FBK skrev:Hur prisvärt en Hembioreceivers än är som försteg så är de en kompromiss.
Du måste jämfört en jävla massa produkter och försteg
Moderator: Redaktörer
FBK skrev:Hur prisvärt en Hembioreceivers än är som försteg så är de en kompromiss.
niklas skrev:Och jag tror, istället, att det är väldigt liten skillnad på olika försteg och att skillnaden är försumbar jämfört med rummets och högtalarnas påverkan. Extra speciellt mycket så om man räknar välljud per krona.
niklas skrev:Rydberg skrev:RMA skrev:Pre25 däremot är mycket bättre än Denon.
Den här utsagan tycker jag är spännande! Jag fick själv rejält med angrepp här när jag sa att försteget i min Denon 3805 inte dög till seriös hifi. Vi får se om samma mobb samlar sig denna gång
Var det blint och nivåmatchat? Annars är det ju inte så märkligt att någon ifrågasatte huruvida det ÄR så.
Goldfinger skrev:niklas skrev:Och jag tror, istället, att det är väldigt liten skillnad på olika försteg och att skillnaden är försumbar jämfört med rummets och högtalarnas påverkan
Bara för att det finns förhållandevis större skillnader på andra ställen betyder inte att de mindre är oviktiga
Goldfinger skrev:dessutom tycker jag inte man skall jämföra rumsakustik med signalkedja
Goldfinger skrev:Hur många försteg har du utvärderat niklas, och över hur lång tid?
Goldfinger skrev:Säg bara att ett speciellt försteg är bättre nivåmatchat eller mera lämpad in/ut impedans mot slutsteget så påverkar det arbetssättet.
De flesta försteg är säkert tonkurvemässigt ganska lika men brusmässigt mera olika.
Mer brus försämrar dynamiken mellan macro och microdetaljer, där upplever jag att skillnaderna kan vara rätt stora.
sprudel skrev:niklas skrev:Rydberg skrev:
Den här utsagan tycker jag är spännande! Jag fick själv rejält med angrepp här när jag sa att försteget i min Denon 3805 inte dög till seriös hifi. Vi får se om samma mobb samlar sig denna gång
Var det blint och nivåmatchat? Annars är det ju inte så märkligt att någon ifrågasatte huruvida det ÄR så.
Jo, det är märkligt faktiskt.
sprudel skrev:Men var och en försvarar ju sina egna val beronde på de omständigheter man befinner sig i.
Och jag tror, istället, att det är väldigt liten skillnad på olika försteg och att skillnaden är försumbar jämfört med rummets och högtalarnas påverkan. Extra speciellt mycket så om man räknar välljud per krona
FBK skrev:Och jag tror, istället, att det är väldigt liten skillnad på olika försteg och att skillnaden är försumbar jämfört med rummets och högtalarnas påverkan. Extra speciellt mycket så om man räknar välljud per krona
Då är det ju bara att tro vidare och inget att bråka om, så länge det du höra låter tillräckligt bra i dina öron så är ju allt bra.
niklas skrev:Fast du har ju testat försteg + DAC. Hur bra (eller dåligt) försteget är ensamt blir därför svårt att dra några slutsatser kring.
niklas skrev:Goldfinger skrev:niklas skrev:Och jag tror, istället, att det är väldigt liten skillnad på olika försteg och att skillnaden är försumbar jämfört med rummets och högtalarnas påverkan
Bara för att det finns förhållandevis större skillnader på andra ställen betyder inte att de mindre är oviktiga
Var har jag skrivit att något är oviktigt?Goldfinger skrev:dessutom tycker jag inte man skall jämföra rumsakustik med signalkedja
Nu är det ju ingen som har gjort det, men du får gärna tycka så. Du får t.o.m. ha vilket försteg du vill för mig, tro det eller ej. Jag menade att felen som ett försteg introducerar ofta är tillräckligt små för att överskuggas av "felen" från högtalare och lyssningsrum. I normalfallet alltså, vad det nu innebär. Håller du inte med om det? Sen kan jag absolut hitta fördelar med ett dedikerat försteg. Handhavandet inte minst. Men jag tror man bör ha kommit ganska långt med högtalare och rum innan försteget blir flaskhalsen för en bättre återgivning.
niklas skrev:Hur menar du då? Nåt slags krav måste väl ändå kunna krävas innan "sanningarna" ska tas på allvar? Någonting ÄR ju inte som det är för att någon på forum tycker så.
sprudel skrev:niklas skrev:Hur menar du då? Nåt slags krav måste väl ändå kunna krävas innan "sanningarna" ska tas på allvar? Någonting ÄR ju inte som det är för att någon på forum tycker så.
