Pre25 En betraktelse.

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Re: Pre25 En betraktelse.

Inläggav Nattlorden » 2016-01-12 19:01

FBK skrev:Många blir jäkligt styva i korken bakom tangentbordet, men när man träffar dem IRL så är det nästan alltid tyst och de vågar inte visa upp sitt sätt rätta tryne som de har på internet.

Det kan dock vara så att det INTE är deras rätta tryne som kommer fram bakom tangentbordet... Det kan vara så att frånvaron av närvaro gör att konversationen gör bypass på vissa väsentliga funktioner. Denna bypass betyder inte att den webskrivande personligheten är mer korrekt än den talande... snarare än haltande sådan. Alkohol har en tendens till att förvärra detta dessutom.

Jag skulle nog välja att bedöma personen efter IRL-erfarenheten och inse framöver att den skrivande personen upplevs vassare än vad som är fallet.

--

Naturligtvis finns det individer som dragit på sig så starka hämningar att de aldrig får ut sin personlighet utan att skriva... men det tror jag i så fall är yttersta undantagsfall här, den sortens hämningar brukar bara visa sig jämtemot potentiella sexuella partners. 8)
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-01-12 19:02

niklas skrev:
Nattlorden skrev:Mods - kan vi få skräpet urlyft ur tråden, snälla??
Kan det inte få stå kvar? Som nåt slags monument över ängsliga hifi-människor.

Iofs har du en poäng med det, men likfullt - är Pre-25 värd en sådan behandling?

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2016-01-12 19:08

Renew!

RogerGustavsson skrev: En länk i kedjan kan vara transparent men behöver inte nödvändigtvis vara neutral på andra sätt.

Hörbart transparent pratar vi då förstås. :)
Är inte det detsamma som neutralt?
Vilka andra sätt tänker du på?

Mätbara distorsionsfenomen/färgningar som ligger under hörtröskeln eller?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-01-12 19:14

Goldfinger skrev:
RogerGustavsson skrev: En länk i kedjan kan vara transparent men behöver inte nödvändigtvis vara neutral på andra sätt.

Tror jag skrev det, viewtopic.php?p=1814837#p1814837

Transparens är för mig mera en term för upplösning, hur pass långt in i en inspelning man kan höra. Neutralitet är mera en fråga om balanser mellan olika egenskaper. I princip kan man ha en fantastisk transparens men utan neutralitet.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2016-01-12 19:17

niklas skrev:Nog för att man dragit in en del på psykvården, men såhär illa ställt trodde jag inte det var. Man kan inte annat än le åt eländet. FBK, Rydberg och Sprudel - var rädda om er karma.

Vilket lågvattenmärke Niklas! (nog värsta personhoppet jag fått sedan jag började skriva på forumet) Du menar att man behöver psykvård om man anser att subjektiva upplevelser kan ha plats/har ett värde i undersökningar kring apparaters ljudliga egenskaper?? 8O For the record, LTS börjar alltid med att testa öppet för att lära sig om apparater signaturer och försöker sedan påvisa dessa i blinda lyssningar. Jag skulle sätta en hel del pengar på att de gånger man identifierat apparater har de ljudsignaturer man lärt känna hos apparterna i öppen lyssning inte ändrat sig mycket till den blinda lyssningen. Det visar ju att en öppna lyssningen är viktig och känner man någon som är god lyssnare (dvs kan bekräfta i blinda lyssningar) kan man ofta använda sig av dennes resultat även vid öppna lyssningar. Tycker trådskaparen uttyckt att han gör på ett liknande sätt.

Jag har inga betänkligheter angående min karma!
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-01-12 19:19

RogerGustavsson skrev:Transparens är för mig mera en term för upplösning, hur pass långt in i en inspelning man kan höra. Neutralitet är mera en fråga om balanser mellan olika egenskaper. I princip kan man ha en fantastisk transparens men utan neutralitet.

Okej, den definitionen ställer jag inte upp på... jag kanske kan lära mig diskuttera med någon som tycker så med avsevärt besvär, men vågar inte lova det. Transparens gäller i min bok samtliga parametrar. Det är inte ljudet jag avser som transparent, utan apparaten - däremot medför det senare det första då, självklart.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2016-01-12 19:24

Nattlorden skrev:
niklas skrev:
Nattlorden skrev:Mods - kan vi få skräpet urlyft ur tråden, snälla??
Kan det inte få stå kvar? Som nåt slags monument över ängsliga hifi-människor.

Iofs har du en poäng med det, men likfullt - är Pre-25 värd en sådan behandling?

Ja jo det låter ju verkligen som en superduperpryl.

"Första reaktionen var att man hörde musik vid min volym, det andra att det skrapade och hade sig vid dom första millimetrarna på volymen.
Ljudet blev jättehögt nästan direkt, långt före halv volym ens. Detta gjorde även fjärrstyrningen svår då man får dutta jättesnabbt för att reglera volymen.
Fjärren var gedigen, men i överkant då jag tyckte den blev onödigt tung
Så dom första reaktionerna var mest irritation."

Hade det inte vart för att det är den konstruktören som just gjort den så hade faktiskt.se sågat produkten stenhårt.
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2016-01-12 19:27

RogerGustavsson skrev:
Goldfinger skrev:

Tror jag skrev det, viewtopic.php?p=1814837#p1814837

Transparens är för mig mera en term för upplösning, hur pass långt in i en inspelning man kan höra. Neutralitet är mera en fråga om balanser mellan olika egenskaper. I princip kan man ha en fantastisk transparens men utan neutralitet.

Jag förstår ditt tankesätt och vad du menar.
Dock har jag lite svårt att förlika mig med att signaturer som avviker från neutralt inte påverkar transparensen i negativ mening, iaf på något sätt, i någon omfattning.
Men säkert i vissa fall så lite att man egentligen inte upplever en försämrad upplösning, jag utesluter inte det. :)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-01-12 20:10

niklas skrev: Nog för att man dragit in en del på psykvården, men såhär illa ställt trodde jag inte det var. Man kan inte annat än le åt eländet. FBK, Rydberg och Sprudel - var rädda om er karma.

Se där ja. Där kröp du fram.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-01-12 20:18

Flertalet medlemmar i denna tråd har med tydlighet visat att de inte klarar av att argumentera som vuxna människor och de blir bara sandlåda av allting. Jag har därför låst denna tråd. Om några vidare åtgärder kommer tas återstår att se.
Till de som hållit sig till ämnet säger jag: tack så mycket för era åsikter och jag är ledsen att det slutade så här.

Föregående

Återgå till Köpråd