Ändra pi25 för lägre basfrekvenser?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
vattuvarg

Ändra pi25 för lägre basfrekvenser?

Inläggav vattuvarg » 2016-01-03 20:10

Enligt manifestet spelar pi25 ungefär lika långt ner i basfrekvenserna som piP. Skulle det gå att bygga en variant som spelar material med lägre frekvenser? ...utan att använda basstöd?
lenovo laptop \ evo 4 dac \ adafruit amp \ sony speakers - - - https://wordsmith.social/vattuvarg/

Användarvisningsbild
BPM

Re: Ändra pi25 för lägre basfrekvenser?

Inläggav BPM » 2016-01-03 21:04

Är det vettigt? Om man skulle släppa på för lägre frekvenser skulle man ju sluta med en högtalare som inte har högre ljudtryckskapacitet än piP...
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
vattuvarg

Inläggav vattuvarg » 2016-01-03 21:18

Om det är vettigt eller inte vet jag inte men personligen önskar jag mig lägre frekvenser än de som piP/piPs kan återge. Har tidigare frågat om något basstödsliknande till just piP av den anledningen. En djupbasversion av pi25 skulle vara ett annat sätt att nå samma resultat.
lenovo laptop \ evo 4 dac \ adafruit amp \ sony speakers - - - https://wordsmith.social/vattuvarg/

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2016-01-03 21:44

vattuvarg skrev:Om det är vettigt eller inte vet jag inte men personligen önskar jag mig lägre frekvenser än de som piP/piPs kan återge. Har tidigare frågat om något basstödsliknande till just piP av den anledningen. En djupbasversion av pi25 skulle vara ett annat sätt att nå samma resultat.

Utan att svara för Ingvar så är min bild av honom att han är alldeles för kompromissovillig för att komma på tanken.. En pi25 som släpps ner ytterligare i frekvens (om elementet ens tillåter det) skulle innebära kompromisser på annat håll och då är det nog kört.
Frågan är väl varför man vill ha ner en pi25 i frekvens. Vill man ha djupare bas så är väl inte p-P2 dyrare än mellanskillnaden mellan piP och pi25 och p-P2 är ju betydligt med kapabelt än vad pi25 någonsin skulle kunna bli. Men det är klart..Har man ingen bioreceiver med filter och zone2 för att driva basarna direkt så kan ju ett slutsteg och en filterlösning få det att ge sig iväg en bit i pengar..
Har du testat med en sub till piP? Delar man riktigt lågt, säg 30-35Hz, så är det inte längre lika kritiskt med att ha basar i antal och t.ex eljulio här på forumet kör ju piP med en ensam sub och verkar ha fått till det riktigt bra.
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-01-03 21:55

Går bra med mycket bas till piP också...
Bild
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-01-03 22:19

Elementet är inte lämpligt att stämma av lägre som jag ser det.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2016-01-03 22:32

Nattlorden skrev:Går bra med mycket bas till piP också...
[ Bild ]

Har sett den där bilden rätt många gånger nu men blir fortfarande helt tagen när jag ser den.. Nr.1 på faktiskt bas overkill-lista (2:an är en bild jag sett på ett system med mupps i toppen och två stora lådor med SLS12 under..).
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-01-03 22:50

BPM skrev:
[ Bild ]

Har sett den där bilden rätt många gånger nu men blir fortfarande helt tagen när jag ser den.. Nr.1 på faktiskt bas overkill-lista (2:an är en bild jag sett på ett system med mupps i toppen och två stora lådor med SLS12 under..).

Fast mest overkill då var inte basen, utan antal Watt till piP (bryggade NAD208)... 8)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
vattuvarg

Inläggav vattuvarg » 2016-01-03 23:48

Känns inte mycket vits att köpa högtalare med samma omfång men fler decibel när det är omfånget jag vill öka ner mot basfrekvenserna. Det går att spela tillräckligt starkt (för mig och min familj) med piPs (eftersom redan piP räcker med råge).

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-01-04 00:17

Ja men då låter det som att det är pi60 eller basar som du behöver.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-01-04 00:20

Jag förstår din synvinkel, men jag måste ju ta hänsyn till vad som är rimligt på alla tänkbara plan, inklusive att man skall kunna spela även högklassig superdynamisk musik, och då blir det lätt att överstyra högtalare, även om man inte spelar så starkt.

Å andra sidan kan någon förvisso hävda att de som regel inte spelar dynamisk musik, och därför inte behöver klara några utbrott eller kraftiga transienttoppar, men då är det ju också så, att sådan musik som saknar det nästan alltid saknar även djupbas...

