Pre25 En betraktelse.

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Re: Pre25 En betraktelse.

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-01-10 21:53

FBK skrev:Hur prisvärt en Hembioreceivers än är som försteg så är de en kompromiss.

Du måste jämfört en jävla massa produkter och försteg
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2016-01-10 22:10

niklas skrev:Och jag tror, istället, att det är väldigt liten skillnad på olika försteg och att skillnaden är försumbar jämfört med rummets och högtalarnas påverkan. Extra speciellt mycket så om man räknar välljud per krona. :)

Då går du miste om mycket men om du är nöjd med detta så är ju alla glada :)
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-01-10 22:16

niklas skrev:
Rydberg skrev:
RMA skrev:Pre25 däremot är mycket bättre än Denon.

Den här utsagan tycker jag är spännande! Jag fick själv rejält med angrepp här när jag sa att försteget i min Denon 3805 inte dög till seriös hifi. Vi får se om samma mobb samlar sig denna gång :roll:

Var det blint och nivåmatchat? Annars är det ju inte så märkligt att någon ifrågasatte huruvida det ÄR så.

Jo, det är märkligt faktiskt.
Men var och en försvarar ju sina egna val beronde på de omständigheter man befinner sig i. Det går att hitta argument för det mesta om man är lite kreativ. :wink:
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2016-01-10 22:21

Goldfinger skrev:
niklas skrev:Och jag tror, istället, att det är väldigt liten skillnad på olika försteg och att skillnaden är försumbar jämfört med rummets och högtalarnas påverkan

Bara för att det finns förhållandevis större skillnader på andra ställen betyder inte att de mindre är oviktiga

Var har jag skrivit att något är oviktigt?
Goldfinger skrev:dessutom tycker jag inte man skall jämföra rumsakustik med signalkedja

Nu är det ju ingen som har gjort det, men du får gärna tycka så. Du får t.o.m. ha vilket försteg du vill för mig, tro det eller ej. Jag menade att felen som ett försteg introducerar ofta är tillräckligt små för att överskuggas av "felen" från högtalare och lyssningsrum. I normalfallet alltså, vad det nu innebär. Håller du inte med om det? Sen kan jag absolut hitta fördelar med ett dedikerat försteg. Handhavandet inte minst. Men jag tror man bör ha kommit ganska långt med högtalare och rum innan försteget blir flaskhalsen för en bättre återgivning. Om du tror något annat så kan jag leva med det, jag lovar. :)
Goldfinger skrev:Hur många försteg har du utvärderat niklas, och över hur lång tid?

Ingen aning faktiskt.
Goldfinger skrev:Säg bara att ett speciellt försteg är bättre nivåmatchat eller mera lämpad in/ut impedans mot slutsteget så påverkar det arbetssättet.

De flesta försteg är säkert tonkurvemässigt ganska lika men brusmässigt mera olika.
Mer brus försämrar dynamiken mellan macro och microdetaljer, där upplever jag att skillnaderna kan vara rätt stora.

Jag har aldrig ifrågasatt varken dina eller någon annans upplevelser. Det är de faktiska förhållandena som det inte går att säga så mycket om när man inte testar under kontrollerade former. Kommer det verkligen som en chock?

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2016-01-10 22:38

sprudel skrev:
niklas skrev:
Rydberg skrev:
Den här utsagan tycker jag är spännande! Jag fick själv rejält med angrepp här när jag sa att försteget i min Denon 3805 inte dög till seriös hifi. Vi får se om samma mobb samlar sig denna gång :roll:

Var det blint och nivåmatchat? Annars är det ju inte så märkligt att någon ifrågasatte huruvida det ÄR så.

Jo, det är märkligt faktiskt.

Hur menar du då? Nåt slags krav måste väl ändå kunna krävas innan "sanningarna" ska tas på allvar? Någonting ÄR ju inte som det är för att någon på forum tycker så.
sprudel skrev:Men var och en försvarar ju sina egna val beronde på de omständigheter man befinner sig i.

Jag hänger nog inte med. Har jag gjort något val (som sedan försvarats) i denna tråden? Vilka omständigheter befinner jag mig i? Fick känslan av att du riktade detta till mig?

