Vad är "fullpris"

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Har du köpt "dyr-hifi" till "fullpris"?

Ja
11
37%
Nej
17
57%
Ja, men jag fick ett bra pris
2
7%

Antal röster : 30

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Vad är "fullpris"

Inläggav KentLindqvist » 2016-01-08 16:26

Med tanke på granntråden om våra anläggningars pris tänkte jag kasta ut min lilla teori i luften:

"Ingen" köper dyr-hifi till "fullpris"!

Många, inklusive mig själv verkar anse att man har en anläggning som kostade x men egentligen är värd y...
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Re: Vad är "fullpris"

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-01-08 16:39

Fullpris är väl inte begagnat och inte rea, typ?

Finns nog allt några som köpt allt till fullpris, men de flesta av oss försöker nog komma under så billigt som möjlig.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2016-01-08 16:47

Jag har köpt all min dyrhifi begagnad (räknar inte hembioreceivern som dyrhifi) förutom mina högtalare.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2016-01-08 16:47

Har man väl fått vittring på något som man verkligen vill ha så letar man väl ändå efter det billigaste sättet att komma ut ur ha-begäret?
När man är inne i smeten har man dessutom ofta goda kontakter och kan skaffa prylarna billigare än list-pris.

Visst har jag betalat list-pris för en del dyra saker men mest har jag köpt begagnat till bra priser...

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-01-08 16:55

Har köpt alla mina dyrare prylar begagnade.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2016-01-08 18:49

Ingen" köper dyr-hifi till "fullpris"

Och vart går gränsen för dyr-hifi ? Och det kan ju bli intressant att få veta vad den gränsen går någonstans.... :| Är väl inte många som anser att pi60 är dyr-hifi, men om man lade 36K på ett försteg eller Dac så skule nog massan kalla det för dyr-hifi eller ??
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-01-08 19:40

FBK skrev:Ingen" köper dyr-hifi till "fullpris"

Och vart går gränsen för dyr-hifi ? Och det kan ju bli intressant att få veta vad den gränsen går någonstans.... :| Är väl inte många som anser att pi60 är dyr-hifi, men om man lade 36K på ett försteg eller Dac så skule nog massan kalla det för dyr-hifi eller ??

Gränsen går vid exakt 138.736 kronor
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Inläggav KentLindqvist » 2016-01-08 19:57

Valde aktivt att inte försöka definiera summan på något sätt. Listpris var för övrigt en bättre bedkrivning på vad jag menade!
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
icko

Inläggav icko » 2016-01-08 20:07

Fullpris betalar man när man impulsköper ett par "sonus faber" av taxichauffören på väg till efterfesten i bergshamra.

Jag har mina i förrådet fortfarande.
Senast redigerad av icko 2016-01-08 20:12, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-01-08 20:12

Jag har köpt de flesta hifi-prylar i min anläggning nya.

Men några saker har jag köpt begagnade. Oftast då på grund av att köptillfället har kommit upp snarare än att jag aktivt letat efter mojängen.

Visst kan man ofta tjäna rätt så mycket på att köpa saker begagnat, men jag menar att man för det mesta kommer undan rätt så billigt helt enkelt genom att inte byta saker hela tiden. Ju mera rätt man väljer, desto längre räcker mojängerna. :)

Och vid uppgradering så tycker jag det för det mesta går att hantera det utan begagnathandel - med migrering. Man flyttar de enklare sakerna (de som man vill byta till några finare) till ett rum där man tidigare inte hade en anläggning, och så får man möjlighet att lyssna på musik i ännu ett rum! ;)

Till slut kanske man inte har plats hemma, men då kan man alltid låta sakerna migrera vidare till landsställen, eller släktningar och vänner.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-01-08 20:21

När jag tänker på saken så har jag köpt nästan allt som nytt, blir lite överraskad, men så är det. Trodde jag var djupt nere i begagnatträsket, men det är bara på senare tid, vad kostade en B2-70 som ny? De och mina ESL-63 e ju vad jag köpt begagnat + min CD-fix, som knappt används längre.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2016-01-08 20:56

icko skrev:Fullpris betalar man när man impulsköper ett par "sonus faber" av taxichauffören på väg till efterfesten i bergshamra.

Detta känns som en fantastisk historia.. Berätta mer!
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2016-01-08 22:03

Hur skiljer jag mellan ja - ja, men jag fick ett bra pris - nej? Ja och nej hade varit enkelt, men nu vet jag inte hur jag ska rösta. Cirka hälften av apparaterna i anläggningen har jag köpt nya i affär, men inte till rekommenderat konsumentpris. Jag hade kunnat köpa dem för ännu mer pengar i en annan butik. Så jag röstar nej, det blir kanske minst fel :).

Och allt känns som vettiga investeringar för det jag får ut av dem, förhoppningsvis för lång tid framöver. Jag köpte ett par nya slalompjäxor för några år sen, och konstaterade att förra paret inhandlades 20 år innan dess. Håller dessa lika länge pensionerar jag mig med dem. Då spelade inte 500 kr hit eller dit i affären så stor roll tyckte jag. Samma sak med stereon.

mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2016-01-08 22:19

BPM skrev:
icko skrev:Fullpris betalar man när man impulsköper ett par "sonus faber" av taxichauffören på väg till efterfesten i bergshamra.

Citationstecken på högtalarna! Kanske var det ett par Sober likkistor från Fonus?
Kommer ju till användning förr eller senare. Gäller bara att vid tillfället vara säker på att frun vill ha en likadan. 8)

Användarvisningsbild
icko

Inläggav icko » 2016-01-08 22:34

gflar skrev:
BPM skrev:

Citationstecken på högtalarna! Kanske var det ett par Sober likkistor från Fonus?
Kommer ju till användning förr eller senare. Gäller bara att vid tillfället vara säker på att frun vill ha en likadan. 8)

Exakt sådana. Det händer av och till att jag ut i förrådet och övernattar i en mina "cremona".

Iklädd ett par rejäla löständer från buttericks.

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2016-01-08 22:49

Cremona! :mrgreen:

Återgå till Generellt om hifi