Man kan även hävda att man faktiskt inte spelar starkare än att systemet klarar alla utbrott och transienttoppar även på de mest dynamiska programmaterialen, och då är min kommentar att det då är tveksamt om man verkligen kommer att komma upp över hörtröskeln vi de riktigt låga frekvenserna? Att kunna spela riktigt, riktigt djup bas är ju liksom rätt meningslöst om man inte gör det så starkt att det hörs.

Jag tror mitt råd till den som inte tycker sig spela speciellt starkt med som vill kunna spela mycket låga frekvenser, måste bli att köra med t ex iP och ett par underavstämda profX (+ infra eq). Då har man ju även möjlighet att i någon mån kompensera för rummets tendens att hjälpa eller inte hjälpa de riktigt låga frekvenserna.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
vattuvarg

Inläggav vattuvarg » 2016-01-04 00:26

Tack för svaret, IÖ. Det verkar som om jag får nöja mig med piPs.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-01-04 03:49

Ja, pi25 kan i varje fall inte sträckas ut längre i frekvens nedåt utan att försämra ljudkvaliteten för den del av basolrådet som de kan återge nu.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Xenod

Inläggav Xenod » 2016-01-05 12:37

vattuvarg skrev:Om det är vettigt eller inte vet jag inte men personligen önskar jag mig lägre frekvenser än de som piP/piPs kan återge. Har tidigare frågat om något basstödsliknande till just piP av den anledningen. En djupbasversion av pi25 skulle vara ett annat sätt att nå samma resultat.

Jag har haft prof-Y2 och i28 i 3 stycken ganska ickeoptimala rum där jag har upplevt att piP i IÖs demorum går djupare(!). Nu har jag dem i en dedikerad hemmabio och nu är mina basmoduler med i matchen igen! :)

Vad jag vill säga med detta är att rummet kan spela större spratt med basen än man kanske kan tro, och basresonanserna kan maskera den djupaste basen så att nyttan av den blir nästan noll och ingenting. Så ett tips från mig är att utreda hur rummet beter sig i basen först och se om det finns något att göra där. En fix i rummet kan göra att du upplever en djupare och mer artikulerad bas som du kanske blir nöjd med utan högtalarbyten!

Användarvisningsbild
vattuvarg

Inläggav vattuvarg » 2016-01-05 16:04

Xenod skrev:

Jag har haft prof-Y2 och i28 i 3 stycken ganska ickeoptimala rum där jag har upplevt att piP i IÖs demorum går djupare(!). Nu har jag dem i en dedikerad hemmabio och nu är mina basmoduler med i matchen igen! :)

Vad jag vill säga med detta är att rummet kan spela större spratt med basen än man kanske kan tro, och basresonanserna kan maskera den djupaste basen så att nyttan av den blir nästan noll och ingenting. Så ett tips från mig är att utreda hur rummet beter sig i basen först och se om det finns något att göra där. En fix i rummet kan göra att du upplever en djupare och mer artikulerad bas som du kanske blir nöjd med utan högtalarbyten!

Ett mycket bra råd. Det blir lite fix (men bara lite) innan jag flyttar om några år. Jag är rätt nöjd med hur högtalarna och rummet samarbetar trots att rummet är långt ifrån anpassat för bra ljud. Det är bara ibland jag märker att den allra lägsta basen försvinner (mer eller mindre).

Det är just i mitt nästa hem som mediarummet kommer att få lite mer kärlek. När vi tittar på tänkbara bostäder så är det faktiskt ett av kraven. Det kommer inte att bli en stor anläggning men rummet kommer att anpassas för ljud och bild (och låg energiåtgång). Tanken var att byta upp sig från piPs till pi25 då men den idén har kasserats i dagarna eftersom den större högtalaren inte klarar lägre frekvenser än piPs. Istället får man fundera på basmoduler med separat förstärkare. infraX-2, kanske? Något liknande Davids bygge skulle vara rätt roligt att ha.

Tills dess blir det dock inga större utsvävningar. Monteringssatsen för piPs står och väntar på att eventuellt få randiga kabinett. Senare i år blir det ordentlig dämpning istället för den halvdana gördetsjälvvarianten som sitter där nu. Och den lila amp6basic-förstärkaren får hänga med sina kompanjoner till deras nya hem hos fästmön. Så det blir ny (men bara aningen starkare) förstärkare här istället.

Har funderat på diffusion vid sängens huvudgavel men det är tveksamt om den blir av. Det ligger just vid gränslandet mellan jajamensan och nånannandag.