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2016-01-10 23:10

Och jag tror, istället, att det är väldigt liten skillnad på olika försteg och att skillnaden är försumbar jämfört med rummets och högtalarnas påverkan. Extra speciellt mycket så om man räknar välljud per krona

Då är det ju bara att tro vidare och inget att bråka om, så länge det du höra låter tillräckligt bra i dina öron så är ju allt bra.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2016-01-10 23:49

FBK skrev:
Och jag tror, istället, att det är väldigt liten skillnad på olika försteg och att skillnaden är försumbar jämfört med rummets och högtalarnas påverkan. Extra speciellt mycket så om man räknar välljud per krona

Då är det ju bara att tro vidare och inget att bråka om, så länge det du höra låter tillräckligt bra i dina öron så är ju allt bra.

Japp. Goddag yxskaft.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2016-01-11 00:05

niklas skrev:Fast du har ju testat försteg + DAC. Hur bra (eller dåligt) försteget är ensamt blir därför svårt att dra några slutsatser kring.

Jag har testat alla möjliga kombinationer faktiskt. Det som föranlände att jag spelade in dac + försteg var att jag under en längre tid använde Denon som D/A och försteg. När jag kopplade in Benchmark DAC-1 och Bryston BP-25 igen märkte jag hur otroligt mycket bättre det lät. Detta trodde inte folk på så jag gjorde nivåmatchade filer och la upp. Du kan hitta dessa under min faktiskt ftp om du vill. Skillnaderna mellan filerna är dock bara en bråkdel av vad skillnaderna var när förstegen var inkopplade i slutstegen. Finns många källor till detta.

Dessutom, som svar till din anmärkning om försteg + D/A, hade jag sagt att det var stor skillnad mellan olika D/A-omvandlare hade folk också bett om blindtest. Nu är det bara så att det är två apparater efter varandra som enligt kritikerna inte borde ha en hörbar skillnad. Mina tester bevisar att dessa människor uppenbarligen har fel. Man kan inte så kategoriskt säga att färgningarna är ohörbara/försumbara.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2016-01-11 00:22

Rydberg, jag tror dig och förstår vad du menar. Förstår du vad jag menar?

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2016-01-11 01:09

niklas skrev:
Goldfinger skrev:
niklas skrev:Och jag tror, istället, att det är väldigt liten skillnad på olika försteg och att skillnaden är försumbar jämfört med rummets och högtalarnas påverkan

Bara för att det finns förhållandevis större skillnader på andra ställen betyder inte att de mindre är oviktiga

Var har jag skrivit att något är oviktigt?
Goldfinger skrev:dessutom tycker jag inte man skall jämföra rumsakustik med signalkedja

Nu är det ju ingen som har gjort det, men du får gärna tycka så. Du får t.o.m. ha vilket försteg du vill för mig, tro det eller ej. Jag menade att felen som ett försteg introducerar ofta är tillräckligt små för att överskuggas av "felen" från högtalare och lyssningsrum. I normalfallet alltså, vad det nu innebär. Håller du inte med om det? Sen kan jag absolut hitta fördelar med ett dedikerat försteg. Handhavandet inte minst. Men jag tror man bör ha kommit ganska långt med högtalare och rum innan försteget blir flaskhalsen för en bättre återgivning.

Fast så länge förändringar i förstegsdelen kan detekteras så är det en flaskhals om än det finns fler och kanske större.
Men visst, jag är med på den åsikten att högtalare och ett ev problematiskt rum bör ligga före i prio om åtgärder behövs på bägge håll så att säga.
Jag försöker nog ha ett sunt förhållningssätt och fokusera på en kostnadseffektiv helhet.
Ett bättre försteg (subjektivt som objektivt) behöver f.ö inte kosta mer än ett sämre och det enda man då betalar är möjligtvis lite tid att söka rätt på det. Värre är det med slutstegsprestanda, som tenderar att vara mer dyrköpt.

kusling

Inläggav kusling » 2016-01-11 02:48

Jag har också en Pre25 med fjärrkontroll. HA Amp17 och Ino Audio piP till det. Jag har haft Amp17 i ett halvår och Pre25 i två-tre månader.

