Moderator: Redaktörer
vattuvarg skrev:Om det är vettigt eller inte vet jag inte men personligen önskar jag mig lägre frekvenser än de som piP/piPs kan återge. Har tidigare frågat om något basstödsliknande till just piP av den anledningen. En djupbasversion av pi25 skulle vara ett annat sätt att nå samma resultat.
Nattlorden skrev:Går bra med mycket bas till piP också...
[ Bild ]
BPM skrev:Nattlorden skrev:Går bra med mycket bas till piP också...
[ Bild ]
Har sett den där bilden rätt många gånger nu men blir fortfarande helt tagen när jag ser den.. Nr.1 på faktiskt bas overkill-lista (2:an är en bild jag sett på ett system med mupps i toppen och två stora lådor med SLS12 under..).
vattuvarg skrev:Om det är vettigt eller inte vet jag inte men personligen önskar jag mig lägre frekvenser än de som piP/piPs kan återge. Har tidigare frågat om något basstödsliknande till just piP av den anledningen. En djupbasversion av pi25 skulle vara ett annat sätt att nå samma resultat.
Xenod skrev:vattuvarg skrev:Om det är vettigt eller inte vet jag inte men personligen önskar jag mig lägre frekvenser än de som piP/piPs kan återge. Har tidigare frågat om något basstödsliknande till just piP av den anledningen. En djupbasversion av pi25 skulle vara ett annat sätt att nå samma resultat.
Jag har haft prof-Y2 och i28 i 3 stycken ganska ickeoptimala rum där jag har upplevt att piP i IÖs demorum går djupare(!). Nu har jag dem i en dedikerad hemmabio och nu är mina basmoduler med i matchen igen!
Vad jag vill säga med detta är att rummet kan spela större spratt med basen än man kanske kan tro, och basresonanserna kan maskera den djupaste basen så att nyttan av den blir nästan noll och ingenting. Så ett tips från mig är att utreda hur rummet beter sig i basen först och se om det finns något att göra där. En fix i rummet kan göra att du upplever en djupare och mer artikulerad bas som du kanske blir nöjd med utan högtalarbyten!
IngOehman skrev:Det kan även vara lite tvärtom, t ex att man har högtalarna i ett rum som undertrycker säg 30 - 50 Hz, och att basen i rummet alltså spelas snyggt ned till bara 50 Hz (vilket täcker in den mesta bas som finns på fonogrammen), men några fonogram man har, har toner under det, t ex lägsta E på en el- eller ståbas (41,2 Hz) - och då man hör den lite svagt så kanske man tänker "det vore trevligt om högtalaren gick lite djupare". Men det är ju inte djupbasbrist som är problemet, utan det urholkade registret runt djupbastonerna (t ex lägsta tonen som en elbas kan spela, en normalstämd fyrsträngad alltså).
Men högtalaren kanske redan spelar snyggt ned till 30 Hz, så om den hade gått ned till 20, 10 eller till och med 5 Hz så hade ju inte fonogrammet ifråga imponerat ett dugg mera. Problemet fanns ju i djupbasen (kontraoktaven, 32-64 Hz) inte ännu lägre ned, alltså Sub-kontra-oktaven (där väldigt lite ljud spelas från de flesta musikinstrument).
- - -
Så om man tycker att det fattas djupbas så kan det bero på en för svag kontra-oktav. Jag tror det rent av rätt så ofta är så. Och det i sin tur kan bero på att högtalaren som används är för svag under 60-70 Hz (det är vanligt, många högtalare ger ifrån sig mycket mera energi mellan 65 och några hundra Hz, än under 65 Hz) eller att rummet undertrycker den oktaven.
Och då hjälper det ju inte att fylla på under 32 Hz. Det är förstås inte en försämring att göra det heller, utan en förbättring, men det hjälper inte mot de toner som saknas i djupbas/kontraregistret (32-64 Hz).
Återger man registret ned till runt 32 Hz väl så upplever de flesta att det finns påtagligt god djupbasförmåga. Både piP och pi25 klarar det. Men är inte rummet med på noterna...
Ofta är det lättast att få bukt på krånglande rum med hjälp av att tillgripa ett delat system. Inställnings- och möbleringsmöjligheterna blir ju mycket rikare då.
Vh, iö
- - - - -
PS. Ursäkta att jag blandar in lite begrepp från musikvärlden, men ibland gör det sammanhangen lättare att förstå eftersom det inte är tongeneratorer utan musikinstrument som är vanligaste ljudkällor på fonogrammen.
Kontraoktaven är alltså den som sträcker sig från 32 till 64 Hz, och den som (med några få undantag) innehåller de allra djupaste tonerna som spelas tonerna i oktaven spänner sig från C (33 Hz) till H (62 Hz). En ton som ligger ungefär mitt i den oktaven är den vanligaste "lägsta frekvensen" i musik, nämligen E, 41,2 Hz.
De allra flesta högtalare klarar INTE att återge kontraoktaven tillfyllest, ens i ett perfekt rum, och till det kommer att många rum är allt annat än perfekta.
Med högtalare som kan återge kontraokaven väl (både piP och pi25 kan det, de går typiskt ned till 30 Hz i goda rum) men ett rum som ställer till nämnd oktav, så menar jag att det är bättre investerad tid att försöka komma till rätta med problemen i kontraoktaven genom att rätta till problemen i rummet, än att modifiera högtalarna så de blir ännu sämre i kontraoktaven, men kanske sträcker sig ned en liten bit i subkontra-oktaven.
Därmed inte sagt att det är detta med urholkad kontraoktav som drabbat Wattuvarg, jag bara diskuterar lite runt ämnet. Kommer med lite generella spekulationer om vad som kan bli hur och vad som kan göras åt det.
BPM skrev:Nattlorden skrev:Går bra med mycket bas till piP också...
[ Bild ]
Har sett den där bilden rätt många gånger nu men blir fortfarande helt tagen när jag ser den.. Nr.1 på faktiskt bas overkill-lista (2:an är en bild jag sett på ett system med mupps i toppen och två stora lådor med SLS12 under..).
bakerman22 skrev:BPM skrev:Nattlorden skrev:Går bra med mycket bas till piP också...
[ Bild ]
Jag har en LMS 5400 driven av ett bryggat EP2500 i köket. Får jag vara trea på din lista?
BPM skrev:bakerman22 skrev:BPM skrev:
Jag har en LMS 5400 driven av ett bryggat EP2500 i köket. Får jag vara trea på din lista?
Inte om du även har ett par i16s eller något som toppar..*s*
Du har däremot ett sjukt huvudsystem.. Värsta basriggen men toppar som gör att det ändå inte är extrem bas overkill. Byt plats på topparna i köket med topparna i huvudanläggningen så får du vara delad 1:a på listan
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster