Bowie, MasVis, vilken skulle ni välja?

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Bowie, MasVis, vilken skulle ni välja?

Inläggav Bill50x » 2016-01-18 13:07

Det är mycket nu.... Sitter och väljer mellan HD-tracks (24/192) som jag fått av en kompis och de ursprungliga 16/44 som jag rippat från egna cd's. Tittar man tex på dessa MasVis-exempel (Hunky Dory - Songs for Bob Dylan) känns det självklart att behålla CD-originalen. Men lyssnar man på dem så låter det skramligare, mer "tunn plåt" om originalen. Alltså trots de bättre siffrorna och graferna i MasVis. Självklart väljer man det som låter bäst, men varför blir det på detta viset? Varför kan inte siffror och ljud gå hand i hand?

Bild

Bild

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
ottovonkopp

Re: Bowie, MasVis, vilken skulle ni välja?

Inläggav ottovonkopp » 2016-01-18 13:11

Bitcha skivbolaget om att de ska släppa vinylmixen\mastern som digital nerladdning. Den ser lite bättre ut än cd:n enligt http://dr.loudness-war.info/album/list/ ... =blackstar

Ups! Tog för givet att det var det senaste albumet det handlade om. Sorry!

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2016-01-18 13:22

Det är olika EQ - originalet har mer energi i intervallet 2 kHz - 10 kHz, och är även basfattigare. Då låter den nog lite skränigare.

Det är typisk LP-mastring, och för CD är det naturligt att höja basen och sänka diskanten, men det är ju tragiskt att man passade på att halvera dynamiken också... :(
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Zeeall

Inläggav Zeeall » 2016-01-18 22:54

24-192 verkar ju inte komprimerad på nått sätt utan den minskade cresten är väl mer att man EQat den lite (höjt bas, sänkt diskant). Det förklarar ju också att orginal-cdn låter tunn. Om 24-192 låter bättre i dina öron så är det den du ska lyssna på.
Denon AVR-2106 - LTS F1 - Thorens TD160 MkII / Ortofon OM30 - NAD 5320

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2016-01-18 23:06

http://www.jeffrougvie.com/bowie-blog/2 ... -get-there

@Bill.
Du har ju en riktigt fin grammofon.
Varför inte använda den?
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2016-01-18 23:57

Zeeall skrev:24-192 verkar ju inte komprimerad på nått sätt utan den minskade cresten är väl mer att man EQat den lite (höjt bas, sänkt diskant).

Nä, den minskade dynamiken beror nog främst på att man kapat topparna. Man kan se ett antal spikar som drastiskt reducerats. Att kanalerna har identisk toppnivå är också det ett tecken på att remastringen inneburit en dynamiksänkning.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2016-01-19 09:26

Jansson skrev:http://www.jeffrougvie.com/bowie-blog/2015/10/5/it-was-26-years-ago-today-part-1-well-get-there

@Bill.
Varför inte använda den?

Gissa om det snurrat Bowie-vinyler de senaste dagarna... :-)

Men ibland är jag lat och spelar från servern - och då vill jag givetvis ha bästa möjliga (när jag har möjlighet att välja).

/ B

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-01-19 12:38

Båda graferna visar på två ganska oförvanskade mixar, och jag skulle säga att eventuella skillnader är nära vad MasVis kan upplösa. Vill man se skillnader tror jag att man ska ta in båda i MasVis och växla mellan graferna så att eventuella spektrala skillnader syns tydligare. Allpassgrafen är ok i båda fallen. En sak som kanske syns i den övre grafen är att A/D-omvandlaren i höger kanal inte är helt frisk. Ökningen i histogrammet till höger på den röda kurvan är en sådan som brukar dyka upp om omvandlaren har monotonicitetsproblem, alltså att vissa nivåer blir helt obefolkade och spiller över i de andra. Histogrammet är ju ~1000 pixel brett men det finns 65536 nivåer, vilket gör att MasVis måste sammanfatta ungefär 65 nivåer per pixel. Det gör MasVis genom att ta det största värdet, och har man monotonicitetsproblem så blir största värdet större.

Jag brukar dock inte göra någon stor affär av detta eftersom utseendet i histogrammet försvinner så fort man gör det minsta lilla med signalen (utan att de ljudmässiga felen försvinner). Den undre grafen kan alltså vara gjord med en annan AD-omvandlare, eller samma, men med lite processning.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2016-01-19 14:08

Svante skrev:Båda graferna visar på två ganska oförvanskade mixar, och jag skulle säga att eventuella skillnader är nära vad MasVis kan upplösa. Vill man se skillnader tror jag att man ska ta in båda i MasVis och växla mellan graferna så att eventuella spektrala skillnader syns tydligare. Allpassgrafen är ok i båda fallen. En sak som kanske syns i den övre grafen är att A/D-omvandlaren i höger kanal inte är helt frisk. Ökningen i histogrammet till höger på den röda kurvan är en sådan som brukar dyka upp om omvandlaren har monotonicitetsproblem, alltså att vissa nivåer blir helt obefolkade och spiller över i de andra. Histogrammet är ju ~1000 pixel brett men det finns 65536 nivåer, vilket gör att MasVis måste sammanfatta ungefär 65 nivåer per pixel. Det gör MasVis genom att ta det största värdet, och har man monotonicitetsproblem så blir största värdet större.

Jag brukar dock inte göra någon stor affär av detta eftersom utseendet i histogrammet försvinner så fort man gör det minsta lilla med signalen (utan att de ljudmässiga felen försvinner). Den undre grafen kan alltså vara gjord med en annan AD-omvandlare, eller samma, men med lite processning.

Nu önskar jag en ny version av MasVis - en med röd lampa för "dålig" och med en grön lampa för "bra" :D

/ B

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2016-01-19 21:55

Bill50x skrev:
Jansson skrev:http://www.jeffrougvie.com/bowie-blog/2015/10/5/it-was-26-years-ago-today-part-1-well-get-there

@Bill.
Varför inte använda den?

Gissa om det snurrat Bowie-vinyler de senaste dagarna... :-)

Men ibland är jag lat och spelar från servern - och då vill jag givetvis ha bästa möjliga (när jag har möjlighet att välja).

/ B

Latmask.

:wink:

Vad är det du letar efter?
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2016-01-19 21:58

Om min FTP hade fungerat - vilket den alltså inte tycks göra - hade jag kunnat publicera motsvarande MasVis-bild från den första tyska RCA-pressningen. Den ser inte väldigt annorlunda ut, men har 17,94 dB toppfaktor i båda kanalerna, faller aningen mindre i den översta diskanten och har toppar som inte tycks vara utjämnade och som ligger omkring 2 dB under full utstyrning.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-01-19 22:16

Bill50x skrev:
Svante skrev:Båda graferna visar på två ganska oförvanskade mixar, och jag skulle säga att eventuella skillnader är nära vad MasVis kan upplösa. Vill man se skillnader tror jag att man ska ta in båda i MasVis och växla mellan graferna så att eventuella spektrala skillnader syns tydligare. Allpassgrafen är ok i båda fallen. En sak som kanske syns i den övre grafen är att A/D-omvandlaren i höger kanal inte är helt frisk. Ökningen i histogrammet till höger på den röda kurvan är en sådan som brukar dyka upp om omvandlaren har monotonicitetsproblem, alltså att vissa nivåer blir helt obefolkade och spiller över i de andra. Histogrammet är ju ~1000 pixel brett men det finns 65536 nivåer, vilket gör att MasVis måste sammanfatta ungefär 65 nivåer per pixel. Det gör MasVis genom att ta det största värdet, och har man monotonicitetsproblem så blir största värdet större.

Nu önskar jag en ny version av MasVis - en med röd lampa för "dålig" och med en grön lampa för "bra" :D

/ B

Den lampan har andra gjort. Det blev inte bra då heller. 8)
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-01-19 22:18

Pekka: Det går numera att ladda upp en fil när man skriver inläggen, pröva det.

Så här:
Bilagor
2016-01-19 21.17.22.jpg
2016-01-19 21.17.22.jpg (242.64 KiB) Visad 1090 gånger

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2016-01-19 22:26

Tack för tipset!

Med vänlig hälsning

Pekka
Bilagor
David Bowie - Hunky Dory RCA DE - 07 - Song For Bob Dylan.gif
David Bowie - Hunky Dory RCA DE - 07 - Song For Bob Dylan.gif (30.13 KiB) Visad 1085 gånger
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-01-19 23:45

Ytterligare ett konstigt histogram, "taggigt" liksom, vilket jag också tolkar som att det är en tidig digitalisering med en dålig AD-omvandlare, men att inget sedan är gjort med signalen i den digitala domänen.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2016-01-20 02:29

Jag lyssnade för övrigt på delar av albumet i den tidiga versionen och kunde konstatera att ljudkvaliteten varierar ganska mycket mellan spåren. Ibland är det skapligt, ofta ganska risigt. Det diskuterade spåret låter inte anmärkningsvärt på något vis, men avsaknaden av processering är förstås trevlig. De två ommastringar som Bill50x redovisar får för övrigt betraktas som relativt anständiga jämfört med mycket som har erbjudits de senaste 20 åren.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Återgå till Musikstugan