petersteindl skrev:IngOehman skrev:"Extrem nollgenomgångsdist" är ju inte en alldeles entydig kvantifiering av felet. Men det låter som ett sätt att säga att felet är stort och inte litet.
Då vill jag nämna att sådan, även om den inte inträffar i samtliga nollgenomgångar utan bara i vissa, ändå kommer att yttra sig som övertoner och synas utomordentligt i en THD-mätning. Det blir inte en störning som breder ut sig över registret och försvinner i THD-mätningens filter.
Vh, iö
Det finns spikar i nollgenomgång vars toppvärden är ungefär halva toppvärdet på sinussignalen vid -30 dB. Det tycker jag är extremt.
Det tycker jag också. Tämligen extremt.
Men jag känner mig inte övertygad om att det är ett intrinsiskt fel hos DACen ifråga. Kan något ha gått snett i den specifika applikation som ni labbade med?
Det låter ju lite som ett cycle-slip-problem.
petersteindl skrev:Är det dessutom repetitivt fast inte varje halvperiod eller ens varje period så bör det finnas trista toner lägre i frekvens än grundtonen om jag förstår det rätt och i detta fall med en faktor 1,5.
Ja, men även massor av övertoner, som blir definierbara som övertoner till testfrekvensen.
petersteindl skrev:Knappast musikaliskt harmoniskt...
Det är ju liksom en terminologifråga: 1,5 är definitivt musikaliskt sett ett harmoniskt intervall, även känt som en kvint, alltså 7 halvtoner.

Men talar man inte musikteori utan mera allmänt så kan man förstås med "ickeharmonisk" mena något annat, t ex att man helt enkelt inte gillar det man hör, vill vara av med det. Det skulle jag också vilja om jag haft sådan problem.
Men talar man i musikaliska termer så är intervallet 1,5 (3:2) definitivt harmoniskt, och även om frekvensen X*(1/1,5) inte är en harmonisk överton till frekvensen X (inte en överton alls ju) så kommer det att finnas många toner, övertoner till den där underliggande kvinten ( nämligen X*(2/1,5), X*(3/1,5), X*(4/1,5), X*(5/1,5), X*(6/1,5)...) som i flera fall sammanfaller med övertoner till frekvensen X.
Exempelvis frekvenserna X*(3/1,5), X*(6/1,5), X*(9/1,5)...
Dessa skulle definitivt märkas om man mätte THD. Men är störningarna så stora så kan man ju se dem med ett oscilloskop till och med!
petersteindl skrev:...men jag har ingen erfarenhet att lyssna på sinus medans jag modulerar sådan typ av dist. Jag kallar det i alla fall inte för harmonisk distorsion eller THD.
Men det är det, och det kommer att komma med om man gör en THD-mätning. Men är felet så stort så skulle jag nog ändå föredra att visa det med ett oscillogram.
Givet felets extrema storlek tycker jag dock den intressanta frågan är vad som gått snett. För sådana extremstörningar skall inte uppstå om inte något är väldigt fel.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).