Här är mina åsikter:
- Jag har inga problem med att det skulle vara för mkt gain i försteget. Det beror väl på vad man har för slutsteg till. Har du ett som är byggt för 2 Volt in så lär Pre25 ha för mkt gain. Pre25 är byggd för att passa Amp17 (och säkert HAs större slutsteg) och då är volymkontrollen väldigt finkänslig, i mitt tycke perfekt.
- Inget skrapande alls på låg volym.
- Fjärrkontrollen kan jag hålla med om är VÄLDIGT gedigen. Det finns nog folk som kan tycka den är lite väl... Jag gillar den. Den är det enda i den här anläggningen som visar lite extra attityd. :)
- Jag har tidigare bara haft hemmabioreceivers även fast jag nästan bara kört 2-kanal. Handhavandet med Pre25 är befriande simpelt i jämförelse. Inte en display i sikte. Och inga jävla smartfunktioner. :lol:
- Det lirar bra.

Det negativa jag kan komma på är att det hade varit skönt med inbyggd DAC. Det kunde vart samma ingångsväljare som nu, fast en USB-DAC på en av ingångarna. Det, eller ett lite lägre pris. Försteg och slutsteg är dyrare än högtalarna vilket jag egentligen är principiellt emot...
Men ärligt talat vart jag helt såld när jag fick hem Amp17 och då behövdes ju ett försteg eftersom jag inte hitta nån vettig försteg-DAC. :oops:
:)

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-01-11 07:26

Blir Musiken bättre med en Dac i mellan uppspelnings källan och försteget eller blir det kaka på kaka.
E.x cd>Dac>Försteg>slutsteg>högtalare. Eller är det bara hård komprimerad musik i från spotify som gäller när det spelas musik ???
Har testat pre 25 i några år nu och den spöar vilken hemmabio grunka som helst även om man kör hemmabio grunkan i direct läge så åker pre25 åttor runt hemmabio grunkan .jag har även testat några gamla nad förförstärkare i mot pre 25 och nadarna ligger för närvarande i malpåse.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Re: Pre25 En betraktelse

Inläggav sprudel » 2016-01-11 07:47

niklas skrev:Hur menar du då? Nåt slags krav måste väl ändå kunna krävas innan "sanningarna" ska tas på allvar? Någonting ÄR ju inte som det är för att någon på forum tycker så.

Det är du som pratar om sanningar, ingen annan och jag antar att du menar bevis ska avkrävas, inte krav avkrävas?
Då undrar jag vad du håller på med alls? Tror du att du är någon förättningsman i en domstol?
Veritabelt trams är det.
Intryck av lång och gedigen lyssning på apparater är väl de intryck som kan leda vidare till att andra blir intresserade och att tex LTS skulle bli intresserade av att F/E-lyssna en pryl om nu de lysssningsintryck som anges skulle motsvara deras preferenser.
Att varje lyssningsupplevelse som beskrivs på ett forum skulle avkrävas nivåanpassat blindtest innan det publiceras är ju hål i huvet. Var drar du gränsen i så fall? Ska vi lägga ner forumdelar som skivrecensioner, ska vi lägga ner hela skiten?
Skärp dig. :evil:
.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
niklas

Re: Pre25 En betraktelse

Inläggav niklas » 2016-01-11 10:15

Först: RME, sorry för att det blev så mycket OT i din tråd. Jag vet att du har väldigt fina högtalare och lyssningsrum. Kul att du verkar nöjd med ditt nya försteg också!
sprudel skrev:
niklas skrev:Hur menar du då? Nåt slags krav måste väl ändå kunna krävas innan "sanningarna" ska tas på allvar? Någonting ÄR ju inte som det är för att någon på forum tycker så.

Det är du som pratar om sanningar, ingen annan och jag antar att du menar bevis ska avkrävas, inte krav avkrävas?

Ja, det menar jag ju såklart. Får skylla på att det var sent och att jag skrev från mobilen. Man kan ju inte kräva krav, hur skulle det se ut? :D
sprudel skrev:Då undrar jag vad du håller på med alls? Tror du att du är någon förättningsman i en domstol?

Antar att du menar förrättningsman. :wink: Även om jag är säker på stavningen så är jag osäker på vad en sådan gör, men inte sitter väl sådana i domstol? Fast jag förstår ju vad du menar med frågan och man skulle kunna se det som att alla har en personlig domstol där man väljer vilka påståenden man tar för sant och vilka man ännu behöver mer bevis från. Så på så vis ja, men annars nej, självklart inte.
sprudel skrev:Intryck av lång och gedigen lyssning på apparater är väl de intryck som kan leda vidare till att andra blir intresserade och att tex LTS skulle bli intresserade av att F/E-lyssna en pryl om nu de lysssningsintryck som anges skulle motsvara deras preferenser.