Hursomhelst är det ett jättebra råd att bygga rummet och högtalarna tillsammans och det finns lysande (och inspirerande) exempel bland medlemmarna på forumet. Dessa idéer får följa med i planeringen av nästa hushåll istället för att användas nu.

Det var ändock en besvikelse att upptäcka att pi25 inte spelar djupare bas än piPs.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-01-06 02:40

Att spela djupt är inte allt. Båda två presterar riktigt fin basåtergivning, speciellt i rätt miljö. Men det är bara en del av helheten.

Många har te x blivit helt ställda av det piP/piPs presterar hos Ingvar. Det gäller kanske att se över vad du har för omgivning till dem.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-01-06 15:16

Folk har också lite olika definition på vad "djupt" är. De där 34 Hz som undre gräns, som jag tror gäller för piP och pi25, är ju djupt för "konventionell" musik. Har man krav på att gå djupare är det antagligen lite mindre vanlig musik.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-01-06 19:39

Det kan även vara lite tvärtom, t ex att man har högtalarna i ett rum som undertrycker säg 30 - 50 Hz, och att basen i rummet alltså spelas snyggt ned till bara 50 Hz (vilket täcker in den mesta bas som finns på fonogrammen), men några fonogram man har, har toner under det, t ex lägsta E på en el- eller ståbas (41,2 Hz) - och då man hör den lite svagt så kanske man tänker "det vore trevligt om högtalaren gick lite djupare". Men det är ju inte djupbasbrist som är problemet, utan det urholkade registret runt djupbastonerna (t ex lägsta tonen som en elbas kan spela, en normalstämd fyrsträngad alltså).

Men högtalaren kanske redan spelar snyggt ned till 30 Hz, så om den hade gått ned till 20, 10 eller till och med 5 Hz så hade ju inte fonogrammet ifråga imponerat ett dugg mera. Problemet fanns ju i djupbasen (kontraoktaven, 32-64 Hz) inte ännu lägre ned, alltså Sub-kontra-oktaven (där väldigt lite ljud spelas från de flesta musikinstrument).

- - -

Så om man tycker att det fattas djupbas så kan det bero på en för svag kontra-oktav. Jag tror det rent av rätt så ofta är så. Och det i sin tur kan bero på att högtalaren som används är för svag under 60-70 Hz (det är vanligt, många högtalare ger ifrån sig mycket mera energi mellan 65 och några hundra Hz, än under 65 Hz) eller att rummet undertrycker den oktaven.

Och då hjälper det ju inte att fylla på under 32 Hz. Det är förstås inte en försämring att göra det heller, utan en förbättring, men det hjälper inte mot de toner som saknas i djupbas/kontraregistret (32-64 Hz).

Återger man registret ned till runt 32 Hz väl så upplever de flesta att det finns påtagligt god djupbasförmåga. Både piP och pi25 klarar det. Men är inte rummet med på noterna...

Ofta är det lättast att få bukt på krånglande rum med hjälp av att tillgripa ett delat system. Inställnings- och möbleringsmöjligheterna blir ju mycket rikare då.

Vh, iö

- - - - -

PS. Ursäkta att jag blandar in lite begrepp från musikvärlden, men ibland gör det sammanhangen lättare att förstå eftersom det inte är tongeneratorer utan musikinstrument som är vanligaste ljudkällor på fonogrammen.

Kontraoktaven är alltså den som sträcker sig från 32 till 64 Hz, och den som (med några få undantag) innehåller de allra djupaste tonerna som spelas tonerna i oktaven spänner sig från C (33 Hz) till H (62 Hz). En ton som ligger ungefär mitt i den oktaven är den vanligaste "lägsta frekvensen" i musik, nämligen E, 41,2 Hz.

De allra flesta högtalare klarar INTE att återge kontraoktaven tillfyllest, ens i ett perfekt rum, och till det kommer att många rum är allt annat än perfekta.

Med högtalare som kan återge kontraokaven väl (både piP och pi25 kan det, de går typiskt ned till 30 Hz i goda rum) men ett rum som ställer till nämnd oktav, så menar jag att det är bättre investerad tid att försöka komma till rätta med problemen i kontraoktaven genom att rätta till problemen i rummet, än att modifiera högtalarna så de blir ännu sämre i kontraoktaven, men kanske sträcker sig ned en liten bit i subkontra-oktaven.

Därmed inte sagt att det är detta med urholkad kontraoktav som drabbat Wattuvarg, jag bara diskuterar lite runt ämnet. Kommer med lite generella spekulationer om vad som kan bli hur och vad som kan göras åt det.

