Varför föredrar jag ibland att sitta mitt emellan högtalarna och lyssna till musik? Högtalarna är alltså i linje med öronen. Har piP.
Moderator: Redaktörer
eljulio skrev:Hej alla!
Varför föredrar jag ibland att sitta mitt emellan högtalarna och lyssna till musik? Högtalarna är alltså i linje med öronen. Har piP.
Perfector skrev:eljulio skrev:Hej alla!
För att det blir stora lurar av det hela och den ljudbilden kan ingen hörlur matcha.
Jag gjorde en gång 2 ganska små högtalare som frun bror hade på varsin sida om sängen och det var alldeles underbart att lyssna på. Det fanns även fåtöljer med inbyggda högtalare som lät mycket luftigare än lurar och kanske det fotfarande finns.
nuffe skrev:En sån fåtölj finns på biblioteket i Lerum. Känns lite märkligt tycker jag, det finns inget ljud utanför
men när man sätter sig i den hör man att radion är på.
Henrik
hifikg skrev:Någonstans läste jag att ESL-63 kallades för "världens största hörlurar" då de har en tämligen begränsad sweetspot. Jag ställde dem som du beskriver och det lät obeskrivligt.
IngOehman skrev:hifikg skrev:Någonstans läste jag att ESL-63 kallades för "världens största hörlurar" då de har en tämligen begränsad sweetspot. Jag ställde dem som du beskriver och det lät obeskrivligt.
Ajdå, det var ju synd.
Skämt åsido, det finns faktiskt flera vinklar än de här på faktiskt.se kända +/- 21 (NHT), 22,5/23 (Film/Ino), 30 (ålderdomlig std) och de här i tråden "nya" 90 graderna.
En spännande vinkelöppning är +/- 50 grader. Det ger en kolossal ljudbild, men förstås väldig placeringskänslighet.
Vh, iö
eljulio skrev:IngOehman skrev:hifikg skrev:Någonstans läste jag att ESL-63 kallades för "världens största hörlurar" då de har en tämligen begränsad sweetspot. Jag ställde dem som du beskriver och det lät obeskrivligt.
Ajdå, det var ju synd.
Skämt åsido, det finns faktiskt flera vinklar än de här på faktiskt.se kända +/- 21 (NHT), 22,5/23 (Film/Ino), 30 (ålderdomlig std) och de här i tråden "nya" 90 graderna.
En spännande vinkelöppning är +/- 50 grader. Det ger en kolossal ljudbild, men förstås väldig placeringskänslighet.
Vh, iö
Jag kanske skapar ny standard...
petersteindl skrev:eljulio skrev:IngOehman skrev:Ajdå, det var ju synd.
Vh, iö
Med äggen går det alldeles utmärktdå de är placerade på varsin sidovägg.
Mvh
Peter
petersteindl skrev:eljulio skrev:IngOehman skrev:Ajdå, det var ju synd.
Vh, iö
Med äggen går det alldeles utmärktdå de är placerade på varsin sidovägg.
Mvh
Peter
eljulio skrev:För att förtydliga så har jag inte högtalarna invinklade 90 grader när jag sitter mellan dem. Det är jag för lat för. De står som vanligt med den invinkling som är rekommenderad för piP. Kanske är det piP:s spridningsegenskaper som gör att det funkar bra?
IngOehman skrev:eljulio skrev:För att förtydliga så har jag inte högtalarna invinklade 90 grader när jag sitter mellan dem. Det är jag för lat för. De står som vanligt med den invinkling som är rekommenderad för piP. Kanske är det piP:s spridningsegenskaper som gör att det funkar bra?
Ja, de sprider rätt så mycket.
Men effekter av det här slaget blir som regel som allra störst om man riktar högtalarna rakt mot lyssnaren.
Vh, iö
Conan skrev:Satt i tonåren ibland och lyssnade med en högtalare på varje sida om huvudet kanske 30cm från resp. öra. Vart ju ljud överallt! Alla borde testa!
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 25 gäster