Absolut! Jag har väl ändå inte skrivit något som motsäger det?
sprudel skrev:Att varje lyssningsupplevelse som beskrivs på ett forum skulle avkrävas nivåanpassat blindtest innan det publiceras är ju hål i huvet.

Ingen upplevelse behöver avkrävas någonting! Inte från mig i alla fall. Det har jag heller inte skrivit. Jag har inte ifrågasatt någons upplevelse. Det jag undrade var om Rydberg hade lyssnat blint och nivåmatchat (vilket han ju hade gjort till slut). Då får hans slutsatser ett större värde för mig (än om han bara lyssnat och tyckt), även om jag vet alldeles för lite om hur han gått till väga.
sprudel skrev:Var drar du gränsen i så fall? Ska vi lägga ner forumdelar som skivrecensioner, ska vi lägga ner hela skiten?

Vem är det som är veritabelt tramsig nu då? Oklart också vad det är för gräns du talar om. Om det är gränsen mellan vad som är fakta vs åsikt du menar så inbillar jag mig att det finns vedertagna definitioner: https://sv.wikipedia.org/wiki/Wikipedia ... tsargument. Burden of proof ligger ju hos den som påstår något.
Vad får dig att tro att jag tycker vi ska lägga ner hela skiten? Det tycker jag naturligtvis inte!
sprudel skrev:Skärp dig. :evil:
.

Ska försöka. Gör du också det då? :)

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2016-01-11 10:35

Goldfinger skrev:Fast så länge förändringar i förstegsdelen kan detekteras så är det en flaskhals om än det finns fler och kanske större.
Men visst, jag är med på den åsikten att högtalare och ett ev problematiskt rum bör ligga före i prio om åtgärder behövs på bägge håll så att säga.
Jag försöker nog ha ett sunt förhållningssätt och fokusera på en kostnadseffektiv helhet.
Ett bättre försteg (subjektivt som objektivt) behöver f.ö inte kosta mer än ett sämre och det enda man då betalar är möjligtvis lite tid att söka rätt på det. Värre är det med slutstegsprestanda, som tenderar att vara mer dyrköpt.

Då är vi nog väldigt överens. :)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-01-11 10:45

Jag kan ju tycka att niklas har rätt till sitt ifrågasättande lika mycket som ni andra har rätt till att tycka att skillnaden mellan dedikerade försteg är tydligt och uppenbar :)

Dessa två viljor går inte stick i stäv med varandra så tillvida att det fortfarande är möjligt för alla er att ha era egna åsikter och samtidigt inte tycka lika :D

JAG tycker att skillnaden mellan försteg är liten, väldigt liten relativt andra "fel" som jag vill göra något åt innan jag börjar att grotta ner mig i olika försteg...
Så jag har själv valt att inte bry mig mig för mycket om vad ett dedikerat och "perfekt" försteg kan ge mig, för jag vet att det innebär mer pengar och fler apparaturer :roll:
Välj själv det du vill, om du vill bry dig om påverkan från olika försteg framför påverkan från t.ex. något i rumsakustiken så är det naturligtvis helt okey, rätt och jätte bra ! eftersom du vill det och därför bör göra det.

PÅ samma sätt som jag anser det vara "onödigt" så accepterar jag att man gör så, jag är ju sådan att jag plockar den lägst hängande frukten först innan jag arbetar mig upp :)

Och jag är övertygad om att ett bra dedikerat försteg är bättre än min hembioreceiver, så den frukten finns där i träden men bara en bra bit upp...
Först så ska en del till akustik jox tas om hand om och sedan så kan det bli aktuellt, eventuellt :D

Tycker att utvecklingen i tråden har blivit tråkig, kan vi inte ha en goare ton mot varandra, även där meningarna går isär ?
Ingen har större rätt att tycka eller ifrågasätta än någon annan och olika meningar kan samsas i samma rum, vad är det annars för vits med att ha ett forum att diskutera och klura på saker i ?

Så jag hoppas att stämningen går mer åt rätt håll igen, detta är en intressant tråd som jag följer med stort intresse!
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-01-11 11:17

När jag bara får den där rätta lusten att ge mig på det, så skall jag göra en tvåkanals-bypass med en Pre-25 så jag kan gå förbi biostärkaren som försteg när det skall spelas musik. Kräver dock alltså att finna var unity-gain finns på volymen, så den kan ställas neutralt vid filmtittande. (En funktion som jag tycker vore lämplig på alla försteg. En indikatorlampa hade räckt.)

Sen kommer det ju inte att ge en fullständig konklusion, för det ger ju potentiellt inte biosteget full rättvisa när den kommer att trattas ett steg till, men jag förväntar mig att Pre-25 är neutralt nog för att inte ge några hörbara problem.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2016-01-11 12:11

hade ju varit smart om de istället kunde installera en bypass med fast motstånd som ger 1:1 gain
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-01-11 12:26

Det blir ju ohållbart om varje upplevelse av en förändring i din setup måste åtföljas av nivåanpassat blindtest innan det publiceras på faktiskt.
Blir inte många inlägg då.
Vrider lite på mitt filter CR80es och tänkte berätta vad som händer. Nä, går inte, måste blindtestas.
Installerar nya basar, DVD-A tex, nä, går inte, måste blindtestas.
Lyssnar på olika utgåvor av album, nä, går inte.
Tycker mig höra defekterna av komprimerade filer på Spotify, nä, går inte.
Har köpt nytt slutsteg, nä, går inte.
Nya högtalare, nä, absolut inte!
Faktiskt är faktiskt inte ett organ för att enbart publikation av LTS testresultat, även om de är intressanta. Faktiskt är så mycket mer.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-01-11 12:29

Jag håller helt med sprudel med en brasklapp. Att så länge som man inte gjort dessa korrekt utförda blindtester så är det bara subjektiva åsikter och bör tas med en nypa salt. Alla har självklart rätt till sina åsikter utan bevisbördan, men om man försöker få det att framstå som fakta så kräver jag lite mer.

Allt handlar mao om kontext som jag ser det. Hur personen i fråga lägger fram sina åsikter.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-01-11 12:41

AndreasArvidsson skrev:Jag håller helt med sprudel med en brasklapp. Att så länge som man inte gjort dessa korrekt utförda blindtester så är det bara subjektiva åsikter och bör tas med en nypa salt. Alla har självklart rätt till sina åsikter utan bevisbördan, men om man försöker få det att framstå som fakta så kräver jag lite mer.

Allt handlar mao om kontext som jag ser det. Hur personen i fråga lägger fram sina åsikter.

Jodå. Det beror också på vem som skriver. Om man känner personen, anläggningen osv så kan man förlita sig mer eller mindre på att man kan uppleva liknande förändringar. Vi är ju några som förhållandevis ofta lyssnar via varandras anläggningar tillsammans och då ökar ju tilltron.
Man behöver också ta höjd för att blindtester vid ett enstaka tillfälle inte avslöjar allt. Långtidslyssning kan vara väl så avslöjande för mycket små skillnader som när de väl registrerats kan få betydelse.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-01-11 12:44

sprudel skrev:
AndreasArvidsson skrev:Jag håller helt med sprudel med en brasklapp. Att så länge som man inte gjort dessa korrekt utförda blindtester så är det bara subjektiva åsikter och bör tas med en nypa salt. Alla har självklart rätt till sina åsikter utan bevisbördan, men om man försöker få det att framstå som fakta så kräver jag lite mer.

Jodå. Det beror också på vem som skriver. Om man känner personen, anläggningen osv så kan man förlita sig mer eller mindre på att man kan uppleva liknande förändringar. Vi är ju några som förhållandevis ofta lyssnar via varandras anläggningar tillsammans och då ökar ju tilltron.
Man behöver också ta höjd för att blindtester vid ett enstaka tillfälle inte avslöjar allt. Långtidslyssning kan vara väl så avslöjande för mycket små skillnader som när de väl registrerats kan få betydelse.

Exakt. Det finns alltid många nyanser av sanningen och man bör inte felaktigt dra för stora slutsater. Lättare sagt än gjort dock.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2016-01-11 12:45

sprudel skrev:Det blir ju ohållbart om varje upplevelse av en förändring i din setup måste åtföljas av nivåanpassat blindtest innan det publiceras på faktiskt.
Vrider lite på mitt filter CR80es och tänkte berätta vad som händer. Nä, går inte, måste blindtestas.
Faktiskt är faktiskt inte ett organ för att enbart publikation av LTS testresultat, även om de är intressanta. Faktiskt är så mycket mer.

Får +1 av mig.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2016-01-11 12:49

Får -1 av mig

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2016-01-11 12:51

sprudel skrev:Det blir ju ohållbart om varje upplevelse av en förändring i din setup måste åtföljas av nivåanpassat blindtest innan det publiceras på faktiskt.

Men snälla nån! Det är ingen som har påstått något av det du skriver. Absolut inte jag. Hur är det med läsförståelsen? :roll:

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-01-11 12:52

FBK skrev:

Får -1 av mig

Ok så du anser att en utlåtanden från en öppen lyssning kan tolkas som fakta? isf kan jag inte hålla med mindre.

Att ha subjektiva åsikter är självklart helt ok och de har vi alla, men varför man skall envisas med att framställa dessa som objektiv fakta kan jag inte förstå.

ps.
Är det en person man känner väl och som har liknande smak så kan det finnas ett visst värde i åsikten, men att en okänd person på ett forum säger att "denna förstärkare är bästa någonsin", "jag hatar denna film" osv. ger inte mig någon information alls om hur produkten i fråga kommer upplevas av mig. De är bara subjektiva åsikter och på inget sätt fakta.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2016-01-11 13:01

AndreasArvidsson skrev:
sprudel skrev:

Exakt. Det finns alltid många nyanser av sanningen och man bör inte felaktigt dra för stora slutsater. Lättare sagt än gjort dock.

Och nu finns det många nyanser av sanningen... Nyss var det bara korrekta utförda blindtester som räknades.
Ja ja, det är bara att konstatera att den sk. sanningen har frusit fast totalt här och det gör en del mycket glada för de vill inte höra något annat eller så kommer man med små försiktiga trevare att visst ska alla få säga sin åsikt, men kom inte med den hur som helst utan är det inte godkänd av tuppen och hönsgården då brinner det. Man blir bara trött av sådant här och tappar lusten att skriva så fortsätt att kackla i hönsgården i bli fulla av enfald, jag hoppar av tåget här

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2016-01-11 13:05

FBK skrev:Får +1 av mig.

FBK skrev:Får -1 av mig.

Synnerligen intressant. Bästa inläggen i år, tänk att de skulle komma redan i januari.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2016-01-11 13:16

DVD-ai skrev:PÅ samma sätt som jag anser det vara "onödigt" så accepterar jag att man gör så, jag är ju sådan att jag plockar den lägst hängande frukten först innan jag arbetar mig upp :)

Absolut. Men är det säkert att det är den lägst hängande frukten som är den godaste? Den som hänger högst upp kanske har utsatts för mer sol och smakar bäst :-)

Alltså, jag gillar analogier/jämförelser själv och använder dem ofta. Men (nästan) lika ofta är de en felsyn eftersom scenariorna inte är jämförbara.

Men nu handlade väl diskussionen om Pre25 och om det är bättre eller sämre att ha en sådan inkopplad än att köra direkt från en DAC till slutsteg? Och för att citera IÖ från en annan tråd (andra trådar egentligen) - "det beror på". Utan att jälv ha testat, blint eller inte, har man inte mycket kött på benen. Och då pga anpassning och "drivkraft". Jag har själv ett riaa med ganska hög utnivå (över 10 volt). Kopplar jag denna riaa till ett försteg som med den höga nivån klipper, vems fel är det? Ingens, det är en anpassningsfråga, anser jag.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-01-11 13:21

FBK skrev:
AndreasArvidsson skrev:
sprudel skrev:

Och nu finns det många nyanser av sanningen... Nyss var det bara korrekta utförda blindtester som räknades.
Ja ja, det är bara att konstatera att den sk. sanningen har frusit fast totalt här och det gör en del mycket glada för de vill inte höra något annat eller så kommer man med små försiktiga trevare att visst ska alla få säga sin åsikt, men kom inte med den hur som helst utan är det inte godkänd av tuppen och hönsgården då brinner det. Man blir bara trött av sådant här och tappar lusten att skriva så fortsätt att kackla i hönsgården i bli fulla av enfald, jag hoppar av tåget här

Nu läste du inte Andreas inlägg så som han skrivit det... :)

Stanna kvar !
Och läs inlägget igen men utan att ha inställningen att han representerar någon annan är sig själv och sin egen åsikt :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd