Ljudkort, hjälp mig!!!

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
karamellkungen

Ljudkort, hjälp mig!!!

Inläggav karamellkungen » 2005-12-25 02:36

Halloj,

Jag behöver hjälp med att hitta ett ljudkort som är utan färgningar, har två in två ut och firewireutgång. Kortet skall användas i en hem studio med höga anspråk. Jag vill inte köpa något ormoljekort som kostar en massa pengar och inte lever upp till förväntningarna. Har ni några tips? Kan Terratecs nya externakort vara något???

MVH

KK

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2005-12-25 05:00

Utan att ha testat, så lägger jag min lilla röst på m-audio. Kolla om inte de gör något spännande du vill ha.. Jag har annars ingen koll på studiokorten, hade själv ett enda krav -optisk in/utgång på mitt hemljudskort.

Mvh Jocke
admin

Användarvisningsbild
MrQaffe

Inläggav MrQaffe » 2005-12-25 14:58

du kan prova med ett Behringer FCA202 det är ett externt 24/96 firewirekort som har obalanserad line in och balanserad line ut.
inga "finesser" men istället ett bra pris , ca 900kr
http://www.behringer.com/FCA202/index.cfm?lang=ENG

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2005-12-25 16:01

Ta inte livet för seriöst du kommer ändå aldrig ur det levande

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-12-25 16:16

Ett ljudkort som brukar räknas till de allra bästa är Lynx Two. http://www.lynxstudio.com/lynxtwo.html Det spräcker förstås de flestas ekonomiska ramar också.... RME och M-Audio verkar också göra bra ljudkort. Ett budgetalternativ verkar vara M-Audio Audiophile 2496 (knappt 1000 kr) men det har nog ingen Firewire-anslutning. Sound Blaster Audigy (flera versioner) har Firewire-anslutning men det är ingen höjdare ljudmässigt.
Senast redigerad av RogerGustavsson 2005-12-25 16:29, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-12-25 16:23

Kolla RME Fireface 800. :P
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-12-25 16:35

Den RMEn var inte helt billig.... M-Audio Firewire Audiophile är ett billigare alternativ med Firewire-anslutning.

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2005-12-25 16:36

Ett bra ljudkort är tyvärr inte billigt.....

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-12-25 16:36

Kortet skall användas i en hemstudio med höga anspråk.

Då måste det väl få kosta en slant? 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2005-12-25 16:38

Eftersom kortet ska användas i studio och han har höga krav på kortet så tror jag inte det finns nåt intressant kort under 10k

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2005-12-25 17:04

The_Man skrev:Eftersom kortet ska användas i studio och han har höga krav på kortet så tror jag inte det finns nåt intressant kort under 10k

Nonsens. Finns en hel hög med kort för ett par lappar som presterar utmärkt. Med ett sånt kort är GARANTERAT andra prylar i studion problemet.

Echoaudio är ett av många fabrikat värda att kolla upp.

/Peter

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2005-12-25 20:28

Piotr skrev:
The_Man skrev:Eftersom kortet ska användas i studio och han har höga krav på kortet så tror jag inte det finns nåt intressant kort under 10k

Nonsens. Finns en hel hög med kort för ett par lappar som presterar utmärkt. Med ett sånt kort är GARANTERAT andra prylar i studion problemet.

/Peter

Säg det till mitt Echooadio kort..kostade ca 4k och fungerar aldeles utmärkt, mycket bra funktionellt, men ljudkvaliten är under all kritik, inte ett dugg bättre än mitt soundblaster Audigy4 kort....

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2005-12-28 19:35

The_Man skrev:
Piotr skrev:

/Peter

Säg det till mitt Echooadio kort..kostade ca 4k och fungerar aldeles utmärkt, mycket bra funktionellt, men ljudkvaliten är under all kritik, inte ett dugg bättre än mitt soundblaster Audigy4 kort....

Hahaha snick snack, det är ju det jag säger. Dina övriga grejor är så kass så de inte förmår att visa på skillnaden mellan dessa ljudkort. Vilka andra kort har du testat i din högupplösande anläggning som presterar bättre än de båda du nämner?

Innan man tjackar Lynx så bör man nog kolla över sin mick-arsenal samt högtalare och rum.

/Peter

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2005-12-28 19:39

Piotr skrev:
The_Man skrev:
Piotr skrev:

/Peter

Hahaha snick snack, det är ju det jag säger. Dina övriga grejor är så kass så de inte förmår att visa på skillnaden mellan dessa ljudkort. Vilka andra kort har du testat i din högupplösande anläggning som presterar bättre än de båda du nämner?

Innan man tjackar Lynx så bör man nog kolla över sin mick-arsenal samt högtalare och rum.

/Peter

Jag tom hör skillnad på datorn med Logitechs "grymma" högtalare för 1000:- :wink: så jag skulle väl tro att skillnaden blir ännu större om man blandar in nån hifianläggning i det hela(jag säger inte att kort för några tusen är dåliga på nåt sätt...men nu var det ju så att killen hade HÖGA krav, därför är han nog intresserad av lite mer)
Senast redigerad av The_Man 2005-12-28 19:57, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2005-12-28 19:55

Ok, mitt fel, jag tolkade "inte ett dugg bättre" som ung. likvärdigt. Du menar alltså att på dina logitech så kan du med dina öron höra skillnad på de två nämnda korten, och Echo låter sämre?

Tror du att det som tilltalar dina öron via logitech per automatik är det bästa, dvs. mest neutrala och transparanta?

Tänk lite till.. :-)

Och, jag fyller i...

Det är väldigt lätt att bedra sig när man testar och bedömmer apparater såsom du nu gjort. Logitech är sämre än skräp och det är mycket möjligt att en färgning (distorsion) resulterar i ett subjektivt trevligare resultat på visst material.

/Peter

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2005-12-28 19:58

Kan tilllägga att jag lyssnat på Echoaudio Gina 20/48 med Sennheiser 580/600 och AKG 240 (drivna av batteridriven klass A buffer) och dessa kombinationer har presterat det bästa undertecknad har upplevt med lurar.

Tror att Sennheiser är ett något bättre verktyg än logitech på ett skrivbord i ett vanligt rum. ;)

/Peter

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2005-12-28 20:05

Piotr skrev:Ok, mitt fel, jag tolkade "inte ett dugg bättre" som ung. likvärdigt. Du menar alltså att på dina logitech så kan du med dina öron höra skillnad på de två nämnda korten, och Echo låter sämre?

Tror du att det som tilltalar dina öron via logitech per automatik är det bästa, dvs. mest neutrala och transparanta?

Och, jag fyller i...

Det är väldigt lätt att bedra sig när man testar och bedömmer apparater såsom du nu gjort. Logitech är sämre än skräp och det är mycket möjligt att en färgning (distorsion) resulterar i ett subjektivt trevligare resultat på visst material.

/Peter

Jag ska ta ett exempel på vad jag menade(test med mp3 320kps), echoaudio ljudkortet hör jag ingen skillnad på mot Soundblaster ljudkortet, varken på datorn eller när jag kopplar det till stereon(ingen super high end dock) det låter betydligt bättre om jag bränner mp3 på en skiva och spelar dom på en gammal cd spelare för några hundralappar, än via ljudkorten)..men det är ju vad jag tycker....och jag har INTE höga krav, och sen så tror jag inte det bara var ljudkvaliten han var ute efter.....han skrev ju nåt om studio, så jag trodde han var ute efter nåt "studio" kort, inte nåt vanligt enkelt ljudkort, men vi kanske ska fråga trådskaperen istället

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-12-28 20:11

vad piotr menar är att ni har skilda åsikter om "bra ljud"...

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2005-12-28 20:13

Haakan_W skrev:vad piotr menar är att ni har skilda åsikter om "bra ljud"...

kan vara så...

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2005-12-28 20:35

The_Man skrev:
Piotr skrev:Ok, mitt fel, jag tolkade "inte ett dugg bättre" som ung. likvärdigt. Du menar alltså att på dina logitech så kan du med dina öron höra skillnad på de två nämnda korten, och Echo låter sämre?

Och, jag fyller i...

/Peter

Jag ska ta ett exempel på vad jag menade(test med mp3 320kps), echoaudio ljudkortet hör jag ingen skillnad på mot Soundblaster ljudkortet, varken på datorn eller när jag kopplar det till stereon(ingen super high end dock) det låter betydligt bättre om jag bränner mp3 på en skiva och spelar dom på en gammal cd spelare för några hundralappar, än via ljudkorten)..men det är ju vad jag tycker....och jag har INTE höga krav, och sen så tror jag inte det bara var ljudkvaliten han var ute efter.....han skrev ju nåt om studio, så jag trodde han var ute efter nåt "studio" kort, inte nåt vanligt enkelt ljudkort, men vi kanske ska fråga trådskaperen istället

Saken är ju den att i din tidigare post så skrev du att du hörde skillnad...

Menar du vidare att du jämför ljudet ur datorn/ljudkort/logitech med ljudet ur Cd-spelare/stereon?

Echoaudio är inte nå "vanligt kort" utan ett mycket bra budget kort riktat mot seriösa hemmastudios mm.

Dessutom så är ljudkvaliten inte avgörande överhuvudtaget när det gäller ljudkort och produktion. Alstren skall ju normalt avnjutas någon annan stans och felen som introduceras av ett "ok" ljudkort är extremt små. Det som kan stjälpa en produktion är rummet och högtalarna. Övriga mackapärer som har ljusår större vikt för en produktion är mikrofoner samt i viss mån annan elektronik.

/Peter

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2005-12-28 20:41

Piotr skrev:
Menar du vidare att du jämför ljudet ur datorn/ljudkort/logitech med ljudet ur Cd-spelare/stereon?

/Peter

nä jag jämförde dator/ljudkort/stereo men cd/stereo (samma media, mp3) och jag tyckte det var så stor skillnad att jag skaffade mig en billig mediaspelare att spela mp3 från datorn istället(mellan mediaspelaren och cd är det faktiskt så att mediaspelaren låter lite bättre än min gamla och billiga cd spelare)

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2005-12-28 20:53

Men alldelens nyss lät ju Echo sämre än soundblaster... och detta via logitech...!?

/Peter

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2005-12-28 20:59

Piotr skrev:Men alldelens nyss lät ju Echo sämre än soundblaster... och detta via logitech...!?

/Peter

Jag sa att det lät inget bättre, kunde inte höra nån skillnad(men jag sa att soundblaster inte lät bra, med den jämförelsen som jag gjort)....men nu är det här bara skillnader på redan inspelad media, ska man spela in kan säkert echo vara bättre än soundblaster(troligtvis)...men knappast bättre än ett dyrare "studio" kort, konstigt vore det ju om det va så...

Användarvisningsbild
flateartharn

Inläggav flateartharn » 2006-01-01 10:29

Använd aldrig hårdvara som har analoga kretsar inne i datorn. Det går inte att få sånt att låta bra. Alla analoga delar och AD ska sitta externt i egen låda. Allra helst med en egen power-supply (alternativt ha en bra intern DC-DC omvandlare som isolerar bort det hemsk interna PSU:t i en dator).

Och köp från en tillverkare som faktiskt gör seriösa lyssningstest och har en kräsen kundkrets. Digidesign MBox (kan ibland plockas billigt från eBay) eller möjligen RME etc.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2006-01-01 20:19

EMU-1212m - går för närvarande att köpa med Emulator-X programvaran på köpet = 2200 sek. Rätt bra värden på pappret...

Technical Specifications

General
Sample Rates: 44.1, 48, 96, 192kHz from internal crystal or externally supplied clock (no sample rate conversion)
Bit Depth: 16 or 24 bits
PCI Bus-Mastering DMA subsystem reduces CPU usage
Zero-latency direct hardware monitoring w/effects

Analog Line Inputs
Type: servo-balanced, DC-coupled, low-noise input circuitry
Level (software selectable):

- Professional: +4dBu nominal, 20dBu maximum (balanced)
- Consumer: -10dBV nominal, 6dBV maximum (unbalanced)
Frequency Response: +/- .05dB, 20Hz - 22kHz
THD+N (1kHz signal at -1dBFS): -110dB
SNR (1kHz signal at -1dBFS): 120.7dB, A-weighted
Dynamic Range: 121dB, A-weighted
Channel Crosstalk: < -125dB, 1kHz signal at -1dBFS

Analog Line Outputs
Type: balanced, low-noise, 2-pole low-pass differential filter
Level (software selectable):

- Professional: +4dBu nominal, 20dBu maximum (balanced)
- Consumer: -10dBV nominal, 6dBV maximum (unbalanced)
Frequency Response: 0.0/-.35dB, 20Hz - 20kHz
THD+N (1kHz signal at -1dBFS): -105dB
SNR (1kHz signal at -1dBFS): 120dB, A-weighted
Dynamic Range: 120dB, A-weighted
Channel Crosstalk: < -120dB, 1kHz signal at -1dBFS

Digital I/O
S/PDIF:

- 2 in/2 out coaxial (transformer coupled)
- AES/EBU or S/PDIF format, switchable under software control
ADAT:

- 8 channels, 24-bit @ 44.1/48kHz
- 4 channels, 24-bit @ 96kHz (S-MUX compatible)
- 2 channels, 24-bit @ 192kHz
Firewire:

- 400 Mbps 1394a port (6-pin)
- Compatible with DV cameras, storage peripherals, etc.

Retail Box Contents
E-MU® 1010 PCI card
E-MU 0202 I/O daughter card
I/O card cable
Mini-DIN MIDI adapter cables
Quick Start guide
Operation Manual on CD-ROM
Creative Professional Software CD-ROM

- Windows 2000 and XP Drivers
- E-MU PatchMix DSP
- E-MU E-DSP FX Library
Audio software package on CD-ROM
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-01-01 20:33

Det där kortet kostar ju över 100% mer än vad eftersöktes här :wink:

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2006-01-01 20:53

The_Man skrev:Det där kortet kostar ju över 100% mer än vad eftersöktes här :wink:

Och var har karamellkungen skrivit vad det får kosta ?
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-01-01 20:56

Bamsefar skrev:
The_Man skrev:Det där kortet kostar ju över 100% mer än vad eftersöktes här :wink:

Och var har karamellkungen skrivit vad det får kosta ?

fick för mig det...kanske inte va så...men i så fall så finns det MASSVIS med ljudkort att rekomendera....

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2006-01-02 00:17

The_Man skrev:fick för mig det...

"Assumption is the mother of all fuckups" - eller på svenska då "Ur antaganden föds strul" ;)
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Material

Inläggav Material » 2006-01-14 00:19

Får man kapa denna tråd en liten aning?

Jag funderar på att spela in min kör, en kammarkör (jag sjunger andrabas). Jag har hört mig för lite vad jag behöver och fått lite olika svar, men kommit fram till att jag skall börja med ren tvåkanal för att jobba mig uppåt varteftersom jag lär mig. Nu funderar jag externa ljudkort till Laptop. (plan B är minidisc). Frågor:

Duger USB eller är det minst firewire som gäller?

Vad är det billigaste man kan komma undan för ett vettigt ljudkort med fler inkanaler än två?

Kan man koppla in två USB- eller Firewireljudkort och få båda att fungera? (tänker smidigt sätt att få fler kanaler)

Inspelningarna är tänkta som dokumentation, övningsstöd, hemsidepublicering och bränna ut till körmedlemmarna nån gång, så det skall vara lyssningsbart och njutningsbart, men det är inte i studio, så mest lajvinspelningar.

hjälp? Ni hade ju så mycket åsikter aldeles nyss?

Nästa

Återgå till Köpråd