Användarvisningsbild
vattuvarg

Inläggav vattuvarg » 2016-01-06 21:25

Försöker sträcka mitt huvud runt det där. Det kan vara så att rummet gör att den lägsta oktaven ner mot 34 Hz spökar istället för själva hårdvaran. ...om jag förstår rätt...

Under tiden kan jag alltså konstatera att högtalarna jag har kanske räcker eftersom rummet (troligen) inte är särskilt bra. Det blir intressant att kolla om så är fallet med sinusgenerator (i linuxmiljö) och öron. Riktiga mätningar är antagligen mycket bättre men jag vill veta vad det är jag upplever och då hjälper graferna mindre än öronen. Blir också intressant att kolla hur mycket jag tappat av de höga frekvenserna på grund av åldern.

Man kanske lär sig så länge man lever?

En slutparentes bara... Den musik som spelas här har ofta syntetiskt ursprung eller kommer från instrument som modifierats för att nå lägre frekvenser (exempelvis sexsträngade elbasar och bastrummor med stor diameter).

Och ja, jag har varit mycket nöjd över hur bra återgivningen av musiken varit på mina piP. Hoppas jag blir minst lika nöjd med de piPs i monteringssats som väntar på montering.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-01-07 06:46

Det tror jag nog :)

Med piPs så får du enligt mig en högtalare med avsevärt trevligare överstyrningsbeteenden, alltså du kan lugn höja tills att du hör att det komprimerar i basområdet och då sänka :)
Det kan man inte riktigt göra med piP som jag har erfarenheter av överstyr mindre trevligt och därmed riskerar att få permanenta skador efter liknande händelser :roll:
Utöver det så spelar piPs renare och snyggare i hela undre diskant registret och ner i basområdet, så det ÄR en bättre högtalare allt inräknat.

Och för att kommentera lite kring det som Ingvar skriver om:
Min erfarenhet är att området kring 35-60Hz mycket riktigt är det avgörande för upplevelsen av djupbas, har du en försvagad outputt i detta område så spelar det ingen större roll om du sedan har massor under 20Hz...
just upplevelsen av djupbas kommer inte att infinna sig, dock kan du fortfarande ha nytta av denna outputt längre ner på andra sätt men om nu just upplevelsen av djupbas är det centrala så... :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2016-01-07 10:32

IngOehman skrev:Det kan även vara lite tvärtom, t ex att man har högtalarna i ett rum som undertrycker säg 30 - 50 Hz, och att basen i rummet alltså spelas snyggt ned till bara 50 Hz (vilket täcker in den mesta bas som finns på fonogrammen), men några fonogram man har, har toner under det, t ex lägsta E på en el- eller ståbas (41,2 Hz) - och då man hör den lite svagt så kanske man tänker "det vore trevligt om högtalaren gick lite djupare". Men det är ju inte djupbasbrist som är problemet, utan det urholkade registret runt djupbastonerna (t ex lägsta tonen som en elbas kan spela, en normalstämd fyrsträngad alltså).

Men högtalaren kanske redan spelar snyggt ned till 30 Hz, så om den hade gått ned till 20, 10 eller till och med 5 Hz så hade ju inte fonogrammet ifråga imponerat ett dugg mera. Problemet fanns ju i djupbasen (kontraoktaven, 32-64 Hz) inte ännu lägre ned, alltså Sub-kontra-oktaven (där väldigt lite ljud spelas från de flesta musikinstrument).

- - -

Så om man tycker att det fattas djupbas så kan det bero på en för svag kontra-oktav. Jag tror det rent av rätt så ofta är så. Och det i sin tur kan bero på att högtalaren som används är för svag under 60-70 Hz (det är vanligt, många högtalare ger ifrån sig mycket mera energi mellan 65 och några hundra Hz, än under 65 Hz) eller att rummet undertrycker den oktaven.

Och då hjälper det ju inte att fylla på under 32 Hz. Det är förstås inte en försämring att göra det heller, utan en förbättring, men det hjälper inte mot de toner som saknas i djupbas/kontraregistret (32-64 Hz).

Återger man registret ned till runt 32 Hz väl så upplever de flesta att det finns påtagligt god djupbasförmåga. Både piP och pi25 klarar det. Men är inte rummet med på noterna...

Ofta är det lättast att få bukt på krånglande rum med hjälp av att tillgripa ett delat system. Inställnings- och möbleringsmöjligheterna blir ju mycket rikare då.

