dock får man inse att bolagen endast ser till pengarna och de stora intäktsströmmarna kommer inte från oss fåtal entusiaster.
sportbilsentusiasten skrev:Varför påstår du att jag inte drar åt samma håll? Klart jag tycker tokmastring är kass.Men man ska samtidigt vara realist. Vilka är vi att bestämma vad som är skit?
sportbilsentusiasten skrev:Och har det undgått dig att det lyssnas på musik överallt idag? men trots det är det bara ett fåtal som klagar...
Du påstår att det låter skit...andra diggar som tusan.
sportbilsentusiasten skrev:Att man inte sitter ned o lyssnar på musik som förr, beror inte på att musiken är ändrad, sämre, tokmastrad - det beror på att man inte sitter ned överhuvudtaget längre! Det gäller inte bara musiklyssning. Ser ni inte detta i samhället? Man läser inte böcker/tidningar heller som förr, man tar in information på en liten skärm i form av tv-serier o youtubeklipp. I rörelse! Överallt!
E skrev:sportbilsentusiasten skrev:Att man inte sitter ned o lyssnar på musik som förr, beror inte på att musiken är ändrad, sämre, tokmastrad - det beror på att man inte sitter ned överhuvudtaget längre! Det gäller inte bara musiklyssning. Ser ni inte detta i samhället? Man läser inte böcker/tidningar heller som förr, man tar in information på en liten skärm i form av tv-serier o youtubeklipp. I rörelse! Överallt!
Så att människor har blivit alltmer stillasittande, det är bara nåt hitte-på?
Mvh E*
Harryup skrev:E skrev:sportbilsentusiasten skrev:Att man inte sitter ned o lyssnar på musik som förr, beror inte på att musiken är ändrad, sämre, tokmastrad - det beror på att man inte sitter ned överhuvudtaget längre! Det gäller inte bara musiklyssning. Ser ni inte detta i samhället? Man läser inte böcker/tidningar heller som förr, man tar in information på en liten skärm i form av tv-serier o youtubeklipp. I rörelse! Överallt!
Mvh E*
Jag tror det är farligt att dra alltför mycket slutsatser om hur mastering har påverkat samhället i stort. Oneklingen så kom ju masteringsproblemet efter att man börjat lyssna mer i störande miljöer typ, i bilen eller på stan inte tvärtom. Det är ju inte så att mastringen med 100% säkerhet har gjort att folk tittar mer på TV eller filmer hemma än sitter still och lyssnar på musik. När jag växte upp så visste man att nu är det bara 18 dagar kvar till nästa Bowie-skiva. Idag skulle Bowie kunna ge ut en ny skiva och man skulle kunna missa det i det massiva utbudet av "allting". Det som visades på TV var 2 kanaler med Kalle Anka på julafton och möjligen någon mer gång under året. Man kunde se en del landskamper i hockey och fotboll, aldrig kunna välja mellan att se alla matcher i varje ifrån 5-6 olika länder. Och många är ju streamade så det går att se om när det passar en.
Så att diskutera om mastringsdelen är en stor eller mindre av del folks ändring av lyssningsmönster är nog inte så lätt. För vore det bara mastringen så kunde ju folk spela sina gamla skivor främst och inte ens bli drabbade av problemet. Men man vill ju höra ny musik eller nya versioner eller av nya artister så det är ju svårt att bara hålla sig till gamla inspelningar. Och kanske 4K eller takhögtalarna i Athmos är mera viktiga för folk framöver än bättre mastringar oavsett hur mycket extra man skulle njuta av dom. Mastringsproblemet är illa men jag har svårt att se att man skall kunna uttala sig om hur viktigt problemet är för folk som inte ens känner till att dom är drabbade. Att man kan märka en skillnad vid jämförelser innebär ju tyvärr inte att det sprider sig som ringar på vattnet och man hör om det på Plus. Men visst kan man hoppas att det blir en förbättring och att R128 när den nu kan tänkas börja gälla skall kunna påskynda att man får roligare skivor.
Men folk sitter säkert mera still hemma, men idag framför TV'n.
/Harryup
E skrev:sportbilsentusiasten skrev:Att man inte sitter ned o lyssnar på musik som förr, beror inte på att musiken är ändrad, sämre, tokmastrad - det beror på att man inte sitter ned överhuvudtaget längre! Det gäller inte bara musiklyssning. Ser ni inte detta i samhället? Man läser inte böcker/tidningar heller som förr, man tar in information på en liten skärm i form av tv-serier o youtubeklipp. I rörelse! Överallt!
Mvh E*
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 33 gäster