/ B
Moderator: Redaktörer

Zeeall skrev:24-192 verkar ju inte komprimerad på nått sätt utan den minskade cresten är väl mer att man EQat den lite (höjt bas, sänkt diskant).
Jansson skrev:http://www.jeffrougvie.com/bowie-blog/2015/10/5/it-was-26-years-ago-today-part-1-well-get-there
@Bill.
Du har ju en riktigt fin grammofon.
Varför inte använda den?
Svante skrev:Båda graferna visar på två ganska oförvanskade mixar, och jag skulle säga att eventuella skillnader är nära vad MasVis kan upplösa. Vill man se skillnader tror jag att man ska ta in båda i MasVis och växla mellan graferna så att eventuella spektrala skillnader syns tydligare. Allpassgrafen är ok i båda fallen. En sak som kanske syns i den övre grafen är att A/D-omvandlaren i höger kanal inte är helt frisk. Ökningen i histogrammet till höger på den röda kurvan är en sådan som brukar dyka upp om omvandlaren har monotonicitetsproblem, alltså att vissa nivåer blir helt obefolkade och spiller över i de andra. Histogrammet är ju ~1000 pixel brett men det finns 65536 nivåer, vilket gör att MasVis måste sammanfatta ungefär 65 nivåer per pixel. Det gör MasVis genom att ta det största värdet, och har man monotonicitetsproblem så blir största värdet större.
Jag brukar dock inte göra någon stor affär av detta eftersom utseendet i histogrammet försvinner så fort man gör det minsta lilla med signalen (utan att de ljudmässiga felen försvinner). Den undre grafen kan alltså vara gjord med en annan AD-omvandlare, eller samma, men med lite processning.
Bill50x skrev:Jansson skrev:http://www.jeffrougvie.com/bowie-blog/2015/10/5/it-was-26-years-ago-today-part-1-well-get-there
@Bill.
Du har ju en riktigt fin grammofon.
Varför inte använda den?
Gissa om det snurrat Bowie-vinyler de senaste dagarna...
Men ibland är jag lat och spelar från servern - och då vill jag givetvis ha bästa möjliga (när jag har möjlighet att välja).
/ B
Bill50x skrev:Svante skrev:Båda graferna visar på två ganska oförvanskade mixar, och jag skulle säga att eventuella skillnader är nära vad MasVis kan upplösa. Vill man se skillnader tror jag att man ska ta in båda i MasVis och växla mellan graferna så att eventuella spektrala skillnader syns tydligare. Allpassgrafen är ok i båda fallen. En sak som kanske syns i den övre grafen är att A/D-omvandlaren i höger kanal inte är helt frisk. Ökningen i histogrammet till höger på den röda kurvan är en sådan som brukar dyka upp om omvandlaren har monotonicitetsproblem, alltså att vissa nivåer blir helt obefolkade och spiller över i de andra. Histogrammet är ju ~1000 pixel brett men det finns 65536 nivåer, vilket gör att MasVis måste sammanfatta ungefär 65 nivåer per pixel. Det gör MasVis genom att ta det största värdet, och har man monotonicitetsproblem så blir största värdet större.
Jag brukar dock inte göra någon stor affär av detta eftersom utseendet i histogrammet försvinner så fort man gör det minsta lilla med signalen (utan att de ljudmässiga felen försvinner). Den undre grafen kan alltså vara gjord med en annan AD-omvandlare, eller samma, men med lite processning.
Nu önskar jag en ny version av MasVis - en med röd lampa för "dålig" och med en grön lampa för "bra"
/ B
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster