Håller helt med dig.

Moderator: Redaktörer
GunnarJansson skrev:Är fortfarande massor med bra musik på LP som inte kommit på CD. Men det har blivit bra mycket bättre på senare år. Att lyssna på gamla CD utgåvor fram till typ 1993. Är inte roligt. Värst är ju dessa tidiga från 1986-88. Man tror inte att det är sant. Ihåligt och som diskanten var vriden på högsta. Basen finns heller inte. Senare utgåvor från år 2000, där det blivit nya och omgjorda remastringar är kanon. Det märks att det går framåt inom den digitala världen.
Ljudkrav skrev:Kan ni förklara vad som är mer musikaliskt med vinylskivor jämfört med CDs?
Själv är jag musiker och ljudtekniker/producent med friska öron så jag borde ju kunna höra det musikaliska från vinylplattorna som ni talar om.
Men ni måste hjälpa mig för hittills har jag bara hört en fruktansvärd distorsion, mkt brus, pinsamt dålig dynamik, svaj, dålig frekvensåtergivning, knaster och en sjukt hög faktor av störljud - d.v.s. en massa begränsningar i mediet som INTE har med musiken/inspelningen att göra.
Antigen har du hört på felaktiga anläggningar eller så tramsar du.
Visst har man lite mer brus, även distorsion på vinyl, men det är knappats fruktansvärt. Då är något fel.
Dynamiken på vinyl ligger på minst 75 db. Det räcker för det mesta som spelats in och med tanke på vad som oftast skiljer sig mellan CD utgåvan och vinylutgåvan så är det dynamiken...Fast, då är det att vinylutgåvan har bättre.
Ljudkrav skrev:Nix, det är folk som här hävdar att vinyl låter bättre även om det till stor del diskuteras mastring, vilket egentligen är en annan debatt än CD- och vinylmediet.
En bra master låter ju bättre än en sönderkomprimerad, oavsett om det är på CD eller Vinyl.
Och sedan är du ute och cyklar. Mitt i vintern.
Allt som släpps på CD är inte pop/rock utan givetvis klassiskt, jazz och mkt, mkt annat som inte alls är sönderkomprimerat.
Jag hatar platt komprimerad musik också - om det är vi alla överrens.
Subjektivistens dillande om 75 db på vinyl stämmer inte ur mastringsaspekten heller - tror du att om det släpps musik på vinyl så har inga klåfingriga tekniker/ingenjörer/mastringsstudios komprimerat musiken?
Det klart dom har.
Men jag håller inte med dig om din beskrivning över hur dåligt vinyl låter. Visst finns det dåliga vinylskivor, en del låter helt enkelt f-dj-gt. Men det gör dom i gott sällskap med en massa cd. Det är inte vinylen i sig som är den begränsande faktorn utan hur man har använt tekniken.
Ljudkrav skrev:Vad är det som är mer musikaliskt med vinyl kontra CD.
Frågan är riktad till dom som skrev om detta och inte påvisade mastringen utan mediet i sig.
Morello skrev:Ja, men inte i samma utsträckning som idag. Tyvärr låter gamla LP-utgåvor bättre en nymastrade CD, vilket naturligtvis inte beror på att CD som system är sämre.
Lyssna på tex. Roxy Music och Dire Straits på ny CD kontra LP i bras skick(på en bra spelare. Det finns fruktansvärda LP-spelare).
Ljudkrav skrev:Så vinyl har alltså bättre dynamik än CD-systemet enligt dig och det är jag som tramsar?
Jösses!
Lite högre nivå skulle inte skada.
Har du hört talas om 16 bitars dynamik och dither?
Det är ingen nyhet direkt.
Förstår du skillnaden mellan 75 dB dynamik och ca 96-110 dB?
Det är en sanslös skillnad!
Och vem är du att säga att 75 dB dynamik räcker?
Och vad menar du, Hetsporren? Låter vinyl bättre ju billigare och enklare anläggning man har?
Thomas_A skrev:Minns du jämförelsen av Pink Floyds "Dark Side of the Moon" som vi gjorde som hastigast?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 31 gäster