IngOehman skrev: Ja, dither får man inte slarva med. Men det låter ändå som ett fenomen som är i grunden fel, av din beskrivning. Om det behövs dither vid andra nivåer än för att läka ihop lsb-trappstegen så är något på tok. Det är en spännande fråga du tar upp...
Sabre är en 6 bits omvandlare då man använder alla 8 kanaler som 8 skilda kanaler. Då kan du räkna ut vid vilken nivå LSB hamnar. Det blir vid -30 dB ungefär. Används istället 2 kanaler (höger/vänster) så används kanalerna 4 + 4 parallellt. OBS! De kan ställas in tidsfördröjda så att det skall bete sig såsom det vore 8 bitar och högre Fs. Nu kan man ponera att problemet med dither faktiskt skulle kunna transponeras mot lägre nivå men på olika forum i världen som gäller just entusiaster som bygger med detta chip så rapporteras det om sämre ljud med parallellkoppling och tidsfördröjning. Det skulle kunna tyda på att problemet smittar av sig till fler nivåer.
Sabre har en inbyggd specialmodul för jitter och man kan välja att använda denna eller inte. I princip fungerar den som an asynkron sample rate konverter i tidsdomänen. Den bryr sig inte om den inkommande klockan. Den räknar om datat. Den använder sig av 32 bitars beräkning på PCM-datat. Den utgår från sin egen kristall som är på 45 eller 49 MHz och med den frekvensen samplar den datat. Den har sin egen digitala PLL som är inställningsbar beroende på hur lågt ner i frekvens den skall fungera. Den bestämmer inkommande Fs på inkommande data. Den kommer inte stämma överens med kretsens masterklocka. Där sker en asynkron sample rate conversion. I princip sväljer den allt inkommande jitter förutom sin egen PLL och därefter beräknar den hur den vill att signalen skulle se ut med högre Fs och som om signalen vore jitterfri.
Jag kan säga att beroende på vilken undre gränsfrekvens man ställer in PLL på så blir ljudet annorlunda och bättre ju lägre gränsfrekvens man kan använda. Det gillar inte jag eftersom det låter bäst då gränsfrekvensen är så lågt ställd att det blir slip efter ett tag. Så kan man inte köra eftersom jag vill lyssna på hela musikstycket. De mätningar som vi gjort är med inställningar så att det inte uppstår slip i data d v s det syncar alltid. Vi har t.o.m. byggt in i vårt GUI kontrollfunktion för sync. Hela denna procedur inuti Sabre är lite av en svart låda där det händer saker inuti som jag känner en viss skepsis till och inte bara jag men även de som skriver på DIY forum och experimenterar med detta chip.
IngOehman skrev:petersteindl skrev:Om grundtonen är 1 kHz och man även får ut 667 Hz så har jag svårt att inse att den inte påverkar det som möjligtvis kan kallas perceived pitch.
Det kan den göra, om den är starkt nog. Men saken är ju den att störningen, om den ser ut som du beskrivit den, inte består av en 667 Hz grundton endast, eller rättare sagt 666 & 2/3 Hz.
Består störningen av pulser med repetitionsfrekvensen 666+2/3 Hz så finns ju en hel skog av spektrala komponenter.
Ingvar, jag vet detta. Det är för mig skåpmat. Dock är det så här att om en apparat lägger till harmonisk distorsion så sammanfaller dessa med musikinstrumentens och övertonsalstringen i en D/A är normalt sett betydligt lägre i nivå än instrumentens övertoner och därför söker jag inte fel i THD. Jag söker hörbara fel d v s i toner som ligger utanför de frekvensintervall som instrumentens grundton och övertoner ligger i. Det har att göra med att om andra frekvenskanaler i hörseln aktiveras än de som musiken aktiverar så har hörseln betydligt lättare att höra dessa fel och då uppstår det som man kan kalla omusikaliska fel. Finns det sådana fel så drar åtminstone jag öronen åt mig. Sådana fel vill jag eliminera d v s inte bara minimera.
IngOehman skrev:Misstänkte nästan att det skulle duga med oscilloskopsbild ja, när jag fick veta hur extremt kraftiga de var.Eller rättare sagt:
Det kan ändå vara intressant med en FFT så man ser vilka spektrala komponenter som ingår i skräpet.
Vh, iö
+1
Mvh
Peter