Vh, iö

- - - - -

PS. Ursäkta att jag blandar in lite begrepp från musikvärlden, men ibland gör det sammanhangen lättare att förstå eftersom det inte är tongeneratorer utan musikinstrument som är vanligaste ljudkällor på fonogrammen.

Kontraoktaven är alltså den som sträcker sig från 32 till 64 Hz, och den som (med några få undantag) innehåller de allra djupaste tonerna som spelas tonerna i oktaven spänner sig från C (33 Hz) till H (62 Hz). En ton som ligger ungefär mitt i den oktaven är den vanligaste "lägsta frekvensen" i musik, nämligen E, 41,2 Hz.

De allra flesta högtalare klarar INTE att återge kontraoktaven tillfyllest, ens i ett perfekt rum, och till det kommer att många rum är allt annat än perfekta.

Med högtalare som kan återge kontraokaven väl (både piP och pi25 kan det, de går typiskt ned till 30 Hz i goda rum) men ett rum som ställer till nämnd oktav, så menar jag att det är bättre investerad tid att försöka komma till rätta med problemen i kontraoktaven genom att rätta till problemen i rummet, än att modifiera högtalarna så de blir ännu sämre i kontraoktaven, men kanske sträcker sig ned en liten bit i subkontra-oktaven.

Därmed inte sagt att det är detta med urholkad kontraoktav som drabbat Wattuvarg, jag bara diskuterar lite runt ämnet. Kommer med lite generella spekulationer om vad som kan bli hur och vad som kan göras åt det.

Mycket väl formulerat! Det sammanfattar mina funderingar som jag inte riktigt kunnat sätta ord på. Jag spelar själv på pi60, som ju utan problem ska hantera kontraoktaven i ett vettigt rum. Att jag saknar "botten" då och då vill jag bara tillskriva mitt rum, då det krävs minst en skilsmässa för att bli nåt att jobba med.
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2016-01-07 16:03

Lätt värt en skilsmässa.
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2016-01-07 18:13

BPM skrev:
[ Bild ]

Jag har en LMS 5400 driven av ett bryggat EP2500 i köket. Får jag vara trea på din lista? :D

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-01-07 18:58

Bas-overkillfaktorn kanske måste relateras till topparna?

Dina är alldeles för potenta, typ så potenta att man skulle kunna säga att det inte råder någon bas-overkill alls, bara potential till höga ljudtryck.

Vh, iö

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2016-01-07 19:27

bakerman22 skrev:
BPM skrev:
[ Bild ]

Jag har en LMS 5400 driven av ett bryggat EP2500 i köket. Får jag vara trea på din lista? :D

Inte om du även har ett par i16s eller något som toppar..*s*
Du har däremot ett sjukt huvudsystem.. Värsta basriggen men toppar som gör att det ändå inte är extrem bas overkill. Byt plats på topparna i köket med topparna i huvudanläggningen så får du vara delad 1:a på listan :)
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
PickePock

Inläggav PickePock » 2016-01-07 19:49

HenrikTornquist :

Jag hade också en "ung Fru" när det gäller välljud (för många år sedan). Jag tänkte så här: Kan man inte utbilda fruar? :lol:
Jag lyckades faktiskt men det tog nog ca 1 år. När hon märkte hur mycket allt med rummet gjorde för musiklyssningen abdikerade hon totalt när resultatet var en faktum. Hon sa "Gör vad du vill i fortsättningen" Idag vill hon knappt gå på konsert och definitivt inte på bio. "Det låter bättre hemma säger hon".

Allt detta var i föregående boendet. Nu i nya som är ett hus från 40-talet, mitt ute i ingenstans har jag redan sagt att jag skall bygga ut huset med ett nytt Bio-Vardagsrum. Hon sa..."Ja det förväntar jag mig" :mrgreen:

Kämpa på: Det går

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2016-01-07 23:28

BPM skrev:
bakerman22 skrev:
BPM skrev:

Inte om du även har ett par i16s eller något som toppar..*s*
Du har däremot ett sjukt huvudsystem.. Värsta basriggen men toppar som gör att det ändå inte är extrem bas overkill. Byt plats på topparna i köket med topparna i huvudanläggningen så får du vara delad 1:a på listan :)

Njae... Det vill jag nog inte.. Har ett par Audio pro black pearl i köket. :D

Men jag ska bygga en ny baslåda/or till sovrummet i sommar. Där har jag bara tre slutna små söta PK. Således mindre än piP.
Om jag kör åtta tior i sovrummet till dom små sötingarna kanske den riggen får vara trea? :D :wink:

Återgå till Wänner af Ino