Hörlurslyssning med högtalare?!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
eljulio

Hörlurslyssning med högtalare?!

Inläggav eljulio » 2016-01-23 09:58

Hej alla!

Varför föredrar jag ibland att sitta mitt emellan högtalarna och lyssna till musik? Högtalarna är alltså i linje med öronen. Har piP.

:)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Re: Hörlurslyssning med högtalare?!

Inläggav Perfector » 2016-01-23 10:43

eljulio skrev:Hej alla!

Varför föredrar jag ibland att sitta mitt emellan högtalarna och lyssna till musik? Högtalarna är alltså i linje med öronen. Har piP.

För att det blir stora lurar av det hela och den ljudbilden kan ingen hörlur matcha.
Jag gjorde en gång 2 ganska små högtalare som frun bror hade på varsin sida om sängen och det var alldeles underbart att lyssna på. Det fanns även fåtöljer med inbyggda högtalare som lät mycket luftigare än lurar och kanske det fotfarande finns.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2016-01-23 10:49

Perfector skrev:

För att det blir stora lurar av det hela och den ljudbilden kan ingen hörlur matcha.
Jag gjorde en gång 2 ganska små högtalare som frun bror hade på varsin sida om sängen och det var alldeles underbart att lyssna på. Det fanns även fåtöljer med inbyggda högtalare som lät mycket luftigare än lurar och kanske det fotfarande finns.

Ok, men jag har ju en dryg meter till respektive högtalare, vänster respektive höger öra/högtalare. Men visst är det en hörlurskänsla ändå.

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2016-01-23 10:52

En sån fåtölj finns på biblioteket i Lerum. Känns lite märkligt tycker jag, det finns inget ljud utanför
men när man sätter sig i den hör man att radion är på.

Henrik

JM

Inläggav JM » 2016-01-23 11:20

Kolla Siegfieds Linkwitz lilla experiment med "WATSON - Stereo Enhancement Loudspeakers". Genom att ha högtalarna nära öronen ökar du direktljudet relativt det reflekterade ljudet.
Om du föredrar att sitta nära högtalarna har du möjligen för mycket ljudförstörande reflexer relativt direkt ljudet.
En bra tumregel är att ha mer än 3 dB direktljud än reflexer samt inte ha några dominerande reflexer i lyssningspositionen.

When, as an experiment, the same program material is simultaneously reproduced by loudspeakers and headphones and I lift the headphones a few inches from my ears, so that I hear more of the loudspeakers, then the image moves out of the my head and assumes greater expansion in depth. But I also hear the headphones whispering. So a more full-range source than the headphones-at-a-distance seems to be needed. A pair of PLUTO loudspeakers came handy. I could confirm with them that a second pair of loudspeakers close-up, will expand the Auditory Scene, both in depth and width, created by the primary ORION loudspeakers provided that the volume from the PLUTO loudspeakers was set below the level where they become audibly dominant. Most significantly, localization accuracy of virtual sources is enhanced and intelligibility of speech and choral voices is improved. The AS is sharpened, not diffused. The expansion of the AS adds spatial separation between virtual sources. All this is, of course, very program material dependent. It works best with binaural, with sphere and with near-coincident microphone recordings. Coincident microphone recordings have clarity but are spatially less believable. Multi-microphone recordings tend to be spatial disasters, but there are exceptions. In general, I can tell a lot about the microphone placement and mix of a recording, especially when the volume level of a particular source is not consistent with its perceived location in the overall ensemble of sources. For the recording/mixing engineer such extra pair of loudspeakers might be a powerful tool to analyze and improve his stereo recording techniques. It could improve recordings for standard two loudspeaker stereo playback setup.

http://www.linkwitzlab.com/Watson/watson.htm

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-01-23 11:33

Känslan av att på det viset vara helt omgiven av ljud kan vara fascinerande. Men mittintrycket blir ofta svagt.

Personligen föredrar jag en ambiofonisk avkodning och alltså bara sitta mittemellan de två deltaavkodade kanalerna, men med ett normalt förhållande till de två vanliga frontkanalernas högtalare. En stereoexpander (t ex Audio Púrus ix' SP-12) på det, att leka med...

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-01-23 11:39

Någonstans läste jag att ESL-63 kallades för "världens största hörlurar" då de har en tämligen begränsad sweetspot. Jag ställde dem som du beskriver och det lät obeskrivligt.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-01-23 11:40

nuffe skrev:En sån fåtölj finns på biblioteket i Lerum. Känns lite märkligt tycker jag, det finns inget ljud utanför
men när man sätter sig i den hör man att radion är på.

Henrik

jag hade en sån, någon demopryl från Pioneer, men den blev förstörd vid en översvämning :-(
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-01-23 12:05

hifikg skrev:Någonstans läste jag att ESL-63 kallades för "världens största hörlurar" då de har en tämligen begränsad sweetspot. Jag ställde dem som du beskriver och det lät obeskrivligt.

Ajdå, det var ju synd.

Skämt åsido, det finns faktiskt flera vinklar än de här på faktiskt.se kända +/- 21 (NHT), 22,5/23 (Film/Ino), 30 (ålderdomlig std) och de här i tråden "nya" 90 graderna.

En spännande vinkelöppning är +/- 50 grader. Det ger en kolossal ljudbild, men förstås väldig placeringskänslighet.

Vh, iö

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2016-01-23 15:26

IngOehman skrev:
hifikg skrev:Någonstans läste jag att ESL-63 kallades för "världens största hörlurar" då de har en tämligen begränsad sweetspot. Jag ställde dem som du beskriver och det lät obeskrivligt.

Ajdå, det var ju synd.

Skämt åsido, det finns faktiskt flera vinklar än de här på faktiskt.se kända +/- 21 (NHT), 22,5/23 (Film/Ino), 30 (ålderdomlig std) och de här i tråden "nya" 90 graderna.

En spännande vinkelöppning är +/- 50 grader. Det ger en kolossal ljudbild, men förstås väldig placeringskänslighet.

Vh, iö

Jag kanske skapar ny standard... :wink:

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-01-23 16:55

eljulio skrev:
IngOehman skrev:

Ajdå, det var ju synd.

Vh, iö

Med äggen går det alldeles utmärkt :) då de är placerade på varsin sidovägg.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2016-01-23 17:27

petersteindl skrev:
eljulio skrev:
IngOehman skrev:Ajdå, det var ju synd.

Vh, iö

Mvh
Peter

Japp, de är grymt bra äggen!! :D

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-01-24 07:37

petersteindl skrev:
eljulio skrev:
IngOehman skrev:Ajdå, det var ju synd.

Vh, iö

Mvh
Peter

Det går utmärkt med vilka högtalare som helst.

Vinkeln är ju vad den är - oavsett hur väggar i närheten relaterar till högtalarna.

Jag har för övrigt gjort åtskilliga högtalaruppställningar med en vägg bakom båda högtalarna, en vägg bakom den ena och en vinkelrät vägg bakom den andra (ett hörn mellan högtalarna) eller en sidovägg bredvid respektive högtalare. Allt funkar prima.

När det gäller surroundhögtalarna, t ex Ino a2 eller a3 från 90-talet, så sitter de ju nästan undantagslöst på varsin sidovägg, vare sig de gör tjänst som surroundhögtalare eller som lounge-ljudkällor.

Bild

- - -

Men framför allt känner jag att jag måste förtydliga mig - min avsikt med att nämna just en öppningsvinkel om +/- 50 grader var inte att påstå att den är bäst, bara att det kan vara kul att leka med effekterna av den, på sätt och vis till och med mera kul än +/- 90 grader.

Men det som producenter, musiker och ljudtekniker försökt skapa får man självklart inte höra på det viset. Och som sagt - sidoplaceringskänsligheten blir enorm, så det blir en uttalad enpersonslyssning. Men den som ändå tänker testa en högtalare rakt åt vänster och den andra rakt åt höger - testa +/- 50 grader också. På kul.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2016-01-24 09:05

Satt i tonåren ibland och lyssnade med en högtalare på varje sida om huvudet kanske 30cm från resp. öra. Vart ju ljud överallt! Alla borde testa! :D

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2016-01-24 09:37

För att förtydliga så har jag inte högtalarna invinklade 90 grader när jag sitter mellan dem. Det är jag för lat för. De står som vanligt med den invinkling som är rekommenderad för piP. Kanske är det piP:s spridningsegenskaper som gör att det funkar bra?

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2016-01-24 10:36

Antar att det du hör är en större frånvaro av rummet och mera direktljud kanske?
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-01-24 13:12

eljulio skrev:För att förtydliga så har jag inte högtalarna invinklade 90 grader när jag sitter mellan dem. Det är jag för lat för. De står som vanligt med den invinkling som är rekommenderad för piP. Kanske är det piP:s spridningsegenskaper som gör att det funkar bra?

Ja, de sprider rätt så mycket.

Men effekter av det här slaget blir som regel som allra störst om man riktar högtalarna rakt mot lyssnaren.

Vh, iö

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2016-01-24 18:21

IngOehman skrev:
eljulio skrev:För att förtydliga så har jag inte högtalarna invinklade 90 grader när jag sitter mellan dem. Det är jag för lat för. De står som vanligt med den invinkling som är rekommenderad för piP. Kanske är det piP:s spridningsegenskaper som gör att det funkar bra?

Ja, de sprider rätt så mycket.

Men effekter av det här slaget blir som regel som allra störst om man riktar högtalarna rakt mot lyssnaren.

Vh, iö

Jag får ta och testa när jag kommer hem. Just nu på tjänsteresa till huvudstaden faktiskt... :)

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2016-01-24 18:34

Conan skrev:Satt i tonåren ibland och lyssnade med en högtalare på varje sida om huvudet kanske 30cm från resp. öra. Vart ju ljud överallt! Alla borde testa! :D

Det gjorde jag med!! Jag tyckte att basen blev trevligare, antagligen för att jag slapp utsläckningar i det där trevliga värmeregistret, plus att det blev precis sådär omslutande som hörlurar.

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2016-01-24 23:01

Apropå märkliga placeringar..
I mitten på 90-talet flyttade jag av olika skäl in den dåvarande stereon (Epos ES11.. Fina högtalare tyckte jag då..) i ett av sovrummen och det visade sig vara alldeles för litet. Då läste jag nånstans att man kunde testa att rikta högtalarna mot väggen så att de s.a.s spelade in i väggen, något vinklade mot mitten, och jäklar.. Det blev såklart så gott som enbart reflekterat ljud man lyssnade till men trots det hördes detaljer och klangbalansen kändes bara "rätt". Det måste varit något halvår jag spelade på det viset och jag har flera gånger tänkt göra om "experimentet".
Det har dock inte blivit av och med mängden dämpning på nuvarande högtalarvägg skulle nog ett dylikt försök sluta i fiasko..

Sovrums-stereon ska dock utsättas för experimentet i det närmsta.
Mycket trevlig!

Återgå till Generellt om hifi