Det är du som pratar om sanningar, ingen annan och jag antar att du menar bevis ska avkrävas, inte krav avkrävas?
sprudel skrev:Då undrar jag vad du håller på med alls? Tror du att du är någon förättningsman i en domstol?
sprudel skrev:Intryck av lång och gedigen lyssning på apparater är väl de intryck som kan leda vidare till att andra blir intresserade och att tex LTS skulle bli intresserade av att F/E-lyssna en pryl om nu de lysssningsintryck som anges skulle motsvara deras preferenser.
sprudel skrev:Att varje lyssningsupplevelse som beskrivs på ett forum skulle avkrävas nivåanpassat blindtest innan det publiceras är ju hål i huvet.
sprudel skrev:Var drar du gränsen i så fall? Ska vi lägga ner forumdelar som skivrecensioner, ska vi lägga ner hela skiten?
sprudel skrev:Skärp dig.![]()
.
Goldfinger skrev:Fast så länge förändringar i förstegsdelen kan detekteras så är det en flaskhals om än det finns fler och kanske större.
Men visst, jag är med på den åsikten att högtalare och ett ev problematiskt rum bör ligga före i prio om åtgärder behövs på bägge håll så att säga.
Jag försöker nog ha ett sunt förhållningssätt och fokusera på en kostnadseffektiv helhet.
Ett bättre försteg (subjektivt som objektivt) behöver f.ö inte kosta mer än ett sämre och det enda man då betalar är möjligtvis lite tid att söka rätt på det. Värre är det med slutstegsprestanda, som tenderar att vara mer dyrköpt.
AndreasArvidsson skrev:Jag håller helt med sprudel med en brasklapp. Att så länge som man inte gjort dessa korrekt utförda blindtester så är det bara subjektiva åsikter och bör tas med en nypa salt. Alla har självklart rätt till sina åsikter utan bevisbördan, men om man försöker få det att framstå som fakta så kräver jag lite mer.
Allt handlar mao om kontext som jag ser det. Hur personen i fråga lägger fram sina åsikter.
sprudel skrev:AndreasArvidsson skrev:Jag håller helt med sprudel med en brasklapp. Att så länge som man inte gjort dessa korrekt utförda blindtester så är det bara subjektiva åsikter och bör tas med en nypa salt. Alla har självklart rätt till sina åsikter utan bevisbördan, men om man försöker få det att framstå som fakta så kräver jag lite mer.
Allt handlar mao om kontext som jag ser det. Hur personen i fråga lägger fram sina åsikter.
Jodå. Det beror också på vem som skriver. Om man känner personen, anläggningen osv så kan man förlita sig mer eller mindre på att man kan uppleva liknande förändringar. Vi är ju några som förhållandevis ofta lyssnar via varandras anläggningar tillsammans och då ökar ju tilltron.
Man behöver också ta höjd för att blindtester vid ett enstaka tillfälle inte avslöjar allt. Långtidslyssning kan vara väl så avslöjande för mycket små skillnader som när de väl registrerats kan få betydelse.
sprudel skrev:Det blir ju ohållbart om varje upplevelse av en förändring i din setup måste åtföljas av nivåanpassat blindtest innan det publiceras på faktiskt.
Blir inte många inlägg då.
Vrider lite på mitt filter CR80es och tänkte berätta vad som händer. Nä, går inte, måste blindtestas.
Installerar nya basar, DVD-A tex, nä, går inte, måste blindtestas.
Lyssnar på olika utgåvor av album, nä, går inte.
Tycker mig höra defekterna av komprimerade filer på Spotify, nä, går inte.
Har köpt nytt slutsteg, nä, går inte.
Nya högtalare, nä, absolut inte!
Faktiskt är faktiskt inte ett organ för att enbart publikation av LTS testresultat, även om de är intressanta. Faktiskt är så mycket mer.
AndreasArvidsson skrev:Jag håller helt med sprudel med en brasklapp. Att så länge som man inte gjort dessa korrekt utförda blindtester så är det bara subjektiva åsikter och bör tas med en nypa salt. Alla har självklart rätt till sina åsikter utan bevisbördan, men om man försöker få det att framstå som fakta så kräver jag lite mer.
sprudel skrev:Det blir ju ohållbart om varje upplevelse av en förändring i din setup måste åtföljas av nivåanpassat blindtest innan det publiceras på faktiskt.
Blir inte många inlägg då.
Vrider lite på mitt filter CR80es och tänkte berätta vad som händer. Nä, går inte, måste blindtestas.
Installerar nya basar, DVD-A tex, nä, går inte, måste blindtestas.
Lyssnar på olika utgåvor av album, nä, går inte.
Tycker mig höra defekterna av komprimerade filer på Spotify, nä, går inte.
Har köpt nytt slutsteg, nä, går inte.
Nya högtalare, nä, absolut inte!
Faktiskt är faktiskt inte ett organ för att enbart publikation av LTS testresultat, även om de är intressanta. Faktiskt är så mycket mer.
FBK skrev:AndreasArvidsson skrev:Jag håller helt med sprudel med en brasklapp. Att så länge som man inte gjort dessa korrekt utförda blindtester så är det bara subjektiva åsikter och bör tas med en nypa salt. Alla har självklart rätt till sina åsikter utan bevisbördan, men om man försöker få det att framstå som fakta så kräver jag lite mer.
Får -1 av mig
AndreasArvidsson skrev:sprudel skrev:AndreasArvidsson skrev:Jag håller helt med sprudel med en brasklapp. Att så länge som man inte gjort dessa korrekt utförda blindtester så är det bara subjektiva åsikter och bör tas med en nypa salt. Alla har självklart rätt till sina åsikter utan bevisbördan, men om man försöker få det att framstå som fakta så kräver jag lite mer.
Jodå. Det beror också på vem som skriver. Om man känner personen, anläggningen osv så kan man förlita sig mer eller mindre på att man kan uppleva liknande förändringar. Vi är ju några som förhållandevis ofta lyssnar via varandras anläggningar tillsammans och då ökar ju tilltron.
Man behöver också ta höjd för att blindtester vid ett enstaka tillfälle inte avslöjar allt. Långtidslyssning kan vara väl så avslöjande för mycket små skillnader som när de väl registrerats kan få betydelse.
Exakt. Det finns alltid många nyanser av sanningen och man bör inte felaktigt dra för stora slutsater. Lättare sagt än gjort dock.
FBK skrev:Får +1 av mig.
FBK skrev:Får -1 av mig.
DVD-ai skrev:PÅ samma sätt som jag anser det vara "onödigt" så accepterar jag att man gör så, jag är ju sådan att jag plockar den lägst hängande frukten först innan jag arbetar mig upp
FBK skrev:AndreasArvidsson skrev:sprudel skrev:
Exakt. Det finns alltid många nyanser av sanningen och man bör inte felaktigt dra för stora slutsater. Lättare sagt än gjort dock.
Och nu finns det många nyanser av sanningen... Nyss var det bara korrekta utförda blindtester som räknades.
Ja ja, det är bara att konstatera att den sk. sanningen har frusit fast totalt här och det gör en del mycket glada för de vill inte höra något annat eller så kommer man med små försiktiga trevare att visst ska alla få säga sin åsikt, men kom inte med den hur som helst utan är det inte godkänd av tuppen och hönsgården då brinner det. Man blir bara trött av sådant här och tappar lusten att skriva så fortsätt att kackla i hönsgården i bli fulla av enfald, jag hoppar av tåget här
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster